Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 45:sta
  1. #1
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Elikkäs vähän apua tämän kanssa.

    Sain A2 kortin viime keväänä ollessani 23v, nyt Tammikuussa täytin 24. Eli kortin korotus edessä nyt keväällä. Soittelin autokouluun (Autokoulu Frendit) ja sieltä sanottiin että minun täytyisi tehdä teoriakoe sekä ajaa käsittely+inssi uusiksi vielä sen rahastus kurssin päälle. Missä omasta mielestä ei ole mitään järkeä.

    Trafi:n sivut taasen sanovat: "Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 24 vuotta tai, jos henkilöllä on ollut A2-luokan ajokortti vähintään kahden vuoden ajan, 20 vuotta." link

    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta omasta mielestä minun ei tarvitse uusia kokeita?
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  2. #2
    Taitaa olla kohdallasi niin, että sait sen alle 24 vuotiaana ja siinä vaaditaan se kahden vuoden kokemus automaattiseen korotukseen.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Mun ymmärryksen mukaan ison A:n saa jos on 24-vuotias ja suorittaa inssin isolla pyörällä tai A2 ajokortti on ollut taskussa 2 vuotta.
    Superbike #7
  4. #4
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Silloin kun suoritin A2:sen niin ei ollut kyllä mitään mainintaa inssi uusimisesta, siitä vaan että täytyy käydä se 2 teoriatuntia ja 5 ajotuntia...

    Perkele jos joutuu uusimaan inssin yms niin tuleekin taas perkeleesti lisäkustannuksia.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  5. #5
    Eikös se mene niin että nykyään ison A:n saa aikaisintaan 24v ikäisenä ajaa.
    Ja aikaisemmin sen saa taskuun sillä että on ollut A2-kortti taskussa 2 vuotta ( jonka saa suorittaa 18-vuotiaana). Eli jos nyt täksi kesäksi haluat ison A:n, joudut muistaakseni 6+6h + teoriakoe ja inssi, tai jos odotat vielä reilun vuoden ( kun A2 on istunu taskussa kaksi vuotta), saat ison A:n suorittamalla 2+5h eikä teoriakoetta tahi inssiä, pelkkä hakemus poliisilaitokselle.
    Ensimmäinen vaihtoehto maksaa sopivasti extraa, eli voi vähän niinku päätellä haluaako jo täksi kesäksi ison A:n,
    vai odotatko vuoden ja säästät ~400-500€.
    Amerikkaa
  6. #6
    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...i#korottaminen

    "Korotusta varten sinun pitää käydä kuljettajaopetusta autokoulussa 7 tuntia, josta 2 tuntia pitää olla teoriaopetusta ja 5 tuntia ajo-opetusta. Ajo-opetuksesta vähintään 4 tuntia on annettava liikenteessä.

    Tarvitset yhtä paljon kuljettajaopetusta myös korottaessasi A2-luokan ajokortin isoimpaan moottoripyöräluokkaan eli A-luokkaan.

    A-luokan ajokorttiin voit korottaa, kunhan sinulla on ollut A2-luokan ajokortti vähintään 2 vuotta ja olet täyttänyt 20 vuotta. Myöskään tässä vaiheessa sinun ei tarvitse käydä enää inssiajossa."

    Eli näyttäis siltä et kättä taskuun ja koulun penkille..
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  7. #7
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    @tuomaz kysymys nyt ei ollut siitä että joudunko käymään kurssin, vaan joudunko ajaa inssin vielä sen päälle.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  8. #8
    Oisko nää korttisäännöt menneet hieman överiksi kun ei noita enää normijärjellä tajua. Onneksi tuon sai joskus lahjaksi. Nyt taitaisi jäädä ajamatta.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    vielä 2000 sen sai kohtuullisella hinnalla, vaivalla ja ajokokeetkin oli ihan erilaiset ku mitä tänä päivänä. onneksi tuli ajettua silloin. kaipa sen saisi läpi nytkin uusilla säännöillä, mut onko sitä tullut jotenkin varovaisemmaksi vai onko nuo omat pyörät isompia millä sitä on yrittänyt samoja temppuja tehdä..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  10. #10
    "A-luokan ajokorttiin voit korottaa, kunhan sinulla on ollut A2-luokan ajokortti vähintään 2 vuotta ja olet täyttänyt 20 vuotta. Myöskään tässä vaiheessa sinun ei tarvitse käydä enää inssiajossa."

