Moi!
Ensi kesäksi suunnittelen matkaa Britteihin, mutta hieman hirvittää tuo ajatus ajaa väärällä puolen tietä, kun lisäksi nuo tiet ovat varsin kapeita. Miten hyvin se todellisuudessa onnistuu? Onko syytä ajaa aluksi joka päivä vaan hieman, hiljaa ja keskellä päiväävai tottuuko tuohon nopeasti? Mikä on vaikeinta, risteysajo, liikenneympyrät? Reagoiko liikenteessä helposti väärään suuntaan?
Kuulisin mielelläni kokemuksia, miten olette tuossa onnistuneet tai epäonnistuneet.
Kawasaki W650
Noin tunti menee tottua itelläni. Pari ekaa isompaa risteystä ja liikenneympyrää joutuu tosissaan miettiä. Doverista jos menee yli, liikennettä on sen verta että siinä virrassa on helppo totutella tekemään niinku muutkin.
Toimii, kun jaksaa keskittyä koko ajan. Sitten kun alkaa kunnolla sujua ja lähdet tyytyväisenä ja väsyneenä tai muuten vähemmän keskittyneenä liikkeelle, havaitsetkin olevasi väärällä kaistalla. Suomalaisella autolla on kyllä muuten jopa helpompi ajaa kapeilla teillä, kun voi vetää reunassa sentintarkasti. Lamput pitää muistaa teipata tai säätää niin, etteivät häikäise (yleensä kyllä tsekkaavat ja sakottavat jo rajalla).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Autolla on tullut jonkun verran noissa vasenkätisissä maissa ajettua. Pikkusen siinä joutuu skarppaamaan, mutta itseltä onnistui ekallakin kerralla suhteellisen kivuttomasti. Vuokra-auton hallintalaitteet aiheutti ajoittain probleemia, muttei muuten mitään ihmeellistä. Oikeankätisellä autollakin homma onnistui yhtä hyvin.
Omalla kohdalla vaikeimmat hetket tuli parkkipaikoilla, jostain syystä siellä yrittää ajaa väärää puolta. Samoin muut epämääräiset paikat kuten piha-alueet jne. Liikenneympyröitä on paljon ja ne luonnistui kaikkein helpoiten, vaikka niitä ehkä pelkäsi eniten etukäteen.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Sujuuhan se, mutta liikenne ympyrät varsinkin ne missä on reilusti tilaa on ainakin meikäläiselle haastavia...
Niissä tarkkuutta.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Liikenneympyröissä joutu alkuun hokemaan itselleen katso oikeaan, muuten ei ongelmia. Ekana päivänä vähän ihmettelee ja toisesta lähtien homma on rutiinia.
BMW K1300S -13
Ducati Multistrada 1200S -15
BMW R1200GS -13
BMW K1300S -09
BMW R1200GS -07
BMW R850R -04
Yamaha RD 125 -85
Tunturi Start -??
Jep, itse ainakin jouduin skarppaamaan aina kun alkoi tuntua hyvältä. Jokunen turhankin läheltäpiti-tilanne, kymmeniä oho-tilanteita ja sen jälkeen vuokraprätkä vuokraamoon ja viskiä koneeseen. Toimi paremmin. Varmaan joku australia toimisi itselle paremmin kun olis tilaa opetella. Vissiin liian syvään rakennettu tuo oikeanpuoleisuus kun tosiaan ei oppinut reilussa viikossa aikanaan.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kotilolla jos ajelet, niin ota automaatti! Pärrällä vain liikenneympyröissä alkuun meinasi olla kankeutta, mutta kuten Raaseri sanoi, about tunti siinä menee ja olet "wanha tekijä"
Maaseudulla kun on sitten niitä single-line teitä, niin se valojen vilautus tarkoittaa sitten "ole hyvä, minä odotan", (kuten niin monessa muussakin juuroopan maissa!=), eikä kuten täällä että MINÄ tulen täältä NYT!
Joskus maaseudulla, ja jos oli harvoin vastaantulijoita, levikkeeltä lähdettäessä, etenkin jos levähdysalue oli oikella puolen, saatoin ajella jonkin matkaa oikeaa kaistaa, kunnes joku tuli vastaan.....![]()
Hyvin se menee !
Joka kerta, kun joku tulee mutkasta tai mäennyppylän takaa, saat paskahalvauksen, koska se tulee vasenta kaistaa vastaan. Helpottaa, kun huomaat itsekin ajavasi väärä puolta.
Itselläni oli vuosia sitten ongelmia muistaa ajaa british, kun lähdettiin masu munnkia täynnä huoltikselta tai x-risteyksestä suoraan. No problemas, vääräkätisyyteen oppi tosi nopeasti eikä päästy paljon Geordien satamasta eteenpäin, kun oltiin jo tekijöitä.
Laita joka paikkaan keltaisia nuolilappuja, jotka näyttävät vasemmalle. Viime kesänä näin Aavasaksalla yhden britin, jolla oli teipattu koko fillari samanlaisilla, mutta toisensuuntaisilla. Näytti toimivalta.
Onko idea se, että nuolet/laput muistuttavat koko ajan pysymään vasemmalla kaistalla?
Sellainen tuli mieleeni, että kannattaisikohan esim. tuosta liikenneympyräajosta tehdä myös joku piirros tankkilaukun päälle. Siis ajoratamalli, jos (kun) menee pasmat sekaisin juuri ennen ympyrää.![]()
Kawasaki W650
Mulla ei koskaan ole ollut mitään nuolia, mutta tuolla tiheämmässä liikenteessä (Intia, Thaimaa) hyvin on pärjätty hengissä ja naarmuitta kun aina väistää vasemmalle. Eli jos meinas paniikki hiipiä puseroon, niin sanoi mielessään vaan vv ja toimi sen mukaan, olipa tiellä sitten parru, norsu tai boa.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Miun eka ajokokomus englannissa oli 90-luvulla, kun olin siellä työharjoittelussa.
Autokorjaamo, mikä oli lähiössä, niin eikun sinne punaisten tiilitalojen väliin pitkin kapeita yksisuuntaisia, etsimään reittiä vähän isommalle baanalle, siis semmoiselle tielle missä sai ajaa viittäkymppiä...
Paikallinen asentaja istui siinä vasemmalla puolella ja nauroi katketakseen melkein koko matkan, paitsi silloin kun se kaksikerroksinen pysähtyi 16mm ennen hänen ovea...
Seuraavalla koeajolla olikin sitten kaksi asentajaa ja varaosamyyjä kokemassa huvipuistomeininkiä minun kyydissä.
Kun olin yön yli nukkunut, niin sitten se ei enää ollut niin kamalaa, mutta ei aivot missään vaiheessa kotiutuneet siihen hommaan. Koko ajan piti olla keskittyminen mukana, koska selkäydinohjaus vei heti väärälle kaistalle.
Umpioon pitäisi laittaa pahvin tms pala niin ettei lyhyiden valojen keila mene vastaantulijan puolelle pidemmälle ( meillähän se on ojan puolella pidempi).
Koskaan en ole kuullut että tuota vahdittaisiin saati sakotettaisiiin. Yhtälailla brittien pitäisi tänne tullessaan teipata lamppunsa, kertaakaan en ole nähnyt. Aika kuollut lain kirjain.
Viime kesänä ekaa kertaa eläissäni ajoin vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Melkein heti liikkeellelähdön jälkeen 4-kaistainen liikenneympyrä josta piti poistua viimeisestä exitistä. Oli helppoa. Kun vaan tietää minne on menossa niin kaistat on erittäin hyvin opastettu eikä muutenkaan vasemmalla ajaminen tuottanut ongelmia.
Ai niin, ennen lähtöä liimasin molempiin peileihin semmoiset pienet parin euron laajakulmapeilit. Ne oli hyvät. Tosin vasemmalta tippui sitten ranskassa eikä oikeallakaan enää ole. Minusta ne helpotti ajamista kun ei ole oikein tottunut kurkkimaan oikealle.
Viimeksi muokannut: siraulu; 04.12.2015 klo 11:10.
Transalp->Varadero->GSA
Ajaminen - nou hätä. Rauhassa vaan. Oikealle kääntyminen on se jossa itse ainakin helpoimmin mokaa. Ja se väistö vasemmalle, AINA! Itä- ja Etelä-Afrikassa tullut itse ajettua paljonkin ja siellä tuo väistö piti kyllä opetella - ikinä tiennyt mitä mutkan/mäen takaa tuli ja missä! Tosin kotilolla...
Ja sitten se missä helpoiten hengestäsi haihdut: kadun ylitys jalan!!! Katso AINA ekaks oikealle! Sama tietty risteyksissä autolla/pärrällä.
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Hengenvaara kadun ylityksessä jalan on enemmän kuin totta. En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa sisäistää, mutta itsellenikin on ollut todella hilkulla käydä huonosti.
Kun 09-10 vuodenvaihteessa oltiin mopolomalla Pohjois-Thaimaassa, niin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen pääsin ja päästiin sisään todella nopeasti. Pientä haparointia oli toki alkuun Chiang Main kaaoksessa, mutta äkkiä siihenkin tottui. Maaseudun maanteillä ei mitään ongelmaa ja kertaakaan ei tullut edes oho-tilanteita.
Liikennesäännöthän vasemanpuoleisessa liikenteessäkin ovat ainakin pääosin samat kuin meillä. Tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevalla on siis etuajo-oikeus. Onneksi, muuten taitaisi useimmilta mennä pasmat sekaisin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kannattaa rohkeasti kokeilla jos epäilyttää.
Your vehicle’s headlights MUST be adjusted so as not to cause dazzle to other road users’. Failure to comply means you are liable to be fined if you are stopped and you also risk ‘invalidating’ your insurance - as your car is deemed ‘unroadworthy’ in the eyes of the law.
Teippaamistahan ei tarvita silloin, jos valoja voi säätämällä muuttaa siten, ettei keila ole epäsymmetrinen. Esimerkiksi xenoneissa tuon voi yleensä tehdä tietokoneelta auton sisältä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tämä! Kadun ylittämiseen sai oikeasti keskittyä ettei jäänyt alle. Ja tietty kun siihen lopulta tottui, Suomeen palatessa oli sama juttu toisin päin.
Ajaminen oli paljon helpompaa, ja mopolla vielä autoa vaivattomampaa. Automaattivaihteet autossa helpottavat paljon, mutta kyllä manuaaliinkin tottuu nopeasti. Hankalinta autossa oli vilkkuviiksen toisella puolella olo, ja hommaa sotki lisää kun NZ:ssa ollut campervan-mersu olikin "eurovilkulla" eli auto oli RHD, mutta viikset LHD-puolella rattia.
Skotlannissa mopoillessa olin jäänyt pohtimaan, mikä on väistämissääntö tasa-arvoisissa risteyksissä, mutta koko maasta ei sellaista kohdalle osunut. Aina joku oli merkitty väistämisvelvolliseksi, ja tätä selkeyttämässä oli väistävien edessä risteyksessä oleva katkoviiva, joka oli paljon helpompi nähdä kuin suomalaisittain puun taakse kätketty kärkikolmio.
Oikeastaan ainoa yhtään hämmentävä kuvio UK-liikenteessä oli, että auton saa pysäköidä keula kumpaan suuntaan tahansa kadun varteen. Satuin ajamaan kapeaa pikkutietä kylään, jonka ekassa korttelissa kaikki autot molemmin puolin tietä oli pysäköity juuri keula "väärään" suuntaan, ja vasta seuraavan risteyksen vasemmanpuoleinen stop-merkki herätti siihen miten päin pitikään ajaa.
GSF 1250 SA -10
FZ6 S2 -07 (ex)
Helpointa on ajaa muun liikenteen mukana. Vaikeinta on hiljaisena aikana, kun edelleä ei mene ketään ketä seurata ja kun kääntyy esim. pihalta tielle on riski vetää väärälle puolelle (ja just silloin joku voi tulla vastaan...).
Parin-kolmen päivän jälkeen siihen tottuu jo melko hyvin.
Pari vuotta kyseisessä maassa tuli asuttua ja silloin tällöin tuli noita läheltäpitejä pihalta käännyttäessä. Toki alussa enemmän.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Jalankulku se tosiaan vaarallisinta on. Itse muistin skarpata suojateillä, mutta erään kerran vasemmalla puolella jalkakäytävällä kävellessä edessä häröili koko käytävän levyinen poppoo, jonka ajattelin ohittaa tien puolelta. Katsoin ettei edestä tullut ketään, ja kun olin ottamassa askelta tielle, takaa pyyhälsi rekka ohi. Pieni keskittymisen herpaantuminen. Toinen härö tuli Skotlannin yksikaistaisella tiellä maisemia ihaillessa, jossa ohituspaikat kohtaamisille. Näin vastaantulijan ja ajattelin että kiihdytän hieman että kerkeän tuohon levikkeelle. Sitten kävikin niin että molemmat ajettiin levikkeelle ja melkein törmättiin. Olin hetkeksi unohtanut että se oikean puolen levike olisikin ollut sille vastaan tulijalle. Autolla ehkä helpompaa kun ratti on väärällä puolella, niin ei pääse unohtumaan niin helposti kumpaa puolta ajetaan. Tosiaan pihasta lähtemiset, u-käännökset, näissä skarppina.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Kiitoksia mielipiteistä. Jäi sellainen kuva, että kyllä tuolla pärjää, kunhan on tarkkana erikoistilanteissa. Hyvä niin, tulee kiehtova matka Brittein saarten ympäri.![]()
Kawasaki W650
osta tommonen
http://4.bp.blogspot.com/-9flMTb0t6k...0/IMG_4084.jpg
Omalla kohdalla ajaminen muiden seassa ei ole ongelma, mutta parinkin viikon jälkeen kun ajatuksissaan ajaa, niin voi unohtua kumpaa kaistaa pitäis mennä. Varsinkin jos muita ei näy ja lähtee vaikka p-paikalta jatkamaan niin helposti menee oikealle kaistalle...
Toki se ensimmäinen vastaan tulija hiljaisella tie osuudella pelästyttää aina, muuten ei mitään ongelmaa. Loka/marraskuussa noin 2000 mailia kotilolla työ reissussa north yorkshiressä. Hyvin meni niin työ kuin ajaminen.
748 02, 748R 02
Ens kesänä pitäs itekki käydä taas pitkästa aikaa testaan miten vasemmanpuoleinen liikenne sujuu. Man-saarella ois tarkotus mutka käydä. Sen lampun lasin voi halutessaan teipata mustalla teipillä oikeasta reunasta vinosti. Seinää vasten valokeilaa testatessa saa riittävän tarkkuuden. Katsastuksessa ne lähinnä teippailee näitä manner-euroopalaisia kulkineita siellä Brittilässä, jotta valokuvio menee katsastuksessa läpi. Vuoden asumisen jälkeen pitää katsastaa siellä ja ei enää Suomestaa saakaan vakuutusta sen jälkeen muistaakseni eli joutuu siirtymään paikalliseen vakuutukseen.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Tuolta lisää infoa, tuotenimellä löytyy nettikauppoja kuukkelista
http://www.drive-right.eu/buy.html
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!