Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Moro,

    Auttakaapas tyhmää.. Syksyllä jäi lisäaineet laittamatta tankkiin, ja nyt ei tahdo käynnistyä. Akku ladattu pariin otteeseen, mutta eipä lähde pelittämään. Pari kertaa pysynyt käynnissä muutaman minuutin jonka jälkeen sammuu.
    Seuraavaksi ajattelin tyhjentää tankin ja laittaa uudet 98 tankkiin, ja tässä nyt kaipaisin apua.

    Haynes:in manuaali löytyy, mutta en nyt millään löytänyt mistään tietoa minkä kokoisen letkun käyn ostamassa jotta saan sen tyhjäksi? Onko kellään tästä tarkempaa tietoa?

    Kiitos, kumarrus ja anteeks.
  2. #2
    Lappoat sen millä tahansa letkulla, käytät nykyistä letkua irroittamalla toisesta päästä tai irroitat koko tankin ja tiputat bensat suoraan hanasta astiaan.

    Kannattaa henkisesti varautua, että bensan vaihto ei riitä.
    ...
  3. #3
    Noni... Hanasta ei tullut yhtään bensaa joten irrotin tankin ja tyhjensin täyttöreiästä. Putsasin hanan ja alko toimii, joten tankki takas kii, uutta bensaa ja eikun ajelemaan. Tai sitten ei...
    Tarkistin siinä samalla tulpat, ja näyttivät silmämääräisesti olevan kunnossa (vaihettu 100km sitten).
    Startti pyörii, välillä lupailee hieman ("röyhtäilee") mutta ei vaan lähe käyntiin.

    Onko se nyt seuraavaksi putsattava tuo kaasutin, vai voisko olla esim. ilmapuolella ongelmia? Siinä samalla huomasin että ilmansuodattimmen kotelossa pieni halkeema, siinä missä kiinnittyy kaasuttimeen. Pitäis sekin nyt löytää jostain varaosana...

    Eipä oo juuri ollenkaan kokemusta tällasesta, joiten kyselen ehkä tyhmiä. Haynesin kirja kuiteski löytyy.
  4. #4
    Jos hanan läpi tulee bensaa mutta kiuas ei lähde tulille niin taisi mennä kaasareiden puhdistamiseksi
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  5. #5
    Viikonloppuna työn alle, toivottavasti selvii sillä.
  6. #6
    Kokeile eka tyhjentää kaasarit. Jokaisen kohokammiossa on tyhjennysruuvi kyljessä alareunassa.
    Sitten lasket uutta pensaa kaasareihin ja kokeilet tartata!!
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  7. #7
    Kiitti vinkistä, kokeillaan sitä ensin. Joudun kuitenkin vaihtamaan ne muoviputket mitkä tulee ilmansuodattimesta kaasuttimeen. Voisko ne olla niitä kumikurkkuja vai onko ne jotain ihan muuta?
    Selviäähän se kun irrotan mutta vois hankkia valmiiksi siinä tapauksessa.
  8. #8
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    (Kumi)kurkut on kaasarin (tai ruiskurungon) ja sylinterin välissä. Kaasarin ja ilmanputsarikotelon välissä imusuppilot, imutorvet tms.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Eli onko nämä nyt ne imusuppilot/-torvet? Miten ne yleensä on kiinni siinnä ilmanputsarin kotelossa? Tossa näyttäisi olevan jollakin massalla/liimalla, jos on yleensä niin, niin varmaankin voisi vaan kiinnittää uudelleen olemassa olevat? Koska se halkeama taitaa olla siinä kiinnityskohdassa..

    20160422_180542.jpg
  10. #10
    Sorry nyt kun epäilen mutta onko tuo bensa nyt oikeasti menossa talven aikana huonoksi. Oma kokemus on vähän sama kuin intissä että mitä vähemmän maukuupussissa on vaatettä, sitä lämpimämpi siellä on. Kokeiles vähentää vaatetta kun palelee niin tosiasiat selviää.

    Tähän mennessä ei ole ollut ongelmia solifer sm:n, Suzuki savagen, Honda Magnan, Honda Black Widown eikä Yamaha FZ6N:n kanssa. Varsinkin tuo viimeinen kävi ennen kuin edes tajusi päästää napista irti, talvi kylmässä varastossa.

    Oma kokemus alkaa olla pikku hiljaa että tuo on samaa urbaania legendaa tuon makuupussijutun kanssa nykybensalla. Ehkä joskus oli toisin, mutta nykybensalla en enää allekirjoita. Ikinä ei ole käytetty lisäaineita. Jos ei lähde käyntiin niin väittäisin että jotain muuta on pielessä.

    Jos dynoon tai kelloa vastaan radalle niin eroja voi löytyä sataheppaisesta hepan, pari, mutta ei se käyntiin lähtöä estä.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa insider193 kirjoitti Katso viesti
    Eli onko nämä nyt ne imusuppilot/-torvet? Miten ne yleensä on kiinni siinnä ilmanputsarin kotelossa? Tossa näyttäisi olevan jollakin massalla/liimalla, jos on yleensä niin, niin varmaankin voisi vaan kiinnittää uudelleen olemassa olevat? Koska se halkeama taitaa olla siinä kiinnityskohdassa..
    Ei, nuo ovat kaasarin ja airboxin väliset tiivisteet. Imutorvet ovat ne osat jotka tulee kaasarin imukurkkuun ohjaamaan ilmavirtausta, ne eivät itsessään tiivistä mitään. Jossain pyörissä nämä kotelon tiivisteet ovat massalla kiinni, toisissa ihan painamalla. Massaahan sinne voi laittaa väliin, mutta jos tiivistet ovat täysin hapertuneet ja halkeilleet niin se on vähän tekohengittämistä.

    Bensa-asiasta (ja talvisäilytyksestä) on moniakin keskusteluja jo olemassa. Niistä voi lukea bensan vaikutuksista ja viisaimmin osaa vastata semmoiset henkilöt jotka ovat töissä mp/pienkonekorjaamoilla. Bensaakin saa pumpuista monenlaista, uskomuksia on paljon.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  12. #12
    Itse en tuosta bensan vanhenemisesta osaa sanoa mitään, viime talven jälkeen käynnistyi kyllä ihan ok ilman lisäaineita. Mut sen verran mitä nyt oon yrittäny selvitellä niin onhan se monen ensimmäinen vinkki tällaisen ongelman selvittämiseksi. Ja itse kun näistä ei juuri ymmärrä niin pakko alottaa jostain...

    Kiitti Tumppi, se tiiviste itsessään ei ole mitenkään hapertunut, näytti vaan siltä ensin mutta se taitaakin sitten olla vaan se massaus millä ne on kiinnitetty. Eli kurkkuja/torvia/suppiloita en nyt sitten vielä ainakaan lähde tilaamaan.

    Huomenna uudet massat, kaasareiden tyhjennys, tulppien puhdistus ja kokeilu. Jos ei sit vielä lähe niin kaasarit pöydälle...
  13. #13
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa insider193 kirjoitti Katso viesti

    Huomenna uudet massat, kaasareiden tyhjennys, tulppien puhdistus ja kokeilu. Jos ei sit vielä lähe niin kaasarit pöydälle...
    Toi on hyvä järjestys. Jos uudella bensalla ei lähde toimimaan, niin koita antaa huikkaa koneelle suoraan tulpan reiästä. Semmoinen ruokalusikallinen per pytty, tulpat kiinni ja sit käynnistysyritys. Jos lähtee hyvin käyntiin, niin on bensan puutetta ja vikaa kaasareissa..Jos ei lähde, niin ongelma on kipinäpuolella tai sit saa todella paljon liikaa bensaa eli todennäköisesti kaasarit tulvii.

    Monesti noissa on ongelmana kaasareiden kohokammioiden tulviminen jolloin kone saa liikaa bensaa. Siihen lääkkeenä on kohokammioiden neulojen vaihto ja/tai neulaputkien tiivisteiden vaihto. Mut toivottavasti toimii tai kuntoutuu ihan puhdistamalla.



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  14. #14
    Noniin, hieman edistystä. Laitoin nyt uudet massat, se nyt ei varmaankaan tähän kuitenkaan vaikuttanut. Tarkistin ja putsastin tulpat, tyhjensin kaasarit (ei sieltä paljon tullut kylläkään), ja kiinni.
    Pyörä lähi hetken päästä käyntiin, mutta ilmeni sitten seuraava ongelma; 1 ja 2 kaasuttimen välistä alkaa tiputtaa bensaa. 3-4 välissä ei mitään ongelmaa.
    No eipä auttanut muu kuin irroittaa tankki ja suodatinkotelo uudestaan ja vähän katsoa. Näyttäisi siltä että bensaa tiputtaa siitä bensasyötän haarakohdasta (kuva tossa alempana). 3-4 väli oli kuiva.

    Viittaako tuo nyt siihen että kohokammiot tulvii, vai onko siinä joku tiiviste joku saattaisi falskata?

    (Viime vuonna bensaletku vaihdettu uuteen korjaamossa huollon yhteydessä, ja näköjään laitettu vähän liian pitkä koska pääsi taipumaan. Aiheutti todennäköisesti vähän bensansaanti ongelmia...)

    20160423_142642.jpg
  15. #15
    Mulla tulvi kaasarit kans(kirjoitin toiseen osioon)ja sain toimimaan crc kaasutinpuhdistusaineella. Testaa sillä vielä ennnenku aukaset?
    Mä laskim kaasari tyhjiks ja sillä pillillä joka mahd rööristä litkua ja heiluttelin sormilla lusitia ja vääntelin kaasua ja jonku pari min päästä potkin käyntiin.
  16. #16
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa insider193 kirjoitti Katso viesti

    Viittaako tuo nyt siihen että kohokammiot tulvii, vai onko siinä joku tiiviste joku saattaisi falskata?

    Toi besan tulolinja yhdistyy muistaakseni hondassa semmoiseen muoviseen T-putkeen missä on o-renkaat kaasareiden päässä. Siellä voisi olla syy vuotoon.

    Koneissa missä kaasarit on voimakkaasti eteenpäin kallistetut tulviva bensa menee yleensä suoraan sylinteriin..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  17. #17
    Kiitoksia neuvoista. Kokeilen vielä tuota kaasuttimien puhdistussprayta ennen ku lähen avaamaan jos sillä sais korjattua.

    Näytti joo olevan muovinen t-liitin siinä, sitä pystyi hieman liikuttelemaan sivuille. Onhan nuo kaasuttimet tossa aika paljon eteenpäin kalleillaan.. Mutta jotta sais ne o-renkaat vaihdettua joutuu kai väistämättä purkamaan ainakin osan. Jää nyt hieman tauolle tää homma, jatkuu ensi viikonloppuna.
  18.  
  19. #18
    Laitoin nyt tuota crc puhdistusainetta,ja sain pyörän käyntiin. Käy ok,mutta ei oikein "jaksa" korkeimmilla kierroksilla, kerran jopa sammui kun mahvaa käänsi. Ilmeisesti bensan syöttöongelma?
    Bensahanassa asennot on,off ja res. Kuuluuko hanasta tulla bensaa on/res asennossa jos pyörä ei ole käynnissä? Tästä nimittäin tulee.. Bensahanaan menee se tyhjiöletku vai mikä lie, niin onko hornetissa sellainen hana joka vaatii että pyörä on käynnissä jotta syöttää bensaa?