Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Moi,

    Hankin vasta 1980 vuoden BMW R100rt pyörän. Vaihdoin eteen uuden kumin ja huomasin rengasta takaisin laittaessa että jarrut laahaa pahasti.

    No, seuraavaksi otin renkaan pois ja koitin painaa jarrukahvaa ja huomasin että palat menivät kiinni mutta eivät palauta. Jarrunesteen pinta vain laski säiliössä joten neste ei palaudu takaisin säiliöön. Mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi että homman sais kuntoon? Neste on sen väristä että sen vaihdan jokatapauksessa. Mistä tiedän onko kyseessä tukos nesteen palautusreiässä vai tapahtuuko sama ilmiö jos mäntä on jumissa? Enkä kyllä löytäny jarrusäiliöstä kyseistä palautusreikää...

    Pasi
  2. #2
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mä tekisin perusteellisen jarruhuollon, eli uudet letkut, nesteet ja satulat osiin ja mäntien "kiillotusputsaus". Ehkä korjaussarja pääsylinteriin ja uudet tiivisteet satulaan. On sitten kunnossa eikä tarvi ihmetellä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    Minä tarkastaisin ensin onko jarrukahva säädetty niin perseelleen, että pääsylinterin mäntä ei palaudu riittävästi.
  4. #4
    Levyjarrun palojen (mäntien) ei kuulukaan palautua. Eikä sitä kahvaa saa painella, jos jarrulevy ei ole välissä.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  5. #5
    Mitäs jos ehdin jo epähuomiossa painaa jarrua?
  6. #6
    Kokeile varovasti laittaa talttapäinen meisseli palojen väliin ja väännä varovasti erilleen.
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  7. #7
    Jarruletkut menevät tukkoon kymmenen vuoden jälkeen, tai jotain.
    Minulle kävi noin 13 vuoden jälkeen.
    Vaikka kuinka paineli jarrupoljinta, niin ei painunut ja sitten lopulta letku "räjähti".
    MCHuurteelle kävi niin, että jarruletku tukkeutui paluusuuntaan.
    Jarru alkoi laahata ja sitten etupyörä lukkoon, AJOSSA.
    No onneksi ei käynyt kuinkaan, koska mies ennakoi tilanteen.

    Jos männät eivät painu helposti sisään sinne jarrusatuloihin, niin letkut ovat tukossa paluusuuntaan.

    Noin vanhassa pyörässä jarruletkut ovat jo aika hapertuneet. Vaihda sinne uudet letkut heti. Joka paikkaan.
    Pekka
  8. #8
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Jarruletkut menevät tukkoon...
    MCHuurteelle kävi niin, että jarruletku tukkeutui paluusuuntaan.
    Jarru alkoi laahata ja sitten etupyörä lukkoon, AJOSSA.

    Jos männät eivät painu helposti sisään sinne jarrusatuloihin, niin letkut ovat tukossa paluusuuntaan.

    Noin vanhassa pyörässä jarruletkut ovat jo aika hapertuneet. Vaihda sinne uudet letkut heti. Joka paikkaan.
    Minulle kävi viime vuoden 9-viikolla sama. Nurinhan se pyörä meni, kun lukkiutumaton etujarru hipaisulla meni vauhdissa lukkoon, eikä sitten auennut ollenkaan, vaikka jarrulta koko sormen päästi. Pyörän pystyyn noston jälkeen jarrua vielä kokeillessa letku räjähti.

    Todella voin suositella letkujen vaihtoa HYVISSÄ ajoin ennakoiden vaikka varmuuden vuoksi. Halpa ka helppo tapa ennalta ehkäistä yksi teknisen vian aiheuttama ties kuinka vakava vaaratilanne.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  9. #9
    Kun pyörällä on tuonkin verran ikää, niin vaatinee vaan kunnon jarruhuollon. Uudet letkut ja ehkä sylintereihin korjaussarjat. Jos nykyinen jarrunestekin on kunnon tököttiä saattaa nesteiden vaihto poikia/paljastaa/kehittää nestevuodon pääsylinteriin.
    <p>2002-2014</p>
  10. #10
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Levyjarrun palojen (mäntien) ei kuulukaan palautua. Eikä sitä kahvaa saa painella, jos jarrulevy ei ole välissä.
    Nyt on taas asiantuntija äänessä. Kyllä myös levyjarrussa palojen ja mäntien kuuluu palautua jarrun painamisen jälkeen. Palautumisliike ei tosiaan ole iso, mutta kuitenkin sellainen, että sen silmällä kyllä näkee. Myös kahvaa voi painella ihan vapaasti vaikka levy ei olisi välissä kunhan ei pumppaa niin paljon, että mäntä pullahtaa työsylinteristä ulos. Pika puhdistusta varten tuo onkin melkein ainut tapa, jolla männät saa riittävästi näkyviin. Männät pitäisi pystyä painamaan pohjaan ihan sormivoimilla suhteellisen kevyesti, jos tarvitsee turvautua pihteihin tai vääntövarteen, on liike liian nihkeää.

    Aloittajalla on tod. näk. mäntä/männät jumissa tuolla työsylinterin päässä. Korjauksena jarrujen palastelu, kunnollinen putsaus sekä tiivisteiden, letkujen ja nesteiden vaihto.

    Mitä tuohon jarrujen huoltoon tulee niin en ymmärrä miksi se pyörissä jätetään tekemättä. Autossa sen vielä jotenkin ymmärtää kun jarrujen pettämisen seurauksena ei todennäköisesti kuole kuin joku sivullinen, mutta mopohommissa tuppaa sattumaan ensisijaisesti omaan leukaan. *sarkasmihymiö*
    Superbike #7
  11. #11
    Joskus kommentteja lukiessa tulee mieleen, että toivottavasti joku ammattilainen tekee sen jarrurempan.
  12. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mulla oli kans etujarrussa sellaista tuntua, että yön jälkeen kun painoi jarrua, niin pääsylinteri palautui hitaasti, eli kahva jäi siihen vapaasti heilumaan. Sitten tokalla painalluksella jarru palautteli normaalisti. Ei auttanut nesteiden vaihto, vasta kun laitoin pääsylkkään korjaussarjan, uudet jarruletkut ja jarrusatuloiden tiivisteet ja mäntien putsaus, niin alko toimimaan. Pääsylinterin sisuksista en nähnyt mitään mikä olis tota vikaa aiheuttanut. Tosin jarrunestesäiliössä, satuloissa ja jarruletkuston jakokapaleesta löytyi sellaista harmaata "savea", mitä lie ollut.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  13. #13
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Nyt on taas asiantuntija äänessä. Kyllä myös levyjarrussa palojen ja mäntien kuuluu palautua jarrun painamisen jälkeen. Palautumisliike ei tosiaan ole iso, mutta kuitenkin sellainen, että sen silmällä kyllä näkee. Myös kahvaa voi painella ihan vapaasti vaikka levy ei olisi välissä kunhan ei pumppaa niin paljon, että mäntä pullahtaa työsylinteristä ulos. Pika puhdistusta varten tuo onkin melkein ainut tapa, jolla männät saa riittävästi näkyviin. Männät pitäisi pystyä painamaan pohjaan ihan sormivoimilla suhteellisen kevyesti, jos tarvitsee turvautua pihteihin tai vääntövarteen, on liike liian nihkeää.

    Aloittajalla on tod. näk. mäntä/männät jumissa tuolla työsylinterin päässä. Korjauksena jarrujen palastelu, kunnollinen putsaus sekä tiivisteiden, letkujen ja nesteiden vaihto.

    Mitä tuohon jarrujen huoltoon tulee niin en ymmärrä miksi se pyörissä jätetään tekemättä. Autossa sen vielä jotenkin ymmärtää kun jarrujen pettämisen seurauksena ei todennäköisesti kuole kuin joku sivullinen, mutta mopohommissa tuppaa sattumaan ensisijaisesti omaan leukaan. *sarkasmihymiö*
    Tarkoitin muutamalla sanalla samaa, mistä sinä kirjoitit hieman runsaimmin sanakääntein
    Siis nimenomaan siksi ei saa pumpata, että lopulta männät pullahtavat pihalle. Käytännössä mäntien palautuminen on todella pientä ja se ei ole verrattavissa esim. rumpujarrujen mäntien palautumiseen, jonka sokea kanakin näkee. Jos männät on pumpattu ulos niin, ettei levy ole välissä, eivät männät todellakaan painu itsekseen takaisin sylintereihin.
    Pikapuhdistukset ehkä hätäapuna, mutta kyllähän jarrut tulee avata määräajoin ja tehdä niille täydellinen huolto.

    Asia kerrotaan hieman toisin sanoin myös Bemun ohjekirjassa, sitä siellä sen enempää perustelematta: Älä käytä käsijarrukahvaa jarrusatuloiden ollessa irti.

    Eikö tässä nimenomaan ole pumpattu männät lähes pihalle ja sitten ihmetellään, etteivät ne palaudu itsekseen takaisin - vai miten tämä tulisi ymmärtää? "No, seuraavaksi otin renkaan pois ja koitin painaa jarrukahvaa ja huomasin että palat menivät kiinni mutta eivät palauta. Jarrunesteen pinta vain laski säiliössä joten neste ei palaudu takaisin säiliöön"
    Viimeksi muokannut: J@ck; 09.02.2015 klo 10:58.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  14. #14
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Joskus kommentteja lukiessa tulee mieleen, että toivottavasti joku ammattilainen tekee sen jarrurempan.
    Joskus kyselyitä lukiessa tulee mieleen ihan sama Näitä riittää, oman lapsen sanomana: Äiti, ethän vaan laula Kaikki ei vaan osaa, koskaan.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  15. #15
    Noin vanhassa pyörässä mä ostaisin tiivistesarjan ja vaihtaisin kaikki tiivisteet uusiin, sekä jarrupäässä, että kahvapäässä. Sitten purkaa, putsaa ja laittaa uudet tiivisteet, niin pitäs tulla hyvä.
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  16. #16
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuohon jarrujen huoltoon tulee niin en ymmärrä miksi se pyörissä jätetään tekemättä. Autossa sen vielä jotenkin ymmärtää kun jarrujen pettämisen seurauksena ei todennäköisesti kuole kuin joku sivullinen, mutta mopohommissa tuppaa sattumaan ensisijaisesti omaan leukaan. *sarkasmihymiö*
    On se luojan kiitos, että kotiloiden katsastustoiminta on pakollista, niin lähtee ne pahimmat pois ja korjaamoon.

    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Joskus kommentteja lukiessa tulee mieleen, että toivottavasti joku ammattilainen tekee sen jarrurempan.
    Toivottavasti tosiaan, ettei ainakaan tämän takia kukaan saa aasinsiltaa käyttöönsä, viemään mopojen katsuripakkoa eteenpäin, kun kuulemma ne mopot pidetään teknisesti niin erinomaisessa kunnossa - aina.
    <p>.</p>
  17. #17
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    On se luojan kiitos, että kotiloiden katsastustoiminta on pakollista, niin lähtee ne pahimmat pois ja korjaamoon.
    Autojen katsastus on kyllä melkonen vitsi, mikä ei kyllä paljoakaan korreloi autojen todelliseen kuntoon.
    Sieltä saa sellasta paskaa lävitte ettei mitään rajaa.
    Amerikkaa
  18. #18
    Hei kiitti hyvistä kommenteista. Tosiaan en olekkaan mikään asiantuntija, päinvastoin. Kyseessä eka pyörä ja eka projekti fixailla vanhasa bemusta cafe racer. Voin hyvin esim. huollattaa jarrut ammattilaisellakin. Laitan harkintaan. En tosiaan halua pannuttaa heti kesän alussa...

    Pyörää purkaessa ja kasatessa oon kyllä huomannu kuinka simppeli se teknisesti oikeesti on. Toisaalta ihan mielelläni ite opiskelen pyörästä ja koitan ratkoa ongelmia. Totta on että varmaan liian moni jättää jarrut huoltamatta tai huoltaa liian harvoin. Mulla ei ole tiedossa miten kauan edellisestä huollosta on. Täytyypä alkaa tilailla letkuja yms. :
  19. #19
    Lainaa caferacer81 kirjoitti Katso viesti
    Hei kiitti hyvistä kommenteista. Tosiaan en olekkaan mikään asiantuntija, päinvastoin. Kyseessä eka pyörä ja eka projekti fixailla vanhasa bemusta cafe racer. Voin hyvin esim. huollattaa jarrut ammattilaisellakin. Laitan harkintaan. En tosiaan halua pannuttaa heti kesän alussa...

    Pyörää purkaessa ja kasatessa oon kyllä huomannu kuinka simppeli se teknisesti oikeesti on. Toisaalta ihan mielelläni ite opiskelen pyörästä ja koitan ratkoa ongelmia. Totta on että varmaan liian moni jättää jarrut huoltamatta tai huoltaa liian harvoin. Mulla ei ole tiedossa miten kauan edellisestä huollosta on. Täytyypä alkaa tilailla letkuja yms. :
    Ohi aiheen.
    Kun pyörää purat, niin älä säästä digifilmiä ja vielä parempi on, kun purkuvaiheessa kuvaat elävää kuvaa selostuksen kanssa.
    Kasausvaiheessa on kiva katsoa videolta, kummalle puolelle se muovirikka tulee...
  20. #20
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei tossa jarrurempassa ole mitään niin erikoista. Muistaa vaan että jarruneste on ikävää iholla, maalipinnalla ja vaatteissa. Banjopulttien tiivisterenkaat pitää uusia (halpa yleisosa) jos ne avaa (kupariset voinee hehkuttaa uudelleen pehmeiksi). Ei väännä jenkoja mistään (varsinkaan jarrusatulasta tai pääsylinteristä). Ei roskia. Ilmaus pitkän kaavan mukaan. Kattoo youtubesta opetusvideoita.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  21. #21
    Haha, there's your reason!! Piti käyttää rasvaprässiä että sai männät ulos
    IMG_3026.JPG

    Aika selvä homma et uudet männät ja tiivisteet tilaukseen Samoin letkut ja nesteet.

    Sanokaapas onko noi caliperit sellaset että niitä voi vielä käyttää; niissä näkyy vähän ruostetta. Voiko kevyesti hinkata / hioa niitä pois?
    IMG_3029.JPG
  22. #22
    Lainaa caferacer81 kirjoitti Katso viesti
    Haha, there's your reason!! Piti käyttää rasvaprässiä että sai männät ulos
    IMG_3026.JPG

    Aika selvä homma et uudet männät ja tiivisteet tilaukseen Samoin letkut ja nesteet.

    Sanokaapas onko noi caliperit sellaset että niitä voi vielä käyttää; niissä näkyy vähän ruostetta. Voiko kevyesti hinkata / hioa niitä pois?
    IMG_3029.JPG
    Huoletta voi käyttää, nestetiivisteen yläpuolella, pölysuojan alla taitaa olla ruoste.


    gs lc

    BMW, askel kohti aikuisuutta..
  23. #23
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä mä noi männätkin putsaisin karhunkielellä/patapadalla/teräsvillalla ja kiillotus jollain tahnalla. Sitten vasta jos näkyy monttua tai koloa niin veke ja uudet (joskus vaan kattelin niin jäi mielikuva että noi männät olis kalliit). Se tiiviste kuitenkin pitää jos pinta on vaan tarpeeksi tasainen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  24. #24
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa caferacer81 kirjoitti Katso viesti
    Haha, there's your reason!! Piti käyttää rasvaprässiä että sai männät ulos
    IMG_3026.JPG

    Aika selvä homma et uudet männät ja tiivisteet tilaukseen Samoin letkut ja nesteet.

    Sanokaapas onko noi caliperit sellaset että niitä voi vielä käyttää; niissä näkyy vähän ruostetta. Voiko kevyesti hinkata / hioa niitä pois?
    IMG_3029.JPG
    Kosteus ja vesi tehnyt tehtävänsä. Minun mielestä satulan ruosteet voi hiomalla poistaa, kunhan pinta ruostetta. Jos korroosio edennyt pidemmälle, niin laittaisin koko paketin uusiksi. Hyvää käytettyä varmaan löydettävissä edullisesti.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  25. #25
    Satulan ruoste vaikuttais olevan pinnalla aika ohuelti. Mäntien suhteen vähän epäilen että saako niistä enää hyviä. Kyllä niissä tuntuu sellanen epätasaisuus. Ehkä mä koitan hinkata niitä. Tosin uudet ei maksa omaisuutta, noin 120e kahet männät ja uudet tiivisteet.
  26. #26
    Näyttäis että männistä on pinnoitteet puhki, eli hyviä niistä ei saa hiomalla. Sylinterit on ihan ok, tosin puhdistus erittäin tarkkaan ja kasaus reilulla rasvalla. Muuten purkutalkoisiin joutuu uudestaan jo vuoden päästä. Sellainen vinkki tuohon sylinterien puhdistukseen, että dremeli joustavalla letkuvarrella ja teräs- tai messinkiharja niin saa tuon tiivisteurankin oikeasti puhtaaksi ruosteesta.
  27. #27
    Joo samaa mieltä männistä. Parempi ehkä tilata suosiolla uudet, ruostumattomat. Mites toi kasaus, sanoit rasvaa, jossain mainitaan että jarrunesteellä pitäs voidella mäntä. Vinkkejä siihen?

    Itseaiassa multa löytyy just dremel sillä jousto varrella...pääsee kätevästi tohon käsiksi. Kiitti vinkistä
  28. #28
    Lainaa caferacer81 kirjoitti Katso viesti
    Joo samaa mieltä männistä. Parempi ehkä tilata suosiolla uudet, ruostumattomat. Mites toi kasaus, sanoit rasvaa, jossain mainitaan että jarrunesteellä pitäs voidella mäntä. Vinkkejä siihen?
    Ainakin motonetistä on saanut irrallaankin ostettua sellaista "jarrukumirasvaa" joka on joko kirkasta silikonirasvan näköistä tai sitten mustaa etäisesti moottorisilikonia muistuttavaa. Autojen jarrusylinterin korjaussarjoissa ja liukutappisarjoissa noita on kanssa mukana tullut.

    Itse olen ainakin harrastanut sitä, että laittaa tuota rasvaa suhteellisen reilusti tuonne pölysuojan alle juuri tuon mäntien ulkopään ruostumisen estämiseksi. Jarrunestehän imee kosteutta, joten sillä on pikemminkin pahentava vaikutus tuossa välissä, ja uskoisinkin sen ohjeen olevan vain männän sisäänlaittoa helpottamaan.
  29. #29
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Ainakin motonetistä on saanut irrallaankin ostettua sellaista "jarrukumirasvaa" joka on joko kirkasta silikonirasvan näköistä tai sitten mustaa etäisesti moottorisilikonia muistuttavaa. Autojen jarrusylinterin korjaussarjoissa ja liukutappisarjoissa noita on kanssa mukana tullut.

    Itse olen ainakin harrastanut sitä, että laittaa tuota rasvaa suhteellisen reilusti tuonne pölysuojan alle juuri tuon mäntien ulkopään ruostumisen estämiseksi. Jarrunestehän imee kosteutta, joten sillä on pikemminkin pahentava vaikutus tuossa välissä, ja uskoisinkin sen ohjeen olevan vain männän sisäänlaittoa helpottamaan.
    Tuota rasvaa pitää olla tallissa monta tuubia.
    Sillä rasvataan läpiviennit, stefat, sähköliittimien tiivisteet yms. liukastusta tarvitsevat paikat.
    Esim. vent.kopan tiivisteen tiivistepintaan olen tottunut laittamaan tuota rasvaa, jolla henkisesti varmistan tiivisteen asettumisen oikein paikoilleen ja tiiveyden.
  30.  
  31. #30

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Minkälainen pulttiväli tai kiinnitys tuossa arrussa on. Käytetyt satulat uudemmista mopoista ei ole välttämättä huonompi modi tehdä. Esim. tuosta hyvät satulat kohtuu hintaan. Kylkeen vaikka Brembon rcs19 puristin ja kelpaa endoilla vanhalla baijerilaisella.

    http://www.ebay.com/itm/07-08-Yamaha...93edb1&vxp=mtr
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen