Aamulla töihin mennessä pysähdyin risteykseen odottamaan risteävällä tiellä tulevia. Siihen ajoi vasemmalta tyyppi prätkällä ja kanttasi vasemmalle päin kääntyen ja veti lipat märällä tiellä siinä silmieni edessä. Keula lähti alta ja pyörä oli kuskeineen asfaltilla ennen kuin ehti kissaa edes ajatella. Onneksi kuskille ei tullut fyysisiä vaurioita.
Päivällä töistä palatessani katsoin risteystä etsien kaatumisen syytä. Ainoa tiestä johtuva tekijä joka olisi saattanut kaatumisen aiheuttaa oli risteyksen läpi ajoradan reunassa menevä katkoviiva. Mahdollisesti märkä viiva oli niin liukas, että keula lipesi alta.
Onko kukaan hakenut korvauksia liukkaiden tiemerkintöjen tai kaivonkansien tai hiekan aiheuttamien kaatumisten vahinkoihin? Tienpinnan kuopistahan on mahdollista saada korvauksia....
olis kyllä kiva tietää paljoko rahaa irtoo /monttu
toissapäivänä kävin ohjastamassa reippaan 200km, ja kyllä oli monttuja aika hitosti... tilille ei tullu penniäkään
minne voi valittaa?
Miten tienpitäjä voisi olla korvausvelvollinen tapauksessa jossa kuski on ollut varomaton ajaessaan liukkaan tiemerkinnän päältä? Sama pätee liukkaisiin kaivonkansiin.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Eikös tienpitäjällä ole vastuu tien liukkauden hoidosta ja siksi talvisin suolataan / hiekotetaan. No pitäisikö nyt ruveta vaatimaan fööniä, jolla tiet saisi kuiviksi aina kesäsateen jälkeen![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Nastarengaskausi lähenee, jos niin liukasta on, ettei ilman pysy pystyssä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Vaikea saada korvauksia normitilanteessa. Korvausvastuu edellyttää jotain poikkeuksellista tai yllättävää tilannetta, jossa on mukana jonkinasteinen tienpitäjän laiminlyönti tai huolimattomuus. Tai oikeastaan tässä on kyseessä käännetty näyttötaakka, eli tien pitäjä voi vapautua vastuusta, jos se voi näyttää, että vahinko ei ole johtunut tienpitäjän laiminlyönnistä.
Muutamia vuosia sitten jollain tienpätkällä oli paikattu tien halkeamia jollain pikimateriaalilla, joka olikin todella liukas ja muutaman kilometrin matkalla kaatui useita motoristeja (muistaakseni kuivallakin), eikä liukkaudesta varoitettu liikennemerkeillä. Jollen väärin muista, näitä vahinkoja korvattiin.
Korkein oikeus on myös ottanut näihin kantaa aina silloin tällöin. Muistan yhden ratkaisun vuodelta 1998 (KKO 1998:147), jossa tie oli niin liukas, että rekka ei päässyt mäkeä ylös vaan alkoi luistaa taaksepäin ja meni linkkuun ja tietysti vähän ruttuun. Käräjäoikeus ja hovioikeus olivat sitä mieltä, että tienpitäjä oli vastuussa, mutta KKO päätti että tienpitäjä ei ollut vastuussa. Tätä perusteltiin niin, että kukaan ei ollut ilmoittanut tien liukkaudesta (=ei tietoa) ja toisaalta rekka oli ajanut kyseistä tietä jo vajaat 10 kilometriä huomaten, että tie oli liukas. Tällöin katsottiin, että kuskilla oli _mahdollisuus_ sovittaa rekan kulku tien ja kelin mukaan. Kuski olisi voinut esimerkiksi pysähtyä ja soittaa hiekoittajat paikalle.
Muistan myös vastaavan rekkatapauksen, jossa keli oli liukas ja tie hiekoitettu. Siten hiekoitus yhtäkkiä loppui ja rekka suistui metsähallituksen puolelle. Tässä tilanteessa tienpitäjä oli vastuussa.
Se kaatumispaikka - jos se kaatuminen siis oli tien liukkaudesta johtuvaa - on kuitenkin sellainen, ettei voi odottaa kuskin ymmärtävän sen olevan sateella huomattavan liukas. Olen asunut risteyksen lähellä toistakymmentä vuotta ja vasta tämän tapauksen jälkeen hoksasin että siinä menee katkoviiva läpi risteyksen. Kuskin pitäisi siis ottaa vauhti täysin pois tai yrittää osua katkon kohtaan. Suojatiet ovat sitten eri juttu, koska ne on myös liikennemerkeillä merkitty - niistä voi odottaa että ne ovat märkänä liukkaita.
Hieman asiaa liipaten... Parikymmentä vuotta sitten palailin polkupyörällä kaverin varpajaisista ja ajoin pyörätiellä mäkeä alas läpi vastoittain valmistuneen uuden tien risteyksen. Lainkuuliaisena nuorukaisena laskettelin mäkeä pyörätien oikeassa reunassa. Risteyksen toisella puolella ei ollutkaan viistettyä reunakiveä vaan kanttikivi, jota päin ajoin (ylämäen puolella oli viisteet). Olin tapahtumahetkellä sen verran notkeassa kunnossa, etten kaatunut enkä tainnut pysähtyäkään vaikka toinen kumi meni puhki ja molempiin vanteisiin tuli 90 asteen kantit. Polkaisin sitten kotio vaikka meno oli aika rytkettä kantikkailla vanteilla. Korjautin fillarin ja tein korvausvaatimuksen kaupungin lakitoimistoon. Sain korvauksen täysimääräisenä - risteys korjattiin seuraavana kesänä.
Liikennemerkin lisäkilpi (siis se suorakaiteen muotoinen juttu siinä pyöreän jutun alapuolella).
Eräs tuttu nousi autosta matkustajan takapenkiltä ja yritti päästä auton takakontille.
Kuljettaja oli pysäköinyt auton heti jonkun liikennemerkin jälkeen, jossa on se lisäkilpi.
Lisäkilpi oli niin alhaalla, että se takapenkiltä noussut henkilö törmäsi siihen. Kulma auki ja silmälasit kaputt.
kaupunki korvasi kaiken ja pari sataa vielä kivusta päälle.
Jos on aihetta, niin ehdottomasti valitus vetämään. Mitä enemmän tekstiä ja valokuvia, niin sen parempi.
Koutsilla on kyllä aika täydentävä vastaus/vertaus kuva...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Sinällään on yleisessä tiedossa, että nykyiset massalla tehdyt ajoratamerkinnät ovat märkinä erittäin liukkaita. Minusta se on tienpitäjän vastuun kannalta paremminkin raskauttava kuin vastuusta vapauttava seikka. Kyllä se liukkaus olisi hoidettavissa muuttamalla massan ominaisuuksia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780669#L2
Kannattaa lukea, kaikki ei ole niin yksinkertaista. Ja niille jota ovat sitä mieltä, että oma moka, ei se aina mee niin. Sitten sitä lakia pitää myös osata tulkita. ei siellä kaikkea ihan suoraan kerrota. lopuksi kannatta otta joku lakimieskin mukaan.
Samaa mieltä. Vika ei voi olla kuskissa joka sateella kanttaa tiemerkinnän päällä. Ei voi olettaa sen olevan liukkaampi kuin muu asfaltti
Hohhoijjaa taas. Kerron nyt samaan hengenvetoon, että liukkaita sateella ja jopa kuivalla kelillä on:
- lähes kaikki mitä asfaltin päälle on eksynyt. Tämän muistaminen ei pitäisi olla hirmu vaikeaa?
Ihan oikeasti? "Kanttasin sateella tiemerkinnän päällä ja konttasin, haluan syyllisen kuseen!" Kannattaa mennä peilin eteen jossa suurin ryssijä ilmestyy jännästi ja siitä vaan antamaan ilmestykselle huutia ja kutsua rosikseen.
Jos ajaa kuin pulloperse sika niin kyllä se luonto omansa pois korjaa, hyvällä tuurilla saat samalla jonkun Darwin awards maininnan
Typeryyttäni olen kontannut, innokkuuttani olen kontannut, uhkarohkeuttani olen kontannut ja kokeilun haluani olen kontannut.
Se mitä en ole tehnyt on itkeminen täällä tai muualla " Ryssin huolellisesti, nyt joku muu on pakko saada vastuuseen sillä minussahan ei vikaa voi olla" Vastuu omasta elämästä, eihän sellaista nyt voi vaatia voe hyvänen aeka senthään
Kysymys: Eikös ole sakotuksen peruste jos kuljettaa ajoneuvoa sellaisella nopeudella, ettei kykene hallitsemaan sitä
Tieliikennelaki.
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Viimeksi muokannut: Diesel; 11.09.2014 klo 01:06.
Kirjoitan kuitenkin mitään tietämättömänä, joten suotta pahastut!
Kukkahatut copy&pastaavat aina mielellään tuon 23. pykälän kuin uskovaiset raamatun lauseita.
Siinä on kuitenkin kaksi sanaa jotka vaikuttavat olellisesti sen tulkintaan ja KO on niitä tulkintoja tehnyt aika paljon. Edellisessä laissa niitä sanoja ei ollut.
Tässä tapauksessa kukkahatulla ei tee mitään, tarvitaan vaan se Hankkija-lippis ja sen alle hiukan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
En lainkaan ihmettele tällaisia kysymyksiä, kun meitä koko ajan ajetaan holhousvaltion suuntaan.
Sairastuminen vuosiloman aikana on hyvä esimerkki. Yksittäisellä ihmisellä ei ole enää vastuuta itsestään, jos tapahtuu jotain odottamatonta. Vastuun kantaja löydetään aina jostain muualta. Alla olevan tapauksen mukaan vastuun kantaa työnantaja, vaikka hänellä on vielä vähemmän osaa/arpaa työntekijänsä sairastumiseen.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1380259460504
Kyllä minusta joka motoristin luulisi tietävän että maalatut tiemerkinnät ovat märkänä liukkaita. Ei mulle tulis mieleenkään syyttää risteyksessä moiseen kaaduttuani muita kuin itseäni.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tienpitäjän vastuuseen ja mahdollisiin korvauksiin on turha nojata. Ely-keskuksen paviaanit leipovat asiaa lapin ely-keskuksessa puoli vuotta, jonka jälkeen ilmoittavat kirjeitse, ettei tiessä ollut normaalista poikkeavaa olosuhdettaKannattaa siis pitää kunnolliset vakuutukset. Jos paikalla ei käy poliisi tai pelastuslaitos toteamassa vaarallista olosuhdetta, ei kannata odottaa korvaustakaan. (esim. syvä kuoppa, öljyvana, puuttuva viemärinkansi, tien poikki kaatunut puu, tielle pudonnut tai valunut kuorma tms.)
A.D
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Noinkohan sais tienpitäjän vastuuseen kun aamulla töihin ajaessa en huomannu hiekkaa mutkassa
ja melkein lippasin. Siis tilanteessa että oisin kaatunu. Kai niitten pitäis hoitaa tieosuutensa päivittäinen harjaus?
Kysyy nimim. Nikke Espoosta
Amerikkaa
Vuonna -80 kaaduin Oulussa suojatiemaalauksen päällä. Etunen lähti alta ja pyörä pötkölleen. Huomionarvoista on, että suojatien merkinnät oli maalaamalla tehty, ei siis massaa.
Siinä siperia opetti, eikä sittemmin moista ole tapahtunut. Totta on, että vaaranpaikat pitää osata ennakoida ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Ei niiden maalausten päälle kestä märällä kelillä kanttailemalla mennä, ei aina edes kuivalla kelillä. Sama koskee pikipaikkoja jne.
Pan European 1300
Pitää opetella kanttaamaan, Rossillekin sattuu https://www.youtube.com/watch?v=4otQI2blsus#t=20
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ei siltikään vaikka poliiisi olis asian todennut ja lausunnon antanut. Kokemusta on autolla routamonttuun ajosta. Anomus pyöri tiehallinnon byrokratiassa n. puolivuotta ja mitään vastuuta heillä ei moiseen ole. Ajonopeus on aina sovitettava tieolosuhteisiin. Päätös oli "leimoista" päätellen pyörinyt monella virkamiehellä ennen päätöstä. Halvaksi tuli, ja periaate piti ettei ikinä korvata mitään.![]()
Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista BMW, Moto Guzzi
Näinhän se menee, ellei ajoneuvo päädy korjattavaksi hinausauton kyydissä ja kuljettaja ensiavun kautta, ei korvauksia heru. Multa meni routamontussa etupään stefat, öljyt pihalle molemmista. Paikka asfaltoitiin parin viikon sisällä. Mitään ei korvattu. Ely-keskuksen (= turha suojatyöpaikka) paviaanit pelasivat tetristä puoli vuotta ja laittoivat kirjeen korvaushakemuksen hylkäämisestä. Saisi lakkauttaa koko v***n keskuksen ja porukan suolle hillaa poimimaan, tekisivät edes joskus jotain hyödyllistä.
A.D
Äläs nyt, näillähän on todella tärkeä missio: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288737253484.html
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ehkä liittyen löyhästi aiheeseen, itä-suomesta alkanut tapa vähempiarvoisten päällystettyjen teiden muuttaminen sorateiksi valuu hiljalleen etelämmäksikin. Heinolan pohjoispuolelta lähtevän Marjoniementien jatkeena Kalkkisten kylälle johtava Onalintie muuttuu vähitellen sorateksi, Eli kun päällyste menee joltain kohdalta riittävän huonoksi se kaivetaan ylös ja tilalle tuodaan soraa. Tällä hetkellä tiellä on vaihtelevan pituisa osuuksia pällystettyä tietä jonka katkaisevat vaihtelevan pituset soratieosuudet. On muuten melko mielenkiintoinen tie ajaa jos sinne katupyörällä eksyy. Onneksi on enduro.