Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Tuli haettua oma pyörä viime viikolla talvisäilytyksestä (pelitti hyvin) ja kun sitten seuraavana päivänä olisin lähtenyt ajelulle, niin eihän se pihkura käynnistynyt. Yski kovasti, muttei lähtenyt (ja tässä vaiheessa varmasti oli saanut bensaa liikaa). Ulkona +-0 astetta, joten uskoisin tämän liittyvän täysin tuohon kylmyyteen, ennen talvisäilytykseen menoa alkoi olla samoja ongelmia.

    Luultavasti kyse on vain vanhasta akusta (jonka aion vaihtaa jahka saadaan se auringonpaiste takaisin), mutta kun en tiedä milloin viimeeksi pyörästä on tulpat vaihdettu, ajattelin, että se voisi olla ajankohtaista myös (tai sitten pakko jos akun vaihto ei tehoa..). Mielellänihän minä tämän tulppien vaihdon antaisin huoltoliikkeen tehtäväksi (kyllä ), mutta jos pyörä ei liiku, on se itse tehtävä. Preppailen itseäni henkisesti tähän, joten ajattelin kysästä etukäteen neuvoja jos tulppien vaihto tulee eteen.

    Manuaalin ohjeet näyttävät selkeiltä:
    IMG_20170423_100154.jpg
    IMG_20170423_100203.jpg

    Kysymyksiä heräsi kuitenkin.
    - Tankin pois otto:
    Voiko tehdä täydellä tankilla (kyllä, täysi on)? Pitääkö tankki ottaa kokonaan pois? Miten suuri riski on bensakatastrofiin: pysyykö tankki itsekseen vaakatasossa lattialla pystyssä (vai hankinko jonkun altaan, imetysaineet sun muut varotoimenpiteet ympärille). Mitenkäs tuossa nuo bensatankin letkut (jotka otetaan irti kaasuttimesta[=carburetor] ja sylinteristä): ovat ilmeisesti jonkinlaisia suutinpäitä tms. eli kun ne ottaa irti, ei bensa ala valtoimenaan valumaan niistä?

    - Työkalut:
    En ole varma löytyykö minulta ohjeiden neuvomaa tulppa-avainta (pitää penkoa), kelpaako Puuilon 16 mm tulppa-avain korvikkeeksi? Muita erikoistyökaluja (normi ruuvareiden ja kiintoavaimien lisäksi) ei varmaan tarvitse? Ajattelin ostaa pienen paineilmapullon ja sillä tuprutella roskat pois tulpparei'istä.

    - Sytytystulpat:
    Voinko olettaa, että pyörälleni sopivan paketista avatun sytytystulpan tulppaväli on mitä tuote lupaa (eli jos paketissa lukee 6mm se myös on sitä)? Manuaalissa on puhuttu kuumemmista tulpista kylmemmälle ilmalle ja rauhalliseen ajoon, mutta itse ajattelin hankkia suoraan nuo standarditulpat kesää ajatellen (ja ilmeisesti kannattaa hankkia myös iridiumtulpat). Onko tällä oikeasti hirveästi merkitystä laittaako kylmät vai lämpimät tulpat?

    Jeespoks. Tuhannesti kiitoksia jo etukäteen! Ja lisäys: pyörä vuosimallia -97.
    "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
    "Tyhmäkin maasta ponnistaa jos tajuaa kysyä"
  2. #2
    Tankin täyttöasteella ei ole juuri muuta merkitystä, kun että täysi painaa enemmän. Ite olen laittanut jotain kakkosnelosen pätkiä tms. puupalikoita, joilla saa tankin tuettua suunnileen pystyyn, eikä paino ole hanan varassa. Kun hana on kiinni, niin bensaa ei valu valtoimenaan. Letkuista sitä kuitenkin vähän tulee.

    Jos tulppa on 16mm kannalla, niin mikä tahansa 16mm tulppa-avain käy. Luulisin. Oma pyörä on vähän tarkka tulppahylsyn ulkomitoille.

