Joo pyörä on hommattu, mutta... vähäisen käytön jälkeen alkanu reistaileen sähkökäynistys.
Yritän tässä selittää ongelman mahdollisimman tarkasti jos vaikka sais jeesiä.
Eli, laitan avaimen ja käänän virran päälle. Normaali surina kuuluu ja muutenkin kaikki on ok. Vaihde on vapaalla, painan kytkintä ny varmuuden vuoks ja painan käynistysnappia. Mutta mitään ei tapahdu. Ei mitään.
Tässä ei vielä kaikki. Jos oikein hyvä tuuri käy niin saattaa toisella painauksella käynistyä. Vähän huonommalla tuurilla joku 5-10 kerta. Ja ns. huonolla tuurilla ei ollenkaan.
Tilanne jatkuu. Kun kerran prätkäparkkiin olin eksynyt niin hyvä veli motoristi tuli siinä vähän ihmettelemään kanssani, että missä vika. Akku syksyllä ostettu, kun epäili että olisiko siinä vika. No sitten hän totesi että laita vaihde päälle niin kokeile sitten. No minähän laitoin sitten ykkösen silmään ja sitten samat rutiinit ja Wrrrroooom. Käynisty heti. Päätin sitten, että hemmetti. Nyt sammutan ja kokeilen uusiksi laittaa vapaalla. No ei onnistunut. Nappi vaan naksuu kun sitä renklaa, mutta mitään ääntä ei tuu koneesta. Ja sitten laitoin vaihteen päälle ja taas lähti nätisti.
No ei vielä tässäkään kaikki. Tänä aamuna, kun töihin piti lähtee. Oli kylmäkin kyllä. Kokeilin ensin vapaalla, no ei siitä mitään tullu. Laitoin sitten ykkösen päälle, mutta... ei lähteny. Nappi liikkuu mutta muuta ei sitten tapahdukkaan. No onneks 2-3 kertaa kun painoin niin kyllä se sitten lähti käyntiin, vaihde päällä siis.
Ja jos jaksoitte lukea niin odottaisin jotain vinkkiä tai kokemusta, missä vika. Ooon itte kyl aika pihalla.
R6 03
R1 07
GsxR600 05
Naksahtaako starttirele silloin kun tuo ei halua käynnistyä?
Jos ei, niin tarkista kytkinkahvassa olevan mikrokytkimen toiminta. Nähdäkseni tuossa on ihan sama kytkentä sen osalta kun omassa GSX-F:ssäni ja juuri tuon mikrokytkimen huono toiminta aiheutti tällaista ongelmaa minulla.
Ei naksahda. Ainoo mikä siinä naksuu on se napin ääni kun sen painaa.
Pitää kattoo jos osaan löytää ton mikrokytkimen, vissiin siinä kytkinkahvan läheisyydessä.
Kiitos jo etukäteen.
R6 03
R1 07
GsxR600 05
Kyllä se mikrokytkinkin liikkuu kytkimen kahvaa kun puristaa. En tiedä kuinka kiree se mikrokytkimen tulisi olla, tuntuu että ittellä se liikkuu myös vähän "sivuttain" suunnassa. Eilen käynistyi normaalista vapaallakin kun testailin mikrokytkimen toimintaa. Voiko sitä jontenkin yrittää rasvata vai kannattaisko vaihtaa vaan uuteen? Jos kokeilisi ensin jotain poppakonsteja.
R6 03
R1 07
GsxR600 05
Sen pitäisi naksahtaa kun painat kytkinkahvan pohjaan, tosin sekään ei takaa että sähkö johtuu läpi, omassani mikrokytkimen kontaktipinnat olivat hapettuneet niin pahasti että vaikka sen painoi pohjaan riittävää kontaktia ei aina syntynyt. GSX-R:ssä on vissiin hiukan erilainen mikrokytkin joten en osaa sanoa pystyykö siinä kontaktipintoja puhdistamaan.
Uusi mikrokytkin GSX-F:n maksoi alle 15 puntaa ebayssä posteineen, uskoisin että GSX-R:n osa on samaa hintaluokkaa.
Ainiin ja hätäapuna osaa odotellessa jos pyörä ei joskus halua käynnistyä voit säätää kytkinkahvan pykälää tai paria ulommas startin ajaksi niin se painaa ko. mikrokytkimen syvemmälle ja kontakti saattaa olla parempi.
Mulla on 08-bussi, ja samat oireet.
Käytin sitä pajalla oletuksella vanha mopo, ja yllättävän piukat piuhat. Piukkoja piuhoja pöyhimällä ja sarvia kääntämällä lähti aina (joskus) käyntiin.
Lukitaanko kipuihin vastaus: "Mikrokytkin."
Tuskin se kovasti väärin on vaihattaa parikytävuotta vanhaan lehmään kuluvaa osaa, ku piuhatkin on jo käyty läpi, ja muistan syksyllä seisseeni sateessa sveitsissä jossain vitun pusikossa noitumassa paskaa tulille.
Oli kyllä yheksästoista euroopankiertue tolla vehkeellä, mutta kyllä suzuki on niin vitun viimonen vekotin, millä kannattaa liikahtaa mihkään.
Siihen ei saatana löydä varaosaa tai jarrupalaa mistään euroopan alueelta.
Gessuun saa jokavitun maitokaupasta vaikka vaihtokoneen.
Viimeksi muokannut: Ludvig xiv; 18.07.2024 klo 02:19.
"Assumption is the mother of all fuck ups"
Kytkinkahvan mikrokytkimen lisäksi kannattaa tutkia sivujalan mikrokytkin. Vaihdeanturin tunnistin (GPS) saattaa myös kiukutella, kun välillä käynnistyy vaihde päällä mutta ei vapaalla. Homma kuitenkin kannattaa aloittaa poissulkemalla nuo mikrokytkimet (kytkin ja sivujalka) eli oikosuljet niiden virtapiirit niin ecu luulee kytkimen olevan painettuna ja sivujalan yläasennossa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Just näin. Toi kytkimien ohitus oli vikadiagnoosiohje. Jos jommassa kummassa mikrokytkimessä vika niin se tietty kannattaa vaihtaa toimivaan eikä oikosulkea piiriä pysyvästi. Voi tietysti myös mitata mikrokytkimen toiminnan yleismittarilla ja siitä päätellä onko vika siellä vai ei.Suzuki menee ns. starttikartalle, jos ton mikrokytkimen ohittaa. Toimii muuten normaalisti, mutta tehoa puuttuu aika reilusti, kun sytkäkartta on myöhäsellä. Näitä on välillä tullu ratamopoissa vastaan, kun kytkimen minrokytkin on ohitettu ns. turhana.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kannattaa myös tsekata se kahvassa oleva starttinappulan kontaktipinnat, tsekkaa myös etä se kytkinkahvan mikrokytkin menee oikeesti pohjaan . Varsinkin jälkiasennus kytkinkahvoissa ollut ongelmana ettei paina sitä mikroa kunnolla.
Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
Kipu oli mikrokytkimessä.
Kiitoksia ajatuksesta.
Jos kytkimen painaa vihasesti pohjaan, ja laite tapojensa vastaisesti käynnistyy, on vika luultavasti juurikin tuossa.
"Assumption is the mother of all fuck ups"