Pitäs tässä aloitella peräkärryn rakentelua hoodeen perään. Perus kakspyöräinen kärry. Kärryn lootaksi olen hommannut 50/60-luvun rosenlew jääkaapin, jonka siis käännän arkuksi. Apuja tarvitsisin renkaiden ja vanteiden kanssa, eli niiden suhteen vinkkejä otetaan vastaan. Samoin akselin ja jousituksen suhteen. Kiitos.
Kawasaki W650
Jotain huomioita, jotka olen lukenut jostain:
- Kärryn painopiste pitää saada niin eteen, että se ei missään vaiheessa nosta koukusta ja samalla kevennä pyörän takapäätä.
- Vetopää kannattaa olla pituusakselin suhteen ympäripyörivä, jolloin kärryn kaatuessa on teoriassa mahdollista, ettei pyörä kaadu.
- Kärryn kokonaispaino saa lain mukaan olla 50% vetävän pyörän omapainosta
- Peräkärryyn laitetaan vetävän moottoripyörän rekisterikilpi, jollaisen kopion saa tilata Trafista
- Vakuutus lukee peräkärryn pyörän lisälaitteeksi, samaan tapaan kuin sivuvaunun.
- Peräkärryä ei siis tarvitse katsastaa tai vakuuttaa.
- Valoille ja heijastimille on melko tarkat määräykset.
Omaa kärryäni olen vetänyt vain autolla. Kulki ihan nätisti 40kg hiekkasäkki päällä ja 100 km/h vauhdilla. Jousitus tuntuu siis toimivan.
Kawasaki W650
Kiitokset kuvista ja vinkeistä. Matalaa runkoa tässä itsekkin olen ajatellu jottei virityksestä tule liian korkeaa. Sen verran olen asiaan perehtynyt että nuo kirjoittamasi pointit on kyllä tiedossa. Jos joltain löytyisi ylimääräisiä pinnavanteita pari, niin kiinnostusta olis.
Sanokaas, kun olen tätä ihmetellyt, että miksi noissa pyörien kärryissä vaikuttaa aina olevan niin pitkä tuo vetoaisa? Eikö se ihan turhaan tee systeemistä pidempää ja kömpelömpää. Prötkässä kun ei ole leveyttä mikä kääntäessä ottaisi kärryn kulmaan/aisaan kiinni, kuten autoissa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tässä kuva tulevasta kärryn arkusta...
Mullakin kärryprojekti mielessä. Kärryn jo hommasin ja sitä autolla vedelly mutta ajatuksena käynny että Gessulla vetaisin sitä myös joskus. Kärry on kevyt (vastaava kun kuvassa) lähinnä mietityttää mitä laki sanoo mopolla sen vetämisestä. Mulla oli käsitys että kärry saa olla 50% mopon kokonaispainosta eli mopo + matkustajat. Jos näin niin kärryn ja enskamopon paino jää alle 200 kiloon ja voisi lain puitteissa onnistua.
Linkki kuvaan:
http://i1295.photobucket.com/albums/...ps2315a32e.jpg
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
En nyt löydä tarkkaa säännöstä, mutta mielikuvani mukaan perävaunun KOKONAISpaino saa olla enintään puolet vetävän pyörän OMApainosta. Omassa Kawasakissani siis 0,5 x 192 kg = 96 kg.
Tässä linkki rakennevaatimuksiin
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250#L5a
Kawasaki W650