Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Antakaahan joku osaava hiukan neuvoja moottoripyöräni lisävalojen asentamiseen,kun kerhossamme kaverini kinaa kanssani asiasta ,eli kumpikohan meistä nyt on menossa metsään,sillä asentaisin itse itselleni lisäpitkät, kun syksyllä ajelen aikamyöhään ja on jo pimeät illat,niin ajattelin ne valot pistää pyörääni sivuille jo ostamaani merkkikohtaiseen lisävalotelineeseen ja ostin johtoa ja releen ja katkaisimen semmoisen hyvin pienen,josta saisin sammutetuksi lisäpitkät,jos en niitä tarvitse,niin turhaan kkua kurmittamaan,kuin silloin kun niitä vain todella tarvitsee ,mutta nyt tuli kova riitä,että olen ostanut releen turhaan ja valoja ei asennetakkaan,kuten ennen olen asentanut,vaan nykyaikana rele on turha ja pitkiltä valoiltani otetaan liitin irti ja siitä liittimestä , joka irroitettaessa sammuttaa moponi pitkät valot kokonaan,niin siitä otetaan suoraan lisäpitkille virta ja ajovaloissa oleva pitkä ei saa palaa lainkaan enään sen jälkeen kun olen lisäpitkät asentanut ja ihan vakavissaan mies on ja kaikenhuipuksi hän on asentajana maahantuojan merkkihuollossa ,mutta luojan kiitos ei minun omistamani pyörämerkin,vaan toisen merkin huollossa ,joten miten valot te muut asentaisitte/ tekisitte,neuvokaahan vanhusta hieman,ettei mene kohta käsirysyksi,kun väittely on kova
  2. #2
    Saisiko tämän hiukan pidemmässä lauseessa?
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  3. #3
    MMAF:n ohjeet, ovat varmaan tonkineet lakia enemmän kuin tavan tallaaja

    Lisäksi moottoripyörässä saa olla
    Etu- ja takasumuvalot
    Hätävilkut
    Oranssit (keltaiset) heijastimet sivuillepäin
    Muita valaisimia moottoripyörässä ei saa olla

    Ja kaikki E-hyväksyttyjä, jos tuoreempi kuin 89. Asentaja siis enempi oikeassa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    MMAF:n ohjeet, ovat varmaan tonkineet lakia enemmän kuin tavan tallaaja

    Lisäksi moottoripyörässä saa olla
    Etu- ja takasumuvalot
    Hätävilkut
    Oranssit (keltaiset) heijastimet sivuillepäin
    Muita valaisimia moottoripyörässä ei saa olla

    Ja kaikki E-hyväksyttyjä, jos tuoreempi kuin 89. Asentaja siis enempi oikeassa.
    Kiitokset vastaajille,pitänee kustantantaa asentajalle viskipotti,kun olisin voinut tosissaan väittää,että rele on aina oltava lisävalojen välissä ja kyllä niitä epäilijöistä huolimatta valoja kaipailee,kun Cessulla ajelee metsäosuusilla,niin on hyvä nähdä mitä sieltä polulta vastaan tulee,kun on koiranulkoiluttajista kaikenmaailman hölkkääjiin nykyisin,mutta hyvä tietää,jos olin väärässä ja lisävaloja asennetaan irroittamalla alkuperäinen pitkäajovalo irti ja mennään vain lisävaloilla,mutta vanhakin oppii aina uutta,mutta en ihan vielä jaksa uskoa,että pitkävalo irti ja ajeaan vain apupitkillä,mutta kiitos vastanneille.
  5. #5
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Saisiko tämän hiukan pidemmässä lauseessa?
    Mie oisin vastannut, mutta kun ei oikein selvinnyt, mihin olisi pitänyt vastata, niin en sitten vastannut alkuperäiseen kysymykseen ollenkaan.
  6. #6
    Eli tuo ei ole apupitkä, vaan sillä korvataan se alkuperäinen pitkä. Ja sen asennuspaikan varmaan taas säätelee laki, eli pyörän keskilinjalla, xx senttiä tienpinnan yläpuolella jne.

    Eli vaihda suosiolla se pitkä sumariin (varsinkin jos metsätiekäyttöä ajattelet). Ja sen kytkentä juurikin releellä, ohjaus parkeilta (saa palaa parkkien kanssa) katkaisijan läpi ja varsinainen virta suoraan akulta sulakkeen kautta.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  7. #7
    Mulla gessussa alkup. sumarit + lisäpitkät eikä ole virkavaltaa 2 vuoteen nuo viritykset kiinnostaneet. Vaikka ratsioihin ym on tullut ajeltua jokusen kerran.
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
  8. #8
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mie oisin vastannut, mutta kun ei oikein selvinnyt, mihin olisi pitänyt vastata, niin en sitten vastannut alkuperäiseen kysymykseen ollenkaan.
    Tarkoitus kysyä oli siis pitääkö alkuperäinen pitkä poistaa,jos käyttää lisäpitkiä pimeällä tieosuudella ja onko releen asentaminen kielletty nykyisin,siitä tässä kinassamme oli kyse,itse olisin asentanut releen väliin ja pitänyt alkuperäisen pitkän toiminnassa ja asentanut katkaisijan noille apupitkille,että saisin tarpeen vaatiessa ne päälle,jos oma ajovalo(pitkät) ei oikein riitä,mutta aika hassulta kuulostaa,kun nuo lisäpitkät on monesti heikompitehoisia,kuin pyöräni omat kaukovalot,niin miksi oma kaukovalo ei saisi palaa lisäpitkien apuna ja miksi relettä ei saa asentaa väliin ja vielä pitäähän ne lisäpitkät sammua joka tapauksessa,kun vaihdan lyhyetvalot päälle,sillä en vielä ole kuullut,että lisäpitkät saisi palaa samaanaikaan lyhyiden valojen kanssa,mutta kukin näköjään asentelee valonsa vähän niinkuin sinnepäin
    Typerää kummiskin on ajella heikompitehoisilla lisävaloilla,kuin pyörän omilla tehokkaammilla valoilla ja sekin kiellettynä Meillä Pohjoisessa on erilaiset lait,kuin täällä Porvoossa sitten,kun kaveriniluona Porvoossa olen kyläilemässä ja ajelemme cessuilla metsätaipaileita ja nautimme kovasti siitä,mutta illat pimenee ja näkyvyys alkaa olla niin heikkoa iltaisin,niin ei oikein näe ilman lisävaloja enää kello 18.00 jälkeen metsätaipaleilla,siksi väittelymme,jos poliisit pysäyttää ja tarkistaa valot,niin miten niiden kuuluu toimia pyörän omiin ajovaloihin nähden ja releestä kinasimme,koska aina lisävaloja asentaneena itse,niin releen olen siihen asentanut varmuudenvuoksi,niin eipä ole ongelmia vielä sentakia tullut,mutta kiitos valaistuksestanne,nyt tiedämme,että pieni tuikku on parempi,kuin kolme kirkasta valoa
  9. #9
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Eli tuo ei ole apupitkä, vaan sillä korvataan se alkuperäinen pitkä. Ja sen asennuspaikan varmaan taas säätelee laki, eli pyörän keskilinjalla, xx senttiä tienpinnan yläpuolella jne.

    Eli vaihda suosiolla se pitkä sumariin (varsinkin jos metsätiekäyttöä ajattelet). Ja sen kytkentä juurikin releellä, ohjaus parkeilta (saa palaa parkkien kanssa) katkaisijan läpi ja varsinainen virta suoraan akulta sulakkeen kautta.
    Juurri tuota ajoimme takaa,kiitos viisaasta vastauksesta,hieman saunakaljassa sumareista tuli lisäpitkät,mutta kiitos neuvoista ,taisikin olla ainoa asiallinen neuvo ja selvisi kerralla asia meille molemmille.
  10. #10
    Prätkää koskee pääosin samat valomääräykset kuin autoakin = ref max. 100. Eli jos alkup.pitkän + lisäpitkien referenssilukujen summa ei mene yli 100, saa ne kaikki palaa samaan aikaan. Simple as that
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  11. #11
    Lainaa Jukka kirjoitti Katso viesti
    Mulla gessussa alkup. sumarit + lisäpitkät eikä ole virkavaltaa 2 vuoteen nuo viritykset kiinnostaneet. Vaikka ratsioihin ym on tullut ajeltua jokusen kerran.
    Jep, jep. Mutta se, että ei ole vielä sanottu, ei tee niistä määräyksen mukaisia
    Eikös tässä juuri taivasteltu tuontiautoa, joka oli mennyt maahantuonti/rekisteröintikatsastuksesta läpi, ja jäi sitten kiinni määräaikaiskatsastuksessa, kun olikin tehty kahdesta autosta, joista toinen varastettu?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  12. #12
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Prätkää koskee pääosin samat valomääräykset kuin autoakin = ref max. 100. Eli jos alkup.pitkän + lisäpitkien referenssilukujen summa ei mene yli 100, saa ne kaikki palaa samaan aikaan. Simple as that
    Trafin valomääräykset moottoripyörille. Poikkeavat autosta, ja juurikin tuon lisäpitkän osalta
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  13. #13
    Lainaa Jukka kirjoitti Katso viesti
    Mulla gessussa alkup. sumarit + lisäpitkät eikä ole virkavaltaa 2 vuoteen nuo viritykset kiinnostaneet. Vaikka ratsioihin ym on tullut ajeltua jokusen kerran.
    Samaten ei poliisit ole minuakaan juuri pysäyttäneet sitten viimeiseen 20 vuoteen,tosin kerran puhalsin,mutta muuta ei ole ollut poliisienkanssa ongelmia ollut ja nollat puhalsin,vaikka lapinmiehiä olenkin,mutta nyt tulin vaihtamaan gessuni uuteen vesikoneelliseen,kun kaverini kanssa olemme vaihtaneet aina kolmenvuoden välein Heinolla pyörät,niin maanantaina mennään uudet noutamaan , kun nyt sai hyvän hyvityksen ja mallivuodeksi 2013,niin siksi hintakin oli edullinen ja pohjois-suomessa ei oikein ole paikkoja mistä gessuja saa ostettua edullisesti,sillä 3000 euroa saa säästettyä,kun viitsii tulla pääkäupunkisudulle pyörän uusimaan,toki junalla menen jo kotiinpäin ensiviikolla,kun kotoseudulla on lumi jo maassa,niin ei viitsi liata uutta pyörää,vaan kun saan junasta gessun ulos,niin pakuuni sen heti ajan,niin saan talven ihailla uutta vesikoneellista mallia,kun en vielä ollut päässyt semmoista pohjoisessa näkemään,niin tuossa saunoessa vaan vänkättiin releestä ,että pitääkö semmoinen asentaa,kun kaveri ei ottanut valoilla,vaan irroitti kaiken edellisestään ja meinaa asentaa ne uuteen gessuun ,mutta eipä siitä juuri säästöä tulut,kun hän otti kaiken varustuksen irti mitä oli siihen vanhaansa ostanut,niin vajaan tuhannen säästää ja kova työ oli irroittaaa ensin kaikki roippeet ja sitten ne pitää vielä asentaa tuohon uuteen,niin kyllä sen tuhannen mieluusti maksaa,kun ei tarvitse itse tehdä kaikkea,kun suojaraudat ja kaikki kädensuojuksetkin otti irti, vaikka uudessa ne kyllä oli valmiina,mutta myy porvoon kerholaiselle ne osaset,joita ei tarvitse,mutta kukin tekee tavallaa ja oma vankka mielipiteeni on,että annetaan niiden asentaa,joilla siihen on koulutus ja me jotka ostamme,niin meidän kuuluu ainoastaan ajella ja nautiskella.Keväällä 2013 kävimme Austraaliassa saakka ja kolmekuukautta reissuumme meni,mutta siellä sattui ja tapahtui,mutta mukavaa oli ja ensisuvea odotellessa pitänee tuohon vesijäähdytykseenkin tutustua hiukasen ja onhan siihen hieman muutakin päivitystä tullut,että ihan pohjoosenmiestä hirvittää.
    Mukavia kilomeetrejä siulle ja ajelees varoen.
  14. #14
    Anteeksi nyt hieman aiheesta poiketen mutta tuota tekstiäsi on todella hankala lukea, kaikki on vähän kuin samaa pötköä ilman jäsennyksiä ja lopetusmerkkejä. Vähän niin kuin ajatusten Tonavaa katselisi
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  15. #15
    Mahdotonta lukea tuollaista puutaheinää yhdessä lauseessa, kaikissa viesteissäsi.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  16. #16
    Pahoitteluni kirjoittamisesta jouhtuvasta pötköstä.
    Aloitimme tuossa pikkujoulumme,niin hieman pötköähän se on.
  17. #17
    Lainaa lehtori007 kirjoitti Katso viesti
    Pahoitteluni kirjoittamisesta jouhtuvasta pötköstä.
    Aloitimme tuossa pikkujoulumme,niin hieman pötköähän se on.
    No sitten kyllä saat ymmärrystä...
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  18. #18
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Jep, jep. Mutta se, että ei ole vielä sanottu, ei tee niistä määräyksen mukaisia
    Eikös tässä juuri taivasteltu tuontiautoa, joka oli mennyt maahantuonti/rekisteröintikatsastuksesta läpi, ja jäi sitten kiinni määräaikaiskatsastuksessa, kun olikin tehty kahdesta autosta, joista toinen varastettu?
    En tietääkseni ole väittänytkään niiden olevan "määräysten" mukaisia. Mikä nyt sinänsä ei kiinnosta itseäni v...un vertaa onko valot asetusten mukaisia vai ei. Pääasia itselleni on että niillä näkee.
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
  19. #19
    Lainaa Jukka kirjoitti Katso viesti
    En tietääkseni ole väittänytkään niiden olevan "määräysten" mukaisia. Mikä nyt sinänsä ei kiinnosta itseäni v...un vertaa onko valot asetusten mukaisia vai ei. Pääasia itselleni on että niillä näkee.
    Minä, minä, minä henkilökö? Mistään muusta ei ole tarve välittää kunhan MINÄ saan tehdä kuten haluan.
  20. #20
    Juurikin näin
    XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
  21. #21
    Saa ne pitkät muuten palaa yhdessä lähivalojenkin kanssa.
    Pekka
  22. #22
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Saa ne pitkät muuten palaa yhdessä lähivalojenkin kanssa.
    Niinhän ne saa. Tahtoo vaan toi H4 käymään aika kuumana, kun molemmat langat palaa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  23. #23
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Niinhän ne saa. Tahtoo vaan toi H4 käymään aika kuumana, kun molemmat langat palaa.
    Jossain moottoripyörien vertailutestissä jonkun pyörän heijastin otti kipeetä ja sai muodonmuutoksia kun
    mittailivat valotehoja paikallaan ja siinä paloi molemmat langat pitkillä,eikä ne siltikään olleet mitkään tehokkaat valot kun jännitteet polttimon kannalta putosivat liian alas .

    Sama vika oli mun edellisessä Honda NC 700 X:ssä,ei tosin kipeetä saanut mutta ei tullut edes 13,1V:a kantaan mikä ilmoitetaan useammalle polttimolle käyttöjännitteeksi .

    Gessu ,toisin vuosmalli -04 oli niitä harvoja missä jännitettä oli riittävästi polttimolla mutta ilmeisesti valaisimet olivat tuolloin huonoja .
    Triumph Tiger 800 XRX

  24. #24
    rele väliin, herätevirta alkuperäiseltä pitkältä, vehkeet kiinni ja menoksi. ei ole ollut ongelmia.

    jos kaveri on lehtori, niin kait pilkut jne tulee paikoilleen automaattisesti.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  25. #25
    Offtopic, olen syvästi pahoillani. Nimimerkkinä on lehtori ja teksti nähdyn kaltaista. Ettei nyt vaan olisi yhteyttä uutisoituun romahdukseen PISA-tuloksissa? :P
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  26. #26
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Niinhän ne saa. Tahtoo vaan toi H4 käymään aika kuumana, kun molemmat langat palaa.
    Kun noi pitkät on erillisinä valoina siinä sivuilla, niin tuo ei ole ongelma. Alkuperäisessä valossa palaa vain lyhyet.
    Mulla on Bilteman lisäpitkät.
    Pekka
  27. #27
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Trafin valomääräykset moottoripyörille. Poikkeavat autosta, ja juurikin tuon lisäpitkän osalta
    No kappas perhana Ohessa ihan ajantasainen versio EU-direktiivin muodossa aiheesta:

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...001:01:FI:HTML
    LIITE IV
    KAKSIPYÖRÄISIÄ MOOTTORIPYÖRIÄ KOSKEVAT VAATIMUKSET
    1. Kaikkiin kaksipyöräisiin moottoripyöriin on asennettava seuraavat valaisimet ja merkkivalolaitteet:
    1.1 kaukovalaisin,
    1.2 lähivalaisin,
    1.3 suuntavalaisimet,
    1.4 jarruvalaisin,
    1.5 etuvalaisin,
    1.6 takavalaisin,
    1.7 takarekisterikilven valaisin,
    1.8 takaheijastin, muu kuin kolmiomainen.
    2. Lisäksi kaikkiin kaksipyöräisiin moottoripyöriin voidaan asentaa seuraavat valaisimet ja merkkivalolaitteet:
    2.1 etusumuvalaisin,
    2.2 takasumuvalaisin,
    2.3 hätävilkku,
    2.4 sivuheijastimet, muut kuin kolmiomaiset.
    3. Jokainen 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu valaisin ja merkkivalolaite on asennettava jäljempänä olevan 6 kohdan määräysten mukaisesti.
    4. Muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja valaisimia ja merkkivalolaitteita ei saa asentaa.
    5. Edellä 1 ja 2 kohdassa mainittujen valaisimien ja merkkivalolaitteiden, jotka on tyyppihyväksytty M1- ja N1- luokkien ajoneuvoja varten direktiivin 76/757/ETY, 76/758/ETY, 76/759/ETY, 76/760/ETY, 76/761/ETY, 76/762/ETY, 77/538/ETY tai 77/539/ETY mukaisesti, asentaminen sallitaan myös moottoripyöriin.
    Ja tuo kohta 6 onkin sitten piiiitkä litania, valaisin kerrallaan läpikäynynä montako, missäkö ja kaukanako toisista valaisimista se/ne saa olla, mutta pitkien osalta lyhyesti tiivistettynä 1 tai 2kpl ja max 20cm etäisyydellä toisistaan ja/tai lähivalaisimesta/-mista. Käytännössä tuo etäisyyssääntö siis tekee mahdottomaksi asentaa pitkiä esim. moottorilohkoon / kaatumarautoihin, pyörän sivuille, lähivalaisimen ollessa "vakipaikallaan" ohjauskolmiossa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  28. #28
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Ohessa ihan ajantasainen versio EU-direktiivin muodossa aiheesta:
    Kuitusen sanoin: Ei koske suomea
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  29. #29
    Kiitos !
    Nämä on hyvä tietää miten ne PITÄISI olla
    Noita Wingin passinglightejä sit ei saa laillisiksi kuin sumuvaloina ja sittenkin jäävät kait liian alas
    ja tästäsysteemistä toinen sumuvaloksi ja toinen pitkäksi .

    BiXenon projektor kauppa vilkastuu kun mootoripyörään saa niistä helposti ,lailliset hyvät valot,kunhan ovat hyväksyttyjä niinkuin Hellan lamppu .
    Triumph Tiger 800 XRX

  30.  
  31. #30
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Kuitusen sanoin: Ei koske suomea
    Tässä kohtaa meni väärin, sillä kotimaiset pykälät aiheesta sisältää pääasiassa vain viittauksia juurikin noihin EU-tason direktiiveihin + ne muutama kansalllinen poikkeus mm. päivävalojen ja parkkien palamisesta samaan aikaan. Eli kyllä nuo direktiivit tässä kohtaa koskee myös Suomeakin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen