Osaako joku valistaa....pojan kaksitahtimopo rikkoo tulppia. Merkkitulppa saattaa hajota muutamassa tunnissa ja Bilteman tulppa kestää viikon ajot. Ja tulppa on valmistajan suosittelemaa tyyppiä.
Moottori on Minarellin kone, jota näemmä melkein kaikki ei-Kiinalaiset käyttää. Sytytyspuola on Ducati 32399010, jonka resistanssiksi mittasin 5,5 kOhm. Onko kellään tietoa, mikä tuon käämin ohjearvo on ? Tulpanhattu antoi 5,2 kOhm, joka on speksin mukainen arvo.
Kuulemma myös rikas seos rikkoo tulppia, mutta miten tuo nyt yht'äkkiä olisi rikkaalle päässyt...pakoputkisto on auki ja siistin näköinen.
No niin, tulppahan ei hajoa juuri muualla tavalla kun posliinit lähtee taivaan tuulii, oikeammin kun tulppa ei toimi niin siihen on kertynyt karstaa ja kipinä lyö väärässä paikassa jos lyö ollenkaan.
Nelitahtikoneessa yleensä vika on rikkaassa seoksessa 2 tahti koneessa lisäksi on tuo öljy. Vaihtoehdot ovat siis rikas seos (ilmanputsari vaikka tukossa) kone väljä (ei polta kunnolla), öljyseos väärä, öljy vääränlainen.
Toki voit koittaa helpoimman kautta, osta lämpöarvoltaan 1 lämpimämpi tulppa, toimii lämpimänä jolloin karstan itsepalaminen(tulpan itsepuhdistus alkaa noin 600 astetta) on tehokkaampaa.
kato myös lyökö tulpanhattu läpi.
0
Miltäs se rikkinäinen tulppa näyttää? Onko poika vaihtanut pääsuuttimen liian isoon lisätehojen toivossa? Ilmanputsarin kunto kuten yllä kysyttiin.
+1 Liian rikas seos!
Mites on ilmaruuvin asento? Tai onko ns. ryyppy hirttänyt päälle...![]()
Must be BMW K1200LT
Jos uudella tulpalla käyntiäänet kuulostaa siltä, että käy hyvin, vetää ja kiertää sopivasti eikä röpöttele niin sitten luultavasti seokset on aika hyvät tai lähellä. Jos "risa" tulppa on musta niin luultavasti se on pikeentynyt siten, että kärki on oikosulussa runkoon. Ei ehkä ihan yleismittarin mukaan oikosulussa mutta sen verran, että sähkö menee mieluummin eristeen pintaa pitkin kuin hyppää kipinänä ilmassa.
Jos on näin niin kannattaa kokeilla kuumempaa tulppaa. Tulpan lämpöarvolla on vain se merkitys, että tulpan kärki ja eristeosa pitää saada sellaiseen lämpötilaan, että öljy ja lika palaa pois. Vaikka tulppa olisi valmistajan suosittelema niin voi silti olla, että se ei saavuta riittävää lämpötilaa. Mahdollisia syitä ja niiden yhdistelmiä on monia; kylmä ilma, nestejäähyn termostaatti päästää läpi, hieman rikas seos, myöhäinen sytytys, kevyt kaasukäsi, suositeltua enemmän öljyä yms. Myös rikas seos aiheuttaa sitä mutta jos kone käy hyvin niin en muuttaisi seoksia vaan laittaisin kuumemman tulpan.
Jos tulppa on ihan valkoinen niin sitten tulppa on ollut liian kuuma ja kylmempää pitää saada tilalle. Jos tulppa on vihreä niin koneessa on ilmavuoto ja kuumana on käynyt tulppa silloinkin.
Viimeksi muokannut: TA; 22.08.2013 klo 00:17.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Kiitoksia kommenteista!
Mopo on hiljattain käytettynä ostettu. Kolmen kesän aikana ed. kuski on ajanut 6000 km ja joka kevät mopo on käynyt huollossa - näillä pohjilla olettaisin ilmanputsarin olevan ookoo. Myyjän mukaan ainoa muutos mopoon on pakopuolen kuristimen poisto. Omaa 90 kg ruhoa mopo kiidättää noin 55 km/h, joten ei ole ehken muuten muutettu. Oma junnu ei osaa tehdä mopolle muuta kuin tankata, ei ole siis itse virittänyt.
Uudella tulpalla käynnistyy ja käy omaan korvaan ihan normisti. Hajonnut tulppa on lähinnä märkä (tämä toki johtuu tulpan huonosta kipinästä ja koneen sammumisesta) ja lievästi mustunut. Kipinä lyö hajonneessa tulpassa välillä normaalisti ja välillä siellä tulpan "sisällä".
Öljysuhteen määrittäminen onnistuisi kaiketi suhteuttamalla öljyn ja bensan kulutus toisiinsa. Tämä jäänee tekemättä, kun teini ajelee ja ostelee bensaa tarpeen mukaan. Kokeillaan kuumempaa tulppaa, josko se auttaisi.
Itselle tuli puolavika ensiksi mieleen, koska pojan kaveri oli näyttänyt vaihtoehtoisen tavan pysäyttää mopo: laitetaan täydestä vauhdista vaihde ykköselle ja nostetaan kytkintä. Tämän koeponnistuksen jälkeen meni pari merkkitulppaa muutamassa tunnissa. Biltemat kestää siis yli viikon. MUTTA: mopo oli tuolloin ollut meillä vasta pari päivää, joten ei ole historiatietoa mikä tulppien kestävyys olisi muutoinkin ollut.
^ Tuoreöljyvoitelu siis? "Öljysuhteen määrittäminen onnistuisi kaiketi suhteuttamalla öljyn ja bensan kulutus toisiinsa"
Katso onko öljypumpun kohdistusmerkit kohdakkain kaasu kiinni asennossa, saa toki olla hivenen "ennakkoa".
Jos esim kaasu/ö-pumpun vaijeri on joskus vaihdettu eikä säädetty niin tuo öljyn syöttö voi olla ihan mitä sattuu.
Pakoputken kuri poistettu? Jos on oikeasti niin sitten täytyy kyllä suutinkin vaihtaa isommaksi jottei käy liian laihalla (sitten kyllä pitäisi viedä aikuista kovempaa kuin 55km/h) toki on saatettu vaihtaa ihan liian iso suutin.
Oman pojan 50cc 2-t mönkkäri vie myös tulppia, ja tavallaan tarkoituksella, konerempan jälkeen vaihdoin isomman suuttimen jotta käy ns. sisäänajon varmasti hieman rikkaammalla ja tästä johtuen on myös tulppia mennyt.
- Tarkista sen kurin olemassa olo
- Suuttimen koko olisi myös hyvä tietää, noissa on kaasutin/moottori kohtaisia eroja mutta jos koko on luokkaa
64 - 78 niin voi olla vakio suutin, tietysti sitä ei voi tietää jos on isonnettu jollain rassilla vakiota.
Älä korjaa ehjää....
Sytkässä tuskin vikaa on, koska se on elektroninen ja tuollaisessa järjettömässä moottorijarrutuksessa kone hakkaa vain sytkän rajoitinta vasten. Moottorille saattaa sitten aiheutua enemmän haittaa voitelun puutteesta, koska moottorijarrutuksessa öljyä ei tule kaasarille riittävästi kaasun ollessa kiinni.
Onko kaasari tarkistettu kuristusten varalta? Joissain malleissa ilmanputsarin puolella on kuristuslevy, joka rajoittaa ilman virtausta. Kurittomalla putkella moottori menee tällöin liian rikkaalle. Ilmanputsarin kuristuksen voi tarkastaa ottamalla putsarin irti kaasarista, kurilevyn pitäisi olla tässä välissä.
Suuttimesta lisään vielä tohon edelliseen. Tarkista, että koko täsmää kyljessä olevaan numeroon. Halpa kikka on porata vakio 65 suutin millin poralla, jolloin ei ole toivoakaan saada enää säätöjä kohdalleen. Harvalla kuitenkaan on 0.05mm välein noita teriä, että porauksen voisi tehdä kunnolla.
Säädöistä sen verran, että nuo koneet käy melkein millä säädöillä vaan. Jos kone siis kuulostaa käyvän hyvin, niin se ei tarkoita sen olevan hyvissä säädöissä. Konetta kannattaa yrittää säätää ilmaruuvista(ainoa säätöruuvin näköinen ruuvi kaasarissa). Kiertelet vaikka ensin karkeasti puoli kierrosta ja koeajat, niin huomaat mihin suuntaan kulku muuttuu. Tässä tapauksessa ensisijainen suunta on aukipäin.
Mopon virittämisestä muodostunut pilvilinna kannattaa samalla romauttaa. Vaikka oma poikasi sitä ei osaisi tehdä, niin joku kaveri sen tarvittaessa kuitenkin tekee. Itse muistan mopoikäisenä virittämisen olleen turhankin helppoa, kun kaikki tieto oli saatavana kavereilta ja netistä, jo ennen kuin korttia oli edes kourassa. Itsekin tuli noita kavereiden mopoja aikanaan laitettua, ja oikeasti ei mene montaa hetkeä vaihtaa pakoputki, rajoittamaton sytkä, kaasuläpät ja ilmanputsari. Viikkoa myöhemmin oli kaverin vanhemmat perässä, että mitenkäs vakiomopo yhtäkkiä kulkeekin kaheksaakymppiä.
ps. Mikä mopo merkki/malli kyseessä?
Mopo on MH Furia Max, vm -10. Minarellin AM6 -motilla ja Dell'orton kaasarilla.
Täytyy tsekata tuo öljypumpun säätö sekä vilkaista, josko myös imupuolella olisi kuristinlaippaa välissä sekä kikkailla ilmaruuvin kanssa. Yllättävän hyvin täältä mopotuntemusta löytyy !!![]()
Heh, tulee ihan mieleen omat mopoajat. Isukilta oli "lupa" että mopossa saa olla kiinni se kuuskymppinen läppäpytty joka mopon mukana tuli, mutta heti ekoista kesätyörahoista piti tietty tilata suurimpaan ylikokoon porattu 80cc pytty ja isompi kaasari. Kaverin autotallissa sitten salaa rakennettiin ja aika pitkään sillä saikin ajella kunnes kävi käry. Ohitin isän auton epähuomiossa tiellä jossa oli 80km/h rajoitus![]()
Riku #666
www.trackpunkracing.com
http://www.skootterini.com/tietopank...html?task=view
http://www.motot.net/wiki/Sytytystulppa
Lähtisin hakemaan vikaa tätä kautta.Tietysti suuri karstamäärä palotilassa saattaa myös aiheuttaa ongelmia. Aikoinaan kaksitahtisesta piti poistaa karstat männän päältä.
Kannataa myös kokeilla iridium tulppaa, kestää paremmin vaikka kastuis ym ym
Mitä nyt mulla ollut kokemuksia niin väljä pytty tai männärenkaat meltoutuneet tekee ja tuollaista jos ei puola tai seos vikaa.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
^ Lisäksi 2-t koneissa myös vuotavat kampiakselin stefat aiheuttavat seosongelmia, tosin yleensä laihalle menoa.
Älä korjaa ehjää....
Pojalla oli kaksi Derbiä jotka oli moottoriteknisesti identtisiä, molempiin tehtiin samat jutut eli kurit/katti pois ja samat suuttimet. Toinen toimi moitteetta ja tulppa vaihdettiin varmuuden vuoksi 5-6tkm välein. Toisessa tulppa kesti välillä päivän, välillä kaksi viikkoa. Ei auttanut suuttimen vaihdot/kaasarin säätäminen, öljymäärän muutos, öljymerkin vaihto, eikä tulppamerkin tai lämpöarvon vaihto. Kokeiltiin eri CDI_boxilla ja magneto sekä sisällä olevat sähköt vaihdettiin kerran ja samalla kokeiltiin sytkän vaikutusta. Moottori oli tikissään, ei väljää mäntää tai muutakaan mikä voisi vaikuttaa.
Vaikka mitä tehtiin niin tulppia pimeni, tätä ihmetteli muutama "alan konkari" ja aina sama tulppajumppa. Viimein löytyi ratkaisu ongelmaan, myytiin mopo pois.
Kylätason kurapyöräilijä.
Taitaa kastumisien osalta olla just päinvastoin noilla idirium tulpilla?
Ne saa, tai oikeastaan joutuu heittämään kerta kastumisen jälkeen vatukkoon.
En suosittele mihinkään kaasari 4t vehkeeseen, tai 2 tahtiseen.
Nim. Ihan käytännön kokemusta idiriumien kastumisesta, luonnollisesti reissun päällä ja lähimmät tulpat löytyi sitten n. 300 km päästä.![]()
Murjaanien kuningas!
Jännä homma kun tuossa kaasarillisessa singlessä ei ole iridium tulppa antautunut...
On ollut useammin kuin kerran kyljellään, sahattu ja potkittu pakkasesta käyntiin, muutenkaan meno ei ole ollut mitenkään tasaista.
Onko vaan tuuria ettei ole yhtään tulppaa kuollut koneessa?
edit.
Kirjanpidon mukaan ~41kkm ja ~111kkm kohdilla on vaihdettu tulppa, ja muistaakseni tuo eka kuoli tiputtuaan tallin lattialle, eli ns. tapaturmaisesti, ja tuo edellinen olisi edelleen toimivana varatulppana työkalunyssäkässä...
Vähän samanlainen tunnelma tuossa 450 jampun mönkkärissä. Tavalliset tulpat kesti ~4-5 tuntia pihan, tien ja jääradan aurausta sitten tuli starttivaikeuksia, iridium on nyt kestänyt reippat 30 tuntia ilman ongelmia. Ja käyntiin yleensä ulkoa joskus lämminilmapuhaltimen avustuksella ja sillointällöin unohtuu ryyppykin päälle mikä tuhosi tavallisen tulpan laakista
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Minulta on mennyt tulppa viimeksi vuonna -97. Sekin meni sen takia, kun maahantojalla ei ollut tarpeeksi pientä tyhjäkäyntisuutinta. Piti tilata ruotsista.
Heh, joku joskus tönäsi crossipyörää about 4 - 5 km takas kotiin mettästä kun just laitettu iridiumi pimeni tuon matkan jälkeen, sen jälkeen pysyttiin ihan sellaisissa tulpissa mitä moottorin valmistaja suositteli....
Älä korjaa ehjää....
Ei se ongelma tässä tapauksessa ole se iridium vaan tulpan elektrodin ja eristeosan muoto ja mitoitus eli missä kohdassa se kärkiosa on siellä palotilassa. Jos se osuu jotenkin pahasti pyörteilevään polttoaineseokseen niin sillä on taipumus kastua. Monilla niistä tulpan tyypissä olevalla kirjaimella kuvataan useita näitä muotoon liittyviä asioita. Sitten vielä jos lämpöarvo ei sovi niin tulppa ei puhdistu. Jos tulpan/eristeen muoto on huono niin ei ehkä ennätä saavuttaa lämpötilaa, jossa alkaisi puhdistua.
Pääasiassa tulppa lakkaa antamasta kipinää kun se sähkö karkaa eristeen pinnassa olevaa jotain likaa pitkin runkoon eikä hyppää ilmassa. Ei se tulppa oikein muuten mitenkään hajoa. Mittaa yleismittarilla siitä johdon liittimestä siihen kärkielektrodiin. Tavallisessa tulpassa on melko pieni vastus ja ns. vastustulpassa suuruusluokkaa 5 kilo-ohmia. Jos on ääretön niin se on poikki eli rikki.
Joskus puhaltanut mopoaikana tulpan eloon hyvällä sytkärillä, jolla hehkuttanut tulpan eristeosaa varoen samalla nokeamasta sitä lisää. Nyt ei ole viimeaikoina ollut tulppien kanssa ongelmia mutta nyt olisi sellaine turboflame sytkäri, jossa on kuuma sininen liekki. Sillä varmaan saisi hyvin tulpan korjattua. Tosin alkuperäistä syytähän se ei poista.
Niin sen iridiumin käyttöhän johtuu siitä, että se kestää kipinän aiheuttamaa eroosioita paremmin kuin perinteisemmät materiaalit.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Nonniin - tulppa on alkanut kestämään. En ole tehnyt mitään korjaavaa vaan poika on oppinut ajamaan! Ilmeisesti tulppa hajoili siihen, kun junnu sai mopon useasti sammumaan kytkintä nostaessaanMeni rikkaalle ja sitä rataa!
No tässä on irvailun aihetta loppuiäksi![]()
Kevyttä kaasukättä tuolla aiemmin jo epäilinkin yhtenä mahdollisena tekijänä eli tulppa ei koskaan saavuttanut itsepuhdistumislämpötilaa ja meni ennenpitkää "oikariin" kun eristeosa kastui/nokeentui/pikeentyi
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Jatkan tähän samaan ketjuun saman mopon kylmäkäynnistysongelmista. Eli nyt kun lämpötilat ovat nollan tuntumassa, junnulla on alkanut olla vaikeuksia saada mopoa käyntiin. Pariin kertaan on joutunut työntämään mopon tulille. Poju treenaa aktiivisti futista, joten polkaisuvoimasta en usko jäävän kiinni.
Mopossa on Dell'Orton kaasari, jossa on käsikäyttöinen rikastin. Ryyppyvaijeri nostaa tappia, joka päästää ryyppysuuttimen kautta koneeseen lisää bensaa - ei siis ole vanhanaikainen kuristin, jolla pienennetään ilmavirtaa. Aukaisin kohokammion ja tsekkasin, että pääsuutin on peräti 75 (ei siis ainakaan pienen puoleinen) ja että ryyppysuutin ei ole tukkeessa.
Vinkkejä peliin, kiitos.
joillain on se tekniikkavika polkiessa, että ne kääntää kylmälle koneelle kaasua, ei lähde.
mitä iridiumeihin tulee, niin ne toimii kyllä, mutta koska ne on mielestäni paremmin jäähtyviä, niin melkein saisi olla eri arvo tulpalla. Eli jos normi on 9, niin iridium saisi olla 8. Silloin se käy riittävän kuumana että puhdistuu rikkaudesta, 9 iridium ei puhdistu. Kuitenkaan iridiumilla ei pitäisi olla pelkoa sulamisesta, koska se kestää sitä hyvin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tyhjäkäyntisuutinta pykälä isommaksi kelien kylmennyttyä. Sellanen löytyy dellortosta kyllä. Seosruuvi perusarvona alueella 1.75 - 2.25 kierrosta auki kiinniasennosta. Tyhjäkäyntisuutin sekä seosruuvi ovat käynnistymisen kannalta oleellisimmat.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Kylmäkäynnistysongelma oikeni uudella CDI-boxilla. Jo testikipinä osoitti, että vanhan boxin antama kipinä oli ollut kovin heikko uuteen verrattuna.
Yleismittarilla mitaten en löytänyt eroa uuden ja vanhan boxin liittimistä eroa - niinhän ne mopohuollotkin sanoivat.
Tulipa nuolaistua ennen kuin tipahti - ongelmia ilmaantui sittemmin CDI:n vaihdon jälkeenkin. Mopo ei taaskaan käynnistynyt - nyt oli kipinä täysin kadonnut. Välillä saattoi taas lähteä käyntiin ja sitten taas ei; ongelman ollessa päällä ei kipinää ollut lainkaan.
Häiriöt loppuivat kun irrotin sivutuen anturin liittimen.
Näin jälkikäteen ajatellen käynnistymisessä taisi olla kaksi erillistä vikaa:
- alkuperäinen CDI antoi heikon kipinän (mopon sai kuitenkin käyntiin työntämällä). Vanhalla CDI:llä kipinä oli heikosti havaittavissa (piti sammuttaa tallista valot), uudella kipinä oli huomattavasti vahvempi ja näkyi selvästi valaistuksesta huolimatta.
- sivutuen anturi esti kipinän täysin