Minulle ehtyi kertyä muistaakseeni 50 vai peräti 60% liikennevakuutukseen bonusta ja pelottaa että ne katoavat kohta kun en mopoa nyt omista.
Armottomalla googletelulla löysin että bonukset vanhenisivat 5 vuodessa. Löysin myös että eivät vanhenisivat. Onko jollain tuoretta tietoa asiasta?
Riittäisikö että ostan jonkun kevarin päiväksi ja myyn sen heti pois ja saan heti 5 vuotta lisäaikaa? Tai voiko se olla esim. kilvetön krossipyörä mihin otan liikennevakuutuksen?
Tietysti vakuutusyhtiöstäkin voisi kysellä mutta ne on nyt kiinni.. ;)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Viisi vuotta se on.
Helmpoimmalla pääset, kun ota yhteyttä kaveriin ja laitatte kaverin rätkän päiväksi sinun nimiin.
Siitä menee joitain maksuja reikisteröintivekslauksesta, mutta silti aika edullista siihen nähden, että bonarit katoaa.
Vakuutuksen voi siksi aikaa otta seisontavakuutuksellisen, niin ei tarvii maksaa vakuutusmaksuja.
Harmi kun digitaaliyhteiskunnassa siihen ei ole helmpomaa vaihtoehtoa.
Kilvettömän vakuutuksissa ei ole bonusoikeutta, joten se ei todennäköisesti tilannetta pelasta.
Superbike #7
Muutenkin noissa liik.vakuutuksen bonuksissa laki lähinnä takaa sen minimitason, kuten esim. tässä tapauksessa 5v vanhenemisaika. Mutta kukaan eikä mikään kiellä vak.yhtiötä myöntämästä enempi kuin tuon lain minimin ja näin esim. juuri tälläiset "10v vanhat bonukset" ovat täysin mahdollisia. Henk.koht. aina kun taloon on tullut uusia ajoneuvoja, on niihin tyypillisesti kopioitu bonukset talossa jo olevista vastaavista ajoneuvoista, vaikka lain mukaanhan noin ei vak.yhtiön tarvitsisi toimia. Näin on siis se uusikin ajoneuvo saanut tyypillisesti bonarit heti lähdössä tappiin ja allekirjoittanut pysynyt yhä ko. vak.yhtiön asiakkaana
Eli neuvoteltavissahan nuo toki yleensä ovat, mutta kannattaako sen neuvottelun itselleen suotuisan tuloksen varaan laskea onkin jo kokonaan toinen asia. Joskus homma päättyy asiakkaan toivomalla tavalla, mutta mikään säätö tuo ei todellakaan ole![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Vakuutusyhtiöitten käytännöt tosiaan eroaa toisistaan, myös siltä osin miten vahinkohistoariaa luetaan. Mulla yhtiön vaihdon yhteydessä lähti edellämainitusta syystä 10% bonareita ..
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Vakuutusyhtiöitten on säilytettävä 5 vuotta, mutta ainakin IF:llä säilyvät yli 5v. Bonukset saa kyllä käyttöön eli säilyvät kyllä xx vuotta!Liikennevakuutuksen bonuksen säilyvyys
Minulle ehtyi kertyä muistaakseeni 50 vai peräti 60% liikennevakuutukseen bonusta ja pelottaa että ne katoavat kohta kun en mopoa nyt omista.
Armottomalla googletelulla löysin että bonukset vanhenisivat 5 vuodessa. Löysin myös että eivät vanhenisivat. Onko jollain tuoretta tietoa asiasta?
Riittäisikö että ostan jonkun kevarin päiväksi ja myyn sen heti pois ja saan heti 5 vuotta lisäaikaa? Tai voiko se olla esim. kilvetön krossipyörä mihin otan liikennevakuutuksen?
Tietysti vakuutusyhtiöstäkin voisi kysellä mutta ne on nyt kiinni.. ;)![]()
Tarkoittaa varmaan, että on ollut vapaana bonuksia mitä saa otettua käyttöön? Kopioiminenhan ei ole mahdollista. Silloin liikutaan jo harmaalla alueella jos näin on.Lainaa JuliusK kirjoitti Katso viesti
Annatko vinkki missä saa kopioida?
Itsellä tuo on jo kahdesti onnannut IF:ssä
Tosiaan bonukset vanhenee riippuen yhtiöstä ja lasketaan eri tavalla eli jos yhtiössä X on täydet 70% ja vaihtaa yhtiöön Y niin onkin 60%. Siinä tapauksessa jos hinta on jo edukkaampi vaihtaessa, niin hyvä puoli on siinä että yhtiössä Y hinta halpenee edelleen kun bonukset nousee, kun taas yhtiössä X oli jo täydet.
Ja missäköhän on muka laissa sanottu tämä vak.yhtiöiden kartelli, että he eivät saisi myydä tuotteitaan asiakkaalle halvemmalla kuin mitä lain vaatima alennus määrittelee?Eli ei, tuossa ei ole pätkän vertaa mitään "harmaata" vaan se on vain onnistuneen neuvottelun tulos / hyvää tuuria / what ever. Ihan samalla tavalla vaikka autokaupassa toinen saa neuvoteltua itselleen -10% siitä ns. nettohinnasta, toinen ei saa tinkastua latiakaan koska se on kuulemma muka netto. That's life
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
En usko, että olisi suoranaisesti kopioitu bonuksia. Vakuutusyhtiö voi kyllä valita miten paljon bonuksia myöntää, mutta vakuutuksen historiatietoja se ei voi kopioida. Eli jos vaihtaisit yhtiötä, niin bonukset tod.näk. tippuisivat.