    Eiks tossa sanota ettei tarvi inssiä?

    Mä ymmärtäisin niin että jos sulla on ollut A2 kortti vajaan vuoden niin korotus isoon AAhan olis mahdollista vasta 2016 keväällä?
    Viimeksi muokannut: tuomaz-z1000; 16.02.2015 klo 20:44.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  11. #11
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Pakko soittaa huomenna trafiin ja kysyä... Nääs jos joutuu inssiä uusimaan yms niin voi olla että harrastus jää siihen, kun ei millään A2 mopolla enää jaksa oikeastaan ajaa...
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  12. #12
    Lainaa Inlinee kirjoitti Katso viesti
    Eikös se mene niin että nykyään ison A:n saa aikaisintaan 24v ikäisenä ajaa.
    Ja aikaisemmin sen saa taskuun sillä että on ollut A2-kortti taskussa 2 vuotta ( jonka saa suorittaa 18-vuotiaana). Eli jos nyt täksi kesäksi haluat ison A:n, joudut muistaakseni 6+6h + teoriakoe ja inssi, tai jos odotat vielä reilun vuoden ( kun A2 on istunu taskussa kaksi vuotta), saat ison A:n suorittamalla 2+5h eikä teoriakoetta tahi inssiä, pelkkä hakemus poliisilaitokselle.
    Ensimmäinen vaihtoehto maksaa sopivasti extraa, eli voi vähän niinku päätellä haluaako jo täksi kesäksi ison A:n,
    vai odotatko vuoden ja säästät ~400-500€.
    Se vastaus on tässä näin.. Ei tarvi trafiin soitella.

    Eli sun tapauksessa: Joko odotat kesään 2016 ja saat ison A:n tuolla 2+5´+poliisilaitokselle hakemusta, hintaa ~500e + viranomaiskulut, tai ajat jo tänä kesänä ison A:n jonka saat iän puolesta, otat 6+6+teoriakoe+inssi+poliisilaitokselle hakemusta,
    ~800e + viranomaiskulut ja inssin sekä teoriakokeen hinta.
    Amerikkaa
  13. #13
    Se vastaus on tässä näin.. Ei tarvi trafiin soitella.

    Eli sun tapauksessa: Joko odotat kesään 2016 ja saat ison A:n tuolla 2+5´+poliisilaitokselle hakemusta, hintaa ~500e + viranomaiskulut, tai ajat jo tänä kesänä ison A:n jonka saat iän puolesta, otat 6+6+teoriakoe+inssi+poliisilaitokselle hakemusta,
    ~800e + viranomaiskulut ja inssin sekä teoriakokeen hinta.
    samaa mieltä
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  14. #14
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Pakko sanoa että on tämä kyllä paska maa...Jos ei tosta A2 kortista kerta hyödy yhtään mitään.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  15. #15
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Eli nyt on homma selkee...

    Moottoripyöräkortin voi korottaa ylempään A-luokkaan myös kuljettajantutkinnolla, mikäli hakijalla ei vielä ole kahden vuoden vaadittua ajokokemusta alemmalla luokalla. Tällöinkin tulee luokkaan vaadittavan vähimmäisiän täyttyä.

    Eli 2 + 5 + kokeet = hintaa about 400 + 100e...
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  16. #16
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Eli nyt on homma selkee...

    Moottoripyöräkortin voi korottaa ylempään A-luokkaan myös kuljettajantutkinnolla, mikäli hakijalla ei vielä ole kahden vuoden vaadittua ajokokemusta alemmalla luokalla. Tällöinkin tulee luokkaan vaadittavan vähimmäisiän täyttyä.

    Eli 2 + 5 + kokeet = hintaa about 400 + 100e...
    On tuossa kyllä säätöä kerrakseen. Tuossa hintalaskelmassa ei toki kannata unohtaa niitä viranomaiskuluja joita tulee myös sen satasen verran (ainakin parin autokoulun sivuilta katsottuna mainostavat viranomaiskulujen olevan 138€).
  17. #17
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    On se ihme kun missään ees osata vastaa kysymykseen...

    Soitto Trafiin --> Ei osaa vastata --> Yhdistää Ajovarmaan --> Joo tota pitäis tonne ajokorttipuolelle mennä kyselee --> Yhdistää sinne --> Asia ei kuulu meille, mikä on sun lähin katsastusasema --> Yhdistää sinne --> Joo tota en osaa vastata, pitää kysyä inssiltä --> Ottaa tiedot ylös, "joo sulle soitetaan jossakin kohtaa tänään"...

    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  18. #18
    Yksinkertaista. Odotat vielä vuoden tai nyt kun ikää löytyy vähintään 24, niin sitten käyt inssit yms.
    Viimeksi muokannut: Tonttuli98; 17.02.2015 klo 19:52.
    EX Honda CBR 125 Repsol (vm 2012)
    EX Suzuki GSX 650F (vm2011)
    Nyk. Honda CRF250R (motocross, kilvetön)
  19. #19
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    On se ihme kun missään ees osata vastaa kysymykseen...

    Soitto Trafiin --> Ei osaa vastata --> Yhdistää Ajovarmaan --> Joo tota pitäis tonne ajokorttipuolelle mennä kyselee --> Yhdistää sinne --> Asia ei kuulu meille, mikä on sun lähin katsastusasema --> Yhdistää sinne --> Joo tota en osaa vastata, pitää kysyä inssiltä --> Ottaa tiedot ylös, "joo sulle soitetaan jossakin kohtaa tänään"...

    Me emme ota kantaa Trafin ja Ajovarman tieto/taito osamiseen.
    Soitettuasi meille olemme kertoneet sinulle samat asiat, mitä muut täällä foorumilla yrittävät kertoa.
    Olemme pahoillamme, jos vastaukset eivät ole sinua mielyttäneet.
    Emme laadi autokoulussa lainsäädäntöä, vaan pyrimme mahdollisemman hyvään moottoripyörä koulutukseen.

    Yst.terv. Autokoulu Frendit oy
    Viimeksi muokannut: pupu; 17.02.2015 klo 23:25. Syy: korjattu lainaus
  20. #20
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mun ymmärryksen mukaan ison A:n saa jos on 24-vuotias ja suorittaa inssin isolla pyörällä tai A2 ajokortti on ollut taskussa 2 vuotta.
    Näin on Kiitos esa avusta

    T. tarez
  21. #21
    Lainaa tuomaz-z1000 kirjoitti Katso viesti
    samaa mieltä

    Kärsivällisyys siis kannattaa taas
  22. #22
    Lainaa autokouluFrendit kirjoitti Katso viesti
    Emme laadi autokoulussa lainsäädäntöä, vaan pyrimme mahdollisemman hyvään moottoripyörä koulutukseen.

    Yst.terv. Autokoulu Frendit oy
    No ei se koulutus kovin hyvää ole, jos sen voi korvata vanhenemalla kaksi vuotta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #23
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    No ei se koulutus kovin hyvää ole, jos sen voi korvata vanhenemalla kaksi vuotta.
    No joo, miksi rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15v eikä jo esim 14v? Vanhenemalla.
    Taikka miksi Alkon ovi aukee vasta 18v, eikä 17v? Vanhenemalla.
    Aika monta asiaa, joihin pääsee (oppii?) mukaan ihan vaan vanhenemalla.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  24. #24
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    No ei se koulutus kovin hyvää ole, jos sen voi korvata vanhenemalla kaksi vuotta.
    No mutta pointtihan oli se, että jos haluaa A2 -> A -korotuksen ennen kuin A2 on ollut hallussa kaksi vuotta, niin silloin tarvitaan inssi sekä 6+6 tuntia. Jos odottaa kiltisti sen lainlaatijan 2 vuotta, niin inssiä ei tarvita ja opetustarve on 2+5 tuntia. Eli alle puolet opetuksesta voi korvata vanhenemalla...
  25. #25
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    No joo, miksi rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15v eikä jo esim 14v? Vanhenemalla.
    Taikka miksi Alkon ovi aukee vasta 18v, eikä 17v? Vanhenemalla.
    Aika monta asiaa, joihin pääsee (oppii?) mukaan ihan vaan vanhenemalla.
    Mutta moottoripyörää et opi ajamaan vain vanhenemalla. Parempi kuski tällä hetkellä olen kuin vuoden päästä jos jätän tämän kauden väliin.

    Mutta joo ei kai se itku auta markkinoilla, pakko niellä vaan toi lisäkulu...
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  26. #26
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    No mutta pointtihan oli se, että jos haluaa A2 -> A -korotuksen ennen kuin A2 on ollut hallussa kaksi vuotta, niin silloin tarvitaan inssi sekä 6+6 tuntia. Jos odottaa kiltisti sen lainlaatijan 2 vuotta, niin inssiä ei tarvita ja opetustarve on 2+5 tuntia. Eli alle puolet opetuksesta voi korvata vanhenemalla...
    Ei tarvitse ajaa 6+6 vaan 2+5+kokeet riittää
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  27. #27
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Ei tarvitse ajaa 6+6 vaan 2+5+kokeet riittää
    Niinhän tuossa olit jo kirjoittanutkin, puusilmä vaan osui lukemaan aiempaa disinformaatiota.
  28. #28
    Ei sitä vanhenemalla opi ajamaan, mutta ehkä on häviävän pieni mahdollisuus sille että kasvaa aikuisemmaksi, tulee malttia lisää ja ennakointikyky sekä liikennesilmä kehittyy. Plussaa tietenkin jos vanhenemisaikana on aktiivisesti liikenteessä jollakin muulla menopelillä.

    Tämän ketjun jutussahan on se onnellinen puoli, jos kerta rahalla selviää niin asiat muuttuu heti yksinkertaisemmiksi
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  29. #29
    On järkyttävää että kansalaiset äänestäjinä hyväksyvät tällaisen typeryyden ja ihmisten alistamisen. On uskomatonta ettei poliitikassa pääse nousemaan raketin lailla vastustamalla liiallista holhousta. Mikseivät toimittajat lehdissä ja televisiossa revi näitä idiootteja lakeja esiin joka päivä kunnes ne on kumottu?

    No, kusi sukassa on näköjään mukavampi elää, mikäs siinä.
    http://winterride.com
  30.  
  31. #30
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Etotak kirjoitti Katso viesti
    On järkyttävää että kansalaiset äänestäjinä hyväksyvät tällaisen typeryyden ja ihmisten alistamisen. On uskomatonta ettei poliitikassa pääse nousemaan raketin lailla vastustamalla liiallista holhousta. Mikseivät toimittajat lehdissä ja televisiossa revi näitä idiootteja lakeja esiin joka päivä kunnes ne on kumottu?
    Pääasiassa kyse on siitä, että lehdistöä ei kiinnosta kirjoittaa paljon työaikaa ja tarkistelua vaativista aiheista ja toiseksi että ihmisiä ei kiinnosta lukea lehtiä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen