Haussa olisi talven puhdetöiksi tuollainen tonnin parin peruskunnostettava matkaenska. Siis että puretaan osiin, fiksataan kaikki kuluva ja kasataan takaisin ensi kesän reissuja varten. Hieman kuluista riippuen myös kevyt koneremontti (ventiilikoneisto, männänrenkaat yms) voisi tuilla kyseeseen.
Olen kattellut nettimotoa ja seuraavia olisi tarjolla:
- BMW F650
- Honda Transalp 600/650
- Yamaha XTZ 660
- Suzuki DR 650
Mitäpä mieltä olette em. pyörien ajomukavuudesta. Onko iso ero sillä onko 2-pyttyinen (Transalp) vai 1-pyttyinen (muut)?
Entä onko joku noista selkeästi huono/hankala/kallis kunnostaa tai muuten vaan epäluotettava sitten ajossa?
Kawasaki W650
BMW- yleensä aika paljon ajettuja mutta myös hyvin pidettyjä. Koneessa ei lienee ihmeellisiä ongelmia. Jousitus on paljon ajetuissa pyörissä aika veltto.
Honda Transalp- Ikiliikkujan maineessa, jousitus sama juttu kuin Bemmussa.
Yammu- Hankala ajaa tasakaasulla jos modausta ei ole tehy.
Suiza- Ottaisin varmaan tän, niin paljon olen kuullut hyvää. Ongelmista ei ole tietoa.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Bemarilla tuli n. 35 tkm ajettua, mukava hiekkateillä mutta maantiellä ei niin mukava. Nyt alla 650 Transalp, maantiellä mukava mutta ei niin mukava pienillä teillä. Vaikka ajaahan silläkin kovapohjaisia polkuja, tosin ei samaa kyytiä kuin kevyemmillä....
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
Ei kai noissa missään mustaan aukkoon putoa, etsi kohtuu raiskaamaton yksilö ja ala rakentamaan. Transalpit ainakin on koneeltaan ikiliikkujia jos edes öljyt ja ilmansuodatin on säännöllisesti vaihdettu mutta kai nuo muutkin kestää kohtuudella
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tärinässä ei ole suurta eroa vaikka renkaat olis millaset. Suurin osa tärinästä tulee siitä millainen on tie tai mikä on moottori. Jos tärinätöntä hakee niin Transalp lienee paras vaihtoehto.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Poislukien matka-ajo jossa on todella iso ero onko nappulat vaiko edes matkaenskakummit. Joskus käytin kaverin kottaraisen renkaanvaihdossa n sadan kilsan päässä, mennessä oli miltei ajamattomat Karoo kakkoset ja tullessa uudet trail attacit. Ero oli erityisesti tärinässä tosi huomattava, ero olisi ollut pienmpi jos olisi ajellut sorateitä mutta matka oli vähintään kantatietä, osin valtatietäkin
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ostin kesällä kyykkypyörän kaveriksi xl600v transalpin. Halvin mitä nettimotosta löytyi. Olihan (on) se ulkonäöltään kuin ydinsodan jäljiltä, mutta käy ja kukkuu nätisti. Moottorin tärinä on huomattavasti sivistyneempi jos vertaan taannoin omistamaani yks pyttyiseen yamaha 660xt:hen, mutta karkea kuvioiset nappulat täryyttää kyllä senkin edestä. Siitä taas pääse kätevästi eroon poistumalla pikitieltä. Mittarissa oli ostettaessa 50tkm, nytten lähemmäs 60. Öljyt vaihtelin ja ketjuratas paketin. Huolettomia kilometrejä, eikä pienet naarmut ja kolhut niin harmita.
Sanoisin omaan kokemukseeni perustuen, että BMW F650 on varmasti yksipyttyisistä se värinättömin. Toki kun sillä ajaa muutaman tunnin moottoritienopeuksilla, niin sormet on puutuneet. Mutta niin ne on monella kaksipyttyiselläkin.
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Ok. Eli F650 ja Transalp voisi sitten olla se oikea valinta. Haave on lähinnä hieman pidemmistä reissuista, eli matka-ajoa matkaendurorenkailla ja 90% asfaltilla, mutta moottoriteitä vältellen.
