Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 61:sta
  1. #1
    Löytyykö kokemuksia enduro-renkaiden vaihtamisesta katupyörään?

    Innostus on saanut alkunsa Crd rakentama BMW r1200s :stä (http://www.caferacerdreams.com.es/pr...w-r1200s-2007/ ) ja scramblerin tyylisistä mopoista.
    Enduro-renkaiden ulkonäön lisäksi olisi todella halu ajella sorateillä ja muutenkin päästellä menemään kovemmin huonommalla tien pinnalla. Nyt alla perus Michelin road 3set ja hiekkatielle ei juuri ole asiaa :
    Oikeilla enduroilla ajavat osannevat kertoa kuinka taas enduro renkaat sopivat nopeaan/kovaan ajoon asvaltille?

    Aiheesta ei silmiini osunut vanhoja ketjuja?, renkaista kylläkin löytyi!

    Ainiin ja mopona Yamahan möhkö xjr
    Hanssoni
  2. #2
    Jaa jotain tämän tyylistä rengastusta?



    Eli ei varmaankaan oikeaa enduro rengasta hakusessa, vaan enempi "matka-enduro" tyylistä...
  3. #3
    Laitoin juuri kesää ajatellen Yamaha FZS600 katupyörään Heidenau K73 karkeakuvioiset supermotorenkaat, ajatuksena päristellä sorateitä vaikka pyörä ei enduro olekaan. Toistaiseksi takana vasta muutama sata kilometriä asfalttiajoa, joten sen enempää en renkaista pysty sanomaan.

    Ennen ostoa googlettelin kovasti ja soraominaisuuksia kehuttiin, ja kilometrejäkin pitäisi kestää kohtalaisen hyvin, vaikka sadekelin renkaat ovatkin.

    http://en.reifenwerk-heidenau.com/mo...fil=61&pic=100


    (c) Heidenau

    Renkaat maksoivat yhteensä noin 200 eur postimyynnistä kotiin toimitettuna.

    Tämä Yamaha on talvipyöräni, joten talvirenkaina ovat nastarenkaat. Joten miksi en tekisi siitä kesäksi enduroa.

    http://winterride.com
    http://winterride.com
  4. #4
    kyllä juurikin jotain tuon tyylistä, matka eduro-renkaita, miten renkaissa tuo kuluminen? Road 3sella melkein yhden ajokauden saa ajettua etusella ainakin ja takarenkaa saa vaihtaa välillä kahdestikin kesään 10tonnii kilsoja.
    Hanssoni
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Jos haluaa halvalla kokeilla karkeempia kumeja katumopon alle niin ei muuta kuin rata-/kisakuskeilta kyselemään käytettyjä sateisia.
    Superbike #7
  6. #6
    Noi sadekelin Heidenaut on siinä suhteessa koomiset renkaat että on liukkaat sateella... eikä en oikein vakuuttanut soratiellä, lähes sileällä ContiAttack SM:llä oli selkeästi kovempi pito joka paikassa. Motorenkaat vaatii löysemmät rengaspaineet mihin katupyöräilijät on tottuneet, renkaan pito haetaan renkaan elastisesta rungosta ja renkaan lämpenemisestä, ei niinkään kuvion mallista.

    Esim Continental TKC80 on melko suosittu rengas matkaenskoissa ja siitä löytyy hyvin kokoja 17" vanteelle. Kestävyys on kuskista kiinni, etusella ajaa 5-10tkm ja takasella 2-6tkm.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  7. #7
    Kyllä mun mielestä ihan katupyörään on aika järjetöntä mitään nappuloita tai välimallin renkaita ruveta laittamaan, kun muut ominaisuudet loppuu hiekka- ja sorateillä kesken ennen renkaita. Olemattomat joustovarat yhdistettynä korkeahkoon painoon häiritsee huomattavasti enemmän kun sileät renkaat.
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Noi sadekelin Heidenaut on siinä suhteessa koomiset renkaat että on liukkaat sateella... eikä en oikein vakuuttanut soratiellä, lähes sileällä ContiAttack SM:llä oli selkeästi kovempi pito joka paikassa. Motorenkaat vaatii löysemmät rengaspaineet mihin katupyöräilijät on tottuneet, renkaan pito haetaan renkaan elastisesta rungosta ja renkaan lämpenemisestä, ei niinkään kuvion mallista.
    Itellä ei kokemusta kummastakaan noista, mutta ainakin Michelinin, Pirellin ja Dunlopin sateiset pitää katuajossa kuin tauti. Sorapitoa en osaa sen kummemmin arvioida kun tulee niin vähän hiekkateitä ajeltua. Ainakin paremmin noi sateiset pitää soralla kuin Supercorsa, mutta siihen nyt ei hirveitä vaadita.
    Superbike #7
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mun mielestä ihan katupyörään on aika järjetöntä mitään nappuloita tai välimallin renkaita ruveta laittamaan, kun muut ominaisuudet loppuu hiekka- ja sorateillä kesken ennen renkaita. Olemattomat joustovarat yhdistettynä korkeahkoon painoon häiritsee huomattavasti enemmän kun sileät renkaat.
    Eikai joustovarat ole mikään ongelma niin pitkään kun pysytään edes jotenkin tien näköisellä reitillä? Sitten kun lähdetään vetämään pieniä polkuja niin saattaa pohja alkaa kolisemaan. Eikä painokaan liene heti ongelma. Vedetäänhän gessuillakin metsässä ja ne painaa kuitenkin reilusti yli 200kg. Joku naku-kusiainen voi painaa alle 170kg.
    Superbike #7
  10. #10
    Yllättävänkin siloisilla renkailla voi ajella hiekkatiellä ihan hyvin, kunhan vaan tiedostaa sen, että pyörä elää ja sen tuleekin elää siinä perseen alla. Mulla oli gessussa kauden alussa Pirelli Scorpion Trailit ensimmäisen vajaan tonnin, kun en halunnut tuoreita matkaenskarenkaita laittaa nastojen karhoittamille asfalteille ja kun alla olevat renkaat tiedosti, niin ihan hyvin niilläkin hiekkateitä päästeli. Heti kun alle tuli märkää/mutaa, niin homma muuttui mielenkiintoiseksi, mutta tässä palataan taas tuohon, että pitää tiedostaa ne renkaat, jotka alla ovat.

    Sekä asfaltilla, että asfaltin ulkopuolella toimiva matkaendurorenkaita ovat esim. Continental TKC80 ja TKC70, Metzeler Karoo3 ja Mitas E-10. Jos ei ole halua tinkiä niin paljoa asfalttiominaisuuksista, niin TKC70 voisivat olla paikallaan.

    Varsinaiset enskarenkaat voinee unohtaa tässä tapauksessa.
    "Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
    Tallissa: 350EXC-F
    Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
  11. #11
    Niin kyllähän tuo XJR on aika möhkö ja painoakin reilusti yli kaksisataa , mutta onhan nuo isot matkaenskatkin painavia.

    onko kokemuksia kenelläkään joka olisi ajellut tälläisillä rengastuksilla? eli juuri katupyöriin laitetuilla karkea kuvioisilla?
    Hanssoni
  12. #12
    Paino ei ole mikään ongelma, joustovarat alkaa vaivata jos on routapoteroa paljon, ehjällä soratiellä riittää joustotkin. Eikä nappulatkaan kauhean tarpeelliset ole ehjällä tiellä. Pidon kun oppii tuntemaan niin katurenkaalla on rento ajaa soraa. Toisaalta jos nappulat antaa turvallisemman olon ja siitä seuraa rennompaa ajoa, sitten sellaiset pitää laittaa.
  13. #13
    Katupyörän jousituksen pintakovuus yhdistettynä alamittaiseen joustovaraan tekee ajamisesta mielenkiintoista.
    Tärinä, jäykkyys ja hakeminen tulee ekana mieleen, kun ajaa katualustalla hiekalla.
    En ole kokeillut katupyörää karkeimmilla renkailla, mutta vahva mutu on siitä, että ei se pyörä paljoa paremmaksi muutu niillä karkeimmilla renkailla. Kaupan päälle saa muuttuneet asfalttiominaisuudet...
    Olen ajanut enskaa katurenkailla ja silloin tuskin huomasi normihiekkatiellä, että alla on siloiset renkaat, poislukien Ääritilanteet.

    Suosittelen toista pyörää tai sitten malttia sinne hiekkatielle.

    Sen verran vielä tuosta hiekkatieajelusta katupyörällä, että kannattaa tarkastaa mihin kaikkialle se eturengas heittää sitä hiekkaa, varsinkin kostealla kelillä.
    Katupyörässä ei ole suojaus samalla tasolla kuin enskassa ja syksyllä voi pesun jälkeen löytyä kosmeettisia ylläreitä.
  14. #14
    Tuli uteliaisuuttaan hankittua kyykkymopo monen pitkäjousoisen jälkeen ja kun koira ei pääsee karvoistaan, olen vanhasta muistista kaahaillut Aprilia Millellä välillä sorateitä.
    Hyvin se menee jarrusladissa mutkaan sisään ja kaasulla tulee sieltä pois. Kaikki pyörät hakee soralla kaikilla renkailla, sen kanssa oppii tulemaan toimeen.
    Toki, itsellä on jokunen sorakilometri alla, tottahan se alussa on vaikeampaa.
    Oleellisimpana pointtina, kyllä katupyörä katurenkailla on soralla jopa hauska. Sinne pitää vaan mennä ja alkaa harjoittelemaan.
    Paras tapa aloittaa toki on enskapyörä ja nappulakumit.
  15. #15
    Ootko kokeillut millaiset ne Michelin PR3set on soratiellä ?
    Mä oon kanssa sitä mieltä että ei välttämättä kannata mennä pilaamaan asfalttiominaisuuksia millään rupulikumeilla.
    Mulla kokemusta sorapinnalla seuraavilla nakeilla Pirelli angel ST ja GT, Michelin PR4 , Metzeler Z6 , Pirelli Diablo , Pirelli Diablo Strada ja Continental sport attack 1.
    Kaikki toimii ,sora roiskuu notta ropleema !
    2017 R1200GS Rallye
  16. #16
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Esim Continental TKC80 on melko suosittu rengas matkaenskoissa ja siitä löytyy hyvin kokoja 17" vanteelle. Kestävyys on kuskista kiinni, etusella ajaa 5-10tkm ja takasella 2-6tkm.
    Mulle tulee K100:seen TKC80 renkaat seuraavaksi. Eteen tulee takarengas, koska kokoa ei ole saatavilla eturenkaana. Laitan sen tällä tietoa "väärinpäin" pyörimissuunnan puolesta. Raportoin sitten ajo-ominaisuuksien muutoksesta... Rengaspaineita kyselisin. 2,5/2,9 on ollut normirenkaissa, mutta mitäs noihin laitetaan - vähemmän?

    Toi kesto vähän kyllä huolettaa noissa, mutta jos tosiaan menee 2tkm ajolla takanen, niin seuraavaksi sitten taas jotain normaalimpaa alle. Ei silti Michelin Pilot Activet kesti tuossa edessä n. 10tkm ja takana n. 8tkm. Eli huonosti nekin.
    Retired
  17. #17
    Paineilla on varsin suuri merkitys hiekalla, myöskin
    "normi" katurenkaalla.

    Ihan tuota voi kokeilla vaikka polkupyörän kanssa.
    Halpa ja helppo demo.

    Järjetön ero on kivikovalla ja "sopivasti" painetta laskemalla.

    Ihan perus katumopoissakin on isoja eroja siinä, miten
    nätisti ne menee hiekalla. Jos vehkeessä on
    syystä tai toisesta hiemankaan "levoton/epämääräinen etupää",
    se on sitä hiekallakin.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Oleellisimpana pointtina, kyllä katupyörä katurenkailla on soralla jopa hauska.
    Toi on kyllä niin totta. Tonninen k7 gixeri oli kadulla ajellessa hauskimmillaan juurikin soratiellä. Tais pisin yhtämittanen sladi olla jotain 5km luokkaa.
    Superbike #7
  19. #19
    Kiitos hyvistä vinkeistä. Joo kyllähän se niin on, että pääsee renkaalla kuin renkaalla kun tuntee millä ajaa ja miten
    Mikä on tuo renkaan leveydenlaita? Xjr esimerkiksi takana 180/ 55 17 voiko samalla vanteelle laittaa esim 170 leveen?
    Hanssoni
  20. #20
    Stereo jousitus takana ei ole soralla kovin hyvä. Jotkut katupyörät on aika hyviä soralla. Itselle 954rr toimi mukavasti soralla. Tietysti tien pitää olla iso ja tasainen. Pyörän tangoista ei saa puristaa vaan sen pitää antaa mennä omia reittejä. Herkkä jousitus on must.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  21. #21
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Hanssoni kirjoitti Katso viesti
    Kiitos hyvistä vinkeistä. Joo kyllähän se niin on, että pääsee renkaalla kuin renkaalla kun tuntee millä ajaa ja miten
    Mikä on tuo renkaan leveydenlaita? Xjr esimerkiksi takana 180/ 55 17 voiko samalla vanteelle laittaa esim 170 leveen?
    Voi laittaa.
    Superbike #7
  22. #22
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Voi laittaa.
    Miten vaikuttaa tuo leveys ero?
    Hanssoni
  23. #23
    Lainaa Hanssoni kirjoitti Katso viesti
    Kiitos hyvistä vinkeistä. Joo kyllähän se niin on, että pääsee renkaalla kuin renkaalla kun tuntee millä ajaa ja miten
    Mikä on tuo renkaan leveydenlaita? Xjr esimerkiksi takana 180/ 55 17 voiko samalla vanteelle laittaa esim 170 leveen?
    Esim. contin TKC 80:stä löytyy kyllä ihan 180/55 B 17 M/C 73Q TL M+S kokoakin oleva takanen...
  24. #24
    Jos haluaa kohtuulliset kompromissirenkaat, niin tuossa yksi hyvä vaihtoehto: https://mprenkaat-store.com/705-12090-64h-p-5933.html
  25. #25
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Justiin vaihdoin sdr 1290 tkc 80 alta pois talven jäljiltä. Katupyörällä hiekkateitä on kivoin ajaa ihan katu kumeilla. Kun mennään vähän pehmeenpään ja kosteempaan niin noi tkc 80 toimii tosi hyvin.
    Tkc toimi mulla ihan kivasti myös asfvaltilla. Oikeastaan muutokset on että kääntyy pirun herkästi ja hiljaisessa vauhdissa täristää vähän verrattuna katukumiin.
    Mulla paineet oli siinä 2,2 huitevilla edessä että takana. Muistaakseni renkaan kyljessä on 2,5 max. Pikaisen tarkastus laskennan jälkeen. Renkailla tuli ajettua marraskuun puolesta välistä, maaliskuun loppuun noin 5000 km. Etunen menee vielä ensi talven ja takasessa on noin 3milliä nappulaa jäljellä.
    Sorateille vaan, on sitten nappulat tai ei. Pirun kivaa se on kumminkin
    Elämä on onneksi mutkikasta
  26. #26
    Kannattaa kokeilla ihan sinne sorateille suunniteltua pyörää joskus. Voit yllättyä miten paljon mukavampi sillä on siellä ajella, kuin jollain katupelillä, oli sitten renkaat siinä katupyörässä mitkä tahansa.
    En nyt puhu mistään +200kg matka"endurosta" enkä kilpapelistä, vaan niistä välimalleista.
  27. #27
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa kokeilla ihan sinne sorateille suunniteltua pyörää joskus. Voit yllättyä miten paljon mukavampi sillä on siellä ajella, kuin jollain katupelillä, oli sitten renkaat siinä katupyörässä mitkä tahansa.
    En nyt puhu mistään +200kg matka"endurosta" enkä kilpapelistä, vaan niistä välimalleista.
    Tottakai enska on aina enska, mutta kun kotarissa ei ole niin isoa tavara telinettä että vois aina vaihtaa hiekkatien alussa siihen. Sitten taas tollainen kilpaenska motarilla tai ratapäivillä on vähän niin ja näin. Tietty kun olis molemmat niin olis maksimaalisen kivaa. Kaikilla vain ei ole varaa ja pitää keksiä kompromissejä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  28. #28
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Hanssoni kirjoitti Katso viesti
    Miten vaikuttaa tuo leveys ero?
    Mulla oli dukessa 180/55 17 nappula ja vakio on 190 leveä. Kun laittaa nappula renkaan, 10 ero on ihan mitätön. Ei käytännön vaikutusta.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  29. #29
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Kaikilla vain ei ole varaa ja pitää keksiä kompromissejä.
    Toimiva, ja ehkä ainoa järkevä kompromissi on KTM 690 Enduro ja siihen motovanteet. On tehoa eikä paina älyttömästi, pystyy heittää reissua pikitiellä ja mahtava pyörä soratiellä. Motot alle niin mutkahuimailu saa uuden näkökulman ja sen kanssa pärjää myös radalla
    Kylätason kurapyöräilijä.
  30.  
  31. #30
    Tai sitten vaan luopuisi siitä ajatuksesta, että sen pyörän on aina oltava max muutaman vuoden vanha?
    Uudenkarhean, edullisenkin katupyörän hinnalla saa kaksi hyvää käytettyä pyörää ja vakuutuksetkaan ei välttämättä kokonaisuudessaan juuri nouse.
    Toki ylläpito- ja huoltokuluja on, mutta vaikkapa tuollainen xr/dr/ttr tyyppinen kurapyörä on käytännössä ikliikkuja, jos nyt kilometrejä ei ihan tolkuttomasti tule.
    Toki päätös on jokaisen oma
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen