Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 112:sta
  1. #31
  2. #32
  3. #33
    ei ihme että keinottelevat vastuusta millä hyvänsä ,ja tekevät asiakkasta syylisiä
    KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
    Honda xx 1100 02
    ex cbr1000f 93
    zzr1100 92
    diversion 600 93
    rg125
    cb125
    pv50
    tunturi50
    cresent50
  4. #34
    Lähi-Tapiolassa systeemi menee ao. vastauksen mukaan kuten ennenkin. Jatkossa ilmoitus tehdään vain eri tavalla. Tietenkin jatkossa tuosta jouttuu ilmeisesti sen 8 euroa maksamaan. Onko tietoa tuleeko tuo 8 euroa maksettavaksi myös, jos haluaa ottaa aikaisemmin käyttöön, kuin mitä on alunperin ilmoittanut?

    "Trafin muutoksen mukaan kaikille ajoneuvoille täytyy nykyään tehdä liikennekäytöstä poisto ajoneuvorekisteriin. Kun moottoripyörä on poistettu liikennekäytöstä, tulee vakuutusmaksuista automaattisesti hyvitys kuten tähänkin asti. Eli hyvitys tulee ajalta 1.4 - 31.10 jos tuolla ajalla on moottoripyörä poissa liikenteestä.

    Jos moottoripyörä on poistettu liikenteestä esim. 1.9 - 1.5 ajan, niin hyvitys tulee 1.9-31.10 ja 1.4-1.5 ajalta."
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  5. #35
    trafin sivuilta: Liikennekäytöstäpoisto tulee voimaan heti ilmoituksen jälkeen. Voit kuitenkin ajaa ajoneuvolla vielä poistopäivän loppuun, mikäli määräaikaiskatsastus on voimassa, rekisterikilvet ovat kiinnitettyinä, ajoneuvovero on maksettu ja liikennevakuutus on voimassa. Liikennekäytöstäpoisto on voimassa toistaiseksi eikä sitä voi tehdä etukäteen, takautuvasti tai määräajaksi. Rekisterikilpiä ei tarvitse palauttaa poiston yhteydessä
  6. #36
    ja liikentestäkäytöstäpoistonhinta netissä vakuutusyhtiön ja tai trafin sivuilla 8€ katsastuskontorilla ja v toimistoissa 20€ maksu lähtee poistaessa ei liikennekäyttöön ottaessa
  7. #37
    Lainaa Suiza1400 kirjoitti Katso viesti
    Kaipaisin kokemuksia, onko muissakin yhtiöissä yhtä syvältä käytännöt.
    Sattuu olemaan 4 pyörää tallissa joista 1-2 käytössä. Tein kahteen liikennekäytöstä poistot, mutta Tapiola rosvoaa silti kummastakin 13 €/vuosi vakuutuksen "ylläpitokuluja". Autoistahan näitä kuluja ei mene.
    Ei rosvoa mulla. If sen sijaan rosvosi 10% vakuutuksista, ts. pudotutti vakuutusprosenttiani autossa 10%lla, kun vaihdoin yhtiötä. Yrmee täti Ifillä totesi vain, että he ilmoittavat kilpailijoille alemman prosentin, mutta jos pitäisin heillä, prosentti pysyisi entisellään. Hatutti muutenkin niiden siitä firmasta saatu ylimielinen palvelu ja kun S-bonuksetkin loppuivat Ifiltä ja siirtyivät K-plussaan, meni viimeinenkin syy kantaa rahansa lafkaan, jossa ei osata muuta kuin rahastaa ja myydä turhia, päällekkäisiä vakuutuksia. (Itselleni siis Ifin bonukset olivat suurempi taloudellinen etu, kuin kämäset plussapisteet.)
    Kilpailutuksen voittanut Lähi-Tapiola, jopa tarjosi yhden pykälän nostoa MP:n vakuutusprosenttiin vaihtaessani viime kesänä heille. Palvelu pelannut. Palauttivat jopa juuri vahingossa tuplana maksetun kaskonkin juuri tililleni takaisin täysin pyytämättä ja korvasivat viimekesäisen prätkällä kaatumisen sairaanhoitokulut täysin mukisematta.
    To stay sane in this world, you must be a bit insane. ;)
  8. #38
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Bonusprosenttihan on yhtiökohtainen, koska eri yhtiöissä bonuksen kertymä on erilainen. Vakuutusyhtiöiden välillä ei siis siirry tieto bonusprosentista vaan vahinkohistoriasta, jonka mukaan vakuutusyhtiö sitten laskee oman politiikkansa mukaisen bonusprosentin.

    Mulla on IF toiminu pirun hyvin vakuutuskorvausten suhteen. Homma on ollut molemmilla kerroilla selvä yhdellä puhelinsoitolla ja rahat tilillä saman viikon aikana. Nyt keväällä tosin pitää taas kilpailuttaa vakuutukset, kun eivät tarjoa tuolta mitään järjellistä vakuutusta ratamopoon.
    Superbike #7
  9. #39
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    ^Bonusprosenttihan on yhtiökohtainen, koska eri yhtiöissä bonuksen kertymä on erilainen. Vakuutusyhtiöiden välillä ei siis siirry tieto bonusprosentista vaan vahinkohistoriasta, jonka mukaan vakuutusyhtiö sitten laskee oman politiikkansa mukaisen bonusprosentin.

    Mulla on IF toiminu pirun hyvin vakuutuskorvausten suhteen. Homma on ollut molemmilla kerroilla selvä yhdellä puhelinsoitolla ja rahat tilillä saman viikon aikana. Nyt keväällä tosin pitää taas kilpailuttaa vakuutukset, kun eivät tarjoa tuolta mitään järjellistä vakuutusta ratamopoon.
    No, kerroppa miten auton vahingoton, 70%:n vakuutus putoaa 60%:iin, jos sitä ei olla ryssitty, eli on vahingoton historia? (Tai on itseasiassa ollut yksi pieni, jota ei kannattanut ottaa vakuutuksesta, kun olisi vain nipin-napin mennyt yli omavastuun ja silloin rankaissut turhaan prosenttien putoamisella, joten korjasin itte ja säästin vakuutusta pahemman varalle.) Ja kyllä, tää täti nimenomaan sanoi, että he ilmoittavat prosentin.
    -Juu, en ole vielä ymmärtänyt, miten puhtaalla vakuutushistorialla voidaan alentaa alennusprosenttia, kun en kerran ollut ottanut sitä pientä peltivikaa vakuutuksista.

    Meillä toisaalta If myös tylysti katkaisi yhteisen asunnon vakuutuksen, kun exä muutti eron myötä takas äitinsä helmoihin, vaikka asunto jäi mulle, luottotiedot kunnossa ja vakuutukset oli just maksettu seuraavaksi puoleksi vuodeksi eteenpäin. Korvasivat vanhan vakuutuksen sitten omin päin monta sataa kalliimmalla - päätöksen oli tehnyt tuo sama yrmeä täti jo silloin.

    Vissiin sillä oli jotain henkilökohtaista mua vastaa, tai sit meinas, et tottakai vahinkoriski pompsahti, kun "kodinhengettäreni" ei ole hellaa enää vahtimassa. Ja siis en tarkoita, etteikö muilla voisi pelata systeemit heidän kanssaan hyvin. Esim. tämä samainen ex-siippa rusikoi aikoinaan vaihteet paskaksi omasta autostaan kaupungilla ja vakuutusyhtiö hoiti erinomaisesti hinauspalvelun korvaamisen ko. autossa olleen kaskon kautta. Ei kitissyt yhtään auton iästä, vaikka muilla firmoilla (mm. LähiTapiola) niin vanhaan kotteroon ei olisi saanut enää autopalvelua/hinausturvaa, joten pointsit siitä Ifille. Kuten sanottu: omalla kohdalla vain ei ole kemiat kohdanneet ko. vak.yhtiön ja sen edustan kanssa.
    To stay sane in this world, you must be a bit insane. ;)
  10. #40
    Lainaa Mornigstar kirjoitti Katso viesti
    No, kerroppa miten auton vahingoton, 70%:n vakuutus putoaa 60%:iin, jos sitä ei olla ryssitty, eli on vahingoton historia?
    Vaihtamalla yhtiöstä toiseen niin, että yhtiö, jossa vakuutus on nyt, myöntää bonuksia nopeammin kuin kilpailijansa. Kun vaihtaa kilpailijalle, siellä kertymä on hitaampaa ja bonus alenee.
  11. #41
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mornigstar kirjoitti Katso viesti
    No, kerroppa miten auton vahingoton, 70%:n vakuutus putoaa 60%:iin, jos sitä ei olla ryssitty, eli on vahingoton historia?
    Toisella yhtiöllä yksi vahingoton vuosi nostaa bonusta enemmän kuin toisella ja toisella yhtiöllä vahinko tiputtaa enemmän tai herkemmin kuin toisella. Tuloksena bonusprosenttiero yhtiöiden välillä. Mullakin samassa mopossa If:ssä 45% bonukset ja Popvakuutusen laskurin mukaan 50% ilman mitään vahinkohistoriaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #42
    Lainaa troni kirjoitti Katso viesti
    Vaihtamalla yhtiöstä toiseen niin, että yhtiö, jossa vakuutus on nyt, myöntää bonuksia nopeammin kuin kilpailijansa. Kun vaihtaa kilpailijalle, siellä kertymä on hitaampaa ja bonus alenee.
    Ihan kerran vuodessa ne prosentit on noussut. Ja kympin pudotus tarkoittaisi siis kahden kauden "ohinostoa", jos vakuutusyhtiöt nostavat niillä tavanomaisilla 5%:n portailla. Ja mulla siis ollut omissa nimissä auto vuodesta 2003 (aiemmin ajoin mutsin autoa, kun hän ei sitä useinkaan tarvinnut), johon siihen aikaan jokaisesta firmasta (myös Ifistä) sai ekaan vakuutukseen aloitusprosentiksi 20, kun ei kerran ollut mitään moporötöksiä tms. joilla olisi voitu perustella täydestä nollasta lähtö. Mun matikan mukaan (kun en nyt jaksa tähän paikkaa ruveta kaivamaan jokaista vanhaa vakuutuskirjaa erikseen) jos tämän jälkeen jokaisena seuraavana vahingottomana vuotena nousee 5%, nousee bonukset tällä kaavalla 70%:iin vuonna 2013 - edellyttäen, että ajoneuvo on ollut kullakin vakuutuskaudella liikennekäytössä yli puolet ajasta, mitä se todellakin on ollut. (2007 ja 2012 oli kahden kk:n seisonnat - käytössä tuolloin kummallakin kertaa yksinomaan projekti-/harrasteauto, jossa oma, erillinen vakuutus.)
    Tuo 70% siis oli ollut jo hetken, kun sitten viime kesänä tylyyn ja huonontuneeseen palveluun kyllästyneenä päätin laittaa vakuutukset kilpailutukseen. No... , kun en ymmärrä.... Enkä jaksa vääntää asiasta enempää (niin täällä, kuin vak. yhtiöitten kanssa), kun kerran olen prosenttitappioni jo hyväksynyt siirtämällä ne vakuutukset pois Ifistä.

    Ja siis tottakai, ihan mistä tahansa sitä huonoa palvelua saa, niin ensin reklamoi ko. instanssia ja sitten tarvittaessa äänestetään jaloilla, vaikka kuinka joku toinen olisikin niihin samasta paikasta saatuihin palveluihin tyytyväinen.
    To stay sane in this world, you must be a bit insane. ;)
  13. #43
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mornigstar kirjoitti Katso viesti
    jos tämän jälkeen jokaisena seuraavana vahingottomana vuotena nousee 5%, nousee bonukset tällä kaavalla 70%:iin vuonna 2013
    Nipotus: ei %, vaan % yksikköä. Melkolailla eri määrä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #44
    Lainaa Mornigstar kirjoitti Katso viesti
    Ihan kerran vuodessa ne prosentit on noussut. Ja kympin pudotus tarkoittaisi siis kahden kauden "ohinostoa", jos vakuutusyhtiöt nostavat niillä tavanomaisilla 5%:n portailla. Ja mulla siis ollut omissa nimissä auto vuodesta 2003 (aiemmin ajoin mutsin autoa, kun hän ei sitä useinkaan tarvinnut), johon siihen aikaan jokaisesta firmasta (myös Ifistä) sai ekaan vakuutukseen aloitusprosentiksi 20, kun ei kerran ollut mitään moporötöksiä tms. joilla olisi voitu perustella täydestä nollasta lähtö. Mun matikan mukaan (kun en nyt jaksa tähän paikkaa ruveta kaivamaan jokaista vanhaa vakuutuskirjaa erikseen) jos tämän jälkeen jokaisena seuraavana vahingottomana vuotena nousee 5%, nousee bonukset tällä kaavalla 70%:iin vuonna 2013 - edellyttäen, että ajoneuvo on ollut kullakin vakuutuskaudella liikennekäytössä yli puolet ajasta, mitä se todellakin on ollut. (2007 ja 2012 oli kahden kk:n seisonnat - käytössä tuolloin kummallakin kertaa yksinomaan projekti-/harrasteauto, jossa oma, erillinen vakuutus.)
    Tuo 70% siis oli ollut jo hetken, kun sitten viime kesänä tylyyn ja huonontuneeseen palveluun kyllästyneenä päätin laittaa vakuutukset kilpailutukseen. No... , kun en ymmärrä.... Enkä jaksa vääntää asiasta enempää (niin täällä, kuin vak. yhtiöitten kanssa), kun kerran olen prosenttitappioni jo hyväksynyt siirtämällä ne vakuutukset pois Ifistä.
    Tuossa on nyt niin monta virhettä, että pitää ihan lähteä oikomaan. Koska itselläni on auto ollut myös vuodesta 2003 omissa nimissä, eikä vahingottomuudesta huolimatta bonus ole vieläkään 70, päädyin lukemaan vakuutusehtoja.

    Ensinnäkin liikennevakuutuksen bonusjärjestelmä perustuu vuonna 2002 annettuun sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen. Sen mukaan auton uusi vakuutus sijoitetaan vakuutusluokkaan U, joka ainakin If:n nykyisissä ehdoissa on 0%. Ensimmäisen vuoden jälkeen alennus on 10% ja sitten bonus nousee 5% vuodessa. Moottoripyörällä lähtöbonus on korkeampi.

    Joka tapauksessa taulukosta voi katsoa, että bonus on 70% vasta 13 vakuutuskauden jälkeen, eli ainakin itselläni se pikaisesti laskien tapahtuu tänä vuonna. Yhtiökohtaiset poikkeukset, eli lakisääteistä järjestelmää paremmat alennukset ovat syy miksi menetit bonuksia vakuutusyhtiötä vaihtaessa. Kohdallasi If:n termein ilmeisesti kyse oli "nuoren loistokuskiedusta", joka palkitsee tietyillä reunaehdoilla neljästä vahingottomasta vuodesta 25% korotuksella. Tuollaiset korotukset eivät siirry, vaan jokainen yhtiö laskee bonukset omasta taulukostaan sillä lähtötiedolla, minä vuonna vakuutushistoria on alkanut ja montako "täyttä" vakuutuskautta historiassa on. Ohessa vielä linkki ehtoihin joista asiaa voi lukea.

    https://www.if.fi/web/fi/SiteCollect...uutusehdot.pdf
  15. #45
    Lähitapiolan moottoripyörävakuutuksen esittelytekstistä:

    "Seisonta-aikaa ei enää ilmoiteta vakuutusyhtiöön, vaan sen korvaa rekisteröintitoimenpiteenä tehtävä liikennekäytöstäpoisto."

    http://www.lahitapiola.fi/henkilo/va...uutus/esittely

    Eli entisen ilmaisen seisonta-ajan ilmoituksen korvaa nyt 8 euroa maksava liikennekäytöstä poisto, jos haluaa saada vakuutusmaksuista alennusta/vähennystä 1.4-31.10 välisenä aikana. Muuna aikana, talven ajalta käsittääkseni vakuutusmaksusta ei vähennystä heru. Saa korjata, jos olen väärässä.

    Itse tein nyt helmikuussa tuon liikennekäytöstä poiston verkkopalvelun kautta ja sieltä tosiaan on hävinnyt seisonta-ajan ilmoitusnappula, joka on korvattu liikennekäytöstäpoisto toiminnolla.
    Tulikallio.
    Yamaha FZ1-S ABS, DNMG.
  16. #46
    Lainaa tulikallio kirjoitti Katso viesti
    Lähitapiolan moottoripyörävakuutuksen esittelytekstistä:

    "Seisonta-aikaa ei enää ilmoiteta vakuutusyhtiöön, vaan sen korvaa rekisteröintitoimenpiteenä tehtävä liikennekäytöstäpoisto."

    http://www.lahitapiola.fi/henkilo/va...uutus/esittely

    Eli entisen ilmaisen seisonta-ajan ilmoituksen korvaa nyt 8 euroa maksava liikennekäytöstä poisto, jos haluaa saada vakuutusmaksuista alennusta/vähennystä 1.4-31.10 välisenä aikana. Muuna aikana, talven ajalta käsittääkseni vakuutusmaksusta ei vähennystä heru. Saa korjata, jos olen väärässä.

    Itse tein nyt helmikuussa tuon liikennekäytöstä poiston verkkopalvelun kautta ja sieltä tosiaan on hävinnyt seisonta-ajan ilmoitusnappula, joka on korvattu liikennekäytöstäpoisto toiminnolla.
    Jos on omasta mielestään turvallinen talli, niin sen osakaskon tai kaskon voi irtisanoa vakuutusyhtiössä. Jos ei halua maksaa seisonta-aikana mitään vakuutusmaksuja. Keväällä sitten pitää tehdä uusi soppari
  17. #47
    Itselläni vakuutukset juurikin Lähi-Tapiolassa. Aikaisemmin pyörän seisottaminen ei onnistunut lainkaan ja nyt kun ilmoitin pyörän poistetuksi liikenteestä niin ei mennyt kuin pari päivää kun nettipalvelussa oli korjattu lasku. Edelleen pitää liikenteestä ja kaskosta jotain maksaa, mutta ihan kelvollisia hintoja noi oli. Eli olen tyytyväinen.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  18. #48
    Moro,

    Kertokaas nyt Lähitapiolalaiset vielä, että mitenkä tämä on teillä toiminut.