Mahtaako noiden suhteen olla osien saatavuudessa tai hinnoissa isoja eroja? Tietty Hondaan menee kamat kahteen pyttyyn, mutta noin muuten?
Kawasaki W650
Bemarilla vei n. 4 litraa satkulla, transu 5,6 l. Tankilla 400 km vs 300 km. Ainoa huono puoli tuossa transussa tuo toimintasäde.
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07
Tosiaan ainakin Bmw F 800 GS:n 2 mukinen Rotaxin 800 cc kone on tosi pieniruokainen. Tosin mulla on sen pykälää suurempi kone omassa mutta kulutus on ollut 4.03-4.4 litraa välillä.
^Jep, irrallinen heitto. Mites KLE 500? http://www.moottoripyora.org/keskust...kstan-Mongolia ... http://www.nettimoto.com/kawasaki/kl...=price&ord=ASC
Edellisestä vielä: Osaako kukaan verrata tuota KLE500:sta Transalp600:seen? Molemmat liki saman painoisia ja kaksipyttyisiä. Tehoeroa on hieman, mutta ei kait olennaisesti.
Kawasaki W650
Mulla on ollut kolme transalppia vm 93-05 ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Matka-ajo onnistuu hienosti ja metsäautotiellä pärjää jos varoo isompia patteja ja monttuja. Keulan jousitus ei nääs ole kovin häävi. Ainut vika jonka tiedän on sytkäboxin johtoliitokset jotka vanhemmissa malleissa satula saattaa painaa poikki. Minusta paras Transalp on just tuo 93-99 tehty kuussatanen.
KLEn koeajosta jäi mieleen ohuempi alavääntö ja jotenkin kevyempi olemus vaikka painoeroa ei juurikaan ole. Ehkä kierrosherkempi kone teki kevyemmän olon ajamiseen. Metsään en Kawaa vienyt joten alustasta en osaa sanoa oliko parempi tai huonompi. Huollon kannalta KLE vaikutti helpommalta rivikoneen ja sähköjen vedon vuoksi. Olikohan se vm 2005 eli uudempi malli.
Ismo
Ismo, Triumph Tiger 800 XC
Molempia (alp 600/-94 ja kle 500-/95) jonkin verran ajelleena,mielikuva on semmoinen että kle oli hitusen sutjakampi,ja ehkä hiukan bensapihimpi,mutta yksilöissäkin voi olla noitten kesken tietysti eroa,riippuen kuka on tehnyt mitä
Molemmissa kestävät koneet,kawan kone kova-äänisempi,siis mekaaniset äänet.
Kyllä vois suositella että ottaa sen,kummasta löytää paremman yksilön.![]()
Varjossa viihtyjä ;)
Noilla ehdoilla, siis lähinnä budjetti ja matka-ajo taitaa näyttää siltä, että hånda on melko hyvä vaihtoehto.
Viimeksi muokannut: retrokawa; 22.09.2016 klo 00:29.
Kawasaki W650
Olisin (sattuneesta syystä) kehottanut miettimään Versystä, mutta kun viime viikolla nettimotossa kaupan ollut Versys taitaa olla myyty. Pyynti oli 2500e, joten menisi kait nippa nappa tuohon hintahaarukkaan. Tosin kun tuo yksilö meni niin seuraavat lähtenee kolmella tonnilla.
Mutta kuitenki, jousitus ihan toiselta planeetalta kuin Transalpeiila aikoinaan kun sellaista kokeilin. Kulutus euroopan reissulla miehen kokoinen kuski matkakamoilla 4,2l sadalla.
Kuskilla suhteellisen väljät tilat ainakin verrattuna D M600een ja kuskilla yllättävän hyvä tuulensuoja motareilla (verrokkeina tuo yllämainittu Monster ja Kawan ZR7). Menee maanteillä kuin juna eli maantiekäytös on vakaa. Huonokuntoisille vuoristojen sorateille turhan painava eli vähän "kolho"
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>