Lähinnä etujarrujen huoltotoimenpiteteitä työstämässä, 2007 R6 Yamahaan...
On hommattu punosletkut, uudet palat ja nesteet. Jarrusatulat pitäisi putsata ja tarkoitus oli vaihtaa samalla tiivisteet, mutta näyttää siltä, ettei tiivisteitä ole järkevästi saatavilla., suomalaisista verkkokaupoista näyttää löytyvän melko huonosti. Stormin kautta olisi saanut alkuperäiset tiivisteet jollain aikataululla ja hintaa tuli muistaakseni kahteen jarrusatulaan yli 100€ (ei ihan heti houkuta muutamasta kumin palasesta maksaa tuollaista summaa...)
1. Millä aineella satulat tulisi pestä? Männät pihalle, tiivisteet irti ja fairia pesuvatiin, liotus ja harjapesu vai miten?
2. Onnistuuko vanhojen tiivisteiden irroittaminen ehjänä ja samalla niiden putsaus ja takaisin samat tiivisteet paikoilleen?
3. Tiivisteet tulisi ilmeisesti voidella, jotta männän saa takaisin ja tiivisteet uppoavat koloihisa? Jostain muistan kuulleeni, että vasesliinia tiivisteisiin (jos näin, käykö huulirasvanakin käytetty "Klover-vaseliini" joka on keltaisessa purkissa ja lienee kaikille tuttu? Väittävät, että se on puhdasta vaselinia ilman mitään lisäaineita?). Jossain taas neuvotaan "voitelemaan" tiivisteet jarrunesteellä...
4. Jos vanhoja tiivisteitä ei saa ehjänä pois ja takaisin, niin mielelläni otan vinkkiä vastaan mistä uudet tiiviseet saa hommattua järkevään hintaan? Ensisijaisesti suomesta ja toissijaisesti ulkomailta... Tiivistesarjan ei luulisi maksavan paria kymppiä enempää / satula?
Yamaha R6R 2007
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Osta ihan jarru vaseliinia maksaa 5-10 e. Ei mene pahaksi ja riittää loppu iäksi. Tiiviste sarjoissa saattaa myös tulla rasva mukana.
Minä olen muutaman kerran laittanut 2 vuotta vanhat tiivisteet takaisin putsauksen jälkeen mutta on ne jo vähän semmoiset että pitää olla kokoajan rasvaamassa ja herkistelemassa.
Kotariin laitoin justiinsa uudet ja 40 euroa oli etupään tiivisteet.
Elämä on onneksi mutkikasta
Tuolta Powerhouselta saa järkihintaan tiivistesarja ja ehdottomasti vaihtaisin uudet kun on satulat levällään. Itse olen aina ihan jarrunesteellä voidellut männät mutta varmasti ihan pätevää tuo jarruvaseliini. Mäntien vaihtoakin kannattaa harkita jos on pahasti naarmua ja rokamaa. Omat satulat pesin purettuna kaikkine hiluineen ultraäänipesurilla fairyn kanssa viime talvena. Nitriilihanskoja suosittelisin kanssa ostamaan paketin kun kuitenkin joutuu jarrunesteessä olevia osia räpläämään. Ja nuo jarrut osaa olla melko pirulliset ilmata kun järjestelmä on kerran tyhjänä käytetty. Itse en saanut perinteisellä menetelmällä jarruja ilmattua vaan piti hommata tämmönen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...te-2000031634/
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
1. Fairi toimii. Samoin jarrunestekkin.
2. Todennäkösesti kyllä. Käytä mieluiten muovitikkua kun kaivat irti niitä, niin tiiviste/satuloiden tiivistepinnat ei kärsi niin helposti. Samoin kun putsaat tiivistepintoja, niin muovi/puutikku mieluimmin kuin meisseli.
3. Jarrunesteellä.
4. Jarrusatuloiden tiivisteitä ei halvalla saa. Ja oman kokemuksen mukaan ne on laatutavaraa/ kestää vuosia. 10 vuodessa ollu kahdet eri satulat ja tiivisteitä en ole vaihtanut. Molemmilla satuloilla ikää se 10 vuotta. Ja ratakilometrejä yht joku 30k.
Dremeli ja huopalaikka on myöskin kätevä jarrumäntien pintojen kiillottamiseen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
partzilla.com näyttäis myyvän OEMia halvalla 4 * 2 kpl tiiviste&pölyhuuli = 23,20 taalaa, pk 7,99, yht 31,19 taalaa. Ei tosta paljoo mee ees tulleja.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Dremelillä ja messinkiharjalla saat puretuista satuloista nuo tiivisteiden urat puhdistettua.
Mikään ei estä käyttämästä pientä meisseliä vaihdettavien tiivisteiden poistamiseen, sillä satulassa ei ole tiivistepintoja vaan tiivistävä pintahan on männissä.
Tein jutun aiheesta Bomber lehteen muutama numero sitten.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Täytyy koittaa huomenna tutkia mitä nuo satulat ovat oikeen syöneet.
Yamaha R6R 2007
En ole iknä dremelöinyt, mutta en kyllä alkais alumiinista (vai hetkone, eiks ne ny ole alumiinia vai mitä?) jarrusatulaa skraapimaan..mitä olen noita 20+ -vee suzukista ja golfista vaihtanu, niin en niitä ole tiivisteen uria kummemmin putsannut. Pyyhkässy rätillä+tikulla pois jos jotain ollu. Tiivisteet olen vaan uittanu jarrunesteessä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuolta tilasin itselleni tiivisteet. http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZFR6...BXQg-~&vxp=mtr
Kauppa UK:ssa, joten ei tarvitse murehtia tullin kanssa.. Postikulut perinteisen brittiläiset, mutta 35 eroa kotiintuotuna ei ole siltikään paha.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tuli purettua nuo satulat. Eipä siellä tiivisteiden alla käytännössä mitää kakkaa ollut. Hammasharjalla (manuaalimalli) tiivisteiden kolot fairivedellä harjasin. Ei tuonne R6 jammun satuloiden tiivistekoloihin kyllä mielestäni oikein Dremelillä olisi päässytkään, eikä kyllä siihen tarvettakaan. Oikein siistissä kunnossa oli paikat, männät ja tiivisteetkin. Melkein tekisi mieli laittaa takaisin samat tiivisteet, mutta lienee parempi ne tässä kohtaa vaihtaa![]()
Yamaha R6R 2007
Tällainenkin kauppa löytyi, mutta tosin rapakon takana. http://www.motosport.com/motorcycle/...-brake-caliper
Tulliasiat tulee siis tuolta riesaksi. Jos nyt oikein muistan niin pienet ostokset tulee ilman tulleja? Näytti jossain olevan maininta, että alle 150 euron ostokset ovat tuontiverovapaita, mutta niistä maksetaan alv jos summa on yli 22€. Oliskohan nuo summat vielä sisältäneet postimaksut...
Yamaha R6R 2007
Vanhat tiivisteet olen pessyt ja sormella käynnyt läpi, että sileät ja virheettömät. Upotus jarrunesteeseen ja paikoilleen. Tiivisteitä ei tule uittaa jarrunesteessä, turpomisen vuoksi. Asettuvat kyllä kuivuttuaan määrämittaisiksi. Tiivisteen olen uusinut vain tarvittaessa.
Jarrusatuloiden urat puhtaaksi ja sitten mäntien puhdistus ja kiillotus.
Jarruissa tulee käyttä vain alkuperäisiä o-renkaita ja tiivisteitä!
Kun huoltaa jarrusatulat, niin ei tarvitse hankkia "kiina" jarrulevyjä. Kolmessa bladessani edelleen alkuperäiset jarrulevyt, mutta huollankin satulat vähintään joka toinen vuosi.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Mitä olette mieltä silikonirasvasta jarrumäntien voiteluun/herkistelyyn? Ei näyttänyt sitä vielä olleen mainittu. Ei ainakaan vahingoita kumitiivisteitä.
Jarrusatuloiden ja -mäntien pesu, sekä jälkimmäisten herkistely ja rasvaus kyllä helpottaa elämää. Auttanut mulla laahaukseen, nypytykseen, vinkumiseen ja muutenkin herkempi tuntuma. Ei ole vielä niin paljon kilsoja samoille levyillä ja paloilla tullut katukäytössä että osaisi sanoa mitään empiiristä faktaa mutta crossi/enskapyörässä ainakin takajarrun osat tuntuisi kestävän paremmin kun jaksaa nyhrätä ja putsata jarruja useasti.
Castrol Red Rubber Grease.......
Here is a comprehensive list of Red Rubber Grease (RRG) properties:
Fully compatible with natural and synthetic rubbers
Compatible with brake fluids and some hydraulic oils.
Rust inhibitor (protects from oxidation and rust).
RRG is water resistant.
Hight temperarure. The grease can be used in applications with temperatures up to 210-230F. It will not melt and will not contaminate brake pads.
Petrol resistant. Although it will get contaminated in contact with gasoline, but still it will protect rubber parts from it.
High chemical and structural(mechanical) stability.
High resistance against water washing (will stay on after a rain, or car wash).
Has high wear protecting quality.
http://www.castrol.com/en_au/austral...er-grease.html
Nyt ei mene jarrujen huolto jostain syystä putkeen!?!?
Vanhojen nesteiden valutus pois. Etujarrusatuloiden, purku, osien pesu ja samat tiivisteet ja muut pulikat paikoilleen. Tiivisteet pesun jälkeen liukastettu sillä jarruvaselinilla.
Sitten uutta nestettä jarrunestetötteröön ja pumppailemaan. Molempien satuloiden läpi pumppailin useamman tötteröllisen nestettä, jotta varmasti kaikki ilmat pois. Jostain syystä en saa tuota jarrukahvaa kovettumaan. Kahva jää löysäksi ja palat ottavat sen verran levyihin kiinni, ettei rengas pyöri kun käsivoimilla pyörittää (no saattaa se aavistuksen liikahtaa, kun oikein kunnolla rykii).
Kaikki räplääminen on tehty alakautta, eli sieltä jarrusatuloiden nipoista. Pitäisikö siitä jarrukahvan nipasta myös päästellä ilmoja. Juutuupista, kun ohjeita katselee niin sielläkin tuo homma hoidetaan pelkästään jarrusatuloiden nippoja räpläämällä.
Olen aikaisemmin tässä onnistunut ja mielestäni kaikki tehty nyt samoin![]()
Yamaha R6R 2007