Moi,
Kiinnostaisi tietää kokemuksia edullisista moottoripyöristä siis nimenomaan kulutuksen ja käyttökustannuksien suhteen. Kertokaa pienikulutuksisimpia pyöriänne.
Tiedän että moni ostaa pyörän tunnepohjaisesti ja polttoainekustannukset eivät ole monen mielestä millään tavalla relevantteja. Minua kiinnostaisi kuitenkin ihan oikeasti tietää miten halvalla kaksipyöräisellä pystyy kulkemaan.
Omat kokemukset ovat toistaiseksi mopoajoilta, Honda Monkey kulutti sen 2 l/100 km ilman ajatustakaan taloudellisesta ajosta ja muutamat ajamani moposkootterit 3.5 l/100 km hujakoilla.
Viime kesänä oli muutaman viikon lainassa Kymco People S 250 cc skootteri joka kulutti sellaista 3.3 l/100 km.
Olen kuullut että piikeillä voisi päästä alle 2.5 l/100 kulutuksiin ja myöskin muutamilla 250 kuutioisilla alle 3 litran.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
HD Sportster 1200 n. 4,2 l sekalaisessa ajossa. Joskus päässyt n. 3,8 l, kun on ollut paljon 60 km/h -rajoitusta.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Kaiki moottoripyörät kuluttaa 5-6 litraa satasella. Ihan uudemmat tuliterät commuter-tyyppiset skootterinkone-työmatka- ja turvaliivirakkneet voi mennä jollain kolmella ja puolella.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vanhaa jorinaa kulutuksesta:
http://www.moottoripyora.org/keskust...207818-Kulutus
Yritin pikaisesti haeskellakkin täältä foorumilta noita keskusteluita, mutta tuo on jo niin vanha, ettei löytynyt omilla pikaisilla hauilla.
Tosiaan kulutukset näyttäisi olevan 4-6 litran välillä. Itseäni kiinnostaisi nimenomaan pienehköt commuter-tyyppiset moottoripyörät, joilla voisi ajella lyhyttä matkaakin. Ei kuitenkaan skootterit, ne ei ole minua varten.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
No mikäs vika skodessa muka on?![]()
Tuollainen meikäläisenkin FJS ei paljoa maksa ja vakuutuksetkin ovat täyskaskoineenkin about ilmaiset (=halvemmat kuin 50cc mopossa). Tuohon 600cc PGM-FI twiniin vielä se perinteinen skoden suuri kahden kypärän tavaratila penkin alla, kunnolliset suojaavat katteet, muhkean mukava jakkara ja automaattivaihteisto keskustassa pörräämiseen, niin mikä jottei![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Hondan NC700- ja NC750-sarjat ovat käsittääkseni pihin maineessa, ja pikavilkaisu Fuellyyn lupailisi 3,6 l/100km keskikulutusta. Kai nuo ovat asiallisempia ajettavia kuin skootterit täysikokoiselle ihmiselle, mutta aika hajuttomia ja mauttomia kehonsiirtimiä lienevät silti.
GSF 1250 SA -10
FZ6 S2 -07 (ex)
Allekirjoituksesta löytyy meikäläisen pyörähistoria. Pienimmällä on yllättäen mennyt kaasarivehje. Eli alle neljän litran kulutuksiin pääsin VT750C Honda Shadowilla.
Retired
No eihän skodessa periaatteessa mitään vikaa olekkaan, kaupunkiajossa hyvinkin näppäriä. Moposkootterilla olen ajellu muutamia tuhansia kilometrejä, ja viime syksynä tollasella Kymcon 250 cc skobolla joku 1500 km. Näistä molemmista laitteista jäi kuitenkin sellainen fiilis, että joskus pyörää ostaessa on ainakin ensimmäisenä pyöränä joku muu kuin variaattori vetoinen. En ole tietty mitään isoa skootteria ajanut, joten niiden hyvyydestä en osaa sanoa mitään. Variaattorissa on vaan jotain, mistä en oikein tykkää.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Mulla oli aikanaan Suzuki GN 250.
Ajotapa oli yleensä jotakuinkin rajunpuoleinen ja kulutus pyöri noin 3 litran paikkeilla.
Kävin sillä kerran Norjassa ja siellä pienin kulutus jonka laskin oli vähän päälle 2 litraa. Toi siis rauhallisemmassa matka-ajossa ja ehkä siihen sattu enemmän ala- kuin ylämäkeä...
Muistikuviin perustuen voisin kuvitella että rauhallisemman puoleinen kuski pääsee tolla ~2.5 kulutukseen.
Taitaa vaan nykyään olla jo aika harvinainen laite. TU 250 pitäisi olla tekniikaltaan identtinen, uudelleen muotoiltu versio.
edit. niin ja kustannukset muuten, ilmajäähdytteinen todella peruspyörä eli huoltokustannukset ei päätä huimaa. Koneet yleensä kestäneet ~60-90 tkm - ajotavasta riippuen - kunnes yläkerta tarvitsee huomiota.
Pegaso IE
F800 Bemulla meni vain aavistuksen päälle 3 l sadalla...
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
Meikäläisellä Honda Deauville 700. Ajanut olen sillä vähän yli 20 tkm. Kulutus on keikkunut neljän litran molemmin puolin, siis keskiarvo noin 4 l/100 km. Ennen oli Piaggion 250:n maxiskootteri, se kulutti noin 3,5 l/100 km. Kummallakin ajo yksi päällä ja mutkatietä. Deauville painaa noin 250 kg, joten ylimääräistä on vastaavan tehosiin nakupyöriin on viitisenkymmentä kiloa.
F2 CBR 600 menee rauhallisessa ajelussa ja työmatkakäytössä sellasella vitosella, mutkateitä kepittäessä reippaammin loikkaa kyllä melkoisesti.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Mullakin on Honda Deauville 700 -07 ja nyt ajettu noin 62 tuhatta km. Minulla menee noin 4,5 sataselle. Sillä uskaltaa jo pudjetoida korpitaipaleellekin. Allekin pääsee, mutta vitonenkin on mennyt. Tosin on taittunut taivalkin. Yli vitosen ei kärsi polttaa, silloin ajokortti on uhanlainen laji.![]()
Sori kun tulee snadi OT mutta kysyisin vain vaivihkaa että onkohan toi mun signaturen Sukisuki (GSXR 750 -93) mahdollisesti säädetty rikkaalle kun alle 7 litran / 100km ei pääse koskaan? Eli noin seiskan vie normiajelussa. Ehkä siten pääsisi alle tuon että jurnuttaa tasaista 70 km/h isoimmalla vaihteella mutta se kun ei oikein tahdo toteutua..![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Hondan NC 700 -sarjasta (http://www.hondabikes.fi/haku?Search...+700&x=15&y=10) löytyy myös skode DCT kaksoiskytkimellä
Ja onhan Hondalla myös ... tiedä tuosta nyt oikein sanoa mikä toi on
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/hond...vultus-suomeen
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itselläni on vuoden -92 600F2 Honda CBR ja viime kauden keskikulutus oli 5,01 l/100km. Kilometrejä tuli n. 7700 ja tällä välillä suurin kulutus oli 6,55 l/100km ja pienin 4,41 l/100km. Aika paljon ajoa maantiellä, mutta myös kaupunki- ja taajamapyörittelyä.
Suikista ei kokemusta mutta kyllä noita kaasarivehkeitä jonnet tuntuu säätelevän perstuntumalla aivan naurattaviksi
Broidilla oli 750 ninja jolla pääsi matka ajossa minimissään 9l/100 km,sen takana ei saakeli pystyny ajaan kun haisi oikeesti niin paskalta !
ps.meinas olla haastavaa norjassa![]()
Horo Elää !
Mun mopovanhus imaisee sellaisen 5-6 litraa per satku sekalaisessa ajossa ja matka-ajossa vähän vähemmän. Vakuutus täyskaskolla 320€ per vuosi ja kun kilsoja ei nykyään tule kuin sellainen 3-4tkm kaudessa (näin ainakin viime kesänä), eipä tuota kovin kalliiksi laitteeksi voi sanoa.
Halvin ylläpitää tähän asti.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
BMWG650XCountry,acceleratorilla ja KN:llä varustettuna 3.5 litraa satasella,toinen ääripää:museovanhukseni SuzukiGT380K,8.5 satasella aina,tuunattu gixxerini min.7.5 satasella.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Itsellä tulee prätkällä ajelu selvästi halvemmaksi kuin talviautoilu ....
*prätkän kulutus n6,5l/100km, vakuutus vuodessa n.500€
*auton kulutus n12l/100km, vakuutus vuodessa 350€, käyttövero vuodessa n 280€
Eli jokainen prätkällä ajettu kilometri on selvää säästöä![]()
Ei kiinnosta pätkääkään
Käyttökustannuksissa isoa osaa näyttelee vakuutuksen hinta. Polttoaineenkulutuksella on vaikea kuroa kiinni eroa esim. 500 € eroa vakuutuksen hinnassa. Tietenkin riippuu vuotuisista kilsoista.
Aikaisemmin mainittu Bemarin F-sarja on edullinen vakuuttaa (esim. oma ässä IF täyskasko + liikenne 35/70 bonareilla luokkaa 560 €/vuosi). Kulutus pyörii 3-4 litran välissä satasella. Huoltokustannukset on myös aivan normaalia luokkaa.
KLX250S menee helposti 3.5litralla/100, mutta joku 1000cc:kin menee alle viiteen litraan, joten 1-1.5litran ero on aika pieni. 1-3euroa satkulle ei ole kuin 10-30ekee tuhannelle. onhan se tietysti 100-300 10 tonnille, mutta harva ajaa kymppiä, menee helposti muuhun vakuutukseen tms se raha.
veikkaan, että juuri F800 bemarit on aika ihanteellisia säästöpyöriä, riittävästi jo tehoa ja silti menee siihen 3.5:leen jos ajaa jotain 90km/h:ssa ja muutenkin pitkät öljynvaihtovälit yms.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kawa ZRX-1100. Suomen maanteillä pikkasen reilut 5l/100 km. Saksan motarilla marssivauhtina n. 150 km/h paloikin sitten jo yli 9l/100 km.
Kaikkein oleellisinta prätkän kulutukseen taitaa siis olla ajotapa. Moottoripyörällä kulutus vaihtelee vissiin paljon enemmän ajotavan mukaan verrattuna esimerkiksi autoon. Pienempi pyörä kun ei kuljen mihinkään niin sellaisella vaihtelut on pienempiä, mutta suuremmalla pyörällä pystyy kuluttamaan sitten aikas paljon enemmänkin sitä bensaa niin halutessaan.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
No mun mielestä menee enemmänkin toin nopeuden mukaan. Ilmanvastus kasvaa niin kulutus nousee. Motarilla eniten. Tietty kaikki kiihdyttelyt vaikutttaa, radalla se kymmenen litraa satasella.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)