Epäselvät kohtaamiset tulevat jatkumaan vielä hyvin pitkään. Alla Otso Kivekään blogista valikoidusti poimittua. http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvite...eyspyorailyyn/
Väistämissäännöt risteyksessä
Pyöräilijä voi tulla risteykseen ajorataa, eli ”kadulla”, pyöräkaistaa tai pyörätietä. Hän voin myös poistua sieltä mitä tahansa näistä kolmesta pitkin. Pyörätie voi myös olla eri puolilla tietä tai tiestä erillään. Ihan tavallisessa tasa-arvoisessa kahden kadun risteyksessä pyöräilijä voi ympäristöstä riippuen kohdata autoilijan ainakin 123 eri tilanteessa, vaikka kaikkein kummallisimmat infraviritykset jätetään pois laskuista.
Pyöräilijän näkökulmasta kirjoitettuna pyörätiesäännöt ovat jo tässä tapauksessa melko monimutkaiset. Ei riitäkään että tietää miten on fillaristi itse ajamassa ja mistä suunnasta muut tulevat, vaan pitää lisäksi ajatella jokaisen autoilijan näkökulmasta minne nämä ovat menossa, ja missä kohdassa risteystä väistämistilanne tapahtuu.
Koska pyörätiet ovat yleensä kaksisuuntaisia, pyöräilijä voi lähes missä tahansa kulkea myös kadun vasenta reunaa.
Kivekäs on piirtänyt tasa-arvoisesta risteyksistä 96 kuvaa
25 kuvassa autoilijan tuli väistää pyöräilijää, 52 tapauksessa pyöräilijän tuli väistää autoiliaa, 5 kuvassa ajolinjat leikkasivat kahdesti siten, että eri kohtaamisilla väistämisvelvollisuus oli eri liikkujalla ja 12 kuvassa väistämisvelvollisuus oli juridisesti epäselvä ja riippuvainen oikeuskäytännöstä, jota ei luultavasti ole olemassa kaikkiin näihin tapauksiin.
Ja monimutkaisimmat erikoistapaukset jäivät tosiaan käsittelemättä.
Kokonaisuudessaan ne säännöt, joita Kivekäs uskaltaa suositella noudatettavaksi ovat
1.Älä oleta, että kukaan osaa väistämissäännöt. Autoilijat eivät osaa niitä sen paremmin kuin pyöräilijätkään.
2.Väistä oletusarvoisesti kaikkia: älä luota siihen, että joku on väistämisvelvollinen.
3.Jos joku väistää ja osoittaa selvästi väistävänsä, mene ensin vaikka olisitkin väistämisvelvollinen
Suomalainen liikennefilosofia, jossa pyöräilijät on ajateltu jonkinlaisiksi nopeiksi jalankulkijoiksi (”kevyt liikenne”) on yksinkertaisesti virheellinen ja johtaa toimimattomaan liikenneinfrastruktuuriin. Polkupyörä on ajoneuvo ja sen ensisijainen paikka on ajoradalla. On myös tutkimuksia, että pyörätiet ovat risteysten sekavuuden takia selvästi ajoradalla ajoa ja pyöräkaistoja vaarallisempia: autoilijat eivät muista katsoa yllättävästä suunnasta eteen tupsahtavia pyöräilijöitä, aivan riippumatta siitä, kenellä on väistämisvelvollisuus.
Turvallista ajoa vaan kaikille
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Pirun hyvin kiteytetty koko tämä sekamelska ja väistämisvelvoitteet![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuossa kirjoituksessasi oli Nysse paljon oikeaa asiaa. Kiitos.
Ja nuo Kivekkään suositukset ovat ihan paikallaan. Hän tietää asiasta ainakin pyörälijän ominaisuudessa ja lain pohjalta myös.
Ei suurin osa autoilijoista, eikä motoristeista eikä pyöräilijöistäkään osaa väistämissääntöjä.
Se on huomattu tässäkin juttukeskustelussa, jossa monet motoristit ovat osoittaneet tietämättömyytensä väistämissäännöistä.
Koheltaja etunenässä, lainaus "Ennakoiva liikenteenluku auttaa näissä tilanteissa aika paljon, suojatie nyt vaan on sellainen paikka missä pitää antaa vapaa kulku jalankulkijoille ja pyöräilijäille."
Ainoa sääntö, jota olen itse opettanut mopokoululaisillemme on se, että aina, kun käännyt oikealle tai vasempaan, pitää väistää kaikkia. Pyöräilijöitä, jalankulkijoita, mopokaistaa ajavia mopoja jne.