    Soittelin äsken aspaan ja siellä sanottiin, että liikennekäytöstä poisto katkaisee liikennevakuutuksen, kasko jää voimaan. Hyvityksen saa niiltä päiviltä jotka mopo on pois käytöstä - vaikka se olisi vain viikon. Kysyin samalla bonuksien kertymiseen liittyvää asiaa ja lupasi sen tarkistaa ja palata sähköpostilla asiaan.

    Sähköposti tuli, niin yhtäkkiä "ohjeistus" olikin liikennevakuutuksen osalta seuraava (sanottakoot, että puhelimessa tarkisti jo, että vuodenaikahinnoiteltu vakuutus):
    "Katsoessani tarkemmin sinun moottoripyöräsi liikennevakuutusta niin sinulla on vuodenaikahinnoiteltu liikennevakuutus. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse ilmoittaa liikennekäytöstä poistoa, vaan voit ajaa milloin vain. Vuodenaikahinnoittelussa on huomioitu, että ajoaika painottuu kesään. Vakuutusmaksuista suurin osa kohdistuu huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Bonukset kertyvät tässä vakuutuksessa siis normaalisti, sillä liikennekäytöstä poistoa ei ole tarpeen tehdä."

    Tuosta lauseesta haisi jo kilometrien päähän, että jotain meni puhelinkeskustelussa pieleen, mitä ei sitten edes sähköpostiin viitsitä laittaa. Kysyin vielä jatkona, että mitä jos kuitenkin teen poiston, mitkä seuraamukset: "vuodenaikahinnoitellussa liikennevakuutuksessa liikennekäytöstä poisto ei vaikuta vakuutuksen hintaan, eikä vakuutuksen voimassaoloon. Toisin sanoen vakuutus ei reagoi mitenkään, vaikka moottoripyörä olisi liikennekäytöstä poistettu. Ainut tapa ”hyötyä” liikennekäytön poistosta on irtisanoa vakuutus, mutta sitä emme suosittele, sillä tällöin ei kerry bonuksia ja teidän tulisi ottaa uusi vakuutus, kun otatte moottoripyörän taas käyttöön."

    Eli homma menikin 100% eri suuntaan kuin puhelimessa sanottiin. Voiko ne olla näin sekaisin vielä 6kk muutoksen jälkeen? Toinen homma on, että voiko se oikeasti olla noin, että saavat periä liikennevakuutusmaksut laitteesta joka ei ole edes liikennekäytössä? Millä perusteella he sitä maksua yrittävät saada? Lisäksi puhelimessa puhui, että nyt on kahden tyyppisiä vakuutuksia tuosta vuodenaikahinnoitellusta koskien tätä poistoa. Varmaankin vanhat ja uudet?

    Lähetin tarkentavia kysymyksia, joten homma jatkuu vielä..

    Soittelin viime viikolla Pohjolaan, niin siellä luvattiin, että poisto katkaisee liikennevakuutusmaksut heti ja jokainen päivä hyvitetään vaikka päivä kerrallaan. Puhelimessa puhuttuja asioita taas, mutta voisiko olla noin?

    - M
    Z1000 -11
  19. #49
    Itse tein Liikennekäytöstäpoiston 25.1.2016. Vakuutus katkes heti ja osakasko myös pois. Ympärivuotisessa hinta oli noin 530€ vuosi. Tuli uudet paprut jossa huomioitu Liikeenteestä poisto. Hinta pompsahtanu yli 1400€ vuodessa. Joten jos otan käyttöön 3kk niin maksu jotain 335€. Joten vakuutus kannattaa ottaa 4 erässä niin ei yllätä. Virkailia tämän myös totesi. Pyörä vanha 600 FZR. Niin ja LähiTapiola kyseessä. Tätähän ei voi enään muuttaa, jos takaisin ympärivuotiseen, niin uusi vakuutus.
  20. #50
    Olenko ymmärtänyt nyt oikein, että liikennekäytöstä poista ei käytännössä vaikuttanut mihinkään vs seisontavakuutus?

    Jos minulla on esim. kilvellinen ratapyörä, jolla haluaisin ajaa 4x vuodessa, ei Pe liikennekäyttöön ja SU pois tuo mitään hyötyä, jos poisto ei kestä yli 30pvä yhteen.
  21. #51
    Lainaa juaalton kirjoitti Katso viesti
    Olenko ymmärtänyt nyt oikein, että liikennekäytöstä poista ei käytännössä vaikuttanut mihinkään vs seisontavakuutus?