Aloittajan kysymykseen: Itsellä oli pyöräilystä taukoa seitsemän vuotta. Viime vuonna ostin pyörän ja seitsemän vuoden takaiset bonukset oli vielä käytettävissä.
Eiku tarkoitin sitä, että lakisääteiseen liikennevakuutukseen myyjä ei pysty vaikuttamaan eli antamaan esim. täysiä bonuksia yms. Vaikka haluaisi. Joskus näin kuulemma oli, että pystyi antamaan. Kuten edellinen sanoi...vahinkhistoriaa ei voida kopioida. Jollain yhtiöillä on toki lahjabonuksia jotka ei siirry yhtiötä vaihtaessa. Toki keskittäjäalet vaikuttaa koko hintaan eli sitä kautta tulee alea.Ja missäköhän on muka laissa sanottu tämä vak.yhtiöiden kartelli, että he eivät saisi myydä tuotteitaan . asiakkaalle halvemmalla kuin mitä lain vaatima alennus määrittelee? Eli ei, tuossa ei ole pätkän vertaa mitään "harmaata" vaan se on vain onnistuneen neuvottelun tulos / hyvää tuuria / what ever. Ihan samalla tavalla vaikka autokaupassa toinen saa neuvoteltua itselleen -10% siitä ns. nettohinnasta, toinen ei saa tinkastua latiakaan koska se on kuulemma muka netto. That's life
Sen sijaan voi katsoa onko jäänyt käyttämättä jotain bonuksia mitä ei ole otettu käyttöön aiemmin ja käyttää asiakkaan hyödyksi tai katsoa jos useampi kulkupeli että miten fiksuin käyttää niitä eli kalleimpaan isommat bonukset ja sitä rataa.
Kaikenlaisia järjestelmävirheitä tosin voi esiintyä ja jos joku on keksinyt moisen eli tavan "kopioida" bonuksia niin älä huutele liian julkisesti...sinulla on hyvä asioiden hoitaja
Kyllähän tuo kismittää että lakisääteinen liikennevakuutus on sellainen että sen osalta on kädet sidottu.
Eri yhtiöissä eri käytännöt alennuksien suhteen ja ei tarkkaa tietoa ihan joka yhtiöstä
Mutta loppukaneettina ajatuksen ydin eli suomessa maksetaan ihan riittävästi vakuutuksista ja muistakin ja jokainen euro on kotiinpäin.
Odotellaan Saksan mallia eli bonukset olisi henk.koht. eikä kulkupelikohtainen eli jos on esim. 70% liikenteen bonukset niin joka kulkupeliin voisi laittaa ne samat eikä kerryttää useampia. Olisi hyvä varsinkin auto ja prätkäharrastajille jolla useampia pelejä.
Tuota olen ihmetellyt monesti. Miten se tekee vaarallisemman kuljettajan että ostan toisen pyörän eli en saa samoja bonareita kuin nykyisessä olisi. Sen ymmärrän ettei niitä voi siirrellä autosta pyörään tai ettei auton bonukset välittyis pyörään tai toisin päin.
Nooh, kyselin juuri paljonko maksais mun vanhaan solifer sm -81 mopoon vakuutukset. Kalliilta tuntuu kun tuon liikennevakuutus on puolet mun moottoripyörän vakuutuksista.![]()
Todennäköisesti näin kävisi ja siksipä ei olekaan mitään syytä edes harkita yhtiön vaihtoa
Ja muutenkin se on itselleni ihan tuon taivaallisen sama mikä lärvialennus noihin vakuutuksiin on ympätty, jos laskun loppusumma on sama kuin täysillä bonareillakin olisi, se itseäni silleen edes kiinnosta onko alennusrivi momentilla X vaiko Y heitin järjestelmissä. Mutta kuten sanoin, homma toimii ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, itse pienempiin vak.maksuihin ja vak.yhtiö tällä tavoin "sitouttamaansa" asiakkaaseen![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Edellisen pyörän kun myin, sen vakuutukset oli Pohjolassa, niin siellä sanovat että bonukset säilyy vähintään niin kauan kun on samat järjestelmät käytössä. Mutta eihän se ole pelkästään yhdestä firmasta ja sen järjestelmistä kiinni. 2 vuoden tauon jälkeen otin vakuutuksen suoraan toisesta firmasta ja se myyjä löysi välittömästi ne vanhat Pohjolan bonukset henkilötunnuksella ja vanhan pyörän rekkarilla.
Tänään kuultua... "silloin joskus ennenvanhaan bonukset säilyivät viisi vuotta max muttta nykyisin ei häviä ikinä...".
Suzuki Hayabusa vm.2010 2017->2020
ex. Suzuki GSF 1250SA vm.12 2015->R.I.P 2017 19.6 Sveitsissä
ex. Yamaha FZ6N vm.04 2012->2015