Ei sekään mene aina oikein perille, koska mopokuskin pää ei käänny, jotta voisi edes nähdä ne suojatielle selän takaa tulevat pyörät yms..
Ja tietysti sitten kolmion takaa tultaessa pitää väistää kaikkia.
Ei se pää käänny muuten autoilijoillakaan, kun he kääntyvät risteyksessä vaikka oikealle.
Nuo laajemmat tarinat siitä, koska pyöräilijän pitää väistää autoilijan (motoristin) ajaessa suoraan jne., jätän kyllä mopokoulun ulkopuolelle, koska se sekoittaa vain noiden 15-vuotiaiden pään.
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 23.08.2015 klo 21:26.
Pekka
Se väistää joka pelkää.
Alik Lehto.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
En tiedä muista, mutta tuntuu että ennen kuin näitä oikeuksia löysennettiin polkupyörille, niin se aika oli helpompaa kaikille, eli polkupyörä väistää autoa, tilanteessa kuin tilanteessa, jos polkupyörä ei pääse yli, niin talutaa sen ylin, niin silloin se olisi jalankulkia ja niillehän piti antaa esteetönä kulku suojatiellä.
Tai sitten yksikertaisesti tehdään tämä helpoksi, merkataan ne jotenkin missä polkupyörällä on "etuoikeus", se ketä sitten jättää väistämässä polkupyörää ja sattuu jotain, niin sakkoja, sakkoja..
Koska voin kuvitella että tämä helpottaisi, niitä jotka oikeasti on kiinnostunut liikenteessä ennakoimisesta, niin kuin tänää, tie toisella puolella, koroke välissä. Polkupyöräiliä näyttä kädellä, että kääntyy tästä, niin minä tulin tien toisella puolella vastaan, niin oliko helppo löysentää kaasua ja päästää se yli ja itse sain jatkettua matkaa, pysähtymättä. Niin helppoa, varmaan polkupyöräiliä oli myös "helpottunut" kun tilanne meni hyvin, ainakin itsellä oli hyvä olo, kuin se että se olisi kääntynyt ja suihkinut "alle" jossa molemmat epävarmia, että kuka menee ja kuka ei...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Tuo olisikin hyvä sääntö tähän hommaan.
Kun polkupyöräilijä taluttaa pyöräänsä, hän on jalankulkija, jota pitää aina väistää.
Noinhan se on jo nyt.
Ja tuon kun saisi noiden pyöräilijöiden tajuntaan. Ei ole iso homma hypätä pyörän satulasta pois ja ylittää risteys turvallisesti taluttamalla pyörää, kun autoilijat ja motoristit väistävät aina jalankulkijaa, joka taluttaa pyöräänsä.
Tuon kun yleistäisi joka tilanteeseen, niin asia selkiytyisi todella paljon.
Ja pitäisi sitten saada myös noi pyöräilijät ja autoilijat ja motoristit myös tajuamaan tuo homma, että taluttamalla on risteyksen ylittäjä jalankulkija jota pitää väistää ja suojatien ylittäminen on turvallista.
Pekka
Ei sillä, että tuo mitään oikeuttaisi / selittäisi, mutta eihän se Pekka nyt ihan noin ole. Ihminen on luonteeltaan laiska, eikä halua "turhaan pysähdellä / kiihdytellä" - varsinkaan kun tuo tapahtuu lihasvoimalla. Aktiivipyöräilijät käyttävät myös monesti lukkopolkimia kengän pohjassa olevine klosseineen. Ei pyörän päältä hyppiminen ja suojatien yli taluttaminen noilla niin helppoa ja vaivatonta ole. Toistan, että ei tuo ole mikään sääntöjen rikkomiseen oikeutava syy ole, mutta vaikuttanee asiaan. Noin yleisesti olen sitä mieltä, että kuten tässäkin ketjussa on todettu - säännöstö on aivan liian monimutkainen. Tuosta seuraa se, että vaikka haluakin sääntöjen mukaiseen pyöräilyyn olisi, voi helposti tahtomattaan syyllistyä sääntörikkomukseen ja/tai sarven kasvattamiseen autoilijoiden (ja ilmeisesti moottoripyöräilijöidenkin) otsaan.
<p>2002-2014</p>
Kun fillarin päällä on aktiivi kuntoilija tai kisatreenaaja niin tilanne muuttuu, treenistä ei tule yhtään mitään taajamassa kun jatkuvasti joutuu pysähtelemään ja taluttelemaan. Tätä voi joskus kokeilla niin osaa suhtautua asiaan myös heidän näkökulmasta. Muutenkin haluaisin nähdä sen kuinka moni pyöräilijä taluttaa fillarinsa suojatien yli, ehkä joka kymmenes jos nekään.
Aiemmin mainitsit että olen kovasti väärässä oman käytäntöni kanssa. Kuten monelle on varmaan selvinnyt niin monet esimerkit olen kirjoittanut tarkoituksella kärjistäen ja toisinaan vahvalla sarkasmilla. Tämä siksi että olen halunut korostaa suojatien turvattomuutta/turvallisuutta. Kuten Kivekäs kirjoittaa, tilanne on sekava ja kukaan ei oikein tiedä kenellä on kulloinkin väistämisvelvollisuus. Siksipä mä mielummin annan tilaa suojatien käyttäjille, oli suojatien ylittäjä pyöräilijä tai jalankulkija. Kuten jo jossain mainitsin, mennään tilanteen mukaan ja sovelletaan tarvittaessa. Ennakoivasta ajotavasta oli myös puhetta ja ennakoiva ajotapa ei ole sitä että liinat lyödään lukkoon 5 metriä ennen suojatietä ja otetaan rekka konttiin.
Mä ajan molemmilla, moottoripyörällä ja polkupyörällä. Näen aika paljon yhtäläisyyksiä näiden välillä tieliikenteen riskien osalta ja molemmilla on erilaisia kokemuksia siitä miten välinpitämättömästi nelipyöräiset suhtautuu kaksipyöräisiin. Tässä on yksi syy miksi kirjoitan monet asiat ylikorostaen ja ne tuntuu hyppäävän monien silmille kun olen jo moneen kertaan saanut kuulla kunniani kirjoituksistani![]()
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Sama ongelma on moottoripyörällä, kun taajamassa treenaa RR-kisoihin niin jatkuvasti on liikennevaloja ja porukkaa kääntyy risteyksistä eteen ja joutuu hidastelemaan ja joskus pysähtymäänkin. Ei tule treeneistä yhtään mitään. Säännöt pitäisi muuttaa siten että taajamat pyhitetään kilpa-ajotreeneille ja muut väistää. Mummot menkööt sitten johonkin kaukana oleville radoille hoitamaan kauppa-asiansa.
Nyt kyllä menin sanattomaksi...![]()
Kaupungistuminen ja taajama-alueiden kasvu on kyllä muuttanut monta muutakin
asiaa kuin fillarointia.
Eihän täällä ole pystynyt kunnolla "reenaamaan villarilla" pitkiin aikoihin.
Ihan normaali, sujuva eteneminenkin on yhtä tuskaa.
Joku puikkelehtiva lenkki-petteri nylpyttää lainkuuliaiselta fillaristilta
näkymättömiin, ellei suhailla jossain keskuspuiston reiteillä tai ulosmenoväylien vierellä.
Koita siinä sitten kivikovilla tuubikumeilla tepuloida kaiken maailman kanttareiden ym. yli
ettei vehkeet porsi niihin......
Mikä on se vaihtoehto?
Vehkeet autoon, 50 km pönden suuntaan..... ja vanhaan malliin maantien laitaa
sitä 5-10cm:n levyistä fillarille varattua rataa pitkin.
No ei.... ajetaan vähintään kolme rinnan ainakin mutkissa ja mäenharjanteilla.......
mulkoillaan julmasti autoilijoita ja motoristeja..... näytetään finkkua ja avaudutaan somessa
kuinka vaarallista tuolla on fillaroida.
Mistä sen tietää, mikä tätä maailmaa nykyisin vaivaa..... kun ei
Raidkaan tiennyt "mikä vittu niitä porilaisia oikein vaivaa".
Kummasti tonne kuitenkin ennen muinoin mahtu kaikki suht sovussa
touhuamaan.... kuka mitäkin, kuka milläkin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No ohan tuokin tietty yksi vaihtoehto - itse harrastan tuota lähinnä maastopyörän kanssa. Maantiepyörän kanssa esim. mun normaali lenkki lähtee Töölöstä kelvejä pitkin Munkan kautta Lepuskiin, josta vanhan Turuntien viereistä hyvää kelviä pohjoiseen ja Bemskistä sitten onkin tarjolla hiljaista pikkutietä vaikka Utsjoelle jos vaan reisissä piisaa papua.
