Kävin tuossa kesällä silmien laserleikkauksessa jotta pääsisin silmälaseista eroon. Leikkaus meni niin kuin pitikin ja näkö on nyt normaalia hieman parempi eli näen sen mitä normaali ihminen nyt ylipäätään näkeekin. Jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi on minulla ajokortissa ollut erityisehtoa silmälaseista, vastasin että on koska olen opiskeluaikana ajanut taksia ja ammattiajoluvassa on kireämmät rajat. Nyt minulla ei tuota ammattiajolupaa ei enää ole sillä jonkun lakimuutoksen johdosta olisi pitänyt käydä kursseilla luvansäilyttämiseksi mutta kun tarvetta luvalle ei enää ollut, en kurssejakaan käynyt. Ajokortissa tuo erityisehto tosin säilyi sillä ajokorttiin ei tuon jälkeen ole tullut mitään muutoksia. Lääkäri kirjoitti minulle lapun joka olisi pitänyt toimittaa poliisilaitokselle jotta tuo erityisehto ajokortista saataisiin pois. Noh, en minä mitään lappua poliisille vienyt kun ajokorttia on kysytty viimeisen 10-vuoden aikana ehkä kolmesti ja silloinkin se on vain katsottu löytyvän.
Pari kuukautta myöhemmin tuli kehotus poliisilta hakea uutta ajokorttia. Kävin poliisi asemalla kysymässä että onko minun todellakin haettava ajokorttia siksi että siitä saadaan vain yksi kirjain pois? Vastaus oli että on haettava sillä miten he voivat tien päällä tietää näenkö minä vai en? Tämä oli minulle viimeinen piste sillä ei kukaan voi oikeasti olla niin vitun tyhmä että kuvittelee näkökyvyn olevan kiinni jostain perkeleen merkistä ajokortin takana? Kun kysyin että mites nuo piilolinssit joilta olen aina välillä käyttänyt, onko sekin laitonta? Virkailija meni vaikeaksi ja totesi että todistus näkökyvystä pitää olla mukana ajossa (eli te kaikki piilareilla ajavat huligaanit hävetkää). Asia jäi sitten siihen kun lisäksi Turun poliisiasema oli aivan täyteen ammuttu irakilaisia 20-30-vuotiaita "sotalapsia" ei paljoa tuonne viitsinyt jäädä jonottamaan.
Tänään saapui sitten toinen kirje jossa ilmoitettiin että minun täytyy käydä luovuttamassa ajokorttini poliisille ja haettava uutta luokitusta vastaavaa liikenteen turvallisuusvirastolta. Ennen asian ratkaisemista voin antaa asiasta lausuman kirjallisesti. Totisesti aion tuoda nuo seikat esiin mutta mahtaako vaikuttaa mihinkään, epäilen.
Kaiken huippu on tosiaan se että tuo lisäehto ei edes minua koske sillä en enää omista sitä ammattiajolupaa mutta sen velvoitteet minua vielä näyttävät sitovatkin. Ei paljo huvittaisi maksaa uudesta ajokortista, mikä vielä kaiken lisäksi saattaa tulla väliaikaisena kun ajokortit ilmeisesti nykyään ovat voimassa vain 5 vai 10-vuotta.
Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa ja mitä olette tehneet?
Jos sulle myönnetty kortti ennen 19.1.2013 ni erityisehtojen muuttamisen jälkeen kortti voimassa 18.1.2033 asti. Ja toihan koskee kaikkia tuo 2033, luki kortissa mitä hyvänsä (kuten itselläni 2046).
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
Vanhoista laseista linssit irti, ja talsit asemalle kehykset päässä kysyen, että mikä on ongelma?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Yllättikö tässä joku. Viranomaisten kanssa kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä. Aina on vaikeeta, varsinkin sillä joka haluaa noudattaa sääntöjä.
Ihan perus suomiakselia...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Se rakas pyrögraatti tärkeilee kun ei ole muutakaan hommaa![]()
Vanhalla oppimisen vaikeus
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mullaki vaan 01. Näkö siis korjattu, ei tarviikaan rillejä vaan vois vedellä "pikkasen sokeena"?
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015
On kyllä melkoinen systeemi, jos näonkorjauksesta lähtee poliisille tieto. Montakohan sataa miljoonaa ko. systeemi on maksanut ja paljonko se on tuottanut?
Jotenkin ihmetyttää tämä tuulimyllyjä vastaan taisteleminen kun kuitenkin tulee takkiin 100-0. Luulisi että olis kivempaa kun tuonkin energian käyttäisi vaikka kesän matkan suunnitteluun tai pyörän ropaamiseen
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Vähän OT, mutta muistui mieleen ensimmäinen ajokorttini, siinä oli isäni allekirjoitus, kaikki muut tiedot olivat minunOpetusluvalla ajoin kortin ja ilmeisesti oli isä allekirjoittanut värään kohtaan =) Läpi meni koneistosta että heilahti vaikka ei allekirjoitus millään tavalla muistuta mun nimeäni.
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1454212716161.html
Kukas tässä toimi väärin?
Mulla on kortissa juuri tuo sama koodi 01. Sulla oli tuo koodi siis myös ennen leikkausta? Kirjoittiko lääkäri sulle sellaisen todistuksen poliisia varten? Avovaimo oli myös tuolla leikkauksessa ja hänellä taas oli niin huono näkö että tuo samainen 01-merkintä kortista löytyi. Hän kiersi homman sillä että vaan sanoi lääkärille ettei se kirjoita mitään todistusta.
Tämä kävi myös mielessä sillä kirjeet saapuivat normipostin mukana. Tosin nykyään kun poliisilla on käytössä nuo rekisterikilpien lukulaitteet niin kiinnijäämisen riski on kasvanut moninkertaiseksi entiseen verrattuna. Ei ole kovin mukava jäädä tien päälle jonnekin hevonkuuseen koska käsittääkseni sillä ei ole mitään merkitystä olenko tuota saanut tiedoksi vai en, ajot loppuvat siihen paikkaan.
Sun mielestä varmaan Carunan hinnankorotuksetkin on ihan ok?
Mun mielestäni tässä ratkaisevaa on se että en ole täyttänyt ajokorttini erityisehtoja enää moneen vuoteen. Tuo erityisehto kun on ollut sen ammattiajoluvan takia ja kun se lähti niin myöskään mielestäni silloin sen terveysvaatimuksienkin olisi pitänyt muuttua. Mun nimittäin ei koskaan muuten olisi ollut pakko käyttää laseja ajaessa. Eikö tosiaan kukaan muu ole joutunut tuon leikkauksen takia hakemaan uutta korttia?
Mulla ku näkö pyöriny siin rajoissa, et saan/en saa ajaa ilman laseja ku vahvuudet laseis joku -0,75 ja -0,5.
Ja C-kortis nää rajat, AB-kortilla saa "puolisokeet" vetää ihan vapaasti ja en ole niis ikinä tarvinnu laseja
Mulla n 5 v. siitten todettiin etten nyt niit laseja taaskaan tartte, niin oli ystävällinen optikko laittanu postia viranomaisille, niin vähän myöhemmin sain kirjeen, jossa pyydettiin ottamaan yhteyttä poliisiin ja uusimaan ajokortti.
Varasin netissä ajan poliisilaitokselle, jossa aisa hoitu 5 minutis ja tais maksaa sellasen 12€, jos nyt oikein muistan...
Tai tää ois hoitunu n. 5 minutis, mut mut... Siellä skarppi konstaappeli huomas, et viranomaisilla on mulle muutakin "asiaa", niin "siirsivät" toisella luukulle selvittelemään jotain epäselviä "juttuja", joihin olin tietenki aivan syytön
Toisaalta, tässähän vois skeptinen epäillä, et koko homma olli joku juoni?
Optikoil ja silmälääkäreil varmaan jotkut listat, sellasist joille viranomiasilla jotain "asiaa"?
Et kannattaa tosiaan mietti kahdesti ennen ku tekee mitään![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Syypäitä on monia. Jutusta löytyy huonosti työnsä tehneitä virkamiehiä ja saa se ratin takana ollut Nieminen myös syyttää itseään. Mutta pääsääntöisesti hallintoalamisen pitää voida luottaa virkamieheen että jos toinen sanoo asian olevan ok niin asia on ok.
Ja kyllä nykyinen lupavirnannomaisen asiointi on tehty erittäin vaikeaksi. Esim. et voi varata samalla istumalla aikaa eri tyyppisille lupa asioille kuten aseluvat ja elinkeinoluvat. Vaikka molemmat samaan ammattiin liittyisivätkin.
Itse saan joka 5 vuosi postia palautella kortteja kertaakaan en ole mitään palauttanut.
Viimeksi muokannut: Tribu; 03.02.2016 klo 12:19.
Can-Am Outlander 1000 XT 2012
Mulla on 12. 01, 103(1) Mitähän tuo tarkoittaa? Ja lieviä kaukolaseja käytän.
Suzuki M1500 Intruder
Vuodesta 1998 Jyväskylä
Mulle asennettiin keinomykiöt silmiin, lekuri kirjoitti todistuksen ja hain uuden ajokortin.
Nii, tiedän. Hankalaa.
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Joo, viime kesänä hain opetuslupaa ajokorttia varten tyttärelleni.
Varasin ajan netissä ja menin varattuna aikana poliisiasemalle, siel sain sitten pari minuttia kuunnella lupaa käsittelevän virkailijan itkua ja hampaidenkiristelyy siit, et minun olisi pitäny varata 2 aikaa...
Toinen minun opetusluvalle, vakka mulla oli jo yks opetuslupa pojaleni, ja toinen aika ajoharjoitteluluvalle oppilaalle.
Hämäräks jäi se, miksi niitä aikoja ei sitten automaattisesti anneta kaks samalla, ku molemmat pitää hakee samaan aikaan
ja pojalle, jolle olin hakenu luvat 2 kk aijemmin, riitti se yks aika...
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
A: Aloittajalle. Onnittelut päätöksestä hankkiutua eroon silmälasiriippuvuudesta, niin kuin alan ammattiväestö toimenpidettä kutsuu, kun se teknisesti on mahdollista, koska ihan kaikille sitä ei voi tehdä lääketieteellisistä syistä.
B: En noita kaikkia jorinoita lukenut, mutta miksi nähdä vaivaa ja kantaa huolta ettei asia viranomaisiin ja viranomaisrekistereihin päin ole kunnossa, on sentään asia joka koskee loppuelämää.
Itse kävin toimenpiteessä, sain lapun, vein sen poliisiasemalle ja sain uuden kortin asianmukaisilla merkinnöillä ja rekisterit kuntoon. Ja yllätys, kerrankin tuli viranomaisilta päin jotain ilmaiseksi.
Muoks: Nyt kun vielä poliisille on alkanut tulemaan noita automaattisia rekkarista lukusysteemejä ja jos ajat omaa kulkupeliä ja luetaan että rekisterit näyttää, että ajokorttiasioissa jotain hämärää niin pysäyttävät ja selittele sitä sitten.
Se ettei 10 vuoteen ole paljon pysäytelty ja korttia kyselty ei ole tae, etteikö seuraavaan 10 vuoteen pysäyteltäisi, jos asiat eivät ole kondiksessa.
<p>.</p>
Mut kenen syy se sitten on, jos ei uutta korttia hae ja saa sakot silmälasitta ajosta? Ei varmaan auta selittelyt leikkauksista. Ja piilareista sen verran, että kyllä poliisit silmästä sen näkee onko piilolasit vai ei.
Suzuki Bandit 650S
Ex Suzuki GSX750ES
Ex Suzuki GS450
Ex Honda CB125
Itseasiassa ei ole Caruna OK vaikken nyt satu sen palveluista nauttimaankaan, vaimo ainakin joutui uusimaan korttinsa lasikkileikkauksen jälkeen, se oli puolisokea ennen eikä varmasti olisi mun kanssa mennyt naimisiin kunnolla näkevänä.
Mutta ainakin tulloin kortinvaihto hoitui jokusella kympillä ja vähän odottamalla, siihen saakka oli joku lappu jota näyttää jos poliisi kysyi
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Saman operaation kävin läpi vuosia sitten ja ensimmäinen mitä tein oli ajokortin uusiminen - ihan vain ettei tarvitse alkaa mitään periaattellisia tuulimyllytaistoja käydä. Nythän näitä on tiedossa muutenkin enemmän kun ajokorttien hallinnointi siirtyi poliisilta Trafille missä 100% toimiva automatiikka hoitaa hommat..
R 1200R '08. ex R 1100RS '93
Jos tarkkoja ollaan, niin olikos 16.1.2013 alkaen KAIKKI, vanhat ja uudet, ajokortit on voimassa enää 2033 asti jonka jälkeen ne on uusittava tuoreella kuvalla. Koska kortit on painettu ennen lakimuutosta, lukee niissä jotain muita vuosilukuja. Kaikki kuitenkin uusittava viimeistään 2033 eli ei tuohon mennessä kerkeisi 5v välein uusia kuin 3 kertaa. Tosin kuulemma noita kortteja saattaa saada pidemmälläkin määräaikaisuudella kuin 5v jos sattuu olemaan alle 45v ja ei omista C-korttia. Koska silloin vaatimukset "kovenee" ja max 5v kerrallaan.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Saakohan noita kortin merkkejä luovutettua pois...Meinaa ei huvittaisi enään tuossa kohtaa pitää mitää CE-merkkiä, koska tuskin tuolloin enään tulee ajettua autoa työkseen, kun siinä on ne omat ammattikortti kurssi vaatimukset ja siellä tulee olemaan muutenkin palkkataso putoomaan, kun suomi tulee avaamaan kuljetuksen auki kaikille...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ajokorttiluokan laskeminen onnistuu aivan helposti. Aiemmin, ennen lakimuutosta ajokorttipalvelujen siirtämisestä Trafille, toimittiin siten että poliisin lupapalvelussa käytiin ilmoittamassa että haluaa laskea ajokorttiluokkaa. Tällöin virkailija täytti ja antoi allekirjoitettavaksi lomakkeen jossa ajokorttiluokan alentamista haluava henkilö vapaaehtoisesti luopuu joistain ajokorttiluokista. Esim. CE ja jättää luokat ABE.
Trafin kanssa asian hoitaminen toimii luultavasti samoin mutta tällä hetkellä en osaa sanoa mikä on se fyysinen paikka jossa asia hoidetaan - vai onnistuuko mahdollisesti sähköisissä palveluissa. Selvinnee soittamalla Trafiin.
Viimeksi muokannut: Patukka; 04.02.2016 klo 11:43.