Millaisia kokemuksia teillä on noista motskarien peräkärryistä.
Ajattelin josko sellaisen tekisi itse. Lähinnä jousitus kiinnostaa, millainen on ollut toimivin , mutta muukin mp-peräkärry aihe kiinnostaa.
Kurapyöräilijöiden foorumilla on aiheesta juttua runsaasti.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Täällä ainakin jotain juttua:
moottoripyora.org keskustelu Perävaunu-prätkään
Kuvathan tuosta jutusta on kadonnu, mut olihan tää Kawabatan "Kawaraanari" sellanen ilmiö tien päällä, ettei ihan heti unohdu jos sen sattu kohtaamaan![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tuttavapiirissä parikin mopoa peräkärryllä. Yhteistä molemmille, että kuskien mielestä tuota ei juuri huomaakaan ajossa.
<p>2002-2014</p>
Mun kärry rupeaa tuntumaan vasta siinä 160 kohdilla. Jyrkemmissä mutkissa joutuu hiukan voimakkaammin ohjaamaan. Koukun korkeus ja aisan pituus on oikeastaan ne tärkeimmät jotka vaikuttavat kärryn käyttäytymiseen. Koukku mahdollisimman alas ja aisa vaakatasoon. Mun kärry on muuten myynnissä. jos kiinnostaa niin paiskaa yv:tä niin voin laittaa kuvia
Elämä on onneksi mutkikasta
zzr1400
Kawabatahan tuo.
http://kawabata.suntuubi.com/?cat=1
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Jaa meinaat kuskata pyörällä kärryä eikä päinvastoin... kurkkaas Trucoffin yksipyöräistä. http://www.trucof.fi/moottoripyora-tarvikkeet
SF 1098S
MTS V4S Sport
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pahoitteluni.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../Moporekka.jpg
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Saksaan ei kannata lähtee prätkällä jossa p-kärry.
Vaativat e-kortin ja lisäks jos on jarruton, niin nopeusrajoitus on 60 km/h eikä autobhanalle oo asiaa.
Sen lisäks ruotsikin kannattaa ehkä kiertää, jos on jarruton, sillä sielä jarruttoman nopeusrajoitus on 50 km/h.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Eri maissa erilaiset lait
Mut tarkistin, muistista "heittämäni väitteeni" ja ainakin ruotsis on homma muuttunu.
(ja oli tossa saksan kohdalla pari pientä virhettä)
Ruotsissa on 2009 alkaen sallittu (eu: yhtenäisyyten vedottu) myös jarruttomille p-vaunuille 80 km/h.
Tämä vanha 50 km/h koski myös autoja, joissa jarruton kärry.
Saksassas taas on edelleen voimassa tuo 60 km/h ja siihen ei edes auta vaik mp:n peräkärryn varuistais jarruilla.
Saksalainen tieliikennelaki kun ei tunne mp-perävauna, vaan se on siellä "jälkiajoneuvo" ja sellasen rajoitus on 60 km/h.
Mut sitä saa vetää myös autobhanal eikä vaadi e-korttia.
Ja kuulema paikalliset Polizeit suosittelet, jos nyt sinne autobahnalle lähtee, pientä ylinopeutta joku 80-90 km/h, ettei jää rekkojen jalkoihin, mut paljon enempää eivät katso sormien läpi.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Yhä kiinnostaisi rungon teko ohjeet... Ennen kaikkea millaista jousitusta kärryyn kannattaisi suunnitella... ja mitä ei missään nimessä kannata edes ajatella.
Olikos moottoripyöriin muuten tehty noita ykspyöräisiä kärryjä? Tietty pitää olla ennemmin pienemmän kuin isomman sorttinen, mutta muuten vois rakenne olla yksinkertaisempi ja keveämpi. Toteutus vois nojata vaikka eBaysta hankittuun pienemmän mp:n takahaarukkaan ja takapyörään. Mahdollistais myös jarrun ja jousituksen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tollasia Jawa -peräkärryjä yhdellä pyörällä olen bongaillut : http://www.nettimoto.com/en/jawa/velorex/1715984
Olen tässä talven pimeinä iltoina suunnitellu mp-perävaunua. Mitä olisitte mieltä tällaisesta kytkentätavasta pyörään? Kuvassa vasemmalle lähtee siis perävaunun aisa ja oikealla tukeva MP-tarakka, johon hitsattu mutteri kiinni kärryn kiinnityspisteeksi. Aisan päänä käyttäisin nivelpäätä, itse liitos pultilla ja varmistus rengassokalla.
![]()
Viimeksi muokannut: Jagroan; 05.03.2015 klo 21:54.
Eikös se kiinnityskohta nouse aika ylös ja pitäisikö olla kuitenkin hyväksytty tehdastekoinen vetopää?
Tuleeko Jollain viranomaisella sanomista.
http://store.bushtec.com/SearchResults.asp?Cat=2
Tuommoisilla vetokohta jää alas.
Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 22.02.2015 klo 07:06.
Elämä on onneksi mutkikasta
Entäs ne kärryt? Rumia kuin mitkä ja hinta 3000 usd:sta ylöspäin.
Me ollaan vaan köyhiä.![]()
Finlex sanoo vetopäästä sivuilla https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030409 seuraavaa:
"21 b §
Vetolaitteet
L-luokan ajoneuvon ja polkupyörän perävaunun vetolaitteiden tulee olla kestävät ja tarkoituksenmukaiset. Niissä tulee olla tahattoman avautumisen estävä laite."
Elikkä vetopään ei tarvitse olla tehdastekoinen saati hyväksytty. Tuota en tullut ajatelleeksi, että vetopään olemisesta korkealla voisi olla jotain haittaa. Tuolla rakenne tyylillä ei tarakkaa tarvitsisi koskaan ottaa pyörästä irti ja siksi tuollainen ajatus syntyi. Myös linkin http://www.bajahill.net/2011/12/pera...kenlaisia.html peräkärryssä on aisa tarakassa ja se näyttää ihan ok rakenteelta.
Varmaan tuollaisessa yksirenkaisessa kiinnitys pisteen korkeudella ei olekkaan niin suurta merkitystä, kun se kallistelee mukana. Mutta jos ajattelee niin että kiihdytät tai jarrutat, mikä kohta on herkin työntävälle tai vetävälle voimalle. Tai jos olet kurvisa kallellaan onko sama heilutatko pyörää jalkatapista vai takatarakasta.
Kokemusta noista yksipyöräisistä ei ole mutta ajatuksen tasolla ja kaksi pyöräisessä korkeudella on erittäin suuri merkitys.
Elämä on onneksi mutkikasta
Jep tämä onkin hyvä huomio, pitää yrittää miettiä tuolle kiinnitystapa johonkin alemmas.
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan niin kokonaissuunnitelma on jotain tällaista
Perävaunukokoonpanon kokonaismassaksi olen arvioinut noin 60 kg. Kaikki on vielä suunnitelma asteella, pyöräkin vasta kuva mainoslehdestä.
Viimeksi muokannut: Jagroan; 05.03.2015 klo 22:21.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
katsopa bushtecin sivuilta kuvat esim. yamaha fjr-1300 raudoista.
Sitä en tiedä mihin ne etupäästä on kiinni laitettu. Runkoputkeen tms. jollain vastaavalla tavalla kuin moottorinsuojaraudat.
Tuolta lisää eri variaatioita.
http://www.ebay.com/bhp/pull-behind-motorcycle-trailer
Esim
http://www.ebay.com/itm/Honda-ST1300...-/360982786924
Viimeksi muokannut: Ossinmopo; 22.02.2015 klo 15:15.
Tuo Jagroanin suunnittelema kiinnitys mielestäni parempi moottoripyörässä kuin ne tavalliset kuulakytkimet.
Pääsee pyörimään rajattomasti pituusakselin ympäri, voi olla korvaamaton ominaisuus jossain ääritilanteessa.
Esimerkiksi jos tuollaisen metriä leveän, pienipyöräisen, kevyen kärryn toinen pyörä osuu asfaltissa olevaan päänkokoiseen reikään, josta kärry lähtee yrittämään vaakakierrettä. Vois kuvitella että olisi parempi että kärry pääsee vapaasti kaatumaan kuin että vie veturinkin kyljelleen.
Ja saattaahan jossain väistötilanteessa pyörä kallistua niin paljon että loppuu vara tavallisesta kuulakytkennästä, ja silloin voi kaarreominaisuudet muuttua radikaalisti.