Kotarissa olen käyttänyt Biltemaa ja se on hyvin toiminut kovassa käytössä (metsäenskaa). Se on halpa öljy. Tosin ei niin halpa kuin Delvac isoissa erissä.
Sporttipyörässä oli Liqui Moly 10W60:stä. Eli synteettinen kallis öljy. Pistin tilalle nyt Bilteman synteettisen 10W40:n ja muuten suurta eroa ei ole paitsi että kun on uudet öljyt, pyörä toimii taas kuin unelma.
Biltemaa saa vaihdettua koneeseen 2 kertaa useammin kuin Liqui Molyä, Shell Advance Ultraa tms. Öljyn speksejä kun vertailin niin Bilteman synteettisen speksit on melko lähellä Advance Ultraa (datalehti löytyy Bilteman sivulta). Toki spekseissä ei lue öljyn lisäaineistushienouksia ja niitä on vaikea verrata muuten kuin mutulla. Koko ajan uusi halpa öljy taitaa olla parempi kuin pidempään ajettu kallis öljy. Taidan kaataa siihen jatkossakin Biltemaa. Testailuni perusteella ei ole evidenssiä siitä että kallis öljy toimisi paremmin. Käyttääkö muut täällä kaikki Delvaccia, ei kukaan Biltemaa?
ZX6R & KTM Enduro
Kyllä minullakin on tuota biltsun öljyä sisällä ja ihan ok tavaraa on ollut.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kyllä niillä on ne standardit minkä se pitää täyttää, joskus Bilteman öljy oli sellaista shaipaa että oksat pois.
Jos haluu vaihtaa halvempaa, niin kattoo että on samaa synteettistä, niilläkään ei kuulema ole nyky öljyssä isoa eroa, kuulema, sitten on se notkeus ja API-luokitus. Toinen on kokeilulla se selviää
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Joo, viskositeettiarvot täsmää huippuöljyn kanssa melko tarkkaan ja API-luokitus on SM.
Itse asiassa Liqui Molyssä oli huonompi API-luokitus kuin Biltemassa. Vaikka SL/SM:n ero ei lienekään välttämättä hirveän merkityksellinen, joka tapauksessa Bilteman luokitus on parempi. Jostain syystä nykystandardin SN mopoöljyjä ei ole näkynyt.
ZX6R & KTM Enduro
Motonetin halpaöljyjä ja Castrolin "laatuöljyjä" on tullu laiteltua viime vuosina, eikä mitään eroja ole havaittu. Motonetin ölpät vaan halvempia, ja täyttävät silti vaaditut luokitukset heittämällä.
Jokainen tyylillään.
API-luokitus saati viskositeetti ei kerro öljyn laadusta mitään. Eli korkeampi luokitus ei välttämättä tarkoita parempaa öljyä. Yleisesti ottaen öljyjen laatuvertailu on kuluttajalle ihan pirun vaikeaa. Jotain viitettä saa esim HTHS-arvosta ja viskositeetti-indeksistä, jos ne jostain ilmi tulevat.
Ja sitten tosiaan se, että äärimmäisen harva synteettinen on oikeasti synteettistä, eli vähintään Group IV -pohjaista kamaa. Useimmiten synteettisenä myydään hydrokrakattuun perusöljyyn pohjautuvaa öljyä, tai ainakaan perusöljy ei koostu pelkästään synteettisistä materiaaleista. Näitäkin on ihan pirun hankalaa selvittää, sillä eipä valmistajat perusöljyjen koostumuksia ilmoita.
Mitä näitä on itse tullut hämmästeltyä, niin öljyissä on tosiaan eroja, mutta yllättävän paskoillakin voiteluaineilla moottorit toimivat. Itse käytän ainoastaan parhaita saatavilla olevia öljyjä - tai siis synteettisiä voiteluaineita.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Totesit että näiden eroja on pirun vaikea selvittää koska valmistajat eivät tietoja anna.
Shell Advance Ultran datasheetti esim sisältää samat arvot kuin Bilteman datasheetti eikä ne ole merkittävästi erilaiset. Ja HTHS-arvoa ei ole mainittu, ainoastaan viskositeetti-indeksi.
Koska käytät parhaita öljyjä, sinulla luultavasti on jotain pohjaa tähän että näin on, joten jakaisitko tietoa tietämättömille että mistä kaivoit ja mitä evidenssiä tämän tueksi? Olen googletellut öljyjuttuja aika paljonkin ja en ole löytänyt kättä pidempää tähän, vaan mutua siellä täällä. Ja mitkä on niitä parhaita synteettisiä eikä hydrokrakattua perusöljyä jos molemmissa lukee täyssynteettinen purkin kyljessä mutta vain toinen on sitä oikeasti?
ZX6R & KTM Enduro
Vertailua:
Biltema:
API: SM
10W40
Kinematic Viscosity @ 40°C (cSt) 95.0 – 105
Kinematic Viscosity @ 100°C (cSt) 13.0 – 14.5
Viscosity Index 152
Shell Advance Ultra:
API: SM
10W40
Kinematic Viscosity @40°C mm2/s 98.6
Kinematic Viscosity @100°C mm2/s 15.8
Viscosity Index 172
Liqui Moly 10W60:
API: SL
10W60
Viscosity at 40 °C : 155 mm²/s
Viscosity at 100 °C : 23,8 mm²/s
Viscosity index : 185
Motul 300V:
API: SM
10W40
Viscosity at 40°C (104°F) 82.3 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 13.13 mm²/s
Viscosity index 160
Motul 7100:
API: SL
10W40
Viscosity at 40°C (104°F) 90.25 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 13.48 mm²/s
Viscosity index ASTM D2270 151
ZX6R & KTM Enduro
Olen päässyt nauttimaan sellaisista, erään valmistajan järjestämistä testeistä, joiden tuloksista voi päätellä, mitä purkit ovat syöneet.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mieluummin en jaa, sillä siitä alkaa kokemuksen perusteella älytön sota.
Sen sanon, että firma, jossa näitä olen hämmästellyt (en omaa sinne kytkoksiä) on lietolainen Fettekno, joka valmistaa piensarjana Del-Ron -merkkistä öljyä. Sitä käytän, ja tuosta öljystä tiedän aika hyvin, mitä se sisältää ja mitkä sen todelliset ominaisuudet ovat. Toinen, jota voisin moottoriini kaataa on Red Line, ei ihan yhtä hyvää, mutta varmasti huomattavasti parempaa kuin mitä yksikään moottori vaatii.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Niin, ja tuossakin speksivertailussa kannattaa huomata, että Liqui moly on 10W60, joten viskositeetti-indeksi ei ole verrannollinen 10W40-luokituksen öljyihin. Sinänsä 10W60-viskositeetti kertoo jo jotain, ei voi ihan täyttä kuraa olla, vaikkakin voimakkaasti lisäaineistettua on joka tapauksessa. Tuota olisi mukava ajaa 10tkm ja sitten mittailla viskositeetteja.
Ja biltsun öljyn spec sheet on erikoinen, sillä viskositeetit on ilmoitettu liukuvina, mutta indeksi kiinteänä. What?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
En tiedä onko tää sontaa vai ei....Mutta kyllä ihan lukemisen arvoista. Itse kiinnostaa yleensä tää aihe.
Itse olen sitä mieltä että jos on heittää jotain tutkimus pohjaista faktaa, niin se siihen millään vuosikymmenien kokomus riitä, sehän on helppoa silloin
Tuossa on se kertomus jos jaksaa lukee, teksti on englanniksi
http://www.cafehusky.com/threads/eve...3/#post-242991
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Itselle ainakin pääasia on käyttää sellaista öljyä, joka on tarkoitettu moottoripyörään... Aiemmin käytin Hondan "omaa" puolisynteettistä, nykyään Shell Advance Ultraa. Omasta mielestäni käy jotenkin paremmin ja pitää vähemmän "sivuääniä", joten aion käyttää Shelliä jatkossakin...
Toi öljyn hinta on kuitenkin aika mitättömän pieni menoerä verrattuna esim. vakuutuksiin ja renkaisiin!
Seuraavassa Motorradin numerossa on öljyt testissä, on hauska nähdä millaisia eroja ja miten öljyistä on löydetty...![]()
KTM 1290 Super Duke R '14
Jotta kukaan ei vedä vääriä johtopäätöksiä, niin selvennetään ihan varmuuden vuoksi, että viskositeetti yksittäisenä lukuna itsessään ei tee öljystä parempaa tai huonompaa. Toisin sanoen ei pidä ajatella että 20W50 olisi jotenkin parempaa kuin 10W40. Mitä laajempi viskositeettialue öljyllä on, niin toki sitä laadukkaammista aineista se todennäköisesti toki joudutaan tekemään, joten sillä ajatusmallilla 10W50 tai tuo mainittu 10W60 voivat olla laadukkaampia, mutta ei toki mitenkään itsestäänselvästi, koska öljyn laadukkuuteen liittyy juuri tuo sivulauseessa mainittu viskositeetin muutos ajettujen kilometrien myötä.
Mitä muuten tulee tuohon 10W60:een, niin se voi olla kuumana jopa vaarallisen "jäykkää" tiukaksi koneistettuun laakeriin. Tästä esimerkiksi nostettakoon autopuolelta 90-luvun puolivälin Fordeissa taannoin ilmeneet ongelmat. Valmistajan öljysuositus oli 5W30, ja kannen laakerointien koneistukset olivat niin tiukkoja, että 5W50-öljyllä tapahtui nokka-akselin kiinnileikkautumisia.
kaveri laittoi bilteman öljyt turbo asconaan ja se leikkas heti kiinni, tiedä sitten oliko vika öljyssä vai ooppelissa, mutta eipä sen jälkeen ole tullut mieleenkään testata noita öjyjä![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Tulevassa Motorrad lehdessä on moottoriöljytesti, tosin eihän Saksalaisiin testeihin paljoa ole luottamista...
Taivas saa odottaa
Käy kattomassa tuo Delvac-topic niin ymmärrät kuinka hienosti faktat uppoavat ihmisiin tällä foorumilla kun on öljyistä puhe. Itekin tullut uhrattua naurettavan paljon aikaa ihan turhaan kun on yrittänyt selittää ihmisille öljyjen eroja. Tuosta Del-Ron / Red Line / "normaali öljy" vertailusta mullakin on yliopistolla mitattua dataa (ihan itse puolueellisesti mittasin), josta aika selkeästi näkee kuinka leikkaamisen lähimailla öljyissä on huikeita eroja kun taas normaaleissa olosuhteissa on yks vitun hailee mitä öljyä sinne koneeseen kaataa kunhan viskositeetti on valmistajan suosituksen mukainen (laakerivälysten takia), ja öljyt on vaihdettu suhteellisen järkevillä väleillä.
Superbike #7
Jatkakaa juttua vaikka Delvc ketjussa
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650