Tervehdys!
Oleellinen moottoripyöräilyyn liittyvä kysymys: teillä joilla mopo on sisätiloissa säilytyksessä, ei autotallissa vaan esim. varastossa, niin minkä levyinen on varaston ovi?
Mulla on lämpimän varaston rakentamisprojekti käynnissä ja pähkäilen, että mahtuuko esim. 10x21 ovesta moottoripyörä purkamatta sisään. Ovi avautuvalla levikkeellä on vähintäänkin tuplasti kalliimpi, joten turhan takia sitä ei kannata hankkia.
Tällä hetkellä olen pyörätön joten en pääse ottamaan mittoja. Haaveissa kuitenkin hankkia pyörä lähitulevaisuudessa, enkä toivo, että oven leveys olisi esteenä säillytykselle sisätiloissa.
Terve terve,
Mä säilytän pyörääni varastossa, joka on autokatoksen päädyssä. Siinä on ihan perus ulko-ovi ja mahtuu sisään kunhan kääntää peilit. Peilien kanssa menis ehkä 10cm liian leveeks. Tällä hetkellä levein kohta pyörässä on kaatumatapit ja siitä kohtaa ei tee kyl tiukkaa.
Varmaan jonkun nakupyörän levee ohjaustanko vois olla liian levee normaali ovelle?
Yamaha FZ6-N -> Triumph Daytona 955i
Kyllä se kait riippu millasen lotjan siitä sisään haluaa tunkea..
esim. tuolta voi katella mittoja.
http://www.motorcyclespecs.co.za/index.htm
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Peilit irroittamalla Honda GL 1500 menee 90cm leveästä ovesta justiinsa tarkasti mun varastoon
Triumph Tiger 800 XRX
Oven leveyden lisäksi asiaan saattavat vaikuttaa kunnan / kaupungin rakennusmääräykset, paloturvallisuusmääräykset ja niihin liittyvät vakuutusasiat. Lämmin varasto ja "autotalli" ovat kaksi eri asiaa, varsinkin jos kyse on asuintalon välittömässä läheisyydessä olevasta varastosta.Tällä hetkellä olen pyörätön joten en pääse ottamaan mittoja. Haaveissa kuitenkin hankkia pyörä lähitulevaisuudessa, enkä toivo, että oven leveys olisi esteenä säillytykselle sisätiloissa.
Samaa mietin pari vuotta sitten. Vaikka useimmat pyörät 10 x 21 ovesta (jonka kulkuaukko on 90 cm) mahtuvatkin, niin tuli kuitenkin laitettua 80 cm leveä ovi ja 30 cm vasikka = kulkuaukko 110 cm. Tuo on siis käytännössä 12 x 21 ovi. Eipä ole tarvinnut tuskailla ja peilitkin pysyy säädöissään, suosittelen
Meillä tuo on autotallin kakkosovi.. Talli on talon yhteydessä ja tallin yhden seinän yläreunassa on ikkunat. Rakennusvalvonta ei kelpuuttanut tavallisia ikkunoita ja kun ikkunat talliin halusin, niin niiden täytyi olla paloikkunoita. Kahden pienen 4 x 12 paloikkunan hinta oli yhteensä vaatimattomat 1500 €Luojan lykky, ettei sentään palo-ovia vaadittu.
Talli ja lämmin varasto ovat kyllä käytännössä sama asia. Jos tarkkoja ollaan, niin ei meidän tontilla ollut neliötäkään rakennusoikeutta autotallille, mutta 40 m2 talousrakennukselle oli. Tämä talousrakennus on siis nyt autotalli nosto- ja sivuovineen. Se ei kuitenkaan käytännössä ole autotalli, sillä ei siellä autoa koskaan pidetä. Todellisuudessa talli on moottoripyörän olohuone, kotiverstas, varasto sekä koiran pesupaikka muurattuine altaineen.
Ai niin, tallista löytyy myös jääpala-automaatilla varustettu jkp-pakastin ja vanhat kotistereot![]()
Viimeksi muokannut: J@ck; 15.07.2014 klo 01:53.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Oisin tuosta erimieltä, jos tarkoitit rakennusmääritteitä.
Talossani oli (70 luvulla rakennettu) autotalli, johon tein remontin yhteydessä oven uudesta kodinhoitohuoneesta (ei palo-ovi), tämä ei ollut uudistuksen rakennuspiirustuksissa. Lopputarkastuksessa muutettiin varastoksi, eli poistettiin moottoriajoneuvon säilytystila merkintä. Tilaa ei ollut koskaan ajateltukaan autotalliksi, koska sinne oli mahdotonta normi autolla päästä (vinssillä ehkä). Talo oli kuitenkin aikoinaan rakennettu aravan luvilla, joten oli hyödynnetty mahdollisuus.
Autokatoksen jatkeeksi tuli tehtyä 5 vuotta sitten uusi moottoriajoneuvon (r-luvalla) säilytykseen sopiva tila, jossa mm. paloeristeet piti olla 2xkipsit seinissä etc.
Kannattaa muistaa, että palotarkastuksen yhteydessä ainakin saattaa tulla huomautus, jos varastotilaa käytetään ajoneuvon säilytykseen, vahingon yhteydessä tilanne saattaa olla vielä hankalampi, tosin jos poistaa bensat akun jne. tilanne muuttuu.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
mut eihän autotallissakaan saa oikein mitään säilyttää ajoneuvon lisäksi tais esim. sohvakin olla liikaa palokuormaltaan puhumattakaan ylimääräisestä rengas sarjasta ynm. lainaus Helsingin kaupungin sivustolta Autosuojaa ei saa käyttää rakennusluvan vastaisesti,
kuten varastona, toimistona, korjaamona, asuntona,
tulityöpaikkana, liike- tai kokoontumistilana tai
työpajana.
Palavat nesteet ja kaasut sekä aerosolit
Autosuojassa saa säilyttää enintään 60 litraa
erittäin helposti syttyviä, helposti syttyviä
ja syttyviä palavia nesteitä ja kaasuja. Näitä
ovat mm. moottoribensiini, mineraalitärpätti,
ohenteet, öljymaalit, aerosolimaalit, osa
puhdistusaineista ja tuulilasinpesunesteistä.
Lisäksi autosuojassa saa säilyttää enintään
200 litraa palavia nesteitä, joiden leimahduspiste
on yli 55 °C (kevyt polttoöljy ja diesel).
Nestekaasua saa säilyttää enintään 25 kiloa.
Nestekaasua saa säilyttää vain maanpäällisessä
autosuojassa.niin ja kirkaita viinojakaan ei saa juoda
Palavia nesteitä tai kaasuja ei saa käsitellä
autosuojassa.
Mulla on ollut blackbirdi verstaalla talvet eli yhden askarteluhuoneen nurkassa. Joskus se on saanut seurakseen poikien motukat ja niiden tyttöystävien skodet.
Siksi suosittelenkin tekemään niin kapean oven, että oma mahtuu mutta ei kenenkään muun mikään muu ajopeli
Ei vaan, tee niin iso ovi kun mahdollista. Niin mahtuu sitten ovesta kulkemaan erilaisilla vehkeillä. Jos tilaa on, sille keksii jälkeenpäin kyllä käyttöä.![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Mulla on normaali varaston ovi josta pyörän työnnän sisään ja peruuttelen ulos.
Peilejä ei tarvitse käännellä mutta pientä kikkailua ja kallistelua se vaatii että sen siitä saa pujoteltua.
Kyseessä on R 1200 GS , Adventure version kanssa olisi varmaan pujottelu/kallistelu vielä hankalampaa leveämmän polttoainesäiliön vuoksi.
FJR / Pan Europa / Gold Wing tyyppiset pyörät alkaa tekemään tiukkaa.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Vaimon auto on kesän ulkona pihalla.
RT mahtuu mukavasti kauko-ohjatusta, 2,5m leveästä ovesta sisään.![]()
KTM Duke
Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
Honda Gold Wing GL1800 leveys 945 mm BMW R 1200GS Adventure width 953 mm![]()
Vakuutusyhtiöstä (Lähitapiola) asiaa kyselin, eikä noissa järjestelyissä tuntunut olevan mitään ongelmaa.. Heidän puolestaan saa olla mopotalli-varasto-autotalliyhdistelmä ja myös jääkaappi-pakastin oli ok. Toki palomääräyksiä täytyy noudattaa palavien nesteiden yms. suhteen ja hitsaushommat on syytä unohtaa.
Itse asiassa edellisessä paritalokämpässä oli palotarkastus n. 7 vuotta sitten. Katsoivat myös autotalleihin, jotka toimivat molemmilla osakkailla samantyyppisenä varasto-talli yhdistelmänä - eikä ollut mitään huomautettavaa. Nämä paritalon tallit olivat talojen välissä ja siis yhtä ja samaa rakennusta.
Harva nykyään tallissa autoaan säilyttääkään, tallit ovat useimmiten ihan muussa käytössä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kiitoksia vastauksista!
Jottei pihistelystä tule isompaa harmitusta, niin laitan varastoon 13x21 oven. Mahtuupahan sitten isompikin möhkö sisään jos joskus tarvetta on.
Autotallin on oltava oma, osastoitunsa, paloluokitukseltaan min. EI30 tila. Tämä koskee myös ilmanvaihtoa, jos sisäilmaa johdetaan talliin, pitää tuossa olla perhospelti välissä tai mieluiten kokonaan erillinen, oma ilmanvaihtonsa. Talopohjan viemärit yms. oltava teräsputkia jos ne kulkevat tallin katossa. Tai jos tallissa on kaivo, pitää siinä olla öljyerottimet yms. härpäkkeet. Tuossa nyt "pari" näin heti mieleen tulevaa juttua. Mitään näitä ei vaadita lämpimästä varastosta = nuo ovat siis rak.määräyksiltään kaksi hyvin erilaista tilaa
Ja tosiaan Hki kaupunki on asettanut noille tilojen käytöllekin rajoitteensa, autotallissa ei varastoida eikä varastossa säilytetä moottoriajoneuvoja. Ihan kokemuksesta tiedän muutamia tapauksia kun palotarkastaja on vaatinut joko tilan virallisen käyttötarkoituksen muuttamista AsOy:n papruihin, tai sitten asukas tyhjentää varastona pitämänsä autotallinsa. Mikäänhän ei sinällään kiellä etteikö varastokin saisi olla EI30 osastoitu, joten pelkkä käyttötarkoituksen muutos näissä tapauksessa olisi riittänyt. Tosin moiselle muutokselle vaaditaan AsOy:n hallituksen siunaus, niin aina on juttu päättynyt siihen että talli tyhjenee tavaroista![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
9-ovesta menee valtaosa pyöristä vaikka ohjaustanko olisikin hiukan leveämpi, ainakin kaikki mun omistamat pyörät menee. 10-ovesta menee varmaan moni pyörä jo ihan suoraan.