Päivällä on käytössä Pilotin peililasit, ihan ok valinta, eikä tule vetoa silmiin. Nyt pitäisi löytää (ei umpinaiset) lasit ilta-, hämärä- ja yö-ajoon. Onko suosituksia ? Onko keltaisista ns. ampujanlaseista hyötyä sumussa/hämärässä ?
Yöllä pitäisi sitten olla kirkkaat, mielellään sellaiset jos kuitenkin ajaa visiiri kiinni, ettei peilaisi lasin ja visiirin välissä. Ideoita ?
Joku sopiva malli Oakleyltä. Siellä on keltaisia/oransseja linssejä. Kato että linssin takapinnalta löytyy ar-pinta(heijastamaton), ei tule heijastuksia. Ei välttämättä löydy, mutta hyvähän se olisi.
Kauppaan kokeilee.![]()
Honda VFR 750 RC36
Tuollaiset työkäyttöön tarkoitetut toimivat satunnaiskäytössä ihan ok. Tahtovat vaan naarmuuntua herkästi. Samaten se linssin optiikka voi olla heikko l. kirkkaat valonlähteet näkyy vääristyneenä, vrt halpis aurinkolasit vs hyvät lasit. Nykyään pyrin välttämään pimeällä ajoa, ovihommista tuli joskua ajettua pimeällä kotio, pahin ongelma oli kun kirkkaat valot osuu huurtuneeseen linssiin, näkyvyys n. nolla.
Yöllä tykkäsin ihan kirkkaasta linssistä, keltainenkin menetteli mutta enimmäkseen niitä käytin päivällä sade, sumu, ym. harmailla säillä. Yhdet lasit on suht suosikkimalli eli Gatorz Velocity. Tämä malli oli pois tuotannosta jonkun aikaa, onnistuin ebaystä hankkimaan parit n. 40puntaa/kpl. On kestänyt hyvin naarmuitta, optisesti hyvät, eniten pelkään että hukkaan ne...
Sittenhän on niitä oikeita pimeäajolaseja, esim. Tag Heuer. Jos joku käyttää, niin haluaisin itsekin kuulla kokemuksia n. 400+ eur kakkuloista...
Noissa virtuoissa ei kyllä ole ollut ongelmia naarmuuntumisen kanssa, ei edes tuolla hiekkateillä ajellessa...
Eikä mitään itseä haittaavia vääristymiä tai heijastuksiakaan ole ilmennyt.
Itsellä nuo on ne pääasialliset ajolasit.
Bobsterit, saa samaan pakettiin useat linssit, vaikka tuolta:
http://www.eurobiker.fi/mp-ajolasit-c-22.html
Kyllä noi keltaiset linssit "pidentävät päivää" ihan hyvin.
- slipping and sliding since 1982 -
Varmaan näin, mulla tuppaa olemaan ongelma että tämmöiset halvemmat lasit ym. tuppaa jäämään rotsin taskuun tai satulalaukun pohjalle ja samantienhän ne on naarmuilla. Tommoiset vähän hienommat lasit pidetään mieluummin kasvoilla ja siten ne varmaan pysyy kuosissa paremmin.
Mutta joo tämäkin on monisyinen henkilökohtaista mieltymystä koskeva juttu. Olennaista kai on että sopii itselle? Joskus kannattaa kokeilla esim. miten suojalasit tai halpisaurinkolasit toimii hyviin aurinkolaseihin verrattuna esim. katsomalla jotain kirkasta lasien läpi vuorotellen. Ja tämä ei ole sama asia kuin polarisointi. Ja tarkennetaan vielä että ei lasien hinta vielä kerro onko hyvät vai huonot. Eli luulis niitä suojalasejakin olevan hyviä?
Jep, varmaan on eroja 400€ ja 10€ laseissa, ja kalliimmista tulee pidettyä parempaa huolta.
Noita halvempia vaan on varaa hävittää, rikkoa ja muutenkin kohdella kaltoin...
Omalla kohdalla nuo virtuat (eri värisinä) on olleet tähän mennessä kokeilluista parhaat lasit ajamiseen, crossilasien lisäksi.
Policen haalean keltaruskeat iltakäytössä. Liian haaleat päiväkäyttöön, mutta illalla, varjossa ja pilvisellä kelillä hyvät. Ruskea väri korostaa punasävyjä joten esim. peurat erottuvat hyvin tien varresta. Hintaa en enää muista.
Noita kirkkaita on sitten ainakin kolmea eri sorttia, pinnoittamattomia, hard coat ja anti fog...
Suojalaseista huomannut saman, että ovat liian tiiviitä. Siksi huurtuvat. Omille silmille toimii hämärässä lasit, jotka ovat mustat. Ei siis harmaat, siniset tai savun väriset, vaan mustat. Keltaiset tai vaalean siniset toimii myös, mutta mulla on aina vaan yhdet lasit reissussa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)