Uudellamaalla ryhdytään kokeilemaan ns. kolmiuloitteisia liikennemerkkejä: http://yle.fi/uutiset/kolmiulotteise...maalla/7530660
Mie ryhdyin pohtimaan, että mitenhän tuo vaikuttaa moottoripyöräilijöiden turvallisuuteen? Merkintä on keskellä kaistaa jyrsittynä. Ja uutisen mukaan, kun ajaa oikein, merkintä näkyy vain vähän tummempana alueena. Maalausta ei näe ensinkään tällöin. Missähän kohtaa rampissa jyrsintä on, sattuuko moottoripyörällä ajamaan juuri silloin kallistuksessa? Mahtaa sadekelillä etenkin maalausten vuoksi aiheuttamaan pieniä yllätyksiä. Mitä luulette, että aiheuttaako tämä kokeilu kaatumisonnettomuuksia?
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
nakyy+autoilijalle.jpg
Kyllä näyttäis aikas ikävästi siltä että tollaseen sadevesikouruun kun pikkasen huonosti ylikovaa tulee niin huonosti käy.
Sopivasti kuvakaan ei näköjään toimi kun autoilijoille![]()
Miten lie pimeällä, ainakin talvella peittynevät lumeen ja jäähän..?
Voisi olla parempikin merkki.. Näitä näkee Saksassa paljon, tällaista ei voi olla huomaamatta - vai voiko
![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Olipas harvinaisen kuollut idea jo syntyessään mutta eipä yllätä kun suomessa on kehitelty, kai tää kilpailutettiin ja taas valittiin paskin vaihtoehto. Täällä yritetään risteyksien ja ajolinjojen merkkejä lykkiä tohon asvalttiin aina kovalla sykkeellä miettimättä, että ne on sitten taas 3-5kk lumen peitossa siellä maassa. Muualla maailmassa missä luntakaan ei ole niin tottakai ne lykätään sinne ylös roikkumaan mistä merkin näkee joku muukin kun ekana ajanut auto (joka makaa merkin päällä jonossa).
Seuraavaksi varmaan jyrsitään tie poikki ettei kukaan pysty ajamaankyllä nyt on oravalle talvi koittanut.
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Suomen tiestö on muutenkin niin huonossa kunnossa, pitääkö ne pilata lopullisesti tahallaan.
Semmonen kuski joka erehtyy ajamaan väärään suuntaan ei luultavasti tajua/huomaa oli siinä mikä kieltomerkki hyvänsa.
Tuon kokeilun hinta on varmaan muutama miljoona, että näin meidän verorahoista huolehditaan.![]()
No kyllä tuntuu siltä, että tästä on taas järki kaukana.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Mikäköhän siinä on että tuo Saksan tyyli ei muka kelvannut?![]()
Aika monessa rampissa kun kuitenkin on ne opasteet about vastaavilla paikoilla jo valmiina, niin lätkästään sinne harmaan opastetaulun taustaan nuo kieltomerkit ja homma ratkaistu. Tolpat, merkit ja liimapinnat ovat siis jo valmiina, vain liikennemerkki-tarrat puuttuu
Eikä mikään estä jo muutenkin lätkimästä noita kieltotarroja niihin tien varressakin jo olevien opasteiden harmaisiin taustoihin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No okei ehkä tätä ei varsinaisesti suomessa ole keksitty mutta vain suomalainen sen tahtoo täällä ottaa käyttöön, kai tää on tuttu sitten jostain aurinkorannoilta missä asvaltit vedetään uusiksi kerran puoleen vuoteen.
"Olemme saaneet ulkomailta kokemuksia, että tämmöiset kolmiulotteiset merkinnät missä kieltomerkki nouse tienpinnasta esiin parantaa merkittävästi kieltokylttien vaikutusta, kertoo projektipäällikkö Tuomas Vasama Uudenmaan ely-keskuksesta."
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Bike-lehden nettisivuilla jo asiallinen uutinen hommasta, että voipi aiheuttaa kaatumisia:
http://www.bike.fi/blogi/toimituksel...-huonontamalla
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Jos tuon merkin oletettu leveys on noin metri, niin eikö silloin jää kummallekin puolelle metrin kaistaleet joista merkin voi ohittaa jos ei halua ajaa yli?
Aivan samalla tavalla kuin nämä ns. pyramidihidasteet, ei niistä ole pakko mennä keskeltä yli. Kyllä kai ne saa kiertää?
😘
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jos joku tuollaiseen jatkossa kaatuu, niin ilmoitusta sitten vaan heti SMOTO:lle ja ely-keskukselle, jos vaikka tajuaisivat olla viemättä kokeilua pidemmälle. Kun ei kuulema negatiivisia kokemuksia ole saatu asiasta. Tosiaan, miten hyvin mahtaa kestää urat kulutusta parinvuoden jälkeen, vettä kun sataa uriin, liikenne syö ja talvi popsii vetisiä uria. Täyttyvät lumesta talvella. Halvempaa ja fiksumpaa tosiaan olis ollut laittaa jotain kirkkaita tai vaikka leditauluja mallia turunväylä kertomaan väärästä suunnasta. Varmasti olis myös näkymy paremmin kun katsomalla alas tienpintaan, jos siinä edes sattuvat yllämainituista syistä näkemään mitään.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Saksan mallin mukaiset liikennemerkit varmasti paras, näkyvin ja halvin ratkaisu.
Tuli mieleeni, että nykytekniikalla voisi halutessaan toteuttaa jopa sellaisen ratkaisun jossa kamera kuvaa auton rekisterinumeron joka ajaa väärään suuntaan. Suuntahan on helppo selvittää teknisesti. Sitten sopivassa kohtaa iso näyttötaulu joka läväyttää auton rekisterinumeron näytöön ja käskee pysäyttämään heti.
Samalla viesti kuvan kera lähimmälle poliisille joka tulee ja voisi vähän sakottaa ja lähettää kaverin lääkärin tarkastukseen ajokyvyn suhteen.
Kai ne tienrouhijat on käyneet tutustumismatkalla jossain Espanjassa tms. ja nyt pitää matkalaskunhyväksyjälle saada jotain näytettävää.
Lähtiköhän tiehallinto etsimään ratkaisua ongelmaan jota meillä ei edes ole?
En nyt meinaan äkkiseltään muista lukeneeni yhdestäkään pahasta liikenneonnettomuudesta, joka olisi johtunut siitä, että joku paapa dementikko vetelee motaria vastakarvaan. (Saksassahan näitä tapauksia on keskimäärin 5 vuorokaudessa. Ei siis onnettomuuksia, vaan väärään suuntaan ajavia).
Tästä tulikin mieleeni lempivitsini jossa äijä autobahnilla ajaessa kuulee radiosta varoituksen vastaantulevasta ajoneuvosta. Ja jupisee itsekseen että ai miten niin yks, vittu niitähän on satoja...
image.jpg
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
"Tiemerkintä näkyy vain kiellettyä ajosuuntaa ajavalle. Oikeaan suuntaan posottavalle merkki näkyy tummana läikkänä tien pinnassa."
Niin että näkyy jos näkyy
Vaan eipähän noita motareita pajoa tule suhailtua kun tuppaa olemaan vähän tylsiä![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Voin yrittää tällä viikolla käydä muutamaan kertaan ajamassa yli täristimen pitämättä stongasta kiinni.
Tuskin kerkee metrin matkalla kaatumaan. Kun kissa tai koirakin sanoo vaan flop, pop ja flop.
Hyvä idea olisi ollut laittaa täristykset auton renkaiden leveydelle niin, että vastakarvaan ajaessa tippuu tekarit suusta. Silloin ehkä oikeesti olisi joku dementikko saattanut havahtua, että olenkohan tekemässä jotain tyhmää.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ja kuka huomaa edes tuollaista, tuolla pitää olla kokoa, jostain kuorma-autosta voisi huomata paremmin.
Henkilöautossa ja prätkässä katse saattaa olla kauempana.
Minusta muutaman liikennemerkin kokoa voisi oikeasti kasvattaa, niin kuin nopeusmerkkejä, kärkikolmioita ja sitten jotain kieltomerkkejä, jos on epäillys että ihmiset eivä huomaa.
Olisi paljon yksinkertaisempaa, no tää suomi on muutenkin niin outo maa, joka haluaa tehdä omia. Sitä varten meillä on tuo trafi olemassa, joku voisi laittaa viestiä sinne että onko kukaan miettinyt kuinka vaarallista tuo on motoristille..
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
MMAF naamakirjasivulta lainattua
"
Tänään keskusteluun on noussut uutisten myötä Uudenmaan ELY-keskuksen koeluontoisesti tehdyt kolmiulotteiset tiemerkinnät.
Tämän hetkisten tietojemme mukaan tiemerkinnät tehdään päällysteeseen jyrsimällä. Jyrsintä on siniaallonmuotoinen, jota käytetään herätejyrsintänä myös tien reunaviivojen yhteydessä.
Kielletyn ajosuunnan merkinnät tehdään moottoritien rampin loppuosaan, jossa ajonopeus pitäisi olla hiljainen ja tien geometria suora. Eritasoliittymien rampit on valaistu ja jyrsintäkohdan pitäisi olla havaittavissa tien pinnassa, ELY-keskuksen mukaan.
MMAF:n osalta toivoisimme teidän kertovan kokemuksista näistä merkinnöistä meille tähän ketjuun, tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hallitus(at)mmaf.fi
Aioimme keskustella lisää ELY-keskuksen kanssa aiheesta, sekä käydä tutustumassa tälläiseen merkintään.
Tällä hetkellä voitte informoida muita motoristeja jakamalla tätä päivitystä täällä sosiaalisessa mediassa ja seuraavaa linkkiä, josta selviää kaikki koeluontoiset merkinnät kartalla.
https://www.google.com/maps/d/viewer...o.kd3veEFl4PtI
"
Rampin loppuun jyrsityt merkit, ettei dementikot aja väärään suuntaan ja
rampin alkuun perinteiset varoitusmerkit: " vaara! Jyrsintöjä tiessä"
Helpompaa, isommat merkit molemmin puolin. No joku kumminkin sekottaisi sen johokin muuhun kaistaan![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Suunnilleen tässä kohta google maps tuli mua papparainen autolla vastaan 2-3 viikkoa sitten.
(Ramppi nykyään vähän erilainen mikä tää vuoden 2011 street weivis, ku siihen tehty toinen liittymä 5-sataa metriä tuost pohjoiseen.)
Väärään suuntan ajo vaikka rampis on asfalttiin maalattu noi saatanan isot liittymis nuolimerkit. Luulis sen jo laittavan jonku kellon soimaan päässä?
Tai ehkä jokin tämän papalla havahdutti, ku väisti mua vasemmalle, vaik oikeanpuoleisessa liikenteessä yleensä väistetään vastaantulevia oikealle (pieni lisäylläri tuo väistösuuntakin)
Tai voihan se olla, et joku lähes sokee vanhus näkee, kaihin hämärtämän näkökentän takaa tollasen kalliin hienon 3-ulotteisen merkin vähän paremmin, ku katuun maalatut isot nuolet?![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Tämähän se on, että ei siinä mitkään maailman merkit auta (tai no voihan toi 3D-merkki olla joku messias) jos joku vetelee tuolla liikenteessä noin himmeillä valoilla ja kaikki natsit ei ole bunkkerissa kasassa. Tuossa varmaan ei olisi enään puomikaan auttanut, no ehkä joku siirtolohkare.
Kawasaki ZZR 1400 -13 ex: Honda CB1000RA -11, Honda CB600F Hornet -09
Näemmä Veikkolan ramppi suljettu illalla 23.10., eli varmaan silloin jyrsitään. Oon nyt tuota kotiramppiani katsellut, enkä kyllä tajua miten millään normijärjellä varustettu yksilö voisi päästä ajamaan siinä väärään suuntaan. Ja jos se normijärki puuttuu, miten tien pintaan poikkeava merkintä lopputulosta enää muuttaisi.
En tajua miksei näitä voitu tehdä vaikkapa kielletyn ajosuunnan merkin kokoa kasvattamalla vaikka 1,5 metriin, jos se merkin huomaaminen on ongelma. Noh, raportoin uudistuksen kun siitä pääsee nauttimaan. Lähtökohtaisesti koen hankkeen virkamiehen aivopieruksi, jolle vain suomalaisessa julkisessa sektorissa on tilausta. Täytyy nakata tienkäyttäjän kuuma linja pikavalintoihin ja urputtaa joka kerta kun merkki ei lumen alta näy.
Ei kyllä mitenkään motarirampin tahallinen jyrsimällä paskominen sovellu mun ajatuksenjuoksuun turvallisuuden lisääjänä.