    Jos minulla on esim. kilvellinen ratapyörä, jolla haluaisin ajaa 4x vuodessa, ei Pe liikennekäyttöön ja SU pois tuo mitään hyötyä, jos poisto ei kestä yli 30pvä yhteen.
    If:ssä verkossa kun sulki vakuutukset niin se loppui heti ja maksoi muistaakseni 8-14 euroa mutta kun ottaa jälleen käyttöön niin ei maksa mitään.
    Ainoastaan varkaus ja palovakuutus jäivät voimaan ja ne ei ollut talven ajalta kuin muutaman kympin.
    Itse laskeskelin että vakuutukset omaan bemariin maksaa noin 2-4 euroa päivä niin se on helppoa laskea
    milloin kannattaa.
    En tarkemmin muista noita tarkkoja hintoja mutta suuntia oli tässä.
    tunturi sport,raisu, pv50, kawasaki mc90, honda mtx, Suzuki gt550, honda cbr1000f, v-strom1000, bmw f800gs
  22. #52
    Lainaa RedCloud kirjoitti Katso viesti
    Moro,

    Kertokaas nyt Lähitapiolalaiset vielä, että mitenkä tämä on teillä toiminut.

    Soittelin äsken aspaan ja siellä sanottiin, että liikennekäytöstä poisto katkaisee liikennevakuutuksen, kasko jää voimaan. Hyvityksen saa niiltä päiviltä jotka mopo on pois käytöstä - vaikka se olisi vain viikon. Kysyin samalla bonuksien kertymiseen liittyvää asiaa ja lupasi sen tarkistaa ja palata sähköpostilla asiaan.

    Sähköposti tuli, niin yhtäkkiä "ohjeistus" olikin liikennevakuutuksen osalta seuraava (sanottakoot, että puhelimessa tarkisti jo, että vuodenaikahinnoiteltu vakuutus):
    "Katsoessani tarkemmin sinun moottoripyöräsi liikennevakuutusta niin sinulla on vuodenaikahinnoiteltu liikennevakuutus. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse ilmoittaa liikennekäytöstä poistoa, vaan voit ajaa milloin vain. Vuodenaikahinnoittelussa on huomioitu, että ajoaika painottuu kesään. Vakuutusmaksuista suurin osa kohdistuu huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Bonukset kertyvät tässä vakuutuksessa siis normaalisti, sillä liikennekäytöstä poistoa ei ole tarpeen tehdä."

    Tuosta lauseesta haisi jo kilometrien päähän, että jotain meni puhelinkeskustelussa pieleen, mitä ei sitten edes sähköpostiin viitsitä laittaa. Kysyin vielä jatkona, että mitä jos kuitenkin teen poiston, mitkä seuraamukset: "vuodenaikahinnoitellussa liikennevakuutuksessa liikennekäytöstä poisto ei vaikuta vakuutuksen hintaan, eikä vakuutuksen voimassaoloon. Toisin sanoen vakuutus ei reagoi mitenkään, vaikka moottoripyörä olisi liikennekäytöstä poistettu. Ainut tapa ”hyötyä” liikennekäytön poistosta on irtisanoa vakuutus, mutta sitä emme suosittele, sillä tällöin ei kerry bonuksia ja teidän tulisi ottaa uusi vakuutus, kun otatte moottoripyörän taas käyttöön."

    Eli homma menikin 100% eri suuntaan kuin puhelimessa sanottiin. Voiko ne olla näin sekaisin vielä 6kk muutoksen jälkeen? Toinen homma on, että voiko se oikeasti olla noin, että saavat periä liikennevakuutusmaksut laitteesta joka ei ole edes liikennekäytössä? Millä perusteella he sitä maksua yrittävät saada? Lisäksi puhelimessa puhui, että nyt on kahden tyyppisiä vakuutuksia tuosta vuodenaikahinnoitellusta koskien tätä poistoa. Varmaankin vanhat ja uudet?

    Lähetin tarkentavia kysymyksia, joten homma jatkuu vielä..

    Soittelin viime viikolla Pohjolaan, niin siellä luvattiin, että poisto katkaisee liikennevakuutusmaksut heti ja jokainen päivä hyvitetään vaikka päivä kerrallaan. Puhelimessa puhuttuja asioita taas, mutta voisiko olla noin?

    - M
    Itse sain Lähitapiolasta kirjallisena vastauksen, jonka mukaan liikennekäytöstä poisto toimii samalla tavalla kuin ennen toimi seisontaan laitto heidän omalla systeemillä. Eli huhti-lokakuun ajalla liikennekäytöstä poisto hyvitetään vakuutusmaksusta poislukien palo ja ilkivalta tms. Ja minimi taisi olla vieläkin se kuukausi. En ole nyt tehnyt tuota, koska ajokausi alkoi jo.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  23. #53
    Lainaa RedCloud kirjoitti Katso viesti
    Eli homma menikin 100% eri suuntaan kuin puhelimessa sanottiin. Voiko ne olla näin sekaisin vielä 6kk muutoksen jälkeen? Toinen homma on, että voiko se oikeasti olla noin, että saavat periä liikennevakuutusmaksut laitteesta joka ei ole edes liikennekäytössä? Millä perusteella he sitä maksua yrittävät saada? Lisäksi puhelimessa puhui, että nyt on kahden tyyppisiä vakuutuksia tuosta vuodenaikahinnoitellusta koskien tätä poistoa. Varmaankin vanhat ja uudet?
    Monimutkaiseksi tuo asia on kyllä saatu tehtyä. Talvikaudella tuon vuodenaikahinnoitellun vakuutuksen "hyvittämättömyyden" esimerkiksi Aktian hinnoittelumallissa selittää se, että vakuutuksen päivähinta on oikeasti nolla, eli tilastonikkari on laskenut, että tammikuussa todennäköisesti kukaan ei joudu onnettomuuteen kyykkypyörällä. Muistaakseni heillä vuorokausihinta muuttui kuukausittain, eli huhtikuussa oli halvempaa kuin toukokuussa, ja sitten kesä- ja heinäkuu olivat kalleimmat jne... Epäilemättä Lähitapiola voi noudattaa samaa logiikkaa, mutta toisaalta silloin kesäaikainen seisonta aiheuttaisi maksupalautusta toisin kuin mitä tuo saamasi sähköposti antoi ymmärtää.

    Maksun perimisen perusteeseen seisonta-ajalta en osaa ottaa kantaa. Äkkiseltään tulee mieleen, että aiemminkaan käsittääkseni ei ollut mikään pakko myöntää seisonta-ajallista vakuutusta (osalla yhtiöistä ollut pitkään pelkkä vuodenaikahinnoittelu), niin tuskin liikennevakuutuslakia tässä kohtaa siltä osin muutettiin, kun enemmänkin oli kyse rekisteröintiasioiden tietojärjestelmäuudistuksesta ja mahdollisesti valmistautumisesta vuotuisen ajoneuvoveron keruuseen moottoripyöriltä. Voin toki olla väärässäkin...
  24. #54
    Lainaa marvaisa kirjoitti Katso viesti
    If:ssä verkossa kun sulki vakuutukset niin se loppui heti ja maksoi muistaakseni 8-14 euroa mutta kun ottaa jälleen käyttöön niin ei maksa mitään.
    Ainoastaan varkaus ja palovakuutus jäivät voimaan ja ne ei ollut talven ajalta kuin muutaman kympin.
    Itse laskeskelin että vakuutukset omaan bemariin maksaa noin 2-4 euroa päivä niin se on helppoa laskea
    milloin kannattaa.
    En tarkemmin muista noita tarkkoja hintoja mutta suuntia oli tässä.
    Eli IF:llä ei ole tätä 30pvä sääntöä? Kuulostaa liian hyvältä ja vakuutukset siirtyy kyllä samantien 4 pyörästä sinne jos noin on.
  25. #55
    Lainaa juaalton kirjoitti Katso viesti
    Eli IF:llä ei ole tätä 30pvä sääntöä? Kuulostaa liian hyvältä ja vakuutukset siirtyy kyllä samantien 4 pyörästä sinne jos noin on.
    If:llä todellakin on 30pv sääntö seisontahyvityksessä ainakin minun vakuutusehtojeni mukaan. Toki hyvitys lasketaan takautuvasti siitä päivästä jolloin seisonnan aloittaa, mutta jos seisonta on lyhyempi kuin 30pv niin mitään ei hyvitetä... Liekö tuossa nyt marvaisalla joku väärinkäsitys.
  26. #56
    Olenko ymmärtänyt nyt oikein, että liikennekäytöstä poista ei käytännössä vaikuttanut mihinkään vs seisontavakuutus?

    Jos minulla on esim. kilvellinen ratapyörä, jolla haluaisin ajaa 4x vuodessa, ei Pe liikennekäyttöön ja SU pois tuo mitään hyötyä, jos poisto ei kestä yli 30pvä yhteen
    IF:lläkin pitää olla tosiaan se 30pv seisomassa mutta jos ratojen välissä on kuukausi aikaa niin silloinhan tuo on hyvä homma eli laskua tulee vain viikonlopulta kun olet radalla.
    Honda CBR 954RR -02
  27. #57
    Hyvää keskustelua.

    Minulla ongelma lienee se, että mopossa on vuodenaikahinnoiteltu vakuutus - eli seisontaan sitä ei olisi saanut muutenkaan. Jotenkin olen kuvitelmissani vain olettanut, että liikennekäytöstä poisto katkaisee liikennevakuutuksen pakosti. Internetin mukaan näin ilmeisesti ei kuitenkaan ole ja vakuutus&liikennekäyttö(tai käyttämättömyys) ei kulje käsikädessä lainkaan.

