Morjesta kaikille!
Milläs tökötillä ketjut nyt ihan oikeasti tulee & pystyy puhdistaa? Tässä jos jossain lienee kemiallinen puhdistus mekaanista tehokkaampaa. Viime kesä mentiin jollain ketjunpuhdistussprayllä ja rätillä, mutta ei se sillä kyllä oikeasti puhtaaksi tullut. Ketjujen sivut joo, mutta itse rattaisiin koskevat keskiosat ei. Millä sieltä välistä saa puhdistettua? Lenkki lenkiltä hammasharjalla?
En osaa sanoa onko pyörässäni X- vai O-renkaalliset ketjut.Joku tiesi sanoa, että esim bensa on kätevä puhdistusaine, tosin käytettynä väärän tiivistetyypin ketjuihin saattaa tuhota koko ketjun(!)
Neuvoja otetaan nöyrästi vastaan![]()
GSX-R 1000 K9
Ei niitä pestä.
Tai no ite pyyhin sivulta että näyttää hienolta.
Ketjut vaihtoon jos lenkkejä jää jumiin runsaasta voitelusta huolimatta.
Horo Elää !
Itse ainnakin putsailen ketjut lamppuöljyllä ja harjalla/pensselillä. Polttoöljy/dieselkin kelpaa.
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
Tuossa on DID:n ohjeistusta: http://www.didchain.com/chainMaintenance.html
Moottoriöljy kelpaa myös ja joku suti/rätti työkaluksi. (Itse kyllä voitelenkin moottoriöljyllä, ja kun tuo ei ole kovin sitkeää kamaa, niin ei niihin ketjuihin mitään paskaa juuri jääkään. Muistaa vaan voitelun jälkeen riipiä ylimääräiset rätillä veke.)
Mihinkään suihkepullosta tulevaan ketjutervaan tämä ei äkkiseltään pure. Siihen käyttäisin jo mainittua lamppuöljyä.
SV1000 -03
Moottoriöljyllä voitelee ja pyyhkii ni puhtaana pysyy. Moottoriöljy lähtee myös katteista paremmin ku ketjuvahat yms.
Hommaat vielä ketjurasvaimen ni ei tartte kyykkien rasvailla.
Ja niinkuin joku täällä on kertonutkin, niin koneesta lasketut Delvacit toimivat hyvänä ketjurasvana
Itsellä menee myös melko samalla kaavalla kuin edellisillä. Lamppuöljyä/dieseliä pienellä maalisudilla ketjuille, hetken vaikutus ja sitten hammasharjalla jynssäämään. Loput moskat vanhalla paidalla pois ja rasvat päälle. Rasvana käyttänyt joko Motorexin "racing" vahaa, vaihteistoöljyä tai Bilteman perus ketjurasvaa joka on tähän asti ollut suosikki. Motorexin tai muiden vahoista en ole oikein digannut, vaihteisto/muu öljy toiminut myös mutta tekee vanteesta ja punteista melko törkysen näköiset.
Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
Kuinkas usein puhdistatte noi ketjut elikä jos voitelu joka 500 kilsan välein niin kuinka monen voitelukerran jälkeen puhdistus?
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Tästä saadaan äkkiä taas jokavuotinen piiitkä vääntö aikaiseksi, mutta sanonpa kuitenkin mielipiteeni. Asfalttitiellä ajettaessa erillinen ketjun puhdistaminen on turhaa, ja väärin tehtynä jopa aiheuttaa todennäköisesti enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Riittävä määrä uutta puhdasta rasvaa riittävän usein on oikean kireyden lisäksi ainoa hoito mitä ketju tarvitsee kestääkseen 30-40tkm. Edes merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa ei läheskään kaikkialla puhdisteta ketjua, vaan pelkästään voidellaan se, lukipa huolto-ohjeessa mitä tahansa. Sinulla suizassa todennäköisesti ketjun puhdistus kuuluu 6tkm välein tehtäväksi mikäli ohjetta noudatetaan.
Joko painepesurilla tai sitten irroitetaan ketjut ja pestään ne sopivassa astiassa moottoriöljyn ja petrolin seoksella jonka jälkeen ne kuivataan huolella ja kiilloitetaan lenkit erikseen. Lopulta ketjut voidellaan keittämällä ne öljyvaseliiniseoksessa (ainetta sai aikoinaan Stormilta).
Taivas saa odottaa
Osaattekste te tehdä mitään asiaa mopoilussanne helpoksi. Tän voorumin kautta ymmärrän Nettimoton alhaisia km-määriä. Kesää menee mopoa ja ketjuja pestessä eikä ajaessa...
Just just kerkee mopoa edes käynnistämään ja 3 kesää meni ja ei tullut mittariin kun 79tkm..
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
vaihteisto öljyllä ketjuja on tullut rasvattua iät ja ajat,eivätkä koskaan ole pesua vaatineet.
nykyaikaisia ketjuja en ainakaan menisi öljyssä keittämään enkä painepesurilla pesemään,mut kukin tavallaan...
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Loppunee mullakin noi pesut kunhan OSCO kolahtaa postilaatikkoon.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
En ole ikinä putsannut ketjuja millään, huolehtinut vaan siitä että joskus saavat jotain salvaa. Hiekkateille enduron kanssa ei mitään ulkopuolista voitelua, o-rengasketjut sielläkin käytössä. Ihan turhaa touhua koska niillä kuitenkin pääsee sen 25000-40000 kilometriä. Ei niihin määräänsä enempää mitään tartu.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Mitää putsailua, Wurth HHS 2000:sta vaan ja painaa menemään.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Kun voitelee vaihteistoöljyllä, on putsaus helpompaa. Kerran kesässä Aspo liuotinpesu ketjuihin ja kuumalla vedellä perään. Tämän jälkeen 120 km/h takarenkaaseen kierroksia, niin lähtee suurin osa liasta pois. Joskus tulee pyyhkästyä karkealla rätillä.
53 670 km tällä hetkellä samoilla ketjuilla kilometrejä. Eturattaan vaihdoin varmuuden vuoksi.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
onko yhtään mitään väliä, mitä vaihteistoöljyä käyttää? Kumiosia (o/x-renkaita) taitaa abt kaikki öljyt kohdella hyväksyttävästi?
Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
varmaan halvinta ja mikä haisee pahimmalle..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Eilen laitoin vanhat ketjut astianpesukoneeseen,annostelin reilusti aineita,pesun jälkeen uuniin savipataan 3 tunniksi,pohjalle 2dl automaattiöljyä.
Nyt on kuin uudet ketjut ja taas ajaa 90tkm.
Horo Elää !
Viimeksi muokannut: pumps62; 19.03.2015 klo 13:32.
Ex.Yamaha FJR 1300A - 03
Ex.Yamaha XJ 900S Diversion - 95
Hauskin kommentti pitkään aikaan. Tämä toivottavasti vitsi?
Itse olen lamppuöljyllä ja rätillä hinkannut. Tulee riittävän kiiltävää. Sitten reilusti aerosol-purkista ketjurasvaa. Samalla kun ketjut ja rattaat putsaa, niin sipaisee takavanteesta roiskeet. Ehkä myös katteiden alaosista ym, jos jaksaa.
Pesen ketjut lamppuöljyllä joka kerta ennen rasvausta. Putsattua ja rasvattua on tullut ehkä liiankin usein.
Kurapyörässä olen vaan painanut painepesurilla ketjuihin ja rattaisiin. Näissä ketjuissa ei ole o,x,w-renkaita. Sitten taas reilusti ketjurasvaa ja pyörittelyä, että on varmasti joka paikassa.
Ketjut menee vaihtoon, jos niistä löytyy jäykkiä lenkkejä tai on muuten kuluneet. Samoin, jos rattaat on kuluneet, niin samaan pakettiin uudet ketjut.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Mulla oli aseina lamppuöljy ja ketjuharja:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605861/Lamppuoljy-1L¨
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605010/mp-ketjuharja
Vaihteistoöljyjen kanssa luokitukset menevät noin pähkinänkuoressa niin, että GL-4 on vähemmän lisäaineistettu eikä muodosta niin kovaa suojakalvoa. GL-5 on voimakkaammin lisäaineistettu, ja muodostaa kovemman / vaikeammin irtoavan suojakalvon - mutta ei tästä syystä sovi pehmeille (kupari, messinki ym.) metalleille, sillä kalvo irrotessaan syö näitä (siis kalvon mukana irtoaa siihen sitoutuneena pehmeää metalliainesta).
Vaihdelaatikon ym. "oikeiden kohteiden" puolella siis hyvin paljon väliä, mitä kaataa, mutta ketjuissa ei niinkään. Olen käyttänyt sitä kumpaa on sattunut tarjolla olemaan, niin fillarin kuin pärränkin ketjuille. Viskositeettina on tainnut aina olla 80W-90.