Tervehdys kanssapyöräilijät!
Huoltokirjan mukaan tulisi venttiilit säätää 24tkm välein ja se alkaa nyt olla kilometrien puolesta ajankohtainen juttu. Tämä lysti on kuitenkin ohjekirjan mukaan (service manual) senverran monimutkainen juttu että parempi meikäläisen pitää näpit erossa. Huoltoliikkeessä hinta-arviot pyörii 400e molemmin puolin. Hyh.
Olen kuitenkin kuullut juttua että "usein" on venttiilit tarkastettu, muttei ole ollut tarvetta säätää = turhaan avattu kaikki.
Mistä sen tietää että venttiilit on säätämisen tarpeessa? Oma pyörä käy ja kukkuu ihan tasaisesti ja kulkee "normaalisti". Onko tarvetta mennä "just in case" maksamaan 400e siitä että joku tarkistaa tilanteen?
Kiitos avusta!![]()
GSX-R 1000 K9
Vaikea tuota on todeta helposti, tarvitaanko ventiilinsäätöä muuta kuin mittaamalla välykset. Se vaan on toimenpide, joka vaatii usein aina ison työn, katteiden purkamista etc., siis toimenpiteen valmistelu vie aikaa, varsinainen välysten mittaus sitten ei pitkää aikaa vie. Jos tuo tehdään 24 tkm välein, niin ei kustannus ole ajettua kilometriä kohden suuri, sama raha menee vuodessa vakuutuksiin. Itsellä Deuvillessä ventiilinsäätö/tarkistus on 12 tkm:n välein, ensimmäisellä kerralla meni hieman pitkäksi, väli oli 18 tkm. Ei ne kuulemma paljon säätöä tarvitse, mutta mielenrauhan vuoksi ehkä parempi kuitenkin tehdä.
Kannattaa ne tarkistuttaa, ja pyydä ne lukuarvoiset välykset kanssa. Mikäli joskus intoudut itse tekemään, niin näet ovatko ne muuttuneet ja mihin suuntaan. Tuo on osa ideaa, kun sinne tasaisin väliajoin kurkitaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pelkkä tarkastus ei ole ainakaan suzukissa minkään mahdottoman purkamisen takana... Tankki, airboxi ja luonnollisesti se venttiilikoppa pois. Toki ekalla kertaa harjotellessa menee aikaa sen verran ja vahinkoakin voi tehdä, että jos ei työkalut pysy yhtään lapasessa, niin suosittelen ammatti auttajaa.
Varsinkin jos välys tahtoo pienentyä, niin kone käy varmasti ihan siistin kuulosesti, eikä tonnisessa nyt pientä tehohukkaa huomaa edes ihan heti, ennen kun vauriota alkaa tulla. Omassa hellää kättä saaneessa K4:ssa ei välykset muuttuneet mihinkään 36tkm aikana, vaikka niitä vähän huoltokirjaa tiheämmin tarkastelin.
Se on kyllä aika helppo homma tehdä itse. Jopa mä tsekkasin ne itse, tosin vanhasta hondasta. Jos kyykkypyörä ni varmaan isoin homma ne ķatteet yms sìinä edessä olevat tavarat..
Riippuu aika paljon pyörästä. Joissain pyörissä, vaikkapa R4 japsisporteissa, jopa venttiilikopan irroittaminen on aika tuskainen homma kone paikallaan, puhumattakaan takaisinlaitosta tiivisteen kanssa.
Säätäminen on ruuvisäätöisissä yleensä helppo homma, mutta kun mennään palasäätöisiin joissa tarvii irroittaa nokka-akseli(t) että saapi palat vaihdettua, niin tarvii kyllä oikeasti olla pikkasen taitoo, työkaluja, aikaa ja hermoja.
