Ihan mielenkiinnosta,
tasapainotatteko itse takarenkaan vai viettekö suosiolla liikeeseen? Vai ei ollenkaan?
Jos itse niin millaisella härvelillä? Tarkoitan siis 1200 GS:ää
Transalp->Varadero->GSA
Kyllä se kannattaa tasapainoittaa.
Ja itse kysymykseen, niin itse tasapainoitan
Jos itse haluat tehdä niin tuolta löytyy tarvikkeet: http://www.marcparnes.com/BMW_Motorc...l_Balancer.htm
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Eikö tuollaisella saa vain staattisen tasapainon kohdilleen ? Dynaaminen tasapainoitus sitten jää tekemättä.
En sitten tiedä kuinka paljon tuolla on mp:n renkaissa merkitystä, tuskin paljoa. Saisiko bilteman tasapainotuskoneeseen kiinni bmw:n renkaat (ja muidenkin merkkien), voisi olla hyvä hankinta mahdolliseen kimppatalliin.
Moottoripyörien renkaat käytännössä tasapainoitetaan koneella kuin koneella aina staattisesti. Poikkeuksena ehkä _todella_ leveät takarenkaat.
Monesti yrittänyt omia renkaita tuolla dynaamisella puolella tasapainottaa, mutta sieltä tulee aina aivan levottomia lukeamia.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mulla on pikku-GSA:n takavanteessa alkuperäiset puntit vanteessa kiinni. Ensiasennusrenkaan jälkeen on vanteella käynyt puolen tusinaa erilaista rengasta itse vanteelle vääntäen ja en ole huomannut mitään erikoista tai tarvetta tasapainotukselle.
Tosin... pyrin pitämään renkaat mahdollisimman paljon sorapinnalla, joten mahdollinen pieni epätasapaino ei tuntuisikaan perseessä niin helposti.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Se on vähän tuurista kiinni. En minäkään kottaraisen renkaita ole edes harkinnut tasapainottaa...
BMW suositus R1200GS eturenkaaseen on 5g ja taakse 45g (max painot 80g kumpaankin päähän) milloin pitäisi tasapainottaa ja tietysti nopeudet mitä ajelee vaikuttaa suuresti. Tuollainen 25g painon puuttuminen saattaa alkaa jo jyskyttämään takapäässä kivasti kun vetää Saksan autobaanaa. Etupäässä jo pienempikin vaikuttaa.
Erityisesti noiden RDC anturien kanssa menee renkaaseen paljon painoja, useasti saanut liimata >50g painoa sen vastapuolelle.
20-30g on aika yleinen takana eli menisi vielä tuohon toleranssiin, mutta en kyllä ilman tasapainoitusta lähtisi motarinopeuksia ajelemaan ilman noita.
Pari kertaa tullut hifisteltyä omien renkaiden kanssa niin rengasta pyörittämällä vanteella sen saa hienosti tasapainoon ilman mitään lisäpainoja.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ihan motonetin tasapainotuspukilla tulee laitettua kilpurin vanteet tasapainoon. Lätkin painot vanteen keskilinjaan ja n. 2g tarkkuuteen tuollakin tapaa sen saa. Ei ainakaan 0-260km/h nopeuksissa ole täristänyt.
Tuossa vielä linkki http://www.motonet.fi/fi/tuote/38150...apainotuspukki
Superbike #7
Edessä n. 10g alkaa tuntumaan isommissa >150km/h nopeuksissa ja takana saa olla heittoa jopa 30-50g jousituksesta, renkaasta ja kuskin perseestä riippuen ennen kuin häiritsee. Pahimmillaan oon joutunu johonkin vanhaan sateiseen läiskimään 150g painoja että oli tasapainossa. 90% renkaista menee 0-40g haarukkaan, maanantaikappaleisiin sitten enemmän.
Superbike #7
En tiedä onko gessussa sama juttu kuin crosstourerissa: yksipuolinen haarukka ja vanteen malli sellainen ettei meinaa saada tasapainotuskoneeseen kiinni kun ei voi käyttää kartioita molemmilla puolilla. Naapurissa olevassa rengasliikkessä on sorvattu tasapainotuskoneeseen holkki gessun vannetta varten ...ja tietenkin crosstourerissa on eri halkaisijaltaan oleva reikä...
Husqvarna 701LR
Mun Gessun takapinnavanne laitettiin rengasliikkeessä renkaanvaihdon yhteydessä autonrenkaan tasapainotuskoneeseen, kun ei kuulemma onnistu (ainakaan heidän) moottoripyörän tasapainotuskoneella. Ennestään vanteessa oli painoja kolmessa perättäisessä pinnanvälissä (Anakee), eli aikas paljon, nyt vain yhdessä (TrailAttack). Tästä päätellen laaturenkaissakin on aika paljon epätasapainoa. Staattisella tasapainoituksella ei taida saada sivuheittoa pois niinkuin dynaamisella saa.
Kiitoksia vinkeistä.
Täytyy keksiä jotakin takarengasta varten. Eturenkaan saakin tuolla motonet/biltema härvelillä riittävän tasapainoiseksi.
Transalp->Varadero->GSA