Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Lopullinenko, ts. esim. rekisteristä poistettua nykypyörää ei koskaan enää voi rekisteröidä uudelleen? Museoajoneuvot historiaan?
    Mitä ymmärsin väärin?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  2. #2
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Lopullinenko, ts. esim. rekisteristä poistettua nykypyörää ei koskaan enää voi rekisteröidä uudelleen? Museoajoneuvot historiaan?
    Mitä ymmärsin väärin?
    Itse ymmärtäisin sen niin, että aikaisemmin rekisteristä poistetut saa rekisteriin, mutta jos nyt poistaa rekisteristä, niin menee paaliin.
    Elikä käytännössä tästä eteenpäin kaikki hylätyt menee sitten sinne paaliin.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  3. #3
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Lopullinenko, ts. esim. rekisteristä poistettua nykypyörää ei koskaan enää voi rekisteröidä uudelleen? Museoajoneuvot historiaan?
    Mitä ymmärsin väärin?
    Niin, nykyisen lainsäädännön puitteissa romutus on ainoa tapa poistaa moottoripyörä lopullisesti ajoneuvorekisteristä. Eikä kerran romutettua pyörää saa enää uudelleen rekisteriin. Nykyisten pykälien mukaan ainoa tapa on liikennekäytöstä poisto mikäli haluaa joskus ottaa pyörän uudelleen liikenteeseseen, tosin liikennekäytöstä poston aikaa ei ole rajoitettu. Sehän voi olla vaikka kymmeniä vuosia.

    Toivotaan että pykälät joskus muuttuisivat järkevämpään suuntaan mutta nykyisin mennään näillä eväillä.
  4. #4
    Jos näin, niin silloin tuo on isompi asia kuin mikään omistusvero "heh"
    No joo, tämähän on kuin painajaisuni - joka on totta?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  5. #5
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Itse ymmärtäisin sen niin, että aikaisemmin rekisteristä poistetut saa rekisteriin, mutta jos nyt poistaa rekisteristä, niin menee paaliin.
    Elikä käytännössä tästä eteenpäin kaikki hylätyt menee sitten sinne paaliin.
    Kyllä, näin olen asian ymmärtänyt.
  6. #6
    Mulla on nyt auto ollut liikennekäytöstä poistettuna 10 vuotta. Tosin se paloi entisöintivaiheessa, mutta ei sitä silti kannata romuttaa.
    Moottoripyörä oli seisontavakuutuksessa yli 30 vuotta. Kerran piti ottaa välillä viikoksi vakuutus, kun AKE uhkasi viedä kilvet käytön puutteesta johtuen.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  7. #7
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mitäköhän tuohon romutukseen vaaditaan? Riittääkö että tyyppikilpi tai runkonumero on poistettu/hitsattu niin ettei sitä ole mahdollista enää rekisteröidä, kuin ehkä omavalmisteena. Ajatuksena lähinnä jonkun kyykyn ratapyöräksi muuttaminen, mutta taitaapa noita rekisteröimättömiä ratapyöriä olla myynnissäkin.

    Entä jos tuo ulkomailta käytetyn normikyykyn eikä rekisteröi suomeen tms, tulisko siitä kilvetön?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8.  
  9. #8
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mitäköhän tuohon romutukseen vaaditaan? Riittääkö että tyyppikilpi tai runkonumero on poistettu/hitsattu niin ettei sitä ole mahdollista enää rekisteröidä, kuin ehkä omavalmisteena. Ajatuksena lähinnä jonkun kyykyn ratapyöräksi muuttaminen, mutta taitaapa noita rekisteröimättömiä ratapyöriä olla myynnissäkin.

    Entä jos tuo ulkomailta käytetyn normikyykyn eikä rekisteröi suomeen tms, tulisko siitä kilvetön?

    Laitetaan nyt kuudennen kerran tänne se, mitä järjestävä seura sanoo. Siitä voi arpoa mitä se tarkoittaa...
    Itse olen sitä mieltä, että sen verran pitää olla kansalaistottelemattomuutta, että omaan omaisuuteen oma oikeus ja jos se rekisteristä poistettu ja "romutettu" rätkä joskus ilmestyy esim. näyttelyyn, niin se ei pitäisi olla kenenkään ongelma tai se on kotona kukkatelineenä.

    Kun romudirektiivin soveltamisalaan kuulumaton ajoneuvo, kuten kuorma- ja linja-auto, mopo, moottoripyörä, mönkijä, traktori, työkone tai moottorikelkka, toimitetaan Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteeseen, hoitaa vastaanottopiste lopullisen rekisteristä poiston. Jos ajoneuvo romutetaan muulla tavalla kuin Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteessä, voi ajoneuvon omistaja lähettää Trafin kirjaamoon luotettavan kirjallisen selvityksen ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus tai muu vastaava selvitys, josta ajoneuvon romuttuminen selviää. Luotettavan selvityksen perusteella Trafi voi poistaa romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattoman ajoneuvon lopullisesti ajoneuvoliikennerekisteristä.

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajon...ullinen_poisto


    Mikää laki ei pakota rekisteröimään tuontiajoneuvoa, joten se voi olla kukkateline tai näyttelyesine, eli kilvetön.

    Ajamaan romutetulla on vissiin vähän vaikeampi mennä, koska jos tarvitaan liikennevakuutus.
    Toki voi yrittää tehdä omavalmisteen ja ei vaan rekisteröi sitä., mutta se taottaa olla MMAF:n osastoo...