Morjens!
Kysytäämpäs porukoilta kokemuksia ni ei tartte ihan niin paljoa kantapään kautta taas...
Elikkäs mulla on tässä talven aikana pientä rojektia menossa tuon Brutalen kanssa. Uusintaan menee vaihtajan jousta, vesipumppua ja kytkinlevyt. Tuli tossa paikkoja availlessa mieleen, että voiskos kasausvaiheessa noiden paperisten tiivarien sijasta käyttää jotain muuta?
Esimerkiksi tällaista Kent:tiä: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...t+2+200ml/2373
Nyt siis kokemuksia kaivataan, mikä on hyvä aine?
Hyviä ominaisuuksia lienee vaikkapa seuraavat:
- Saatavuus
- Pitävyys
- Helppokäyttöisyys
- Seuraavan rempan yhteydessä suht helppo poistettavuus
Kiitos jo etukäteen taas hyvistä vinkeistä!![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Itse zx6r alakerran ja kaikkien koppien tiivistykseen käytin loctite 5699 harmaata tiivistesilikonia. Uudet tiivisteet kun maksaa kolmisensataa ja tuo puteli 16€ niin siinä saa aika paljon tiivistellä noilla massoilla. Ainakin aikaisemmin on tiivistesilikoni pitänyt öljyt sisällä hyvin joten eiköhän nytkin. Helppo käyttää, pinnat puhtaaksi, tuubista ohut nauha toiselle pinnalle ja kappaleet yhteen. 15min päästä pitäisi olla tiivistä.
Respect is not given, it is taken!
Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
EX. Kawasaki ZX-6R 2003
Kannattaa kuitenkin hankkia sopivat tiivisteet sellaisiin paikkoihin, joissa tiivisteen paksuudella on merkitystä. Näitä paikkoja on moottorissa yleensä useita.
Mä oon käyttäny Permatexin Ultra greytä (ja black, muitaki "värejä" on vähän eri ominaisuuksin) . Se on ainakin pitäny kaikkialla missä sitä on käyttäny, ei kyllä oo tarvinnu vielä purkaa niitä.
Jos paperi tiivistettä aiot jättää pois niin tarkista että välykset on riittävät, ettei mikään kanna/hankaa sen jälkeen. Vaika paperi tiiviste onkin ohut, niin joskus saattaa yllättää- ja helpompi kattoo ensin kuin sit purkaa uudelleen ja tutkia vahingot.
Mä oon paperi tiivisteen kanssa, niisä kohti joita on saattanu tarvita availla, laittanu ihan ohuesti silikonin toiselle puolelle.
Sillon tarttuu sille puolelle paremmin ja lähtee suuremmalla tod näk irti yhdeltä puolelta ja pysyy ehjänä.
Toiselle vois ehkä (en oo kokeillu enkä voi luvata että toimii) kevyesti hipaista ihan kevyesti silkonia-siis voitelusilikonia- vois vähentää tarttumista vielä pikkasen.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Nonni, heti tulee kokemuksia ku liukuhihnalta! Kiitos!
Mulla on nyt täsä vaiheessa mietinnässä lähinnä tuon kytkinkopan tiivisteen korvaaminen. Kerkesin tuolta euroopan mantereelta jo tilailla tarvittavat osat ja jäi toi tiivari tilauksesta rannalle... Sen takia tässä pohdin korvaavaa menetelmää, ei vihtis pelkkää pahvilappua enää erikseen tilailla. Ellei sitä satu sitten saamaan suomesta, pitää vielä soitella.
Hyviä vinkkejä noi välyksien tsekkaamiset, ja aivan varmasti monessakin paikassa tuolla tiivisteen olemassaololla on merkityksensä myös mitotusten kautta. Mä luulen, että tässä tapauksessa ei siitä ole huolta... tosin pitää varmistaa ennen ku lyö myllyn tulille ja kytkinkorin palasiksi kampikammioon.![]()
On muuten ensimmäinen vastaan tullut mopo jonka kytkinkammio on ihan selkeesti yhteydessä laitimmaisen pytyn kampikammioon kiertokankineen... En tiedä, jotenki vaan yllätyin näkemästäni ku otin kopan sivuun. Piti oikeen vaimollekki näyttää ja selostaa jotta tuossa se voima sitte pyörii ylös / alas / ees / taas ja tuolta hampikkaalta välittyy etiäppäin. Hyvä koulutuskone tällanen.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Jossain täällä joku jolloinkin kertoi että tiivistepaperista, siis arkkina myytävästä, saa nätisti tiivisteen ku laittaa siihen ensin muutaman pultin ja ohjainholkkien reijät ja sit oliko puupalikalla tai kumi/muovivasaralla naputtelee kevyesti (varoen ettei vaurioita ite kantta) ulkoraunaa vasten, leikkautuu tarkasta oikean kokoiseksi. sisäpuolen voi sit leikellä saksilla tai terävällä vetsellä sopivan lähelle reunaa.
Mää taisin tehä vuosia sitten niin että painoin kopalla paperin pöytää vastasten ja lyijjärillä viiva ja sit saksilla.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Hylomar Blue on hyvä tahna.
Sitä käytetään lohkojen välissä, vaihdelaatikon kasaamisessa ja vaikka sylinterin kannen tiivisteenä koneissa, joissa ei ennestään ole mitään paperi- tai muita tiivisteitä ko. paikoissa.
En tiedä sopiiko paperitiivisteen tilalle.
Tuommoinen
Pekka
![]()
Itse olen käyttänyt paljon HondaBondia, toimii hyvin kun tarvitaan ohutta tiivistemassakerrosta, ei välttämättä tiivistä isoja rakoja/vääntyneitä pintoja.
http://www.google.fi/imgres?imgurl=h...ed=0CFoQ9QEwBQ
Älä korjaa ehjää....
Bemarin laatikonkannen tiivistin Loctite 5910 mustalla. Ainakin ekat 6tkm on pitänyt.
Retired
Nooo en kyllä oikein tiedä, vaikka Hondan kaasareita Yamaha carb cleanerilla putsasinkin ;).
No, leikki sikseen, tiivistemassaa (itsellä Hondabondia hyllyssä, yllätys) OHUELTI niihin paikkoihin mihin se on tarkoitettu, ja jos valmistaja on asentanut alunperin paperitiivisteen hankkisin sellaisen tai tekisin tiivistetaperista uuden. Ne silikonimadot öljysihdissä ja -kanavissa ovat ikävää nähtävää.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Arkki paperia, oikean paksusta.
niitä on kolmea eri paksuutta.
Vaikka biltemasta. Tai motonetistä.
About sopivan kokonen pala, kohdilleen ja ihan pienellä ja puhtaalla kuulapäävasaralla naputtelu.
Ei saa olla skraapaleinen tai rikki se vasaran kuulapinta.
Ei mee montaa hetkee, sulla on tiivari käsissä.
Voit myös skannata sen pinnan ja tulostaa tiivaripaprulle, tai sipasy öljyä tiivistepintaan ja painaa sen jäljen paperiin tai... tai... miten kukanenki haluaa.
Jos on tiukka paikka ja tiivari pakko saaha, käy vaikka tiimarista tavallista kartonkia.
Tee siitä.
Eri värejäki on.
Tai maitopurkista, tai vaikka onnittelukortista.
Mielikuvitusta vähä peliin...
Tavallinenki papru pitää hetken, että se käy hätäapuna.
Se oli jo rikki...