Eli riippuu todella paljon pyörästä minkälainen homma on kyseessä ja monesti liikkeet hinnoittelee tuon säätämisen erikseen. Säätötarvetta ei voi mistään muualta tietää kuin mittaamalla ja säädön tarve on pyöräyksilökohtaista, ei edes merkki tai mallikohtaista.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ahaa joo. Oon näissä aika aloittelija. Penskana mopoa rassanut ja piikkiä. Tossa 80vmhondassa oli helppo. Tankki pois yhden mutterin avaamalla, ventiilikoppa kahdella ruuvilla ja siinä kone paikoillaan mittailin rakotulkilla. Alle puolituntia vaikken ollut ennen tehnyt. Helpotti myös kun youtubessa löytyi juuri ko pyörään tehty "opetusvideo" just tuohon säätöön.
Tykkään kyllä tuosta pärrästä, kun sen saan itte korjattua melkeempä mikä vaan ois..no tuolla ei mihinkään eurooppaan lähetä reissuun, vaikkakin joku hullu on ajanu amerikan halki tollasella!
Meikä on venttiilit joskus 70-luvulla säätänyt Volvo Amatzonista, ei se mikään vaikea juttu ollut. Se hama sattui, että onnistui yhden säätöruuvin katkaisemaan, se kun oli kovaa, mutta ei välttämättä sitkeää. Siis mutterin kiristämisestä pitää olla varovainen![]()
Viimeksi muokannut: battaglin; 10.09.2015 klo 11:02.
Honda Monkeyn venttiilien säätö oli mopoaikaan lähes naurettavan helppoa. Pari pulttia kannesta irti ja säätämään. Sama ekassa autossani -82 Datsun sunny, toimenpide otti ensikertalaisena alle tunnin. Mutta nämä siis ruuvi sääteisiä ja koneessa ei mitään venttiilikopan tiellä.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Ei kannata lähteä soitellen sotaan venasäädöissäkään. Esim 954 hondassa välyksiä ei mitata niin että nokka on suoraan ylös, vaan kampiakselin merkkien mukaan. Silloin nokka on hieman sivussa mittausta tehdessä, eikä tulos ole sama jos niitä verrataan. Tässä esim autopuolelta saatu näppituntuma kokemus voi viedä metsään.
Fzr 600,cbr900,cbr954,cbr1000,ktm990,
Xt 1200......vfr1200
Kyllä se venavälys mitataan aina niin, että nokan peruskehä on venttiilinnostinta kohden moottorista riippumatta. Käytännössä siis nokalta katsoen tommonen 120-180 asteen alueella voi sen mittauksen suorittaa hieman nokasta ja moottorista riippuen. ja tuloksen pitäisi olla täsmälleen sama ellei jotain ole rikki/toleranssit heitä pirusti.
Superbike #7
Ainakin suiskassa tosta kampiakselin merkistä on se ilo, että kaikki venat voi mitata vain yhdellä kampiakselin lisäpyöräytyksellä. Saattoipa olla että muuten olis jopa liian ahdasta joissain venoissa mitata välystä, ellei nokka ole viistosti tiettyyn suuntaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tänään on Gixu venttiilinsäädössä, ihan ammattilaisellaSaas nähdä paljonko on/oli tarvetta säätöön näin 24tkm matkan jälkeen.
GSX-R 1000 K9
Ja jos on vielä fixumpi pitää kirjaa mitä paloja/tai kuppeja koneessa on missäkin venttiilissä. Esim. Bemarin K1200 koneessa kun pitää koko kuppi vaihtaa säädettäessä eikä niitä ole sarjoina kellään kotona. Helpompi hankkia uusia kun ei tarvitse purkaa vain katsoakseen minkä kokoinen siellä on.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Hondassa oli perushuoltokirjassa välyslukemat. Googlella löytyi heti. Magneettossa merkit mihin asentoon pitää pyöräyttää ja kierros ympäri niin toiseen sylinteriin.
Merkit myös nokkaketjun asetteluun, mutta siihen en vielä oo perehtynyt. Sen säätö kans aika helppo tossa eli pärrä käyntiin, pyöritetään kaasareiden alla oleva ruuvi auki ja kiristetään takas
On ollut ajatuksena, että opettelen korjaamaan kaiken tossa vehkeessä. Avaan koneenkin atomeiks sitten kun siltä alkaa kuullostaa tms. On niin simppeli niin varmaan ihan realistista ja netistä sai sen chlymerin oppaan missä on selitetty ihan kaikki...
Just vähän aikaa sitten tsekkasin, yhen Espoolaisen kermapersettären K9 Kilo Gixust sen toisen kerran (n. 50 tkm mittarissa).
Kahes imus välykset vähän liian pienet...
Jätin sen säädön talveks, ku oli jo ihan saatanan vittumainen homma pelkkä tsekkaus, ku kaikki katteet, tankki, ilman putsari, ruiskurungot, kasa liittimiä & johtosarjoja ym rojuu joutu eka irrottaa/siirtä pois eestä![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Päivitetään että 2009 Gixussa näin 46tkm rullauksen (24tkm edellinen säätö) jälkeen oli kaikki pakoventtiilit liian välykselliset. Imupuolella ei ollut säätötarvetta. Vähän alle 400e maksoi ja koko perjantain se pajalla oli. Aika paljon niitä säätöpaloja vissiin mennyt.
En ottanut välyksiä ylös kun oli niin hankalan näköinen homma että ammattilaista täytyy vaivata myös seuraavan 24tkm jälkeen![]()
Harrastukset maksaa![]()
GSX-R 1000 K9
Mitäs mieltä raati on että olisko viisainta säädellä välyksiä kohdalleen...
Muutaman tarkistus mittauksen tuloksena sain tämmöisiä tuloksia:
1. sylinteri:
imu 0.15/0.16
pako 0.22/0.24
2.sylinteri:
imu 0.15/0.15
pako 0.21/0.24
3.sylinteri
imu 0.13/0.15
pako 0.23/0.24
4. sylinteri
imu 0.15/0.14
pako 0.19/0.22
Pyöränä on CBR600F pc25,90tkm, manuaalin mukaan imuventtiilit on kyllä aika keskiarvossa (0.13-0.19),
mutta nuo pakoventtiilit menee ylärajalle (0.19-0.25).
Joten mitäs tietäjät on mieltä, säätääkö tuon pako puolen kohdilleen vai ajeleeko vielä?
Rajan sisällä ovat. Ei tartte säätää.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Lähtökohtanahan noissa "rajoissa" on se, että ohjelman mukaisilla tark./säätöväleillä
mentäessä rajoissa olevilla arvoilla pärjätään seuraavaan tark./säätösessioon saakka.
Tiukassa päässä rajalla olevat ehkä kannattaa laittaa hieman väljemmille vesille siitä huolimatta,
ainakin jos satku on jo mittarissa.
Eri koneilla on oma "elämänkaarensa", joka amamekatsuilla on aika hyvin hallussa, mutta
enemmän harrastuspuolelle kallistuttaessa käsillä olevasta "välyshistoriasta" on hyvä apu
hahmotettaessa miten asiat kehittynevät eteenpäin.
Tämä toki "normikäytössä"..... joka ei tarkoita pääasiallista rata/sikarumbaa.
Mut joo.... Ei haittaa "VAATIA" mitattuja välyksiä kirjattavaksi vaikka värkin kärrääkin
valtuutettuun superspatialammattisikakallishuoltoon.
"Terve epäluulo" on hassu juttu.
Normikäytössä olevaa Suikkaa ei yleisen käsityksen ja kokemuksen mukaan olisi mitään
kummempaa tarvetta edes tarkistaa ennen 72 tkm paalua..... mutta ei se sitten kuitenkaan
"anna unta" jos sitä ei bauttiarallaa sen 24-30 tkm välein tarkista.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itsellä olisi gsx750f venan säätö edessä. Tarvitseeko kannen kopan tiivisteet vaihtaa,jos sattuu olemaan hyvä kuntoiset?
Kiitokset etukäteen!