Mulle ainakaan ei ole mikään ongelma sovittaa tuolla vilkaalla Töölö - Lepuski välillä vauhtiani muun liikenteen rytmiin kelveillä. Joskus joutuu jopa pysähtymään ja potkaisemaan klossin irti - mitä sitten, Stadissa nyt vaan on muitakin kulkijoita ja valoja etc. Lepuskista Bemskiin voi sitten jo availla lähes niin paljon kuin huvittaa; ihan sopivan mittainen lämmittely tällaselle vanhalle ukolle.
-jp-
Minä treenasin rr-kisoja varten pyörätiellä. Maantiellä on vähän huono kun on rekkoja ja kaiken maailman porsaita edessä. Räyskälän kisoja varten treenaan Helsinki-Vantaalla. Joku hullu finskin bussikuski kyllä näytti keskaria. Oli varmasti homo.
Seuraavaksi aloitan resiinaharrastuksen ja pyllistän intercityn hermostuneille työmatkalaisille.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ahaa, koskeeko ylärivin liikennemerkit pelkästään hälytysajoneuvoja, viranomaisia ja tienpidossa olevia ajoneuvoja?
http://portal.liikennevirasto.fi/siv...us_vaistaminen
BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
Ei voisi vähempää kiinnostaa hinttarien lukkopolkimet ym. hipostelu. Kiinnostavaa on se, että pk-seudulla pyöräilijät tekevät aivan mitä huvittaa kenenkään voimatta sille yhtään mitään. En ota kantaa siihen, mikä tienkäyttäjäryhmä tuntee parhaiten sääntöjä. Pyöräilijöiden luotto siihen, että heitä väistetään aina ja kaikkialla, tuntuu kuitenkin IMHO olevan kovaa luokkaa. Loppukaneettina todettakoon että pyöräilijät ovat ainoa tienkäyttäjäryhmä jolla tuntuu olevan pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia.
Kronoby Racing Team
Joo, jos lapsetkin huomioidaan niin ehkei tuo kuitenkaan koko totuus ole....jos tuo on totuus että pyöräilijöillä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia niin miksei meillä kaikilla ole fillaria pelkänä ainoana kulkuneuvona? Lentokenttäajoissakin tulis aina vaan kovempia tuloksia yllättäjiltäkin kun tuo on yksi niistä kulkuneuvoista millä ei oo ajettu koskaan niin kovaa mitä pääsee.
Maalla tuo fillarointi on vielä arvossaan, aniharva niillä vääntää muutakuin kännissä tai kortitta
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
No nythän päästiinkin jo älykkään keskustelun alkuun kun sateenkaarikansan tunnusmerkiksi tuli lukkopolkimet.Selkeä perisuomalainen kateus tuntuu vaivaavan. Suosittelen fillarin hankintaa, niin pääset etuoikeutettuun joukkoomme. Tosin vaarana on näköjään tulla sukupuolivähemmistöön liitetyksi - jos toi haittaa....
<p>2002-2014</p>
Tämä ketju tuli mieleen ja väkisinkin alkoi naurattamaan kun äsken tulin fillarilla Viikistä Töölöön - näkyi olevan enemmänkin noita koheltajia liikenteessä. Ensimmäinen koheltaja sattui kohdalle kun lähestyin kelviä pitkin Intiankatua KÄRKIKOLMION TAKAA - koheltaja lähestyi risteystä vasemmalta ja löi liinat kiinni, viitoen mua menemään yli. Oikealta kuitenkin lähesty tapahtumapaikka HKL:n dösa sen verran reipasta kyytiä, että en katsonut aiheelliseksi kokeilla olisiko senkin puikoissa koheltaja, joten pysähdyin odottelemaan vuoroani. Tässä vaiheessa koheltaja painoi fönarin alas ja karjui mulle että "koeta nyt saatanan hippi päättää menetkö sä yli vai et!" Näytin koheltajalle yläpeukkua.
Toinen koheltaja ajeli pikkubussilla Urheilukatua pohjoiseen kun mä lähestyin suojatietä tasapainoiluvauhtia kelviä pitkin Stadikan suunnasta, tarkoituksena jatkaa Toivonkatua Manskulle päin. Koheltaja löi myöskin liinat kiinni, koheltajan takana tullut A3 Audi myöhästyi sen verran että sai pikkubussin vetokoukun syylariinsa. Kyselin osallisten voinnit ja päätin olla näyttämättä koheltajalle mitään sormea; audikuskilla kyllä tuntui olevan enemmänkin halua sormiensa esittelemiseen koheltajalle...
-jp-