Minä aina ihmettelen näitä käytettyjen kypäröiden markkinoita.Itselle ei tulisi mieleen ostaa,eikä myydä sellaista.Jos pyörän oston jälkeen on niin tiukalla,niin eikö ehkä olisi pitänyt valita vähän halvempi pyörä.Tai sitten yrittää rahastaa vanhalla potalla,ei mun juttu.Kyllä kait se potta on henkivakuutus1 tässä hommassa,ei kait siitä pitäisi tinkiä.![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Mitäs jos antaa käytetyn kypärän tarvitsevalle tai ottaa sellaisen vastaan korvauksetta? Onko yhtä suuri synti
Mopoileva siskonlikka kyseli taannoin, että onko enolle jäänyt ylimääräistä kypärää. Ei ollut jäänyt, mutta törmäsin pari päivää myöhemmin kirppiksellä virheettömään eli täysin naarmuttomaan ja sisustaltaankin käyttämättömän oloiseen Nolanin N85 kypärään Pinlockilla + aurinkovisiirillä varustettuna. Sattui kokokin olemaan oikea. Näkyy "uudet" (vanha malli) olevan vieläkin myynnissä 179,- kun taas tämän sai kolmella kympillä. Likka oli hiton tyytyväinen kun kiikutin hänelle tuon Nolanin ja vanha Bilteman potta pääsi eläkkeelle ja satunnaisten kyyditettävien suojaksi.
Järki päässä siis käytettyjä kypäriä ostaessa tottakai![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
"Käytettyjä" kypäriä on monenlaisia, useimmiten nuo käytetyt ei uudelle häpeä ja pyynti hinta parhaimmillaan puolet uudesta. Sisustat saa myös pestyä jos tarvetta sellaiselle on. Sanoisin että melko turvallista ostaa käytetty kypärä varsinkin jos on budjetti motoristi. Ei toki bakteeri kammoisille![]()
Suuri osa käytetyistä kypäristä tuntuu olevan myyjän virheostoksia, joka on selvinnyt muutaman käyttötunnin aikana. Kypärä onkin väärän kokoinen tai alkaa painamaan pitkässä juoksussa. En näe mitään ongelmaa pari tuntia käytetyn kypärän ostossa kun hinta on yleensä reilusti alkuperäsitä ostohintaa alhaisempi.
En oikein ymmärrä mikä siitä käytetystä tekisi vaarallisen, jos sen ikä on järkevä ja osoitettavissa, eikä siinä ole ulkoisesti havaittavia vaurioita. Esim Arain kypärillä (ja monilla muillakin nykyään) on 5v takuu ja 7v käyttöikäsuositus valmistusajasta. Kun sisusta on täysin pestävä ja myös halutessa uuteen vaihdettavissa, niin typeräähän se ehjä ja elinkaarta edelleen omaava kypärä olisi roskiin heittää. Toki järkeä saa käyttää, eli onhan se toki eri asia ostaa käytettynä joku viidenkympin halpahalli-muoviämpäri kuin uutena useiden satojen eurojen arvoinen laatukypärä.
Pelkkää hyvää sanottavaa käytetyistä kypäristä. Kuten joku jo edellä mainitsikin monesti nuo tarjokkaat lienee jonkin asteen virheostoksia. Minullakin pari talvella ostettua turhaa ällää hyllyssä, kun sitten kesällä tositoimissa on huomannut, että kypärä on sittenkin liian iso, kun alkaa pyörteissä vatkaamaan.
Virheostoksesta pääsee kohtuu nopeasti eroon, kun laittaa pyynnin sinne 15-25% kaupan hinnasta. Jos pyytelee puolta siitä mitä sama uutena kaupassa maksaa, ni aika pitkäksi tuppaa myyntiaika venymään.
(Siksi nuo minunkin pari uudenkarheeta tuolla hyllynreunalla satunnaisia kyydittäviä odottelee)
Mulla taitaa olla poikkeuksellisen terävä pää, koska nytkin on 6 pottaa hyllyssä ja silti seitsemäs hakusessa.
