Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Millaisia kokemuksia teillä on noista motskarien peräkärryistä.
    Ajattelin josko sellaisen tekisi itse. Lähinnä jousitus kiinnostaa, millainen on ollut toimivin , mutta muukin mp-peräkärry aihe kiinnostaa.
  2. #2
    Kurapyöräilijöiden foorumilla on aiheesta juttua runsaasti.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  3. #3
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Täällä ainakin jotain juttua:
    moottoripyora.org keskustelu Perävaunu-prätkään

    Kuvathan tuosta jutusta on kadonnu, mut olihan tää Kawabatan "Kawaraanari" sellanen ilmiö tien päällä, ettei ihan heti unohdu jos sen sattu kohtaamaan
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  4. #4
    Tuttavapiirissä parikin mopoa peräkärryllä. Yhteistä molemmille, että kuskien mielestä tuota ei juuri huomaakaan ajossa.
    <p>2002-2014</p>
  5. #5
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Mun kärry rupeaa tuntumaan vasta siinä 160 kohdilla. Jyrkemmissä mutkissa joutuu hiukan voimakkaammin ohjaamaan. Koukun korkeus ja aisan pituus on oikeastaan ne tärkeimmät jotka vaikuttavat kärryn käyttäytymiseen. Koukku mahdollisimman alas ja aisa vaakatasoon. Mun kärry on muuten myynnissä. jos kiinnostaa niin paiskaa yv:tä niin voin laittaa kuvia
    Elämä on onneksi mutkikasta
  6. #6
  7. #7
    Lainaa hulkster kirjoitti Katso viesti
    Kawabatahan tuo.

    http://kawabata.suntuubi.com/?cat=1
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  8. #8
    Jaa meinaat kuskata pyörällä kärryä eikä päinvastoin... kurkkaas Trucoffin yksipyöräistä. http://www.trucof.fi/moottoripyora-tarvikkeet
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mun kärry rupeaa tuntumaan vasta siinä 160 kohdilla.
    Kuvittelin, että mp kärryn kanssa tarkoittaa 80 nopeurajoitusta..?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  10. #10
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kuvittelin, että mp kärryn kanssa tarkoittaa 80 nopeurajoitusta..?
    Superbike #7
  11. #11
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kuvittelin, että mp kärryn kanssa tarkoittaa 80 nopeurajoitusta..?
    Näin sitä saadaan kaverin nimi epäiltyjen rekisteriin. Kohta lööpit kirkuvat "Netissä kehuskelu johti 16000 euron sakkoihin".
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #12
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Näin sitä saadaan kaverin nimi epäiltyjen rekisteriin. Kohta lööpit kirkuvat "Netissä kehuskelu johti 16000 euron sakkoihin".
    Äh... toi on vedetty suljetulla alueella.

    Kawaraanarin kärry-yhdistelmä on kyllä klassikko. Lisäksi se rottapyörä oli aika ilmestys. Vieläköhän mies jossain vaikuttaa?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #13
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Kuvittelu, että kaikilla on joku Kaks'Plussa -tili? Mua epäilyttää aina, kun jonkun foorumilinkki johtaa sisäänkirjaussivulle, salasanojen kalastelua?
    Pahoitteluni.

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../Moporekka.jpg
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  14. #14
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kuvittelin, että mp kärryn kanssa tarkoittaa 80 nopeurajoitusta..?
    Niin siis totta kai kokeiltiin suljetulla alueella ja ammatti stunttimiesten opastuksella. Paloauto ja ambulanssi passissa.

    En kait mää mikään hullu ole, kun kärrykin itse tehty.


    Tän saa omaks muutamalla satasella.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  15. #15
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Saksaan ei kannata lähtee prätkällä jossa p-kärry.
    Vaativat e-kortin ja lisäks jos on jarruton, niin nopeusrajoitus on 60 km/h eikä autobhanalle oo asiaa.

    Sen lisäks ruotsikin kannattaa ehkä kiertää, jos on jarruton, sillä sielä jarruttoman nopeusrajoitus on 50 km/h.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  16. #16
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Saksaan ei kannata lähtee prätkällä jossa p-kärry.
    Vaativat e-kortin ja lisäks jos on jarruton, niin nopeusrajoitus on 60 km/h eikä autobhanalle oo asiaa.

    Sen lisäks ruotsikin kannattaa ehkä kiertää, jos on jarruton, sillä sielä jarruttoman nopeusrajoitus on 50 km/h.
    Mä olen luullut että se tarkoittaa jousittamatonta kärryä, kuten Suomessa vai olenko taas tyhmä
    Elämä on onneksi mutkikasta
  17. #17
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Saksaan ei kannata lähtee prätkällä jossa p-kärry.
    Vaativat e-kortin ja lisäks jos on jarruton, niin nopeusrajoitus on 60 km/h eikä autobhanalle oo asiaa.

    Sen lisäks ruotsikin kannattaa ehkä kiertää, jos on jarruton, sillä sielä jarruttoman nopeusrajoitus on 50 km/h.
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mä olen luullut että se tarkoittaa jousittamatonta kärryä, kuten Suomessa vai olenko taas tyhmä
    Eri maissa erilaiset lait

    Mut tarkistin, muistista "heittämäni väitteeni" ja ainakin ruotsis on homma muuttunu.
    (ja oli tossa saksan kohdalla pari pientä virhettä)

    Ruotsissa on 2009 alkaen sallittu (eu: yhtenäisyyten vedottu) myös jarruttomille p-vaunuille 80 km/h.
    Tämä vanha 50 km/h koski myös autoja, joissa jarruton kärry.

    Saksassas taas on edelleen voimassa tuo 60 km/h ja siihen ei edes auta vaik mp:n peräkärryn varuistais jarruilla.
    Saksalainen tieliikennelaki kun ei tunne mp-perävauna, vaan se on siellä "jälkiajoneuvo" ja sellasen rajoitus on 60 km/h.
    Mut sitä saa vetää myös autobhanal eikä vaadi e-korttia.
    Ja kuulema paikalliset Polizeit suosittelet, jos nyt sinne autobahnalle lähtee, pientä ylinopeutta joku 80-90 km/h, ettei jää rekkojen jalkoihin, mut paljon enempää eivät katso sormien läpi.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  18. #18
    Yhä kiinnostaisi rungon teko ohjeet... Ennen kaikkea millaista jousitusta kärryyn kannattaisi suunnitella... ja mitä ei missään nimessä kannata edes ajatella.
  19. #19
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Olikos moottoripyöriin muuten tehty noita ykspyöräisiä kärryjä? Tietty pitää olla ennemmin pienemmän kuin isomman sorttinen, mutta muuten vois rakenne olla yksinkertaisempi ja keveämpi. Toteutus vois nojata vaikka eBaysta hankittuun pienemmän mp:n takahaarukkaan ja takapyörään. Mahdollistais myös jarrun ja jousituksen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #20
    Tollasia Jawa -peräkärryjä yhdellä pyörällä olen bongaillut : http://www.nettimoto.com/en/jawa/velorex/1715984
  21. #21
    Olen tässä talven pimeinä iltoina suunnitellu mp-perävaunua. Mitä olisitte mieltä tällaisesta kytkentätavasta pyörään? Kuvassa vasemmalle lähtee siis perävaunun aisa ja oikealla tukeva MP-tarakka, johon hitsattu mutteri kiinni kärryn kiinnityspisteeksi. Aisan päänä käyttäisin nivelpäätä, itse liitos pultilla ja varmistus rengassokalla.
    Viimeksi muokannut: Jagroan; 05.03.2015 klo 21:54.
  22. #22
    Eikös se kiinnityskohta nouse aika ylös ja pitäisikö olla kuitenkin hyväksytty tehdastekoinen vetopää?
    Tuleeko Jollain viranomaisella sanomista.

    http://store.bushtec.com/SearchResults.asp?Cat=2

    Tuommoisilla vetokohta jää alas.
    Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 22.02.2015 klo 07:06.
  23. #23
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jagroan kirjoitti Katso viesti
    Olen tässä talven pimeinä iltoina suunnitellu mp-perävaunua. Mitä olisitte mieltä tällaisesta kytkentätavasta pyörään? Kuvassa vasemmalle lähtee siis perävaunun aisa ja oikealla tukeva MP-tarakka, johon hitsattu mutteri kiinni kärryn kiinnityspisteeksi. Aisan päänä käyttäisin nivelpäätä, itse liitos pultilla ja varmistus rengassokalla.
    Kiinnityspisteen korkeus sitten siihen renkaan akselin korkeudelle. Tai vähän alle riipuen kärryn aisan pituudesta. Ei toi muuten huonolta näytä. Tosin helpoin kun hakee b tai m kaupasta kuulan ja kidan. Jos on yksi pyöräinen niin sitten toi kuulakita ei toimi
    Elämä on onneksi mutkikasta
  24. #24
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    Eikös se kiinnityskohta nouse aika ylös ja pitäisikö olla kuitenkin hyväksytty tehdastekoinen vetopää?
    Tuleeko Jollain viranomaisella sanomista.

    http://store.bushtec.com/SearchResults.asp?Cat=2

    Tuommoisilla vetokohta jää alas.
    Siinä on kilohinta kohdallaan 400 koukusta. No elämä on
    Elämä on onneksi mutkikasta
  25. #25
    Entäs ne kärryt? Rumia kuin mitkä ja hinta 3000 usd:sta ylöspäin.
    Me ollaan vaan köyhiä.
  26. #26
    Lainaa Ossinmopo kirjoitti Katso viesti
    Eikös se kiinnityskohta nouse aika ylös ja pitäisikö olla kuitenkin hyväksytty tehdastekoinen vetopää?
    Tuleeko Jollain viranomaisella sanomista.

    http://store.bushtec.com/SearchResults.asp?Cat=2

    Tuommoisilla vetokohta jää alas.

    Finlex sanoo vetopäästä sivuilla https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030409 seuraavaa:
    "21 b §
    Vetolaitteet
    L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunun vetolaitteiden tulee olla kestävät ja tarkoituksenmukaiset. Niissä tulee olla tahattoman avautumisen estävä laite."

    Elikkä vetopään ei tarvitse olla tehdastekoinen saati hyväksytty. Tuota en tullut ajatelleeksi, että vetopään olemisesta korkealla voisi olla jotain haittaa. Tuolla rakenne tyylillä ei tarakkaa tarvitsisi koskaan ottaa pyörästä irti ja siksi tuollainen ajatus syntyi. Myös linkin http://www.bajahill.net/2011/12/pera...kenlaisia.html peräkärryssä on aisa tarakassa ja se näyttää ihan ok rakenteelta.
  27. #27
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jagroan kirjoitti Katso viesti
    Finlex sanoo vetopäästä sivuilla https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030409 seuraavaa:
    "21 b §
    Vetolaitteet
    L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunun vetolaitteiden tulee olla kestävät ja tarkoituksenmukaiset. Niissä tulee olla tahattoman avautumisen estävä laite."

    Elikkä vetopään ei tarvitse olla tehdastekoinen saati hyväksytty. Tuota en tullut ajatelleeksi, että vetopään olemisesta korkealla voisi olla jotain haittaa. Tuolla rakenne tyylillä ei tarakkaa tarvitsisi koskaan ottaa pyörästä irti ja siksi tuollainen ajatus syntyi. Myös linkin http://www.bajahill.net/2011/12/pera...kenlaisia.html peräkärryssä on aisa tarakassa ja se näyttää ihan ok rakenteelta.
    Varmaan tuollaisessa yksirenkaisessa kiinnitys pisteen korkeudella ei olekkaan niin suurta merkitystä, kun se kallistelee mukana. Mutta jos ajattelee niin että kiihdytät tai jarrutat, mikä kohta on herkin työntävälle tai vetävälle voimalle. Tai jos olet kurvisa kallellaan onko sama heilutatko pyörää jalkatapista vai takatarakasta.
    Kokemusta noista yksipyöräisistä ei ole mutta ajatuksen tasolla ja kaksi pyöräisessä korkeudella on erittäin suuri merkitys.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  28. #28
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Varmaan tuollaisessa yksirenkaisessa kiinnitys pisteen korkeudella ei olekkaan niin suurta merkitystä, kun se kallistelee mukana. Mutta jos ajattelee niin että kiihdytät tai jarrutat, mikä kohta on herkin työntävälle tai vetävälle voimalle. Tai jos olet kurvisa kallellaan onko sama heilutatko pyörää jalkatapista vai takatarakasta.
    Kokemusta noista yksipyöräisistä ei ole mutta ajatuksen tasolla ja kaksi pyöräisessä korkeudella on erittäin suuri merkitys.
    Jep tämä onkin hyvä huomio, pitää yrittää miettiä tuolle kiinnitystapa johonkin alemmas.

    Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan niin kokonaissuunnitelma on jotain tällaista



    Perävaunukokoonpanon kokonaismassaksi olen arvioinut noin 60 kg. Kaikki on vielä suunnitelma asteella, pyöräkin vasta kuva mainoslehdestä.
    Viimeksi muokannut: Jagroan; 05.03.2015 klo 22:21.
    2016: Honda CBF125 -09
    2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
    2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
  29. #29
    katsopa bushtecin sivuilta kuvat esim. yamaha fjr-1300 raudoista.
    Sitä en tiedä mihin ne etupäästä on kiinni laitettu. Runkoputkeen tms. jollain vastaavalla tavalla kuin moottorinsuojaraudat.

    Tuolta lisää eri variaatioita.
    http://www.ebay.com/bhp/pull-behind-motorcycle-trailer

    Esim

    http://www.ebay.com/itm/Honda-ST1300...-/360982786924
    Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 22.02.2015 klo 15:15.
  30.  
  31. #30
    Tuo Jagroanin suunnittelema kiinnitys mielestäni parempi moottoripyörässä kuin ne tavalliset kuulakytkimet.
    Pääsee pyörimään rajattomasti pituusakselin ympäri, voi olla korvaamaton ominaisuus jossain ääritilanteessa.

    Esimerkiksi jos tuollaisen metriä leveän, pienipyöräisen, kevyen kärryn toinen pyörä osuu asfaltissa olevaan päänkokoiseen reikään, josta kärry lähtee yrittämään vaakakierrettä. Vois kuvitella että olisi parempi että kärry pääsee vapaasti kaatumaan kuin että vie veturinkin kyljelleen.
    Ja saattaahan jossain väistötilanteessa pyörä kallistua niin paljon että loppuu vara tavallisesta kuulakytkennästä, ja silloin voi kaarreominaisuudet muuttua radikaalisti.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen