Pojan kanssa ollaan harrastettu matkapyöräilyä yhdellä pyörällä. Ensi vuonna poika voi lähteä omalla pyörällä matkaan mutta tosin vain kevarilla. Kevytmoottoripyörillä kuulemani mukaan aika isoja eroja huippu nopeuksissa. Kaipailisinkin tietoa kevareiden huippunopeuksista, jotta osattaisiin hankkia sellainen menopeli että pysyis liikenteen mukana ilman kohtuutonta "vinguttamista".
Taitaa ikävä kyllä kaikissa loppua veto viimeistään 125 km/h kohdilla, kiitos lainlaatijan tehirajoitusten.
Tuokaan ei siedä kovia vastatuulia tai kuormia. Muistojen siivet kantavat vielä omaan sähkönsiniseen Yamaha RD125:een, joka jaksoi vielä kirmata vakionakin yli 160.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Kesällä Yamahan yzf-rllä vm -09? pitkään loivaan alamäkeen sain mittariin kelattua muistaakseni 138km/h. Eli mitä se todellinen nopeus sit ikinä olikaan varmaan siinä 125 hujakoilla?
Ihan mukavasti ja leppoisasti tuolla taittui matka kun ajonopeus pysyi siinä 80-90 kieppeillä. Nopeudet siitä ylöspäin vaati jo hirveetä vinguttamista eikä ollut enää kovin nautinnollista ajoa.
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Pojan kanssa on matkailtu leppoisaa max. 90-100km/h GPS vauhtia, pyöränä Yamaha WR125R -13.
Kuulemma pitäisi seuraavaksi isompaa takaratasta vaihtaa kun ei oikein ylämäkeen jaksa kuutosella mennä tuota vauhtia...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Pojan CBR125 menee "suotuisissa olosuhteissa" n. 125 km/h, kovaan vastatuuleen on kuulemma 80 km/h aikas lailla maksimi. Ja ylämäissä vauhti tippuu heti.
Samoin ohitukset maantiellä voi unohtaa, ei noilla 80 km/h ajavien ohi pääse kuin korkeintaan alamäessä.
Mutta tästäkin pääsee yli oikealla asenteella!
Kun ajelee hitaammin niin ehtii katsella maisemia...
NT700V Deauville
Kun tehot on alakantissa, eikä niitä parane pahemmin mennä
räpläämään, pelin "virtaviivaisuudella" on uskomattoman suuri merkitys.
Välitysten puitteissa tietty tyynihuippuihin tasaisella, mutta myös
vastatuuleen puskettaessa.
Pyörätyypin valinnalla on siis merkitystä.....
Rengastuksella, jopa rengaspaineilla.... notkeilla ketjuilla jne.
Reissuun lahdettäessä kapsäkkien malli ja koko.....
Fiksuin lienee putkikassi pitkittäin "takapenkille"/perälle
ja siihen vielä pikkureppu päälle, alaosa eteenpäin heti kuskin taakse.
Naurattaahan tuo "slipstream-perä", mutta toimii.
Sopivan kokoinen tankkilaukkukin täyttää monessa
pelissä "tyhjiön" kuskin edessä.
Peilien kanssa ei ehkä kuitenkaan kannata alkaa kikkailemaan.
Mut joo.... eihän keskimäärin satkun kyyti kovin kylmää ole, mutta
sen verran sakeaa ilma on jo tuossa kohtaa heikoilla lihaksilla puntatessa,
että eron käytännössä huomaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Nyt vähän yritystä kehiin! Mopojen nopeusennätys on muistaakseni 234 km/h (edestakaisen mailin keskinopeus).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kyllä pyörästä kannattaa katella muitakin ominaisuuksia, kuin huippunopeus, jos aikoo pidempää reissua heittää.
Monet piikit on yllättävän ahtaita, mikä korostuu varsinkin pidemmällä matkalla,
jos ei pysty juurikaan vaihtamaan asentoa.
Esim. Yamaha YBR Custom on yllättävän tilava pyörä. Jopa aikuinenkin pystyy sillä ajamaan.
Satasta kovempaa noilla ei pääse. Sopiva matkavauhti 80 - 90 km/h
Bonella tuossa olikin hyviä näkemyksiä mm. pyörän kuormaamisesta.
Aikoinaan ajelimme omien poikieni kanssa pitkiäkin lomareissuja ja yksi aina piikillä mukana,
kunnes kortti riitti suurempaan.
Saariston rengastie, monet Itä-Suomen ja Lapin reissut heitetty ja hyvin on piikillä pysynyt mukana.
Tietenkin kannattaa valita noita suurinumeroisempia teitä, niin ei ole liikenteen tukkona.
Kaikki ne riittävästi kulkee. Nelitahtiset yleensä jopa riittävän pitkään![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Aikoinaan omaa piikkiä valitessa oli tärkeää, että kulkupuoli on kunnossa. Silloin tuli selviteltyä noita piikkien nopeuksia ja päädyin ostamaan käytetyn kuristuksista vapautetun aprilia af1 sport pro:n (35hp). Mittariin se kulki 210km/h ja kaverin auton mittarin mukaan 180km/h. Todellinen varmaan jossain 170 km/h luokkaan.
Ei välttämättä. RD:t oli kovia menemään kans. Mun Gammalla pääsi auton mittarin mukaan yli 170. Tiedä sitte mitä oli todellista, mutta ei sillä moottoritiellä hävettänyt ajaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin totta. Todellisuudessa kaikki mopot pärjäisivät tuolla 11kw:lla. Elvistelyyn riittää kyllä läski takarengas ja nelinumeroinen tarra kyljessä.
Vanhat pierut voisivatkin äkkiä vetää kukkahatut takaisin päähänsä ja lopettaa nuo muistelut, etteivät vaan nuoret ota täältä huonoja vaikutteita. Syystä ne kevarit kuohittiin ja muistetaanpa nuo nopeusrajoitukset ja lapsien vaarantaminen.
Supermoto
cbf 125; pikkasen vähemmän tehoa mut vääntää vähän alempaa. Hyvät katteet eikä laukee matkalle niinku noi jammut ja suitsat ja kotaritTosin likkuu vaan sen satkun.
T7
serkun gamma meni aikoinaan teholäpillä ja putkella 160 auton mittarin mukaan. Ja pystyi jopa keulimaan toisin kun mun ns125r:llä. mut gamma oli aikamoinen öljyruisku kun perässä ajeli. tuli valkoiset katteet pilkullisiksi![]()
Itse asiassa se mun tuli saksasta (suomesta loppu pelit kesken) ja oli maan eka sähkönsininen jossa oli pissalamppu, eli keltainen ajovalo. Ja jostain syystä se kirmas paljon paremmin ku kavereiden vastaavat. Ihan tsekattiin isojen poikien prätkien mittareilla. Eihän se kovin vakaata enää ollut se meno mutta hiton kirpeesti kyllä laukkas.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tuli muuten mieleen Aprilian RS4; eikös nuo kiidä aika hyvin? 130 kmh näyttäis specsit.
T7
olin 80-luvun töissä pyöräliikkeessä joten noista tuon ajan pyöristä on kokemusperäistä faktaa jokaisesta mallista.Yksi on ylitse muiden mitä kulkuun tuli; Cagivan C12 R "Lucky Explorer". Tosin kesä oli siinä jos kone kilahti, osia sai hitaanpuoleisesti. Nuo muut tunnetummat ei vakiona kyllä todellista juuri yli 130 kulkeneet. Yhden kesän minulla oli ajossa 250 TZR joka sekään ei yltänyt juuri yli 160km/h vaikka tehoa oli tehtaan mukaan viitisenkymmentä riuskaa samuraihepoa. Mukava leikkikalu. Vetomies on oikeassa, nopeudet kasvaa kun vuodet kuluu..
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
No on kyllä ollut isojen poikien mopoissakin aika optimistiset mittarit. Ei kyllä vakio, eikä edes 180cc pytylläkään piristetty satapiikki ärdee yli 160 kulkenut, edes alamäkeen. Mitä lie todellista vakiona olisi mennyt, 130-140 väliin. Tai mitähän mahtoi sen aikakauden Hiacet kulkea. Hiace kun kaasu pohjassa edellä meni, niin takapuskurissa jammun kanssa roikkuen tuntui että kulkua löytyy vielä vaikka kuinka paljon, ei muuta kuin seuraavalla suoralla ohi. No sieltä takaa kun rinnalle puski, niin johan se meno hyytyi. Kilometrin suoran kun siinä vingutti Hiacen rinnalla ohi pääsemättä, niin eihän se auttanut muuta kuin tyytyä tappioonsa ja häntä koipien välissä palata takaisin sinne taaemmaksi.
Niin, ja sitä paitsi; sininen ei ollut edes nopein väri.
GSX-R750 '05 + Grizzly 450 '09 (L7e)
Kuulemma Honda 125 XL varadero. On kova peli pitkällä matkalla. Huiput ei tietoo, mutta kuulemma on hieman isompi pyörä ja soveltuu loistavasti matka ajoon.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Omiin kokemuksiin perustuen kannattaa toi piikki nelarit unohtaa saman tien jos tähtäimessä on tehokas pyörä.
Oma valinta olis kotarin exc bigbore kitillä. Tämä siis, jos fyrkasta ei ole kiinni. Derbin gpr kyykky oli kans rivakka kulkemaan(2-t) ja varmasti pesi nämä vastaavat 4-t kyykyt tehoissa. Tähänkin peliin ilmeisesti saatavilla bigborekittejä, jolloin ei tarvii ihan rajottimella rääkätä moottoritie nopeuksissa.
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Aiheen sivusta, mutta koska muutkin.
Miten paljon nykyisin saa muuttaa pyöriä? Eli saako tehdä oman rungon..., mahdollisuuksia tehdä landspeed tyyppinen vakio kevari? Nyt siis vaan naureskelen itsekseni, että joku threadin konkareista laittaa rakentaen 11kW/yli 200km/h mopon.
![]()
Testi
Eikös ne nopeimmat kyykkypiikit mene vakiona siihen 120 ja 130 väliin.
Ja kun täällä muutkin menneitä muistelee, niin mulla oli Cagiva freccia C12R ja punasena tietenkin.
Essonbaarissa (niitä oli vielä sillon.) huiput 180. Mutta 160 se tais oikeesti mennä. Siinä oli seitsemän vaihdetta ja muotoilussa ehkä hieman busamaisia piirteitä. Niiltä ajoilta taitaa tää mun vääristynyt pyörämakukin olla peräisin.![]()
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Miula oli valkoinen RD 125 LC ja tietenkin Micronin "teho"putkella, jonka sisäputki oli paksumpi, pituus sovitettu ja isompi suutin kaasarissa.
Se kulki tasasella nenä kiinni tankissa sen 145km/h ja kierroksia oli se reilut 11 000rpm, koska välityksiä oli lyhennetty.
Se ei ollut järin terveellistä pitemmän päälle, koska ekassa RD LC versiossa ole melko ohkaset etuputket ja oli aika huimaa katsella siinä samalla, kun etuakseli väpätti monta senttiä eteen-taakse...
Jos ois optimoinut välitykset, niin varmaan se olisi sen reilu 150km/h ehkä kulkenut.
Aloittajan kysymykseen sen verran, että jos sitä kevaria ei ole vielä valittu, niin nyt ostaisin omalle lapselle Honda XL 125 V Varadero tai vastaavan.
Siinä on vähän katetta, melko tilava ajoasento ja tilaa kamoille. Mitä muuta sitä matkakevarilta voi vaatia.
Se kulkee hyvin sen 80-90km/h jonka mukaan kannattaa aikataulut suunnitella.