    Tulpan kärkiväli on yleensä aikalailla sopiva. En muista joutuneeni ikinä säätämään uusia tulppia.
    Kuumempi tulppa pysyy puhtaampana, ainakin noissa mainituissa tilanteissa. Omassa pyörässä pimeni yksi pari tulppia, kun seos oli vähän turhan rikkaalla. Tilalle tuli pykälää kuumemmat.
    DR 650 + XF 650
  3. #3
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Standarditulpat ilman muuta. Lähinnä tärkeintä on muistaa että sytytystulppia ei saa laittaa kireälle pienelläkään voimalla, vaan sillälaillä hellän jämäkästi vaan. Esim jos räikkää käyttää niin räikän päästä nyrkkiote (ei varren päästä) ja siitä pyörittää hellän tiukaksi, ettei kierteet korkkaa alumiinisesta sylinterinkannesta. Yleensä kai jos on joku bensahana niin bensa pysyy tankissa, jos on ruiskukone ja bensapumppu tankin sisällä, niin ei kai sieltä paljoa benssa tuu kun letkut irroittaa (jos tarvii).
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Tulpat saa vaihdettua irroittamatta tankkia kokonaan. Löysää vaan sen ison pultin joka pitää tankkia paikallaan sieltä penkin alta ja vetää tankkia sen verran taaksepäin että mahtuu vaihtamaan tulpat. Tulppa-avain on 18mm kannalla. Kärkiväli tulpissa oli paketista ottaessa se mikä luvattu, tarkistin rakotulkilla (0.7mm), tulppana NGK DR9EA.
    Honda CBR 600F 2005
  5. #5
    Kiitos vastauksista tähän mennessä. Ihan loistavaa jos tankkia ei tarvitse kokonaan irrottaa, niin silloinhan operaation pitäisi olla ihan siedettävä, kiitos Wyde tulppa-avaintiedoista
    "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
    "Tyhmäkin maasta ponnistaa jos tajuaa kysyä"
  6. #6
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ja jos tässä ny tulpan vaihtamisen hifipro-ohjetta niin mä teen aina niin että sytytystulppa siihen hylsyyn ja sitten vien tulpan siinä hylsyssä sinne reikään. Sitten pyörittelen sormilla aukipäin kunnes tunnen pienen "napsun" jolloin tiedän löytäneeni jengan aloituskohdan mistä on hyvä alkaa kiertämään kiinnipäin jotta ei ala menemään "väärälle jengalle" pehmeeseen alumiiniin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Huuhtele kunnolla tulpan kolot ennen irroitusta! Brakecleanerilla ja harjalla tms ettei paskat tipu sylinteriin. Ei se muuten ole kummonen operaatio, tankin voi ottaa syrjään ja tukee vaan ettei tipu.
    Kawasaki ER-5 -97
  8. #8
    Tässäkin pyörässä kuten monissa muissakin voi olla hiekkaa tulpan juuressa paljonkin. Puhdista huolellisesti paineilmalla ennen kuin otat tulppia irti.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  9. #9
    Tulppa-avain onneksi löytyi itseltä, tosin todella ruosteessa (varsinkin sisältä) . Se taitaa olla kauppareissu ja ruosteenpoistopuuhat seuraavaksi edessä.

    IMG_20170424_124237.jpg
    "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
    "Tyhmäkin maasta ponnistaa jos tajuaa kysyä"
  10. #10
    Lainaa coconut84 kirjoitti Katso viesti
    Tulppa-avain onneksi löytyi itseltä, tosin todella ruosteessa (varsinkin sisältä) . Se taitaa olla kauppareissu ja ruosteenpoistopuuhat seuraavaksi edessä.

    IMG_20170424_124237.jpg
    Ja sen tulpan kiristysmomentti on 14Nm. https://www.manualslib.com/manual/37....html?page=294
  11. #11
    Kärkivälit kannattaa tarkistaa ainakin silmämääräisesti, joskus pakkaukset putoilee matkalla ja jonkun tulpan kärkiväli voi olla kiinni.
    Kawasaki ZXR 750R K1
    Honda VF 500F
    Honda VFR 750F
    Honda CBR 1000F
    Honda CBR 1000F
    Honda VF 1000F II
    Honda CB 750K
  12.  
  13. #12
    Joo, tiedä vaikka olisi pienentynyt 6:sta 4:ään milliin...