Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Nyt kaivataan kipeästi (nopeasti) tietoa kun oma pää alkoi lyödä tyhjää yllättäen.

    - Siis kun kaasuttimesta kierrän seosruuvia sisäänpäin, eli kireämmälle, rikastuuko seos vai laihenee?
    Muistelisin että laihenee, mutta säätö on sellaisessa paikassa että kokeilemalla selvittääkseen pitää kaasarit irroittaa aina säätöä varten.
    Honda CBR 1000F -93
    Honda CBR 1000F -87
    Aprilia Pegaso 650 - 02
    Yamaha Trial 125 -72
    Honda CB 350 -75
  2. #2
    Jos ruuvi on kohokammioon nähden moottorin puolella, niin tiukkaaminen laihentaa seosta. Jos ruuvi on ilmanputsarin puolella, niin seos rikastuu.
  3. #3
    Itse en ole törmännyt vielä tuohon "kiristämällä rikastuu" seosruuviin, eli aika yleinen on juuri toisinpäin, eli kiristämällä laihenee.
    Mitkä on oireet ?
    Paukkuuko putkessa, tippuuko kierrokset todella nopeaa kaasua avatessa vai tippuvatko kierrokset laahaamalla ?

    Itse olen tuota säädellessä pysynyt yleensä 1,5-3 kierrosta auki. Eli jos vääntää enemmän kuin kolme niin omissa pyörissä mennyt liian rikkaalle seos.
    Nyt omaan pyörään piti vaihtaa pari kokoa isommat tyhjäkäynti suuttimet, kun sen verran tullut modattua pyörää.
    Ennen oli todella nykivää menoa pintakaasulla, mutta nyt on mukavan tasaista menoa
    Jee Jee
  4. #4
    Tokko yleistän liikaa kun sanon että kaksitahtisissa on tuo ilmaruuvi ilmantulopuolelle, eli kiristämällä rikastuu. Nelareissa sitten säädetäänkin bensaa ja kaikki toisinpäin, sijaintia myöden.
    En ole vielä poikkeuksiin tästä säännöstä törmännyt, varmaan niitäkin on.
  5. #5
    Seoksen säätöruuvi säätää lähinnä vain tyhjäkäyntiseosta.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  6. #6
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa samba2 kirjoitti Katso viesti
    Itse en ole törmännyt vielä tuohon "kiristämällä rikastuu" seosruuviin, eli aika yleinen on juuri toisinpäin, eli kiristämällä laihenee.
    Mulle joskus asiaa netistä tonkiessani jäi mielikuva, että suoravetotyyppisissä kaasareissa olis tuota ilmaruuvia käytössä. Alipaineluistikaasareissa taas seosruuvi. Tiedä sitten miten oikeesti on, tai mikä juoni siinä on. Joka tapauksessa seosruuvi taitaa yleensä löytyä kaasarin sylinterin puolelta ja ilmaruuvi taas kaasarin ilmaboksin puolelta, kai, ehkä, luullakseni.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Tokko yleistän liikaa kun sanon että kaksitahtisissa on tuo ilmaruuvi ilmantulopuolelle, eli kiristämällä rikastuu. Nelareissa sitten säädetäänkin bensaa ja kaikki toisinpäin, sijaintia myöden.
    En ole vielä poikkeuksiin tästä säännöstä törmännyt, varmaan niitäkin on.
    Vanhassa XL600r hondassa (nelari single) oli pääkaasarissa juurikin ilmaruuvi, putsarin puolella kaasaria, eli kyllä poikkeuksia löytyy.
  8. #8
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Tokko yleistän liikaa kun sanon että kaksitahtisissa on tuo ilmaruuvi ilmantulopuolelle, eli kiristämällä rikastuu. Nelareissa sitten säädetäänkin bensaa ja kaikki toisinpäin, sijaintia myöden.
    En ole vielä poikkeuksiin tästä säännöstä törmännyt, varmaan niitäkin on.
    Kaikki kaasutinperämoottorit ovat seosruuvilla joka sijaitsee kurkun ja imukanavan/läppäventiilin välissä eli kiristämällä tyhjäk. seos laihenee ja päinvastoin. Sekä kaksi- että nelitahtiset.
  9. #9
    Tässähän viisastuu niin että suhina vaan kuuluu.
  10. #10
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Seoksen säätöruuvi säätää lähinnä vain tyhjäkäyntiseosta.
    Normaalissa katukäytössä ajaminen tapahtuu n. 95%:sti tyhjäkäyntipiirin toiminta-alueella, ja kiihdytettäessä vasta mennään neulan annostelemalle alueelle. Suomenkielinen termi johtaa harhaan...
  11. #11
    #Jos ruuvi on kohokammioon nähden moottorin puolella, niin tiukkaaminen laihentaa seosta. Jos ruuvi on ilmanputsarin puolella, niin seos rikastuu. # juuri noin, tai sama asia eri sanoilla, luistin moottoripuolella säädetään bensaa ja imupuolella ilmaa.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  12. #12
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Normaalissa katukäytössä ajaminen tapahtuu n. 95%:sti tyhjäkäyntipiirin toiminta-alueella, ja kiihdytettäessä vasta mennään neulan annostelemalle alueelle. Suomenkielinen termi johtaa harhaan...
    Vanhan ohjeen mukaan kaasukavan liikkeestä 0-1/3 mennään tyhjäkäyntipiirillä, 1/3-2/3 mennään suutinputkilla ja neuloilla ja 2/3-1 pääsuuttimella.
    FJR -17
  13. #13
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Normaalissa katukäytössä ajaminen tapahtuu n. 95%:sti tyhjäkäyntipiirin toiminta-alueella, ja kiihdytettäessä vasta mennään neulan annostelemalle alueelle. Suomenkielinen termi johtaa harhaan...
    Näin tapahtuu, mutta ruuvi vaikuttaa käytännössä vain ja ainoastaan tyhjäkäyntiin. Kun kaasua avataan vähänkin, siirtryy toiminta tyhjäkäyntisuuttimen alueelle.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  14. #14
    Seosruuvilla säädetään tyhjäkäyntisuuttimelta tk-piirin porauksille tulevan ilma/bensa -seoksen määrää.
  15. #15
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Seosruuvilla säädetään tyhjäkäyntisuuttimelta tk-piirin porauksille tulevan ilma/bensa -seoksen määrää.
    Tollasessa perus cv-kaasarissa on tyhjäkäyntisuuttimen takana neljä tai viis porausta. Säätöruuvi ohjaa näistä vain sitä yhtä, joka on läpän ja moottorin välissä. Loput poraukset on läpän toisella puolella ja tottelevat ainoastaan suuttimia. Eli ruuvi vaikuttaa tyhjäkäynnin ja pintakaasun alueella, mutta pintakaasulla vain siihen n.20-25% porauksista.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  16.  
  17. #16
    Kaivelin netistä kaasarin rakennekuvat esille ja väärässä olin.

    Sen verran urputan vielä, että ruuvin avautuma vaikuttaa siihen asti kunnes päästään neulan alueelle - eli jo varsiin suuriin kaasukahvan asentoihin. Ainakin oman Kawan käytös muuttui ruuvin säädöstä pienillä, arkiajossa yleensä käytössä olevilla kaasunasennoilla.