Tällä hetkellä puuttuupi M/ snadi L koon tupla D lukollinen umpipotta. Eli jos jotakuta nykyinen ahdistaa, ni mulla vois olla vaihdossa tarjota väljempää (mutta kuitenkin lähes käyttämätöntä).
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Pari kertaa kun tipautat sellaisen plus 500 euron kypärän tai kaadut sen, niin alkaa 150 käytetty tuntua hyvältä vaihtoehdolta. Sitä paitsi paras henkivakuutus ei ole kypärä vaan se mikä on siellä kypärän sisällä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ite ostin tältä foorumilta käytetyn r pha10:n tarkoitus oli hankkia ns vara kypäräksi mutta käytössä ollut hjc XX-xx joutuikin kakkos ruukun paikalle.
Eli hyvin pidetty käytetty kypärä järki hinnalla on kelpo ratkaisu
Itse myös jättäisin käytetyn kypärän ostamatta. Jos kypärä on ollut oikean kokoinen ostettaessa, eli tiukka. Sisusta muotoutuu kuljettajan pään mukaan ensimmäisten käyttökertojen aikana. Tuota muokkautumista ei tapahdu montaa kertaa kun se sisusmateriaali ei painu kasaan määräänsä enempää. Arvostan myös kypärän oikeaoppista säilytystä joten en halua ehdoin tahdoin ottaa tietoista riskiä.
Mopo
Eipä minulle tuntuisi hyvältä vaihtoehdoltajälkeenkään ostaa 150 egen käytettyä kypärää,jos siinä crashissa olisi ollut 500 euron kypärä suojaamassa.Säästö on kyllä väärässä paikassa,jos kypärän hinnassa.Mutta
En edes anna vanhoja kypäriäni kellekään.Revin sisukset irti ja eri aikaan asiaankuuluvaan jätteiden keruuseen.![]()
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Onko joku testilaitos testannut käytettyjä kypäriä ja verrannut tuloksia uusien kypärien testien tuloksiin? Onko olemassa onnettomuustilastodataa, joka osoittaisi korrelaatiota kypärän iän ja päävammojen vakavuuden välillä?
Eilen huomasin et Anttilan Outlet myymälässä oli avo ja umpikypärät tarjouksessa 19e/kpl. Sitähän ostais jokaiselle käyttökerralle uuden, niin ei tarttis käytetyllä ruukulla ajella...
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Tuo muokkautuminen on silkkaa puutaheinää ainakin laatukypärissä. Itse iskunvaimennusmateriaali kuoressa on niin kovaa, että se ei muuta muotoaan ellei sitä muokkaamalla muokkaa, ja tuotahan ei pitäisi tehdä. Sitten taas sisustan vaahtomuovipehmusteet painuvat vasta vuosien kuluessa, kun hiki ja ihosta lähtevä rasva "syövyttävät" materiaalia mikäli sisustaa ei pestä säännöllisesti, mutta tuon nyt huomaa jo hajustakin. Voihan se toki olla, että joissakin huonompilaatuisissa kypärissä sisusta "lässähtää" heti kun sitä alkaa käyttää.
Toisaalta, eikö se joka tapauksessa ole pääasia, että kypärä istuu napakasti päähän, olipa sisusta painunut tai ei... Turvallisuuteen törmäystilanteessa sisustan pehmusteilla ei ole mitään merkitystä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Käytetty ei ole turha ostos, kuten muutkin jo mainitsi niin "epäsopivuuden" voi huomata vasta pienen ajan jälkeen vaikka muuten potta olisi uudenveroinen.
Tiputtelun ja asvalttin hieromisen kyllä näkee pinnasta.
Alustuksena se, että olen keski-ikäinen avokypärää käyttävä motoristi.
Hirmuinen säätö käytetystä kypärästä.
Ei se kypärä muutu yhtään huonommaksi siellä myyntipalstalla kuin omassa hyllyssä.
