Moro,
Eli kysymys kuuluu seuraavasti. Sopiiko moottoripyörän jäähdytysnesteeksi samat litkut kun autoon vai pitääkö aineet peräti hakea jostain merkkikohtaiselta kauppiaalta?
Pakkaskestävyyttähän nesteeltä ei juuri tarvita, poislukien tietenkin huuruksen kaltaiset "hullut" jotka myös talvella ajavat![]()
Sopii ja seos 50/50, tämä korroosiokestävyyden vuoksi ja samalla saa optimin pakkaskestävyyden. Mikäli seos on vahvempaa tai laimeampaa pakkaskestävyys kärsii. Oikeastaan ainoa joka kannattaa / pitää huomioida on se onko aiemmin käytetty neste punaista vai vihreää. Toinen, vihreä, on etyleeniglykolipohjaista ja punainen on propyleeniglykolipohjaista ja näitä ei pitäisi sekoittaa keskenään.
Tietenkin jos jäähdytysjärjestelmä on hyvin huuhdeltu on sama kumpaa nestettä käyttää. Propyleeniglykolipohjainen jäähdytysneste on vähemmän myrkyllistä ja siinä mielessä sen käyttö on suositeltavampaa.
Viimeksi muokannut: Patukka; 12.12.2014 klo 14:37.
Kyllä noilla jotakin väliä on. Esimerkiksi Multistradaan tuli takaisinkutsu jäähdytysnesteen takia. Shellin litkut vaihdettiin Agipin tuotteeseen. Jäähdytin saattoi tukkeutua nesteen vuoksi, joitakin oli kuulemma jouduttu jopa vaihtamaan.
Nykymoottoreissa on kyllä monenlaisia metalliseoksia, joten jos nesteellä on vähänkin taipumusta toimia elektrolyyttinä, voi metalli alkaa kulkeutua pinnalta toiselle. En tiedä oliko tästä kysymys vai mistä.
Takavuosina vanhalla miehellä oli -59 mallin massikka. Siinä oli samat liemet varmaan 20 vuotta, aina oli puhtaat ja kirkkaat, mutta se olikin tehty valuraudasta.
Kun nesteet vaihtaa niin vetenä kannattaa varmaan käyttää samalla puhdistettua vettä mieluummin kuin hanakamaa, ei se kuitenkaan maksa kuin pari ekee litralta. Vesilaitos kuitenkin säätää pH:ta kemikaaleilla, joita nyt ei moottorissa tarvittaisi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuskin Agipkaan jäähdytinnesteitä itse valmistaa, miksi näin on toimittu selviäisi melkoisen varmasti jos saisi molempien nesteiden tuoteselosteet. Valistunut arvaus on kuitenkin se että kyse on ollut silikaateista jotka antavat alumiini- ja kevytmetalliosille paremman korroosiosuojan. Omakohtainen kokemus on kuitenkin osoittanut että aivan tavallinen etyleeniglykolipohjainen toimii riittävän hyvin. On ainakin toiminut niissä autojen ja moottoripyörien moottoreissa, myös täyskevytmetallimoottoreissa, joita minulla on ollut. Ammatillista kokemusta näistä on kertynyt reilun 30. vuoden ajalta jolloin hankin leipäni ajoneuvotekniikan parissa. Tosin aivan viimeistä tietoa alata ei ole vaikka aktiivisesti vieläkin seuraan alan kehitystä.
Kun valmistaja suosittelee jonkin tietyn valmistajan tiettyä nestettä on usein, oikeastaan aina, kyse jälkimarkkinoinnista. Ainakaan minun kohdalleni ei ole tullut sellaista tilannetta etteikö toiselta valmistajalta löydy vastaavalla spesifikaatiolla olevaa tuotetta. Henkilökohtaisesti en jäähdytysnesteiden käytöstä saa millään aikaiseksi sellaista rakettitiedettä mitä jotkin moottorivalmistajat antavat ymmärtää sen olevan. Mutta useinhan tässä on kyse - aivan niin - rahasta.
Viimeksi muokannut: Patukka; 12.12.2014 klo 17:47.
Markka vetoa, että keskustelu on kohta rakettitiedettä
Tislattu vesi on jo mainittu...
Minulla oli Apriliassa vihreät nesteet, mutta rempan jälkeen sinne laitetaan punaisempaa nestettä, koska se sopii paremmin yhteen tankissa olevan värin kanssa.
Paisari on tankin alla ja se nesteen väri näkyy kivasti paisarin läpi.
Neste on itseasiassa viimeisin versio VW G13 jäähdytysnesteestä, joka on kuulemma nykyään ympäristöystävällistä.
Siinä minun kriteeri jäähdytysnesteen valintaan ja EN aio käyttää tislattua vettä, vaan ihan hanavettä.
Meidän kylän hanavesi on niin kalkkipitoista, että olen käyttänyt tislattua vettä. En kestäisi sitä, että moottorin jäähdytyskanavat olisivat yhtä kauhen näköiset kuin minun teepannu.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ei per**le oo sama kuseeko sinne vai ei!
Punaisella ja vihreellä pakkasnesteellä on eroa!
Must be BMW K1200LT
En ole itsekään ollut niin nuuka noista nesteistä, kerroinpahan vaan esimerkin. Rahasta tuskin oli tuossa Ducatin tapauksessa kysymys koska Shelliä muuten suositeltiin joka käänteessä. Takaisinkutsua ei tehdä huvin vuoksi, eikä mainosmielessä, kyllä siinä pyritään välttämään kalliit takuukorjaukset.
Minusta Pera tekee viisaasti ottaessaan selvää asiasta ennenkuin tunkee pyöräänsä mitä litkuja sattuu, vaikkei jäähdytysneste sieltä kriittisemmästä päästä olekaan.
Niin joo ja ilmajäähymiehillä ei ole tähän kysymykseen kompetenssia...
SF 1098S
MTS V4S Sport
Elämä on onneksi mutkikasta
Noniin.
Asia alkaa olemaan aikalailla selvä, eli epäselvä niinkuin täällä asiaan kuuluu. Ja ihan hyvä niin, mielipiteitä ja tietoa kun sattuu olemaan niin montaa erilaista ;)
Hommaan jäähynesteet valmiina 1/1 seoksena olipa sitten mitä vettä tahansa käytetty, vanhat nesteet näyttivät olevan vihreät joten samanväristä valmista lähtee mukaan lähimmältä bensikseltä.
Kiitos vastauksista
Tislatun veden käyttö voi lisätä asiasta mitään tietämättömän mielenrauhaa mutta missään tapauksessa se ei ole tarpeellista. Miksikö, no vaikkapa siksi etten ole sen neljänkymmenen vuoden aikana jonka olen touhunnut moottorien parissa vielä tavannut kertaakaan - yhdenkään jäähdytysnesteen - tuoteselosteessa vaatimusta tislatun veden käytöstä. Jos nesteen valmistajalle kelpaa tavallinen hanasta - tai järvestä - tuleva, puhdas, vesi kelpaa se minullekin.
Eiköhä tuo tislatun veden käyttö mee samaan kategoriaan kuin "mopolla ei voi ajaa metriäkään ilman nahkapukua ja täyttä suojavarustusta" ja "öljyt pitää vaihtaa varmuudenvuoksi ennen ja jälkeen talvisäilytyksen".
Eli teoriassa ehkä voi olla aavistuksen parempi vaihtoehto, mutta käytännössä ei mitään merkitystä.
Paljoko sitä kalkkia on siinä litrassa tai kahdessa hanavettä?
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Niitä hanavesiäkin on hyvin erilaatusia riippuen paikkakunnasta. Googlesta kyllä löytyy kuvia kalkkeutuneista jäähdyttimistä. Itse käytän tislattua.
...
Ja sehän tässä on mukavaa, että jokainen saa käyttää ihan semmosta vettä ku haluaa. Jos haluaa varmuuden maksimointia ni voi käyttää tislattua. Jos on laiska, pihi, tykkää ottaa riskejä tai muuten uskoo hanaveden riittävän ni sitten ottaa vaan hanasta.![]()
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Hep! Tislattua, suolatonta, miksi sitä nyt haluaakaan kutsua. Sitä on hyvä käyttää myös höyrypesurissa, silitysraudassa jne. Ilmankostuttimessa huomaa hyvin sen kalkin kertymisen, ihan kuten vedenkeittimessäkin. Ja kyllä, hanavesissä on suuria eroja!
Yksi vaihtoehto on ostaa ihan valmista seosta, mihin ei tarvi lisäillä vettä ja kaasuttaa vaan menemään![]()
CB K R
Tislattuvesi vähentää mm kalkin muodostumista alumiini lohkoissa ja kansissa.
Ei kiinnosta pätkääkään
Tislattua vettä jäähdyttimeenLOL
Pitäskö laittaa Delvac'cia?
<p>2002-2014</p>
Niinpä! Eikä sitä mihin tehtaan ensitäyttöneste on tehty... Ei kannata hankkia ensinkään vesijäähdytteistä ni pääsee tästäkin ongelmasta. Tai jos sittenkin käyttäis lähdevettä? Alkaa oleen taas Suomi24-tasoista kamaa.
Yksi asia on kuitenkin varma, laittoi mitä tahansa niin perseelleen se menee...
CB K R
Kyllä ne Japanissa tietää mikä on moottorille hyväksi.Yamaha Motor Co., Ltd. kirjoitti