Olettekos alkaneet laittaamaan jo mopojanne talviunille?
Lämpötila varmaan vaikuttaa, tänään jouduin itsekin "skrabaamaan" mopon penkin ennen lähtöä.
Talven aikana vois olla kahvalämppäreiden hommaaminen paikallaan, koska tänäänkin ainoa paikka joka paleli vähän, oli sormet. Kahvalämppärit eivät ilmeisesti ole kovinkaan hankalat asentaa? Mistä olette ostaneet omanne ja onko jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon?
Oma työmatkani kulkee aamuisin reittiä Kauklahti - Kehä 3 - Turun motari - Kehä 1 - Oulunkylä, ja sama reitti toiseen suuntaan iltapäivällä. Vielä viime viikon työmatkoilla pyöriä näkyi useita kymmeniä, eilen näin vain yhden pyörän ja tänään aamulla en enää yhtäkään.
Työkaverit pitää ihan hulluna kun ajelen näillä lämpötiloilla... (aamulla oli +2) Mutta kun en haluis vielä lopettaa kautta. ;)
Täytynee se kuitenkin kohtapuoliin luovuttaa ja viedä mopo talvehtimaan lämpimään talliin.![]()
-Suzuki Bandit 1250s-
(ex Kawasaki ZR7)
Ei tässä nyt ihan vielä ole meikäläinen lopettelemassa.. eiköhän nuo n. 10 asteen kelitkin vielä palaa joksikin aikaa..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Parempi olisi luultavasti sähkölämmitteiset OHUET alushanskat (jos sattuvat olemaan silloin mukana ja jos on aikaa pysähtyä pukemaann iitä). Norsunkorvat kahvojen edessä varmaan auttais aika paljon, mutta on noi kahvalämppärit kyllä Suomessa aika ihqut laitteet!Vaikkakin usein juuri käden selkäpuolelle kaipaisi lämpöä, tai ainakin lisätuulensuojaa. Toistaiseksi aion asentaa kaikkiin tuleviin mopoihini kahvalämppärit. Lisäksi jos hankii lämpenevät kahvakumit (ei pelkät lämpöelementit), niin ne on paksummat kuin normaalit kumit ja se sopii ainakin mulle hyvin, minusta paljon mukavampi ajaa "tourinkia" kun ei ota käsille niin paljoa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tämän vuoden helmikuussa alko ajokausi, suunnittelin kans että olisin laittanut kesän aikana lämppärit.
Mutta toisin kävi eipä ole vielä tuppeihin ilmestyny moisia elementtejä, tosin nuo rystys suojat blokkaa aika hyvin tuon ajoviiman käsistä "ohi".
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
eka kausi meni ilman kahvalämppäreitä, toiselle kaudelle ne hankin jo. enkä luovu mistään hinnasta!
mut ei net norsunkorvatkaan autuaaksi tee, gessusta korvat löytyy mutta silti sormenpäissä vilu tuntuu rukkankin paksuilla hanskoilla..
ja mieluiten sellaiset lämppärit sitten että useampi tehonsäätö, gessussa puolikas ja täysi teho. täydellä usein liian kuuma ja puolikkaalla liian kylmä. hondassa varmaan viisi tai kuusi lämpöaluetta valittavana.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Loppu on. Paleltaa jo ajatuskin mopoilusta.
Kahvalämppärit napsautan päälle jo elohopean laskiessa abaut 15 astC, tosin yleensä käytän vain melko keveitä vuorittomia hanskoja.
Hauska yksityiskohta oli männä suvelta. Bahnalla iski roima sade päälle, ja koska pientareelle ei voinut vetää ja autohof oli niin kaukana, että hanskat ehtivät kastua litimäriksi, ajattelin että paskat ajellaan sitten märillä hanskoilla.
Kahvalämppärit päälle ja hyvin tarkeni joten en viitsinyt vaihtaa kuiviin seuraavallakaan tankkaustauolla, vaan poudan koittaessa annoin ajoviiman kuivattaa hanskat, grillit pitivät hyvin näpit toimintakunnossa.
Eli kyll ne vaan ne grillit ovat ihan ykkösvaruste - touringissa.
Honussa on kolme aluetta, kovin on liian kuuma, keskimmäistä ja miedointa käyttäen.
<p>.</p>
vastahan tässä alkaa parhaimmat kelit,kesä oli niin arsesta ettei paljoa napannut ajella.
nyt kun sais vaan uuden staattorin niin pääsis kunnolla naattimaan syksystä,penkin skrabaus on tietty aamusin vähän koomista mut eipähän oo perse vaahdossa.
Horo Elää !
Itsellä on jo pyörä seisomassa. Kahteen viimeiseen pyörään olen laittanut kahvalämppärit ja jos pyörä joskus vielä vaihtuu niin kyllä seuraaviinkin tulee. Nuo ostin Saksasta aikanaan (Polo tai Louis), mutta taitaa nykyisin saada vastaavia Suomesta ihan hyvin. Mulla on kaksi tehoaluetta (start/on/off), joista start-tilaa pitäisi käyttää vain hetki aloitettaessa lämmitys, mutta ainakin kaveri käytti sitä myös jatkuvasti. Itse pärjään tuolla normaaliasetuksella ihan hyvin.
Asennus on helpohko, vaikka nykyiseen kaveri ne laittoikin. Pieni tarina asennuksesta:
Kahvalämppärit
jussi
Toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja kävin eilen tilaamassa piikkirenkaat pyörääniJoten odottelen tässä että ilmat alkaisivat ihan oikeasti kylmetä. Ensimmäinen syksy kun oikein odottaa että tulisi aikainen lumi maahan
Minulla on noissa bemareissa ollut vakiona kavanlämmittimet ja lisäksi rystyssuojat. Luulen että ennemmin luopuisin kahvojen sähköistä kuin noista suojista. Itse olen huomannut että kun viileillä keleillä ajelee lämmittimet päällä tulle puristettua aika lujasti kahvoista että välillä pitää oikein löysätä otettaeikä viitsisi oikein tervehtiä vastaan tulijoitakaan
Kesähanskoilla päästelee aika pitkään..
Viikonloppuna vaihdan ohuemmat öljyt valmiiksi tulevia kunnon pakkasia varten..
Niin ja aamulla mittari näytti 2.5 - 2.0 C kun vein aamulla pojan kouluun työmatkalla gessulla![]()
R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
Arjen adventuristi
Ei ole vielä kausi päättynyt, eikä vielä ihan pian ole päättymässä.
Kahvalämppärit on kyllä hyvät olemassa, vaikka viima jäähdyttää selkäpuolelta kättä, pitää sisäpuolen lämmitys kuitenkin kädet aika hyvin lämpöisinä. Itse ostin pitkän harkinnan jälkeen kahvat Stormilta, mikä loppujen lopuksi osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Olivat nimittäin helpot asentaa ja säätimessä on viisi eri tehoasetusta, mikä on hyvä, kun saa eri olosuhteiden mukaan sopivat lämmöt. Stormin lämppärikahvoja on kahta eri pituutta, joten kannattaa mitata omat kahvat ennen ostoa, itse ostin lonkalta ne pitemmät, kun lyhemmät olisi ollut sopivammat. No pienellä virittelyllä ne pitemmätkin meni paikoilleen.
Piikkikumejakin olen jo kattellut, mutta aika näyttää, että tuleeko oikeasti hommattua.
Kyllä kausi jatkuu vielä. Keväällä kun hain mopon reilun 500km päästä, oli sää +2C ja vesi/räntä/lumisade koko matkan. Antoi ihan uutta mallia tähän ajokauden pituuteen. :-)
Kylmä tulee läpi. jos on kerrastoja liian vähän! Toki ääreisverenkierron takia kahvanlämppärit on oiva apuväline.
![]()
https://reissu.org
laittakaa penkinlämmitin päälle.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mitä nyt on vimoset 3 vuotta Turun seudulla asustellut, niin kyllä tuonne marras-joulukuun vaihteeseen on ajeltu vaimon kans ihan normaalisti. Sit ku vetää pysyvät lumet maahan niin on luovutettu. Kunnon ajokamat & kahvalämppärit ja sit se ylivoimasesti tärkein, eli oma asennoituminen kuntoon. Eihän se nyt muuta vaadi!![]()
Viimeksi muokannut: Yamaha1; 25.09.2013 klo 12:50.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Eip oop viel kausi loppunna.
En kyllä jaksa lähteä muutaman asteen lämpötilassa pidemmälle ajelemaan, ainakin viisi pitää olla ja kuiva keli :-) Tietty kaupungissa voi pyöriä, siinä pysyy lämpimänä, kun jatkuva ajoviima ei hyydytä.
Odottelen, että tulis vielä lämpimämpiä päiviä ja ajoaikaa ja sit jossain sopivassa vaiheessa öljynvaihdot ja talviunille. Viime vuonna tuli lunta seuraavalla viikolla talvisäilön alkamisesta, katotaan jos onnistuis samanlainen optimointi tälläkin kertaa![]()
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Alkaa tuota räntää tulla aika voimalla, mutta ei vielä kehtaisi työntää talliin. Harmittaa kyllä, jos jo nyt joutuu lopettelemaan..
Aiempina vuosin olen laittanut pyörän syys-lokakuun vaihteessa teloille. Eräänä vuonna juuri samana päivänä satoi ensimmäiset lumihiutaleet Espoossa, mutta pian sen jälkeen taas lämpeni joksikin aikaa. Tänä vuonna aattelin kokeilla ajella pitempään. Jo sitten sattuu niin, että lumet yllättävät, täytyy vaan tilata kuljetus pyörälle talvisäilöön, kun ei omaa tallia ole. Lyhyillä matkoilla kylmä sää vaan terästää miestä kun pitää tarpeeksi välihousuja ettei munaskuut vilustu, kahvalämmittimet jeesaavat tietysti, eipä siinä kai sen kummempia.![]()
BMW K1200RS vm. -98 /rek -00
Honda VF750F vm. -87
Ratapyörä Yamaha 250cc
Honda 305 Super Sport vm. -65
Minäkin laittelin tänään pyörän talviteloille ja ajattelin tässä samantie laitella kahvalämppärit. Onko kellään kokemusta motonetin lämppäreistä? Olisi portaattomalla säädöllä ja vaikuttaisi ihan hyviltä.
Heh, tänä aamuna tossa motarilla mentiin yhtä matkaa jonkun piikki kuskin kanssa, jannulla jalassa lyhytvartiset tennarit, nilkat vaan vilku, huh huh.![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Oli ihan ok. Asennusvaiheessa huomasin kuitenkin zetan kaasukahvan alussa pienen muovikauluksen, johon lämppärikahvan tuppi heti pysähtyi. Palautin kahvat ja hain allrightista dicen elementit ja asensin ne alkuperäisten tuppien alle. Toimii aivan yhtä hyvin mitä nyt kaasukahva lämpiää nopeammin, mutta tuonkin saa vissiin korjattua esim. diodeilla.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Hei kausihan on vasta alkamassa, toista kertaa tänä vuonna...
hah.jpg
CB500 - 7#, CB750 -81, CBX750F -86, A tusina "Hulda"
***15v***, ***18v***, ****32v****, 39v-->
3792 -Ckm
Aamulla oli niin raikas ilma että sai ihan henkeä haukkoaens kerralla kypärähuppu jo päähän. Sisätakin vasta laitoin takkiin kiinni. Tarkoitus ajaa ympäri vuoden. Kahvalämppärit olis kivat, mutta akku ei varmaankaan kestäis kun lyhyttä ajoa.
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Ympäri vuosihan on hyviä ajokelejä. Ainoastaan nuo rospuuttokauden räntäsateet on hiljaisempaa, kun ei tiedä kummalla mopolla ajaisi ja millä vanne/rengastuksella
ilman lämppäreitä on tullut mentyä, kun pikkumopoon on talveksi noi "lämpötumput"
Viimeksi muokannut: alittaK; 25.09.2013 klo 16:42.
KTM 950 SM
Noista kahvalämmpäreistä ja niiden asentamisesta.
Viime viikolla laitoin emännän suitzaan Koson lämppärit (muistaakseni Stormilta) eikä tuo nyt ihan mahoton homma ollut. Eniten aikaa vei releen herätevirralle sähkön löytyminen. Oli meinaan aikaslailla hankala löytää se oikea johto (varsinkin ilman piirikaaviota) mutta yleismittaria avuksi käyttäen löyty. Samalla kun tuli virranulosotto, niin tuplalähtöinen rele. Kannatan relettä, niin ei mene akku huomaamatta tyhjäksi, ja sulakkeet myös oikeisiin paikkoihin.
Pari tuntia aikaa, kasa liittimiä, muutama sulakealusta, pätkä kutistesukkaa ja se on siinä, mutta jos ei mitään ymmärrä sähköstä niin kannattaa jättää osaavammalle.![]()
F 800S -06
Itse suosin lämpöhanskoja ja ajan talvellakin ,jos on vähemmän kuin 10 pakkasta,hyvä keksintö.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Lämpötakin ostin alkukeväällä ja sen kanssa tarkeni hienosti maantieajossa +5 asteessa. Jostain kumman syystä käsien ja jalkojen palelu loppui kun laittoi lämpötakin päälle, ei tarvinnut edes kahvalämppäreitä. Olisikohan niin että jos lämpöä riittää kropassa niin käsien ja jalkojenkin verenkierto toimii täysillä. Kädet/jalat lämpenee sähkötakin avulla![]()
K1200GT & 701Enduro
Veri kiertää sormissa jos keskivartalo on lämmin. Jos taas core lämpötila meinaa laskea, niin elimistö vähentää verenkiertoa ääreisosiin, kuten sormiin ja varpaisiin.
Jotenkin tuntuu että tuo paleleminen on ihan vain kivikautisesta tekniikasta johtuvaa. Jos olisi koko puku lämmitetty, niin hyvin tarkenisi. Ja itse asiassa ihmisen lämmitys ei tarvitse paljoa edes sähköä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050