    Vähemmän yllättäen Lähitapiola heittäytyi radiohiljaisuuteen kun kyselin tarkentavia kysymyksiä ja perusteluja miksi liikennevakuutus ei katkea, joten vielä odotellaan vastauksia. Luultavasti ne on samat vastaukset kuin tuossa ylempänä joku oli jo saanut (pitää olla 30pv pois liikenteestä).

    Rahaahan minä tässä yritän säästää. Syksyllä aloitin harrastuksen ja tietysti sellaisella laitteella, että vakuutusyhtiöt muistuttaa mopoilun vaarasta ison laskun muodossa. Bonukset vielä pohjamudissa joka ei helpota tilannetta. Laskin, että 3pv kun heittäisi liikennekäytöstä pois olisin jo voitolla! Elämä on..

    - M
    Z1000 -11
  28. #58
    Tein juuri liikennekäytöstä poiston Lähitapiolan sivuilla ja otan mopon käyttöön 1.5.16. Tämä poisto kohta sieltä löytyi mutta mistä teen 1.5. tuon takaisin käyttöön oton sillä sellaista kohtaa ei näkynyt eikä Tapiolan neiti tiennyt sitä chatissa? Riittääkö että tekee poiston pelkästään liikennevakuutukselle? Edellisinä vuosina olen saanut vak.maksu palautusta jos olen seisottanut koko huhtikuun ja kaipa se on sama kuvio vieläkin.
  29. #59
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    Tein juuri liikennekäytöstä poiston Lähitapiolan sivuilla ja otan mopon käyttöön 1.5.16. Tämä poisto kohta sieltä löytyi mutta mistä teen 1.5. tuon takaisin käyttöön oton sillä sellaista kohtaa ei näkynyt eikä Tapiolan neiti tiennyt sitä chatissa? Riittääkö että tekee poiston pelkästään liikennevakuutukselle? Edellisinä vuosina olen saanut vak.maksu palautusta jos olen seisottanut koko huhtikuun ja kaipa se on sama kuvio vieläkin.
    Käyttöönotto onnistuu ihan LähiTapiolan verkkopalvelusta omien vakuutusten asioinnin puolelta. Ainekin itselleni näkyy varsin yksiselitteinen "Tee liikennekäyttöön otto".
    Trying is the first step towards total failure.

    Aprilia Tuono Factory '17
  30.  
  31. #60
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    Tein juuri liikennekäytöstä poiston Lähitapiolan sivuilla ja otan mopon käyttöön 1.5.16. Tämä poisto kohta sieltä löytyi mutta mistä teen 1.5. tuon takaisin käyttöön oton sillä sellaista kohtaa ei näkynyt eikä Tapiolan neiti tiennyt sitä chatissa? Riittääkö että tekee poiston pelkästään liikennevakuutukselle? Edellisinä vuosina olen saanut vak.maksu palautusta jos olen seisottanut koko huhtikuun ja kaipa se on sama kuvio vieläkin.
    Sain vihdoin vastauksen Lähitapiolasta. Vuodenaikahinnoiteltua vakuutusta ei saa poikki kuin irtisanomalla koko roskan. Seisonta-ajallisen vakuutuksen saa edelleen, mutta koko vuoden hinta pompsahtaa 1400e->2700e. Siinäkin pitää olla se 30pv putkeen vakuutus poikki, että saa mitään hyvityksiä.

    Mutta onni onnettomuudessa! Menin POP -vakuutuksen sivuille ja sieltäpä pamahti 1. vuoden hinnaksi 1422e joka on ~sama kuin Lähitapiolassa tällä hetkellä. Samalla avautui CHAT -josta sitten ajattelin huvikseni kysyä, että mikä heidän politiikkansa on liikennekäytöstäpoistolle. Kuulemma hyvittävät päivä päivältä, ilman rajoituksia!! Vakuutusehdoissa seisoo näin: "Liikennekäytöstä poiston hyvitys on 1/365 vuosivakuutusmaksusta päivää kohden.". Eikä siinä vielä kaikki!! Vakuutus EI ole vuodenaikahinnoiteltu vaan oikeasti vuosimaksu!

    Tein laskelman jonka myös aspa varmisti (otin vielä varuiksi keskustelun talteen). 5kk ajoaikaa, loput pois liikennekäytöstä osakaskolla. Vuosimaksu 645e!! Siis huhhuh. Tultiin 1400e:sta 650e:n koko vuoden osalta.

    Loppu hyvin, kaikki hyvin ja vakuutusyhtiö vaihdettu. Nyt on bensarahaa kesäksi ja "vähän" päällekin. Seuraavaksi varmaan ulisen sitten jossain POP vakuutuksen langassa, mutta sen aika on joskus - toivottavasti ei koskaan.

    - M
    Z1000 -11
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen