Mitäs öljyä nuissa käytetään, sopiiko kelkkamaailmasta tutut tuotteet (öhlins,Kyb yms) ja jäykkyydet?
Osaavia huoltajia lienee pilvin pimein mutta ei kait tuo mitään "rakettitiedettä" ole, lisäsäiliöstä paineet pois ja öljyt pois, kannen avaus, huuhtelut ja tiivisteiden uusiminen tarvittaessa.
Mistä nuita tiivisteitä muuten saa hankittua, shmimmailulle ei ole tarvetta omasta mielestä.
Typpi ilmeisesti kaasuna sopii nuihin
Vanha,niin on kuskikin...
Öljyn viskositeetti on varmaan ihan iskarikohtainen, muutoin normi iskariöly käy. Tiivisteet parhaiten netistä tai ko iskarimerkin jälleenmyyjältä.
Jotkut iskarit täyttyvät parhaiten imemällä ensin tyhjiö ja paluuna öljy, kotikonstein siis mahdotonta tehdä oikein.
Kelkkahuoltajille kun vie iskarin niin sanoo sit että kattoo paljon siihen pitää pistää painetta. Tykkäävät työntää vähän liikaa mopoiskareihin meidän tallin kokemuksiin perustuen...
Kuis paljon sinne kannattas laitella 10 vai 15 bar?
Vanha,niin on kuskikin...
Itse olen käyttänyt takaiskarissa n.16cSt iskariöljyä. SAE luokituksen arvot liian väljiä, jotta eri valmistajien tuotteita voisi verrata toisiinsa. Säätäminen huomattavasti helpompaa, kun öljyn laatu ei vaihtele.
Ei normi takapumpun huoltoon mitään alipainelaitteita tarvitse. Kun on aikaa, niin antaa ilman rauhassa poistua iskarista ennen lopullista sulkemista. Kumivasara on hyvä apuväline poistaa viimeisetkin kuplat öljystä.
Säiliössä olen käyttänyt ihan puhdasta ilmaa. Hengitettävä seoskaasu kun sisältää 78% typpeä. Pienellä käsipumpulla on helppo tarkistaa ja säätää paine halutulle tasolle. Jos on painava kuski, niin korkeammalla paineella saadan hieman iskarin esijännitystä lisättyä.
Alkuperäisiin iskareihin ei valmistajalta normaalisti löydy varaosia. Jos tiiviste vuotaa, niin tiiviste kourassa tarvikeliikkeeseen.
Jos vanhempi iskari, niin simmit kannattaa vaihtaa tai ainakin kevyesti hioa puhtaiksi ja tarkistaa tiiveys venttiiliä vasten. Iskarihuolloista esim. Gustavsson/Karkkilasta saa koko simmipaketin muutamalla kympillä.
Jos aikoo itse tehdä iskarihuollot, niin kanattaa hankkia kunnon työkalut. Jousen ei tarvitse kun kerran lentää väärään suntaan ja se on........
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Itsekkään mikään ammattimies, mutta kun lähipiirissä pyörää piisaa, niin on noita jokunen tullut huollettua.
Ilmaaminen onnistuu kohtuudella ilman pumppua, mutta rakensin lopulta sellaisen. Mukava kun useimmat saa koota kuivana ja imee vuoronperään vakuumia iskariin ja hanalla lorauttaa öljyä matalamman paineen suuntaan. Nyt ei satu sitä, että kuulu pikkuruinen "suh"-ääni kun heiluttaa pyörän perää iskari täysin pitkänä, eli helpommin tulee parempi.
Ennen pumppua ilmasin kärsivällisyydellä, koputtelulla ja pikku lämmityksellä. Täysiä niilläkin ajettiin.
Öljyksi sanoisin että katso mahdollisimman korkea viskositeetti-indeksi. Takakeppi kuumenee paljon ja siksi mahdollisimman vähäinen viskositeettimuutos lämmetessä olisi suotavaa. Vaan kyllä sitä on välillä keulaöljyilläkin ajettu tyytyväisenä. Niinkuin Finn tarinoikin, kannattaa noiden senttistokien mukaan verrata viskositeettejä. Nimenomaan takakeppikäyttöön myytävät öljyt on yleensä aika ohuesta päästä, vaan jälleen kerran, mistäs sen tietää mitä siellä tehtaan jäljiltä on?
Tiivisteitä joutuu joskus vähän hakemaan jos ei ole huollettavaksi suunniteltu keppi. Vaan kyllä kärsivällinen lintu madon löytää.
Ilmaa käytän kun en puupersenä eroa tuntenut ilma vs typpi, vaikka uteliaisuuttani koitin verrata. Ilmankosteus luultavasti aiheuttaa jotain epäideaalikaasumaisuutta, mutta myös kuski on epäideaali.
Fillarin iskaripumpulla saa vaikka 20bar paineet.
Mitä olen purkaessa mittaillut, 10-12 bar on tainnut useimmissa olla paineet ja tuolta väliltä olen arponut jos tietoa ei ole löytynyt. Sitähän en tiedä, kuinka paljon noista mittaamistani on ehtinyt paine karata ennen huoltoa, mutta siis ehjinä avatuista nuo lukemat. Liian pieni paine kyllä ilmoittaa itsestään. Se kun kavitoi männän alle kaasukuplan sisäänjoustossa ja paluuliikkeessä mäntä vetää mahaplätskyllä öljyyn, kuuluu klonk.
Kun purat, ota ensin (kaasut tietty päästettyäsi) Lisäsäiliön puoli auki, jos on välimännällinen eikä ole vuotanut, laita välimännän syvyys säiliön reunasta muistiin. Sillä samalla mitalla sitten kokoat sen.
Kyseessä Yamaha Thunderace ja XJ6, edellämainitussa lisäsäiliöllinen orkkisiskari joka ilmoittaa kaksipäällä ajaessa täydellä kuormalla huollontarpeesta etenkin puutteellisena paluuvaimennuksena ja toinen normi yksiputkinen peruskaasuiskari, huollettava taitaa olla sekin en ole vielä perehtynyt tarkemmin, tosin tuohon hakusessa Öhlissin takapamppu vaikkakaan ei vielä tilattu.
Tuolla keltaisella hintaa n. 550-650€....elämä on...Kukahan tuota maahantuo?
Vanha,niin on kuskikin...
On sit muutakin ku öhläriä tollasiin ja tällasiin perusmppoihin. Waikka Nitron, tai se Wilbers. Saa edullisemmin ja on taatusti ihan eri planeetalta ku vanha perusmp:n lutkupamppu. Ite ollu tyytyväinennitronin karvalakkiin, siinä onyks säätönuppi yhdistetty menopaluulippu, kuorma päällä vetää naksuja lisää niin menee kuin juna ja muuten normiasetuksella.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Öhlins, WP ja muut ihan hyviä, mutta kun nekin vaativat huoltoa ja säätöä.
Pyörän jousitus ja ajo-ominaisuudet ovat kokonaisuus, ei riitä että takapumppu editoidaan, jos keula toimii kun mummon sohvan jousitus.
Vuosia olen rakennellut alkuperäisistä pumpuista ja keuloista ihan hyvin toimivia kokonaisuuksia. Mutta rakentamalla ja kokeilemalla kantapään kautta oppinut ehkä edes jotakin.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Etupumput molemista kyllä huollettu ja hieman muokattu eri öljyillä.
Mistä hommasit XJ:n sopivan Nitron tai Wilbersin, ei taida kotimaisista liikkeistä oikein löytyä.
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Onhan tuo XJ tosiaan hieman vempula epätasaisella pinnalla joten pojalle siitä sais mieluisamman kun päivittäis tuon takapään ja laittais vielä täystehoseksi sekä Powercommander V: n, tuohan on sama kuin FZ600R, siksi ei Amerikan luetteloista sitä löydy.
Vanha,niin on kuskikin...
Oitracon varmaan pystyy myymään wilberssin...
^ juu ja eibach ja hyperpro myös löytyy ja hinnat on halvemmat
kuin ebayssä. Muista vaan asioida sen nuoremman kaverin kanssa.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Oletsie tutkinu, onko Yampin iskarissa typentäyttöventtiili? Yleensä nuo on "kertakäyttöisiä".
Noihin molempiin meidän tallin mopoihin teetin lisäsäiliöön uuden päädyn ja siihen Fox-iskareista
venttiili, mistä tökätään neulalla paineet sisään.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Talli on nyt vielä hieman liian täynnä niin empä ole päässyt aiheen kimppuun, täytyy odottaa että tämä influenssa helpottaa jotta saa nuo kelkat pois sieltä.
Vanha,niin on kuskikin...
Tämmöisen videon löysin ja omassa pyörässä (cbr 900 -98) tuntuu kyllä tunnottomalta tuo takaiskari joten sen voisi yrittää huoltaa.
Onko kellään tietoa onko showan iskari suurinpiirtein samanlainen purkaa ja vaihtaa ainakin öljyt ?
Jee Jee
Tuommonehan pumppu siellä Thuderissa on vakiona, eikös tuo ole huollettava, tuo lisäsäiliö vaan aukeaa toisesta päästä...
![]()
Vanha,niin on kuskikin...
Kyllähän tuon pitäisi onnistua väkivallatta. Veikkaan että tuon säiliön pään pikkuruuvin alta paistaa kumia. Eli neulatäyttö. Oikein varoivainen päästää paineet neulalla, itse laittaisin pyyhkeen varoiksi päälle ja alkaisin hitaasti löysätä isoa ruuvia. Kun sihinä alkaa, keskitytään vielä enemmän. Ruuvia ei päästetä kierteiltä ennen kuin sihinä loppuu.
Tuolla säiliön kuoren yläpäässä lienee sokkarengas, jonka saa näkyville kun päästää paineet ja painaa sitä kuorta sen säätöpään suuntaan.
Uskoisin että on huollettavissa kun FZS1000:n pamppukin oli huollettavissa(kokemus on vaikkei sopinutkaan omaani)
Ilmeisesti hintapolitiikka on siinä 200 euron nurkissa, itse huollatin motorcompany racingissä mutta uskoisin että hyviä vinkkejä on tulossa myös muista paikoista.
Edittiä: näytti suora lainaus kusevan quotesta jostain syystä, korjaten kyllä toimii.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Miksi mp:n iskunvaimentajat vaativat niin paljon huoltoa kuin vaativatkin? Autoissa on isommat massat ja kilometrit ja silti 15 vuotta menee helposti huoltamatta?
2009 CBR1000RR
Ex 2006 ZX10R
Ex 2006 CBR600F
Kyllähän se mopon iskarikin sen 15 vuotta jossain kunnossa kestää jos mopo seisoo ajamatta. Toisekseen paska iskari autossa ei ole kuin (epä)mukavuustekijä/estää leiman saannin, mopossa tuo sitten vaikuttaa turvallisuuteen ja ajettavuuteen ihan oikeasti.
P.S. En edes yritä selittää rakenteellisia eroja, koska joku besserwisser alkaisi siitä taas jonkun naurettavan väännön.
Superbike #7
Ei ainakaan mun autossa menny, joka kulmasta iskari paskana. Muuttu vähän pirusti tuntuma tiehen kun sai keltaista bilsteinia alle.
Eipä tota muuten varmaan olisi kiinnittäny huomiota, mutta piti ajella kiireessä 150km mutkapätkää ruotsista suomeen päin niin en meinannu tiellä pysyä kun auto pomppi miten sattu. Sitten vasta huomas miten tolkuttoman huono se oli kun sai uudet.
8 vuotta kesti itsellä autossa, joskin nyt vain yhden rikkinäisen takia vaihdoin koko alustan myöskin keltasiin Bilsteineihin.
Sinänsä, mopolla nyt menty 11 vuotta koskematta takaiskariin. Itse en sen toiminnassa ole juuri moitetta huomannut, mutta menee sekin vaihtoon kesäksi.![]()
Testi
Vertailukohdan puuttuminen selittää paljon.
Oma perstuntuma jos tottuu siihen omituiseen käytökseen alustassa niin ei osaa vaatia parempaa.
Kyllä tuossa omassa pumpussa paineet oli tallessa ja ei pumppu lotrannut painettaessaessa. Uudet laadukkaat öljyt ja tiivisteet sekä paineet sisään, ajaa taas sen muutaman kesän. Kerron kyllä kokemukset kunhan ajokelit taas alkaa.
Vanha,niin on kuskikin...
Nyt sitten on sinne Thunderin takaiskariin vaihdettu uudet liemet sisään ( Red Line Extra Ligth 2,5 WT), niinhän tuo iskarin aukaissut alan mies tuumas että semmosta ruskeaa lientä sieltä murujen lisäksi tuli pois.
Ohkasta liruahan tuo on (400) mutta pitäs pitää arvonsa myös kuumana.
10 bar painetta lisäsäiliöön,typpeä.
Kesä kertoo kuinka sitten toimii, palataan asiaan.
Vanha,niin on kuskikin...
Kyllä sen eron huomaa!
Jopa rouva meillä kysy "mitä tohon on tehty?" ku lyötiin tuore pamppu Separin persiiseen![]()
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Jo vain nyt takaiskari toimii Thunderissa, ei vaan uskos kuinka paljon se muuttuu käytös pyörässä kun iskari toimii kunnolla.
Samoin pojan XJ6:n Öhlis saa kehuja toiminnastaan, taitaa se vaan olla niin että kannattaa satsata tuommoiseen niin saa uusia kokemuksia.
Jokuhan kyseenalaisti tuon huollontarpen verraten sitä auton iskunvaimennukseen, kyllä vaan autoonkin kun uudet pumput laittaa niin kulku on erilaista vaikkakkaan ei nuiden vertailu sovi samaan gatekoriaan parempi olisi verrata esim ralliauton iskunvaimennusta jonka huolletaan kohtuu tiheään.
Autojen perusiskarihat on ns, teräsputki(kaksiputkisia tai pelkkiä öljytäytteisiä) pumppuja tekniikaltaan hieman yksinkeräisempia kuin nuo mp. iskarit tms. pienlaitteiden pumput.
Vanha,niin on kuskikin...
Tuota kaikki ei usko, että kun huoltaa vaikka joka toisen kauden alussa etu/taka jousituksen, niin pysyy hyvässä kunnossa ja se ajomukavuus on hyvää. Mutta aika monella yleensä se raha tulee vastaan ja se ettei kiinnosta, vaikka tietäisi asiasta.
Ps, seuraavat iskarit kotiloon tulee sellaiset jotka voi huoltaa, näitä tuplat, niin vaihtaa huoletut alle ja huonot huoltoon. Kun miettii että huonolla tuurilla menee yhdet mötönet halpis iskarit vuodessa, kun kerran satsaa kunnollisiin, niin tuntuma on hyvä ja kestokin pikkasen parempi.
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää