Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Moi!

    Tulipa hankittua käytetty mig-hitsauslaite (Cepora 155 Combi), jossa mahdollista käyttää sekä 0,9 mm täytelankaa, että 0,6/0,8 mm tavallista lankaa + kaasua.

    Osaisiko joku sanoa, kuinka iso ero noilla hitsaustavoilla on a) auton peltiin, b) järeämpään 2-3mm teräkseen?

    Entä mitä palikoita tarvitsen, jos otan tuo kaasu-migin käyttöön? Riittääkö esim. hiilidioksidipullo ja siihen joku säädin? Mitä tämmöinen setti mahtaa maksaa?
    Kawasaki W650
  2. #2
    Pullon voi vuorata 3kk ylöspäin ja aika kallis vaihtoehto.
    Hintaa en tiedä mutta varmaan paineentasausventtiili maksaa varmaan noin 50 eurova
    ja pullo 6kg varmaan noin 150 euroa.(katsastus 10 vuoden välein ja noin 100 euroa
    Ydintäytelankahitsaus auton pelleille toimii hyvin (myös runkopalkit).
    Paksumpaan tavaraan ja laadukkaampaan ehdottomasti pullon kanssa.
    Suojakaasun kanssa parempaa jalkea.
    tunturi sport,raisu, pv50, kawasaki mc90, honda mtx, Suzuki gt550, honda cbr1000f, v-strom1000, bmw f800gs
  3. #3
    Lainaa marvaisa kirjoitti Katso viesti
    Suojakaasun kanssa parempaa jalkea.
    Miten mahtaa toimia ulkona tuo suojakaasu? Kuinka paljon saa tuulla, että suojakaasu vielä pelittää?

    (Mulla ei ole tallia, vaan pitää korjailla näitä vehekeitä taivasalla.)
    Kawasaki W650
  4. #4
    Lainaa retrokawa kirjoitti Katso viesti
    Miten mahtaa toimia ulkona tuo suojakaasu? Kuinka paljon saa tuulla, että suojakaasu vielä pelittää?

    (Mulla ei ole tallia, vaan pitää korjailla näitä vehekeitä taivasalla.)
    Virtaamat täysille ja pressu eteen Kyllähän se tuuli vie sen kaasun pois jos ei suojaa.
    Kyllä se ydintäyte ulkona on parempi ja varmasti kelpaa ellei tarvitse kaikkia luokkia
    Olen kyllä nähnyt suojakaasuhitsausta (järeää) ulkona kovassa tuulessa ja vesisateessa.
    Pressuja vaan ympärille ja jos kohde ei ole iso niin helppohan sellainen on suojata.
    tunturi sport,raisu, pv50, kawasaki mc90, honda mtx, Suzuki gt550, honda cbr1000f, v-strom1000, bmw f800gs
  5. #5
    Lainaa marvaisa kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se ydintäyte ulkona on parempi ja varmasti kelpaa ellei tarvitse kaikkia luokkia
    Tuota mä lähinnä pohdin. Luokkia ei juuri tarvita, kun autohommissa sauma peitetään massalla (lähinnä katsastusmiehen takia) ja muualla kukaan ei juuri tarkastele. Pyörään olen toistaiseksi hitsannut vain 5 cm lisää peilinvarsia ja nekin puikolla. Rälläkkä ja epoksikitti viimeisteli ulkonäön.
    Kawasaki W650
  6. #6
    Mikäli haluat tasaisen sauman, vähän kipunoita ja meinaat vähänkin pistehitsata tai heftata jotain ohutta niin ilman muuta kaasupullo.
    Kaasupulloissa on nykyään monta eri vaihtoehtoa hankkia sellainen, ei se kaasu nyt niin helpolla karkaa vaikka tuuleekin.
    ydintäytelanka soveltuu vain todella vähän käyttävälle henkilölle.

    Mikäli teet vaikka lokasuojan kaaria niin ydinlanka on ihan per...., riippuen mig:stä onko siinä jaksohitsaus vai ei niin
    kaasun tehtävänä on jäähdyttää samalla hitsattavaa pintaa, ydinlangalla on kylki klommolla takaikkunoihin saakka.
  7. #7
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Mikäli teet vaikka lokasuojan kaaria niin ydinlanka on ihan per...., riippuen mig:stä onko siinä jaksohitsaus vai ei niin
    kaasun tehtävänä on jäähdyttää samalla hitsattavaa pintaa, ydinlangalla on kylki klommolla takaikkunoihin saakka.
    Viime katsastukseen hitsasin auton pyöränkaaria puikolla (1,6mm) mutta päätin, että en enää. Ehkä tämä täytelanka on siihen nähden parannus? Nyt lähinnä mietityttää, että onko tuo +200€ kaasupullo sen arvoinen, kun tarkoitus on saada lähinnä osat pysymään kiinni toisissaan. Rälläkällä ne voi sitten siistiä.

    Ohjekirjan mukaan laitteessa on perinteinen muuntaja, mistään jaksoista ei ole mainintaa.
    Kawasaki W650
  8. #8
    Testaa täytelangalla, osta vaan pieni kela ensin jos pärjäät niin ei siinä sit muuta.
  9. #9
    Mä ostin viime talvena biilteeman migin jota voi kayttää täytelangalla tai ilman. Täytelangalla nyt olen hitsaillut, mut 2mm peltiä ja yllättävän hyvin sillä sitä ainakin hitsaa...räkii kyllä ympäriinsä. Sanovat että olis ainakin vahvempaa saumaa täytelangalla. Kaasun kanssa migillä hitsaillut aika paljonkin joskus 25v sitten autoja, saahan sillä ainakin siistimpää saumaa mutta onhan siinäkin rälläköimistä ja kittaamista kuitenkin lokasuojan kaaria hitsaillessa. Luulen että menis täytelangallakin ihan yhtä hyvin. Voihan sitä kokeilla ensin ilman kaasua
    Wille&SuperTennari
  10. #10
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Testaa täytelangalla, osta vaan pieni kela ensin jos pärjäät niin ei siinä sit muuta.
    Joo, testaan toki, kun saan jostain peltiä hommattua. Tuli kaupan mukana pari kelaa Bilteman täytelankaa. Mutta ei se silti ole ihan sama tuo vanhan auton ruosteinen pelti kuin pakasta otettu puhdas pelti siististi työpöydällä.

    Sanokaas nyt kuitenkin, mitä tuollainen kaasupullo halvimmillaan kustantaa, tuon 200€ + täytöt?
    Kawasaki W650
  11. #11
    Sammutinhuoltoliikkeet tekevät vanhoista sammuttimista Mig käyttöön sopivia kaasupulloja.
    Esim. http://sammutinhuolto.palvelut.ilkka...70e-norm-248e/

    Kannattaa kysellä oman paikkakunnan sammutinfirmoista.
  12. #12
    Tutustu käyttöoikeuspulloon.

    Mulla AGA Unicyl
  13. #13
    Lainaa jurvelo kirjoitti Katso viesti
    Mikäli haluat tasaisen sauman, vähän kipunoita ja meinaat vähänkin pistehitsata tai heftata jotain ohutta niin ilman muuta kaasupullo.
    Kaasupulloissa on nykyään monta eri vaihtoehtoa hankkia sellainen, ei se kaasu nyt niin helpolla karkaa vaikka tuuleekin.
    ydintäytelanka soveltuu vain todella vähän käyttävälle henkilölle.

    Mikäli teet vaikka lokasuojan kaaria niin ydinlanka on ihan per...., riippuen mig:stä onko siinä jaksohitsaus vai ei niin
    kaasun tehtävänä on jäähdyttää samalla hitsattavaa pintaa, ydinlangalla on kylki klommolla takaikkunoihin saakka.
    Kaasun tehtävä on syrjäyttää ilma ja erityisesti happi sulan luona, toinen tehtävä on jäähdyttää. Mutta se jäähdyttää hitsauspoltinta ei hitsattavaa kappaletta.
  14. #14
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  15. #15
    Lainaa mapxx kirjoitti Katso viesti
    Kaasun tehtävä on syrjäyttää ilma ja erityisesti happi sulan luona, toinen tehtävä on jäähdyttää. Mutta se jäähdyttää hitsauspoltinta ei hitsattavaa kappaletta.

    Oikeassa olet mutta myös väärässä, kun suoritetaan jaksohitsausta ohueen aineeseen kaasun tarkoitus on
    jäähdytää raaka-ainetta sen ajan kun valokaari ei pala, HUOM migissä pitää olla itsesään jakoshitsaus eikä mitään liipasimella tehtyjä juttuja.
  16. #16
    Aluksi itse hitsailua niillä 20e minipulloilla autoa, mutta ne kuluivat niin nopeasti (vartissa) että ostin sammutinliikkeestä vanhan sammuttimen joka on muutettu hiilidioksidikaasupulloksi. Aivan loistava hitsata, iso pullo (6kg) ja hinnaksi tuli säätimineen 170e,ja pullo on oma. Täyttö onnistuu sammutinliikkeestä varmaan 20 euroon.
    Gsx-r 1000 k8
  17. #17
    Ajele Kangasalle IK-asennus Iivoselle ja osta sieltä pullo kaasuineen ja säätimineen. Samalla euromaski.
    Itse tein samanlaista kyselykierrosta täällä palstalla muutama vuosi sitten ja lopulta ajelin kys. liikkeeseen. Sain hyvät neuvot kaasut ja langat, jotta pystyy hitsaamaan rosteriakin.
    Ulkona hitsaaminen ei ole ollut ongelma. Ei ole tarvinnut laittaa kaasuja täysille, muttei varmaan kannata kovalla tuulella suojaamatta hitsata.
    Viimeksi muokannut: Nomad; 18.05.2014 klo 10:53.
  18. #18
    Onko kukaan käyttänyt migiä agregaatilla, toimiiko?

    Mökille on tehnyt mieli hankkia pieni mig satunnaisiin saumojen tekoon mutta ongelmana on verkkosähkön puuttuminen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  19. #19
    "Aikas paljonkin hitsanneen sunnuntai-hitsarin" mielipide:

    Kaasulla.

    (jonkin verran kaasu-migillä hitsanneena piti ihan opetella uudelleen tekniikka kun taannoin hitsasin täytelanka-koneella (tosin vanhalla ja vaatimattomalla sellaisella) ja eihän siitä kuitenkaan oikein luotettavaa syntynyt... )
    Viimeksi muokannut: collikka; 18.05.2014 klo 15:59.
    juuri nyt pyörätön
  20. #20
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Onko kukaan käyttänyt migiä agregaatilla, toimiiko?

    Mökille on tehnyt mieli hankkia pieni mig satunnaisiin saumojen tekoon mutta ongelmana on verkkosähkön puuttuminen.
    Ei ole kokemusta aiheesta, mutta lueskelin siitä. Fiksummat sanovat, että aggregaatin pitää olla aika tehokas, jotta jaksaa sytyttää valokaaren, joku 6-8 kW pienelläkin hitsauslaitteella. Lisäksi on riski rikkoa aggregaatti ylivirralla.

    Kokeilemisen arvoinen idea voi olla myös akku+invertteri. Siinä kuulemma riittää pari kilowattia, koska jännite ei laske niin helposti. Joku sähköön perehtynyt voinee kertoa enemmän.
    Kawasaki W650
  21. #21
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Jos harvoin hitsaa, niin itse suosisin suojakaasullista versiota. Rutiili- ja emästäytelankojen ikävä ominaisuus on se, että pitkäaikaisessa säilytyksessä täytelangan sisus voi kostua, jolloin hitsiin tulee huokosia ja muutenkin jälki on huonompaa. Tämä tulee esiin etenkin jos lankaa säilytetään vaihtelevissa lämpötiloissa.

    Ainakin pari vuotta sitten Esabin ohjeiden mukaan täytelankoja piti säilyttää n. +40C kaapissa aina kun niitä ei käytä. Aivan kuten puikkojakin. Metallitäytelangoissa ei ole samaa vikaa, mutta toisaalta niiden kanssa hitsaaminen ilman suojakaasua on jo aika triviaalia ainakaan ammattikäytössä.

    Tässä linkki Esabin sivuille jossa juttua täytelankahitsauksesta:

    http://www.esab.fi/fi/fi/education/processes-fcaw.cfm
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  22. #22
    Sain tänään käsiini palan peltiä ja lattarautaa ja pääsin hitsaamaan. Pellin (0,6mm) kanssa oli se ongelma, että se paloi puhki kovin helposti. Tuossa hitauslaitteessa ei ole portaatonta tehonsäätöä, vaan 7-askelinen valintakytkin, jolloin tehoa ei voi kovin tarkkaan säätää. Lattaraudan kanssa jälki on varsin tyydyttävää. Roiskeita toki oli, mutta ei liiemmin.

    Vaikuttaako tuo langan tyyppi/paksuus siihen virtaan? Eli olisiko esim. 0,6mm umpilanka + CO2-kaasu vähemmän läpiapalava ohuille pelleille?

    Soittokierros pariin kauppaan kertoi, että 6kg CO2-pullo maksaa noin 160€ ja paineensäädin siihen noin 60-90€ tyypistä riippuen. Täyttö oli 35€.
    Kawasaki W650
  23. #23
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa retrokawa kirjoitti Katso viesti
    Sain tänään käsiini palan peltiä ja lattarautaa ja pääsin hitsaamaan. Pellin (0,6mm) kanssa oli se ongelma, että se paloi puhki kovin helposti. Tuossa hitauslaitteessa ei ole portaatonta tehonsäätöä, vaan 7-askelinen valintakytkin, jolloin tehoa ei voi kovin tarkkaan säätää. Lattaraudan kanssa jälki on varsin tyydyttävää. Roiskeita toki oli, mutta ei liiemmin.

    Vaikuttaako tuo langan tyyppi/paksuus siihen virtaan? Eli olisiko esim. 0,6mm umpilanka + CO2-kaasu vähemmän läpiapalava ohuille pelleille?

    Soittokierros pariin kauppaan kertoi, että 6kg CO2-pullo maksaa noin 160€ ja paineensäädin siihen noin 60-90€ tyypistä riippuen. Täyttö oli 35€.
    Virtaa ja langan syöttönopeutta pitää säätää langan ja perusaineen paksuuden mukaan.

    Käy katsomassa youtubesta vieoita aiheesta. Ei niitä katsomalla hitsaamaan opi, mutta et ainakaan ihan niin yössä ole aloittaessasi. Tässä muutama:

    https://www.youtube.com/watch?v=j-7B59ajDJU

    https://www.youtube.com/watch?v=l8ljiax2hGw
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  24. #24
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Virtaa ja langan syöttönopeutta pitää säätää langan ja perusaineen paksuuden mukaan.

    Käy katsomassa youtubesta vieoita aiheesta. Ei niitä katsomalla hitsaamaan opi, mutta et ainakaan ihan niin yössä ole aloittaessasi. Tässä muutama:

    https://www.youtube.com/watch?v=j-7B59ajDJU

    https://www.youtube.com/watch?v=l8ljiax2hGw
    Joo, kiitos vaan videoista. Eipä se tuokaan kaveri saanut auton peltiä polttamatta hitsattua, eli ehkä se olisi tuo 0,6mm lanka se taikasana ohutlevytöihin. Videossa ainakin vilahti talukko, jossa tuota ohutta peltiä (0,6mm) ei voinut hitasata kuin 0,6mm langfalla. 0,8mm langalla ei ollut sille asetuksia.

    Mikä tuo taulukko on nimeltään ja onko konekohtainen?

    Olen aikanaan hitsannut jonkin verran, mutta silloin oli käytössä firman teollisuusluokan hitauskone (Esab) joka lienee hieman toista luokkaa säätöominaisuuksiltaan, kun tällainen harrastelijan autotallimalli.
    Kawasaki W650
  25. #25
    Itse olen työksenikin hitsannut ja nykyään harrastuspohjalta. Oma kone, Esab 240, on toki ihan ammattikone, mutta sillä hitsaan kyllä ohutlevynkin 0,8 langalla. Millinen sitten paksummalle. Tuolla 0,6 kutosella pitää olla hyvä kone, että saa riittävästi tunkeumaa hyvän sauman saamiseen. Ei tahdo riittää kuin heppailuun. Varsinkin kun on niitä pieniä valovirta-automaattikoneita, joilla 0,6 lanka on stantardi, niin hitsailu ei ole kummoista räiskintää. Muutenkin jos päädyt valovirtakoneeseen, niin hitsaa mahdollisimman lyhyellä jatkojohdolla. Pitkä johto vähentää pyssyn päästä saatavaa virtaa ja sitä kautta tunkeumaa.
    Paras olisi kun hommaat vanhemmankin "oikean" koneen ja jätät halvemmat uudet hyllyyn. Noihin merkkikoneisiin saa varaosiakin, tilanne voi olla toinen halpamerkin kohdalla.
    Ohuen levyn hitsaaminen menee puikollakin tai paksulla langalla, kun käyttää jotain kuparilattaa imemässä lämpöä.
    Myös jos on mahdollista säätää sammutuksen jälkeinen kaasunvirtaus, niin se auttaa myös jäähdyttämiseen. Itsellä on kymppikiloinen pikkupullo hiilellä. Kestää kolvailla suht hyvin, KUN ei jätä tuolla kevyesti vuotavalla mittarilla pulloa auki Kerran pääsi puolikas pullo taivaalle, kun unohtui auki. Rahallahan siitä toki selvisi..
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  26. #26
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Muutenkin jos päädyt valovirtakoneeseen, niin hitsaa mahdollisimman lyhyellä jatkojohdolla. Pitkä johto vähentää pyssyn päästä saatavaa virtaa ja sitä kautta tunkeumaa.

    Paras olisi kun hommaat vanhemmankin "oikean" koneen ja jätät halvemmat uudet hyllyyn. Noihin merkkikoneisiin saa varaosiakin, tilanne voi olla toinen halpamerkin kohdalla.

    Ohuen levyn hitsaaminen menee puikollakin tai paksulla langalla, kun käyttää jotain kuparilattaa imemässä lämpöä.
    Myös jos on mahdollista säätää sammutuksen jälkeinen kaasunvirtaus, niin se auttaa myös jäähdyttämiseen.
    Tulipa jo hankittua tuo hitsauslaite, Cepora Combi 155. Käsittääkseni se on ihan laadukas harrastuslaite reilun 10 vuoden takaa. Konetta myyvät pääosin hitsausliikkeet ja se on tehty 0,6, 0,8 ja 0,9 mm langiolle. Siis täyte ja kaasu, molemmat käyvtä, mutta kaasupulloa en ole vielä hankinut. Ja sitä nyt lähiinä arvon, että onko hintansa väärti hankinta, vai saisiko esim 0,7mm täytelangalla kohtuullista jälkeä peltiin? (Lue: pysymään kiinni. )

    Tuota virran vähyyttä en oikein ymmärrä, kun ongelma on pääosin pellin (0,6mm) palaminen puhki. Eikö silloin ole liikaa virtaa käytössä?

    Selitäpä hieman tarkemmin tuo kuparin käyttö? Sauman alle tai viereen joku kuparilevy?
    Kawasaki W650
  27.  
  28. #27
    Sauman taakse/alle. Joku paksu alumiinikin toimii.
    Virta pitää saada kulkemaan. Ei tahdo riittää tunkeuma, tai sitten räpsii. Sulaa on vaikeampi hallita, kun virta ei riitä/häiriötä virran tuonnissa.
    Se on tuon täytskärin kanssa liimaillessa aikamoista törsäämistä. Hiomakone tulee tutuksi. Mielellään sitten jos on pakko käyttää, niin lähinnä heppailee sillä. Peltihommissa ainakin, jättää pidemmät vedot tekemättä. Vieri viereen pikkutällejä. Se täytelanka tekee hitsaamisesta semmoista kuin kaasu olisi koko ajan loppumassa. Paksummille aineille löytyy kohtuullisia lankoja, joissa täyteaineen tarkoitus on lisätä riittoisuutta (vrt. suuririittoisuuspuikko).
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)