Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Miljoona ketjua samasta aiheesta, silti yhdestäkään ei selviä mitä oikeasti pitäisi tehdä. Ostin juuri kokovalkoisen Alpinestarsin nahkatakin, ja haluaisin pitää sen valkoisena myös jatkossa.

Pesu

Aika monet kai suosittelevat Marseillesaippuaa takin puhdistukseen. Olenko oikeassa siinä että vettä ei tulisi käyttää muuta kuin sen verran että saa saippuan juuri vaahtoamaan? Ja että saippuaa ei ole tarkoitus huuhdella pois vaan pyyhkiä vaikka talouspaperilla?

Käsittely

Jostain nahankäsittelyaineista / valjasrasvoista ihmiset puhuvat. Mutta ainakin varustelekan sivuilla ( https://www.varusteleka.fi/fi/produc...l-kirkas/22877 ) lukee tallipojan valjasrasvasta, että sitä ei tulisi käyttää valkoisiin varusteisiin koska se tummentaa. Osa foorumeille kirjoitelleista selkeästi käyttää ko. tuotetta vain ei-valkoisiin nahkakamoihin, mutta osalla lienee kai kokemusta tuon käytöstä myös valkoisiin. Toimiiko?

Entä onko jotain muita aineita joita voi käyttää? Miten niitä käytetään? Kuinka paljon? Jostain olen kuullut että jotkut nahankäsittelyaineet pehmentävät nahkaa liikaa ja voivat tehdä ajoasusta lepattavan. Sehän olisikin kökköä. Tästä tietoa?

Toivoisin, että vastauksissanne huomioisitte seuraavat seikat:
    1) Nyt ei puhuta nahkakamoista yleisesti, vain valkoisista (syrjintää?)
    2) Jos sinulla on kokemusta valkoisen nahan puhdistamisesta ja hoidosta, kerrothan
    2.1) mitä aineita käytit? (sillä tarkkuudella että joku toinen ehkä osaisi hankkia samoja aineita!!!)
    2.2) miten käytit edellämainittuja aineita? (sillä tarkkuudella että joku toinen ehkä osaisi niitä kertomasi perusteella myös käyttää)
    2.3) pysyikö nahka valkoisena?
    Olen käyttänyt valkoiseen nahkatakkiin ja mustiin nahkahousuihin hyvällä menestyksellä "Storm Leather & Saddle Soap" nimistä tuotetta. Ostin sen Stormilta, mutta tuote ei nimestään huolimatta ole Stormin oma (Britti frima).

Saippua puhdistaa ja suojaa nahkaa, joten en ole käyttänyt erillistä suoja-ainetta. Käyttö on yksinkertaista. Olen käyttänyt märkää puuvillaliinaa, jolla olen hangannut vaahtoavan saippuan pintaan. Ohjeen mukaan kuivumisen jälkeen voisi vielä erikseen kiillottaa, mutta en ole tähän ryhynyt kun ei noiden nahkahousujen tarvitse varsinaisesti säihkyä. Heti käsittelyn jälkeen pinta on hieman kiiltävä mutta asettuu käytössä normi mataksi.

Puhdisusteho on kiitettävä. Sen huomaa kun on likaiset kamat miltä se puhdas valkoinen näyttää. Parhaan lopputuloksen saa säännöllisellä käytöllä. Kaikki ötökät kannattaa poistaa heti lenkin jälkeen. Erityisesti ne keltaiset raadot jäävät melko pysyviksi ellei niitä korjaa ajoissa pois.
    Lisäys edelliseen. Tuote on siis väritön ja sopii myös valkoiselle. Ötököiden poistoon tuoreena riittää rätti ja vesi. Saippuaa olen käyttänyt muutamia kertoja kaudessa, mutta jokaisen lenkin jälkeen olen poistanut irtoscheissen pinnasta rätillä ja vedellä. Takki on edelleen valkoinen.
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pietari-poika kirjoitti Katso viesti
    Miljoona ketjua samasta aiheesta, silti yhdestäkään ei selviä mitä oikeasti pitäisi tehdä. Ostin juuri kokovalkoisen Alpinestarsin nahkatakin, ja haluaisin pitää sen valkoisena myös jatkossa.

Pesu

Aika monet kai suosittelevat Marseillesaippuaa takin puhdistukseen. Olenko oikeassa siinä että vettä ei tulisi käyttää muuta kuin sen verran että saa saippuan juuri vaahtoamaan? Ja että saippuaa ei ole tarkoitus huuhdella pois vaan pyyhkiä vaikka talouspaperilla?
    Samat ohjeet pätee kaiken värisiin nahkoihin, ei ne valkoiset ole sen ihmeellisemmät.

Ja mitä veteen tulee ei sitä tarvi pelätä, itse heitän joka syksy kauden päätyttyä pesukoneeseen kaikki nahkaiset ajokamat, eikä yhdetkään ole menny pilalle
    Molemmat valkomustat nahkatakkini ovat selvinneet ehjänä/kuosissaan pesukone pesusta (hienopesu ilman linkousta), puhtaaksikin ovat tulleet
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    ^Siis joku nahka-asujen valmistajako oikeasti suosittelee konepesua tuotteilleen...?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    No ei varmaan suosittele. Mutta ei se nyt maailamaa kaada, mäkin pesin nahkahousuni marseisaippualla koneessa. Jos vaikka suurimmat keltaset ja ruskeet lähtis, mutta ainakin ötökänraadot jäi ulkopuolelle. Rasvasin kuivuneet housut sillä tallipojalla tms. on keltaista ja ei muuta valkoista väriä mihinkään.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Mä vedin oman valkoisen takin tallipojalla, ei vaihtanut väriään. Josko tänä vuonna jaksais pestä ja uusia homman..
    Gsx-r 1000 k8
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    ^Siis joku nahka-asujen valmistajako oikeasti suosittelee konepesua tuotteilleen...?

Noh eihän ne sellaista suosittele, mut ei ne pilalle/rikki siitä mene ja tulee ne vuoretkin samalla puhtaaks

Ajetaanhan ne päällä välillä sateessakin, niin et kastuvat läpimäräks, eikä ne silti mene pilalle
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Itse olen käyttänyt Softcaren Leather care kittiä. On alunperin nahka kalusteille, mutta toimii ihan yhtä hyvin nahkatakkiin. Takista tuli kuin uusi, niinkukn valkoisista nahkasohvista.
    Käytän pesulassa säännöllisesti (kerta kauteen). Lahdessa Pyykkipoika pesee niin hyvin, että on uuden näköinen.

Väliajalla vedän lätkäporukoiden käyttämää hienestosprayta sisäpuolelle. Hyönteisrähmät nihkeellä vähäsaippuaisella siivousliinalla ulkoapäin. Sitten päälle veneenistuinten nahan ylläpitoainetta.
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
    Minulla on 3 takkia joissa on valkoista nahkaa. Syksyisin kun kausi loppuu, pesen suurimmat kurat ja liat marseillen saippualla ja sienellä pikaisesti ja huuhtelen ne sitten käsisuihkulla. En liota niitä siis läpimäriksi mutta märällä sienellä kuitenkin ja niin, että ne roikkuvat hengarissa.
    Sitten kuivaan ne parvekkeella tai kylppärissä. Nahkavaatteita ei pidä kuivattaa patterilla tai uuninpankolla, koska nopeasti kuivaessaan ne menevät koviksi koppuroiksi.
    Seuraavana päivänä kun ne ovat kuivat, olen käyttänyt tuollaista Softcaren nahkakalusteiden puhdistussettiä, ensiksi pienellä sienellä ja puhdistusaineella puhdistus, sitten seuraavana päivänä rasvaus nahkabalsamilla. Tuolla tavalla on tullut puhdasta, mustasta ja valkoisesta vaikka se balsami on vähän kellertävää. Varmaan on parempiakin purkkeja ja purnukoita mutta tuollainen tarttui joskus Suomisoffamaskun varastojättiloppuunmyynninloppumyynninjatkopäivilt ä 10 eurolla.
    Jos niitä jaksais useammin hinkkailla niin varmaan pysyisivät vielä puhtaampina eikä lika pinttyisi mutta toistaiseksi on ollut tähdellisempää tekemistä. Uskon, että valkoinen ajotakki joka tapauksessa tummuu ja likaantuu ajan myötä, vaikka sitä kuinka usein hieroisi. Sen takia ne varmaan ovat perinteisesti olleet mustia. Mutta sehän on tyylikästä ajan patinaa.
    Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
    Jos halutaan palauttaa tuollaisen yli kymmenen kertaa rasvatun nahan hengittävyys, niin sappisaippua on ehdottoman hyvää tavaraa. Se suorastaan räjäyttää paskan pois.
    (Kysy vaikka suomen kestovaippayhdistykseltä)

Mitä enemmän nahkaa saa rasvaamalla sietämään vettä, niin sitä kylmemmäksi tuote muuttuu.

Siis esim. ihan perus nahkahanskat ja saappaat. Nyt en tarkoita Rukan ja Bemarin tonneja maksavia kamoja.

Edit:
    Ja otsikon teemaan liittyen, kun valkoista tavaraa öljytään tai rasvataan on aina mahdollista että sävy tummuu.
    Vastaava efekti kun käy puulle.

Jos valkoinen halutaan pitää vitivalkoisena, niin itikan raadot pois Dainesen kirkkaalla remooverilla ja naarmuihin ynnä muihin nirhaumiin taitoluistinkaupasta pullo nahkamaalia.

Likaa hylkiväksi pintakäsittelykai ohut kerros sitä maitomaista litkua, silloin ei aurinko polta itikan raatoja nahkaan kiinni
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
    Itsellä suurimmaksi osaksi valkoinen Berikin nahkapuku ja kun kävin pari viikkoa sitten hevostarvikeliikkeestä kysymässä hoitoainetta näille kamoille, ei myyjä uskaltanut luvata etteikö heidän myynnissä ollut tuote, vastaava kuin valjasrasva, olisi värjännyt valkoista.

Myyjä suositteli väritöntä Trikem prevent parafiiniöljyä. Ensin pyyhin kostealla rätillä puvun puhtaaksi ja tämän jälkeen käsittelin parafiiniöljyllä. Ja tuli todella hyvä! Pehmeä on kuin vauvanpeppu
    KTM 1290 Superduke -20
    KTM 1290 Superduke -16
    Kawasaki Z1000 -12
    Kawasaki Z750 -07
    Kawasaki ZX-6R
    Honda NSR 125
    Honda Monkey Z50
  14.  
    Viime vuonna pesin suihkussa kissasaippualla ja hyvä tuli. Nyt on taas enemmän pestävää ja ajattelin samalla saippualla ja painepesurilla tällä kertaa
    www.trackpunkracing.com