Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Moro.
    Onko normaalia että kesken kauden pitää lisäillä öljyä?

    Ostin tuon ZR-7:n ennen viime kautta ja siihen oli kauden päätteeksi vaihdettu öljyt. Viime kauden aikana katsoin kyllä tarkistusikkunasta öljynmäärää, mutta se pysyi lähellä ylärajaa koko kauden.
    Tälle kaudelle tein öljynvaihdon talvella. Heinäkuun alussa öljyn pinta oli laskenut melkein alarajalle, joten lisäsin öljyä. (n. 4dl).
    Muttamutta, taas on öljynmäärä vähentynyt eli kohta pitäisi taas lisätä.

    Normaalia?

    Niin ja pyörä on vm. 2003 ja mittarissa 48k km.
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
  2. #2
    Lainaa Kaitsuli kirjoitti Katso viesti
    Moro.
    Onko normaalia että kesken kauden pitää lisäillä öljyä?

    Ostin tuon ZR-7:n ennen viime kautta ja siihen oli kauden päätteeksi vaihdettu öljyt. Viime kauden aikana katsoin kyllä tarkistusikkunasta öljynmäärää, mutta se pysyi lähellä ylärajaa koko kauden.
    Tälle kaudelle tein öljynvaihdon talvella. Heinäkuun alussa öljyn pinta oli laskenut melkein alarajalle, joten lisäsin öljyä. (n. 4dl).
    Muttamutta, taas on öljynmäärä vähentynyt eli kohta pitäisi taas lisätä.

    Normaalia?

    Niin ja pyörä on vm. 2003 ja mittarissa 48k km.
    Paljonko km vaihdosta ensimmaiseen lisaykseen, mika oljy? 1% bensiinin kulutuksesta on normaalia vanhan nyrkkisaannon mukaan. Itse huomannut etta Shellin oljya (paitsi Rotella) kuluu bikeissa helpommin kuin muita.

    Aikoinaan kun eras ilmajaahy alkoi yllattaen vieda oljya, pistin koneeseen purkillisen STPta. Kulutus loppui siihen ja yllattavasti ei vienyt sen jalkeenkun seuraavan kerran vaihdoin oljyt enka pistanyt STPta.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  3. #3
    Lainaa GoSpel kirjoitti Katso viesti
    Paljonko km vaihdosta ensimmaiseen lisaykseen, mika oljy? 1% bensiinin kulutuksesta on normaalia vanhan nyrkkisaannon mukaan. Itse huomannut etta Shellin oljya (paitsi Rotella) kuluu bikeissa helpommin kuin muita.

    Aikoinaan kun eras ilmajaahy alkoi yllattaen vieda oljya, pistin koneeseen purkillisen STPta. Kulutus loppui siihen ja yllattavasti ei vienyt sen jalkeenkun seuraavan kerran vaihdoin oljyt enka pistanyt STPta.
    Taisi olla n. 6000 km ajettuna kun jouduin lisäämään öljyä ensimmäisen kerran. Sen jälkeen ehkä 2500 km ajettuna... Öljyn merkkiä en nyt muista, mutta Motonetistä ostettu ja perus 10w40...
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
  4. #4
    Lainaa Kaitsuli kirjoitti Katso viesti
    Taisi olla n. 6000 km ajettuna kun jouduin lisäämään öljyä ensimmäisen kerran. Sen jälkeen ehkä 2500 km ajettuna... Öljyn merkkiä en nyt muista, mutta Motonetistä ostettu ja perus 10w40...
    4dl/6000km on 4cl/600km on 0,67cl/100km eli reilusti alle 1% bensiinista, ole huoleti. Eikos se ala olla kohta oljynvaihto edessa? Kokeile uuden oljyn kanssa STP jos huolestuttaa.

    Toisaalta, tiedatko jos km mittari on toisella kierroksella, vai todelliset nuo 48tkm? Jos toisella niin enemman kuin normaalia pieni kulutus.

    Btw, taalta muistelen lukeneeni, etta Kawan omistajiksi valikoituu henkiloita jotka vihaavat toimivaa tekniikkaa...
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  5. #5
    Ei tuo nyt vielä kauhean huolestuttavalta kuulosta. Uusissa BMW:n pyörissä 1d/1000km on valmistajan ilmoittama, että jos alle tuon vie niin normaalia. Toisissa yksilöissä tuo sitten vähenee ja jopa loppuu ja toiset jäävät viemään lähes tuon verran. Kawasakien perustuntemusta ei ole.

    Vinkiksi sanottakoot, että kannattaa kokeilla eri öljymerkkejä. Itse en tähän kanssa aikaisemmin uskonut mutta kun auto vei öljyä niin päätin piruuttani kokeilla merkin vaihtoa ja öljyn syönti loppui kuin seinääin.
  6. #6
    Aivan normaalia ilmajäähy Kawalle, saattaa menna litra vaihtovälillä joka on muistaakseni 6000 km.
    Taivas saa odottaa
  7. #7
    OK kiitokset vastauksista, taitaa olla suhteellisen normaalikulutus siis. Öljyt ja suodattimen ajattelin kyllä vaihtaa vasta ajokauden päätteeksi...

    Mittaristo on vaihdettu, uudessa mittarissa meni juuri 31000 rikki ja vanhassa mittarissa seisoo 16982 km. En tiedä pitääkö tuo vanhan mittarin lukema paikkansa mutta pyörän kunnon perusteella on varmaankin aika lähellä oikeaa...
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
  8. #8
    Lainaa liuzka kirjoitti Katso viesti
    Vinkiksi sanottakoot, että kannattaa kokeilla eri öljymerkkejä. Itse en tähän kanssa aikaisemmin uskonut mutta kun auto vei öljyä niin päätin piruuttani kokeilla merkin vaihtoa ja öljyn syönti loppui kuin seinääin.
    Jos kuljetin on alkanut kuluttamaan öljyä kesken kaiken, niin tuohon öljymerkkiin ja laatuun miekii kallistuisin.
    kannattaa siis kokeilla jollain toisella vastaavalla öljyllä.
  9. #9
    Lainaa Kaitsuli kirjoitti Katso viesti
    Taisi olla n. 6000 km ajettuna kun jouduin lisäämään öljyä ensimmäisen kerran. Sen jälkeen ehkä 2500 km ajettuna... Öljyn merkkiä en nyt muista, mutta Motonetistä ostettu ja perus 10w40...
    Niin siis tuossa kawassa öljynvaihtoväli on 6000km. Eli lisäyksen sijasta olis ollut jo öljynvaihtoaika.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  10. #10
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Niin siis tuossa kawassa öljynvaihtoväli on 6000km. Eli lisäyksen sijasta olis ollut jo öljynvaihtoaika.
    Tottapa tosiaan,
    Tälle kaudelle on tullut jo 2k km enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä, eikä jostain syystä tullut edes mieleeni tuo kuuden tonnin vaihtoväli...

    Edit: pesun yhteydessä tarkistin öljyn määrän ja pitipä sitä lisätä. 6 dl meni että humpsahti. Täytynee joku kaunis päivä ens viikolla suorittaa öljynvaihto...
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Niin, tuossa moottoöljyssä on semmoinen hauska ominaisuus että se laimenee käyttöiän lisääntyessä, eli muuttuu ohuemmaksi. Sylinteristä ohivirrannut polttoaine laimentaa öljyä ja ohuempaa öljyä luonnollisesti kuluu enemmän.

    Tänä kesänä ollaan otettu ja tutkittu näytteitä kilpakäytössä olleista öljyistä ja yllättäen laimentuma on kohtuullisen suurta lyhyessä ajassa. En todellakaan olisi itse uskonut noita tuloksia, ikävä kyllä tuloksia ei minulla ole lupa julkaista.

    Mutta turhaan noita vaihtovälejä ei ole keksitty ja niistä kannattaa pitää kiinni. Laimentunut öljy nimittäin myös voitelee huonommin. Toinen asia mikä voi laimentaa öljyä on ylikuumeneminen joka on tämmöisenä kesänä saattanut tapahtua monessakin ilmäjäähdytteisessä koneessa. Tällöin öljyn kuuman pään viskositeetti romahtaa ja öljyä alkaa kulua todella runsaasti..

    Oli miten oli, jos yhtäkkisesti alkaa öljyä mennä niin litkut äkkiä vaihtoon.



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  12. #12
    Lainaa Kaitsuli kirjoitti Katso viesti
    Onko normaalia että kesken kauden pitää lisäillä öljyä? ZR-7:n vm. 2003 ja mittarissa 48k km.
    Itsellä oli muutaman kauden ZR-7S -02, jolla oli kelattu jo 80tkm ja öljyt kesti lisäämäti aina kauden kerrallaan, mitä sen muutama tonni kaudessa km kertyi. Jopa Delvac MX toimi tuossa moottorissa todella hyvin eikä sitäkään tarttenut kesken kauden koskaan lisäillä. Kuitenkin omat ajoni on pääasiassa PK-seudulla työmatka-pörräämistä = myös Kehän jonoissa tulee seisottua ja siten moottorikin varmasti lämpenee ajoittain "riittävästi", mutta öljyn kulutukseen tuollakaan ei ole ollut lisäävää vaikutusta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #13
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Jopa Delvac MX toimi tuossa moottorissa todella hyvin eikä sitäkään tarttenut kesken kauden koskaan lisäillä.
    Taitaa Mobilin laatu vaihdella tosi paljon, koska omassa ZR-7:ssa ainoa öljy jota on saanut lisätä kesken reissun oli Delvac.
    Normaalisti käytän ko. pyörässä 20-50 mineraaleja eikä ole tarvinnut lisätä öljyä kesken vaihtovälin.

    Delvacin jälkeen kokeilin Teboil Goldia, jonka viskot oli muistaakseni samaa luokkaa Delvacin kanssa, mutta ne pysyi sisällä 20-50 öljyjen tavoin.

    Delvaccitesti ajettiin tosin poikkeuksellisen kuumissa oloissa, joten haihtuminen saattoi johtua myös tästä.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  14. #14
    Lainaa Elämäntapamotoristi kirjoitti Katso viesti
    Delvaccitesti ajettiin tosin poikkeuksellisen kuumissa oloissa, joten haihtuminen saattoi johtua myös tästä.
    Delvac tosiaan lurahtaa aika rajusti lämpötilan noustessa ja taas toisaalta kuten sanoin, ajoin vain muutaman hassun tonnin kaudessa

    Sinällään tuossa mopossahan voisi ihan hyvin käyttää perinteisiä, mineraali yksiaste-öljyjäkin, sillä aika harva tuota nykyisten synteettisten pakkasnotkeutta tarttee, mutta sitä yläpään kuumakestoa sitäkin enempi
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  15. #15
    Purjeveneen polttoaineella jaahdytettavissa kannattaa kayttaa 20W50 tai jopa 20W60 jos alkaa olla lammot yli 30. Paksut yksiaste tervatkin toimii hyvin jos malttaa hetken lammitella ennen ajoon lahtoa.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  16.  
  17. #16
    Normaalille tuo kuullostaa. Käsittääkseni kovissa kiihdytyksissä ja etenkin moottorijarrutuksissa tuo öljynsyönti vielä lisääntyy. Korjatkoon joku jos oon väärässä.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06