Itselläni on vielä ensi kevääseen asti Yamahan YZF-R125. Kyseessä siis 4-tahti kyykky, mikäli joku ei tiennyt.
"Kovaa" pääsee jos sitä tässä etsitään. Valmistaja lupaa siis 130 huippunopeudeksi, itsellä mennyt rikki 135km/h (vaatii aika suotuisat olosuhteet kuitenkin...) Eli kyllä motarilla ohi pääsee ihan kivasti.
Ei ehkä kiihdy aivan yhtä hyvin kuin 2-tahti vehkeet, mutta kyllä sekin ihan hyvin lähtee.
On tuolla yzärillä parissa orgin letkassakin oltu mukana. Muut letkassa olijat saavat sitten kertoa pysyikö sillä oikeasti mukana vauhdissa!Ja radalla käyty myös pyörähtämässä rookie vauhtia.
Tässä on tämä jonka totesin itsekkin Alastarolla. Suorilla tultiin piikistä kovaa ohi, mutta mutkissa saattoi olla minulla jopa enemmän vauhtia kuin isommilla pyörillä. Huom! Saattoi! Eli silmämääräisesti arvioiden sanon näin. Saattoi kyllä myös vaikuttaa sekin, että sain ajaa kouluttajan imussa, joten ajolinjat olivat edes vähän oikeat.![]()
Viimeksi muokannut: Satsujin; 29.08.2013 klo 22:05. Syy: hieman selvennetty
Itsehän olen ajanut nyt piikkisellä dukella ja cebarilla ja hyvin ovat toimineet. Ei jää tien tukoksi jos sitä pelkäät (n.111km/h oikeaa nopeutta pystyssä cebarilla vm -13), jaksaa kulkea 100km/h ylämäkeen, syö vähän mutta silti kaiken mitä tankkiin kaataa, toimii reissussa ja huoleton ajaa. 2t ei oo oikeestaan mopon jälkee kokemusta mutta ei muuta kuin kokeilemaan vaan ja miettimään sit![]()
Jokainen taipuu kun tarpeeksi taittaa (mutkaan)
-Suzuki GSX 750F (jokapaikanhöylä)
ex:
-Honda CBR 125 (matkalehmä)
-KTM Duke 125 (ei menty offroadia, jäi ekaan ojaan)
-Rieju MRT ( ´´föönissäkin on enemmän tehjoa´´)
Mitkä 2-tahti merkit ovat kestävän moottorin nimissä?
4-tahdit tuntuu kyllä aika lussuilta kun oma 70cc mönkijä kiihtyy niistä ohi(saattaa vaan olla laiska..)
Aprilialla on kaksospari RS ja oliko R125, kakstahti taisi olla hieman paremmilla palikoilla kuin nelitahtinen sisaruksensa, eikö Apriliaa koske kevarinakin 4v takuu kuten isommissakin malleissa?
-06 Ducati 999s
Honda Monkey -82
Yamaha RS 125 -75
Honda CB 125 -84
Kawasaki ZZR 1100 -92
Honda CBF 1000 -06
Pojan pyörän huollosta (ja rahoituksestakin) vastaavana pääsin vaikuttamaan satapiikin hankintaan. Hankittiin "epäseksikäs" Honda XL125V Varadero. Nelitahtinen V2 ei ole tykki, varsinkin jos verrataan 2-tahtareihin (joista kurit yleensä pois...). Mutta huollon ja korjausten tarve on ollut olematon. Ensimmäinen varsinainen vika tuli nyt kahden vuoden jälkeen, staattori meni vaihtoon. Purkuosa 70 eur ja tunti töitä, siinä se. Muuten vain normi huoltoa öljyjä, suodattimia jne. Tehtiin yhdessä yksi pidempi lomareissu mutka- ja sorateitä pitkin, eikä tarvinnut juuri odotella, suorastaan yllätyin kuinka hyvin matka silläkin taittui.
Tästä kyseisestä pyörästäkin joku saisi muuten halavalla ensi kesäksi luotettavan pelin![]()
Yamahan DT125R:ään (-90 luvulla) uusittiin kyllä heti 20tkm jälkeen kampiakselia ja laakeria. Että kestävästä nyt tiedä.. Eikai nelarissa tarvi juuri mitn tehdä sellasilla kilsoilla.
Tosin kyllä kumia mielummin polttaa täystehosella 2T:llä.
Viimeksi muokannut: Calypso; 31.08.2013 klo 00:58.
KTM 690SM
Sama tilanne oli meilläkin, ja sama ratkaisu. Käytetty varre, kaasareiden puhdistus , laillinen uusi putki ja dynosäätö. Poika oli ylen tyytyväinen pyörään jonka perässän tuo miniäkokelas on mieluusti istunut, kanssa motoristit ja poliisi mieltänyt monesti `isoksi` pyöräksi. Ollut toiminta varma ja hyvä ajaa.
748 02, 748R 02
Ostin taannoin pojalle Yamaha YBR125 Customin (4-tahtia, 9 hv tms. hyvät jarrut ja tukeva ajettava) seuraavista syistä:
- ei kulje mihinkään, turha yrittää virittää ja ennenkaikkea turha yrittää kisailla kenenkään kanssa
- varma ja huoleton kone
- hyvä ajettavuus (kinneriksi)
- ei vie bensaa juuri mitään
- halpa hankintahinta
No ei se kyllä sillä paljon ole ajellutkaan...
Meillä oli pojilla 2 kpl Yamahan vm. 10 YZFR :ää. En voi kuin suositellä.
- polttoaineen kulutus n. 4 l / 100 km ( iskälle ku jäi bensalaskujen maksut)
- riittävän tuntuinen peli kulkeen ( mun alla n. 120 km/h Painoa 110 kg )
- varmatoiminen ( myytiin molemmat pois n. 10 tuhatta ajettuna 2 vuotta)
- hyvä jälleen myynti hinta/haluttu mopo. ( 2 viikkoa nettimotossa myynnissä ja kaupaksi meni)
Mielestäni hyvä hankinta kaikin puolin. ( siinä näytti "sipriinatkin" kyydissä viihtyvän)
Tietysti täysin makuasia millaista peliä mieli tekee. Nelitahtinen munkin mielestä hyvä jää kaikki ylimääräinen mäntien uusiminen ja öljyn kanssa lotraaminen pois.
rengas
Kuukausi sitten liikenneonnettomuudesa olleena itselleni on jäänyt jonkin verran aikaa. Ja nyt näihin pyöriin nyt vähän paremmin paneutuneena minulta jäi pari asiaa vielä auki. Olen alkanut vähän kallistua 4-tahdin puolelle, mutta tuo kiihtyvyys puoli on jäänyt vähän vaivaamaan. Mikä 4-tahti enduro on konetehollisesti "tehokkain"? Löytyykö 4-tahdeista yleensä kuristuksia ja jos löytyy niin miten pystyy näitä virittää, lukuunottamatta kuutiotilavuuden muuttoa?
Viimeisenä vielä, paljonko on "paljon ajettu" 4-tahdeissa?![]()
Kiihtyvin endurokevari taitaapi olla hussen SMR taikka Hetan valmistama piikkinen. Hussella ainakin viety viivoilla kaverin Yamaha WR:aa joka mm. ruiskukoneen ansiosta on kohtuullisesti edellisiä painavampi. Lähes varauksetta ainakin hussea voin suositella asfaltti sekä hiekka ajoon näin 17 Tkm kokemuksella!
Mitään kouristuksia ei pahemmin ole mistä huomattavia teho lisäyksiä saisi joten kuutiokoon suurentamiseksi menee jos lisää tehoja kaipaa nelariin. Tuosta mikä on paljon ajettu näillä vehkeillä en osaa sanoa muuta kuin että hussen huoltokirja valaisi että 18tkm huollossa menee nokkaketju vaihtoon, eipä mitään muuta ole tarvinnut kuin öljyt 3tkm välein vaihdella joten huolettomia kilsoja näillä vehkeillä kun ei raiskaamismeiningillä aja![]()
Ex: Kawasaki ER5 -99
Ex: Honda 954RR -03
Ex: Kawasaki Z900 -20
KTM 890 Adventure R -21
4T piikkienskat on aika samalla viivalla, ei niissä mitään suurempia eroja ole tehojen osalta. Yamaha WR:ssä on ruisku jota mä pidän miinuksena, kone käy jo valmiiksi laihalla ja vaatii PowerCommanderin ja penkityksen jos tekee jotain muutoksia. 4T piikit on lähtökohtaisesti suunniteltu/valmistettu 11kw tehoille joten niissä ei juurikaan kuristuksia ole, eikä niistä ihmeitä saada aikaan pienillä muutoksilla, vääntöä ja ajettavuutta saa paremmaksi pienillä säädöillä.
Husse ja Beta on samalla Minarellin moottorilla ja molemmissa on kaasari. Tehdaskunnossa molempien koneet käy hieman laihalla mutta kaasarin säädöllä ja muutamalla pikku kikalla saa koneen toimimaan kuten kuuluu. Pojalla on Beta Enduro ja muutosten jälkeen, jotka maksoi 14€ ja nyt pyörä kulkee ihan eri tavalla, mutta ei sillä ranteita venytetä, 11kw on 11kw. Huiput on siinä satasen molemmin puolin ja hyvin pystyy pitämään 90 matkavauhtia eikä vauhti juurikaan hyydy isommissakaan mäissä.
Paljon ajettu 4T enska... se riippuu siitä miten konetta on huollettu, onko se säädöissään ja minkälaista käyttöä se on saanut. Mäntä menee Minarellin koneessa vaihtoon tapauksesta riippuen 20-35tkm välimaastossa, jotkut on ajaneet vieläkin enemmän samalla männällä. Harvemmin näistä on alakerta pettänyt normi käytössä, kestää varmaankin 2-3 männän vaihtoa.
Jos tehoa haluaa lisää niin Minarelliin saa 180-200cc pyttyä, isovenaista kantta ja parempaa nokkaa. Niiden kanssa päästään jonnekkin 18kw paikkeille. Sitä en lähde edes arvailemaan miten hyvin alakerta kestää kasvaneita tehoja.
Huolettomia pelejä nää 4T enskat on, huollot määräajoin ja bensaa tankkiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tässä itse kevytmottoripyöräiän nippanappa ohittaneena voisin kertoa oman mielipiteeni: Kakstahtipyörää ei kannata hankkia mikäli tarkoitus on vaan ajaa siististi. Kaks ja nelitahtikuskit ovat ikäänkuin kaksi koulukuntaa (Toki poikkeuksiakin löytyy). Tässä siis oletetaan, että kakstahti on täysitehoinen mitä 95% noista ovatkin.
Kakstahtikuskit on näitä "Kikkailijoita" joita kiinnosta keuliminen yms. stunttailu, yleensä osaavat itse huoltaa pyöränsä, joten männänvaihdot Not big deal. Kakstahdin haju ei haittaa, ja ääni on mielipidekysymys. (Omasta mielestäni kakstahdin äänet jopa miellyttävämmät kun 4t)
Nelitahtikuskit haluavat yleensä vain päästä paikasta A paikkaan B. Rauhallisia kuskeja.
Kakstahti:Esimerkkinä Husqvarna sm125 vm. 09
- Tajuton kiihtyvyys verrattuna nelitahtiin. Todella helppo virittää.
- Huoltoväli tiheämpi kun nelitahdissa, mutta 2then päätyvälle tuskin ongelma. Varaosat halvempia YLEENSÄ!
- Haju, itseä ei haittaa.
- "Öljyn kanssa läträäminen" totta pitää laittaa huoltsikalla. Ei todellakaan ole vaikea homma, ja siihenkin kehittyy touchi joten öljyn voi vain lorauttaa tankkiin.
- Isompi kulutus, nätissä ajossa 5.5 päivä suoralla keulimassa 11
- Poliisien huomio kiinnittyy, kyllä ne tietää ettei nämä vakioita ole. Siivosti liikenteessä ajelee, niin ei mitään sanomista yleensä tule. (Poislukien tehoratsiat)
- Matka-ajomukavuus riippuu todella paljon väleistä ja nopeudesta, supermotoissa tuuli nakkaa ikävästi moottorityypistä riippumatta.
- Väittävät että leikkaa usein kiinni, nelareita useemin kyllä, mutta jos kaikki kunnossa ei se mihinkään leikkaa.
Nelitahti: Esimerkkinä Yamaha WR125x vm. 09
- Ei mikään raketti, mutta 80 alueella pärjää ihan kivasti. Ainoa viritysmahdollisuus ostaa 180cc sylinteri, joka lähemmäs tonnin paukku.
- Huoltovapaampi, mutta vaikea huoltaa itse. Nelitahtiin päätyvälle vastaus on yleensä merkkihuolto.
- Todella pieni kulutus
- Poliiseja ei juurikaan kiinnosta, kun näissä yleensä kaikki kunnossa.
- Yli 110 vauhdissa saa ajaa kaasupohjassa, ja vauhti heittelehtii tuulen ja mäkien mukaan.
- Helpompi ajaa, ei mikään stunttipeli, todella raskas.
Kyseessä molemmat supermotoja.
Teidenmahti
Sama (Minarelli) moottori on monella muulla merkillä käytössä ja kaasari versiona, niissä 180cc pytyttäminen maksaa 250-350€ jos ite vaihtaa pytyn ja suuttimet.
Kansi on näissä 11kw nelareissa tehty kanavilta ahtaiksi että tehot pysyy rajoissa. Yhden Minarellin kannen kanavat kävin pörrällä läpi, en edes tehnyt rajuja muutoksia kanaviin mutta vaikutus oli yllättävän suuri. 180 pytty ja tehty kansi, ei voi väittää tätä pyörää katulaiskaksi. Ei se 2T veroinen ole mutta varsin hauska ajettava kun on vääntöä ja terävyyttä ihan eri tavalla kuin vakiokannella.
Kylätason kurapyöräilijä.