"Turvallisuus kärsii, jos ajaa kolarin ja päässä on alle 500€ käytetty kypärä"
Silloin, kun kypärästä mitataan törmäyshetkellä ominaisuuksia, niin se on ihan kiva, että pää on suunnilleen kasassa hautajaisia varten, mutta muu kroppa on samassa törmäyksessä mennyt aivan muussiksi.
Nykyään ensihoitajat kiittelee nykyisiä ajopukuja, kun motoristin voi kerätä sieltä tien reinasta yhtenä kappaleena. Sen verran vahvoja ajopuvut on...ennen vanhaan piti raajoja etsiä pitkin ojanpohjia.
Olisko käyetty laatu kyrpärä kaikkine hienouksineen parempi,kuin uusi halpis?
Eppäillä tuota soppii...tietty riippuu keneltä ostaa.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Mielummin käytetty kuin ilman... mp ajokamoista kun puhutaan. ;-) Kolhimattomaan laatupottaan saa ihan uusia sisäosia, jolloin se muuttuu paremmaksi. Vai meinaatteko että lasikuitu vanhenee ja heikkenee ilman että väliin menee vettä aiheutamaan osmoosia tms.?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Niin, siis kapillaari-ilmiötähän ei vissiin olekaan voorumilla vielä avattu? Tämä kapillarihan nostaa tuota hikeä ja se happamana haurastuttaa kypärän kuidut. Varsinkin kun on kahta eilaista hikeä, niin se on sama kuin kypärän käyttöiän tuplaus plus vähän lisää!![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos nyt unohdetaan kapilaarihiki ja pehmusteiden painuminen ja mietitään, miten se kypärä käyttäytyy kolaritilanteessa.
Alla oleva ainakin osittaa sen, että merkkikypärä on parempi kuin halppiskypärä. Siitäpä sitten miettimään, että jos merkkikypärää saa käytettynä samaan hintaan kuin halppiskypärää, niin kumman ostat? Ja rahaa ei ole enempää käytettäväksi. Varmasti enempi käytetty kypärä toimii hyvion mopokypäränä tai satunnaisen kuljetettavan suojana.
https://www.youtube.com/watch?v=9LfEFhBelTY
Kyllä jos alkaa aatteleen että käytetty kypärä on turvallisuusriski, niin miten sitten käytetty moottoripyöräaatellaas vaikka enskaa tahi crossia, monestiko sekin on kaatunu, onko jo hiusmurtumaa. Entäs autot sitte, halkeeko jarruputki reilummassa jarrutuksessa (yhden olen polkassu paskaksi), onko kuitenkaan kaikki osat ok.
Pitää polttaa välittömästi noi "second hand" varusteet (olkoot melkeen uusia mutta ku ne ei kuitenkaan ole kaupasta uutena hankittu) bestmaniltakin tarvii käydä repiin kamat niskasta ettei se vaan loukkaannu mun "mokaostojen" takia, ei hitto oikeesti.
Ja toi "kyllä kyytiläiselle paska kelpaa, siitä niin väliä" ittellä se takana painolastina satunnaisesti kulkeva vaimo ei haluais laitella suojia päälle ja muutaman otoksen juutuupista näytettyäni alkaa ne suojat pysyyn päällä, ehkä kerran jopa kaks on kesän aikana kyytissä ja ihan keskihinnan yläpäästä on roippeet niskassa.
Kyllä hysteriasuomessa parasta on pysyä kotona ja pelata nettipelejä sekä syödä sipsejä ja imee colaa pillillä, toisaalta ei toikaan ole kovin terveellistä, olisko kuitenkin parasta vetää ittensä turvallisuuden maksimoimiseksi narunjatkoksi mutta entä jos naru meneekin poikki ja päätyy rullatuoliin
Lähen myrkyttään itteeni tupakilla ja pannukaffella (hitto tuossakin on kahvirasvat mukana ja kuulemma saattaa nostaa kolesterolia)![]()
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein