Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    onko minkälainen homma itse ottaa irti? tarviiko jotain spesiaali työkaluja?
    Yamaha mt-09
  2. #2
    Jos ko. tapauksessa ei ole yleisestä poikkeavaa rakennetta, ei tarvitse.

    Vanhat lähtee pois sopivan tuurnan/tangon avulla naputtelemalla kun ensin hieman vääntää laakereiden välissä olevaa "putkea" sivuun.

    Uusien asentaminen on sitten hieman hankalampi, uudet voi naputella paikoilleen sopivan holkin tms. avulla, kunhan lyö vain ulkokehään tai puristaa paikalleen esim. kierretangosta ja sopivista holkeista rakennetun työkalun avulla.

    Tyylillä ei liene väliä kunhan ei vahingoita itse laakeria ja saa menemään laakerit suorassa pesään.

    Se myös pitää huomioida että laakerit on sopivan syvällä ts. sisäkoolit + väliputki yhteen kiristettynä laakereiden pitää pyöriä vapaasti.
    juuri nyt pyörätön
  3. #3
    Lämpötilaeroja kannattaa hyödyntää, eli uudet laakerit pakkaseen ja napaa lämpimäksi vaikka kuumailmapuhaltimella, jos pintakäsittely moisen mahdollistaa.

    Vanhsya laakerista saa hyvän holkin paikalleen laittoon kun leikkaa ulkokehän poikki ja poistaa turhat osat sisältä.
  4. #4
    Laakerit voi laittaa pakastimeen päiväksi kylmenemään jolloin asennus helpottuu. Ainakin Suzukissa oli pirun tiukat sovitukset kun vaihdoin, olisi kannattanut joko lämmittää vannetta tai sitten laakerit pakkaseen, olisi helpottunut toi homma.

    EDIT: Jaha, olin liian hidas
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  5. #5
    Tuo lämpö-homma on sinänsä ihan varteenotettava mutta siinä on se huono puoli että jos laitat pakastetun laakerin lämmitettyyn pesään, pahimmassa tapauksessa käy niin että laakeri menee puoleen väliin hieman vinossa ja lämpöeron tasoittuessa juuttuu siihen.

    Vaihtoehtoina on sitten hakata laakeri sisäkoolista ulos uutta yritystä varten vahingoittaen mahdollisesti laakeria/pesää kun muuten ei voi.

    Tai sitten lyödä laakeri loppumatka sisään väkisin jolloin koko lämpöhommasta ei ollut mitään apua.

    Itse tekisin niin että tarkkailisin kuinka herkästi vanhat lähtee pois paikoiltaan ja valitsisin sen mukaan paikalleenasennustavan, löysä pesä > naputtelemalla, tiukka pesä > puristamalla.

    (Eikä vitsailla pesän tiukkuudesta...)
    juuri nyt pyörätön
  6. #6
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti

    (Eikä vitsailla pesän tiukkuudesta...)
    Kun kerran otit asian puheeksi..
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  7. #7
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    Tuo lämpö-homma on sinänsä ihan varteenotettava mutta siinä on se huono puoli että jos laitat pakastetun laakerin lämmitettyyn pesään, pahimmassa tapauksessa käy niin että laakeri menee puoleen väliin hieman vinossa ja lämpöeron tasoittuessa juuttuu siihen.
    Eipä ole vielä noin hassusti käynyt

    Aina on nuo pakastetut laakerit tipahtaneet pesän pohjalle käytännössä itsestään.
    Nopeus ja huolellisuushan tuossa on valttia, laakeripesät putsattuna valmiiksi yms. siinä vaiheessa kun laakerin ottaa pakkasesta.
    Eikä joku notkea wd-40/crc tyyppinen liukaste ole pahaksi siellä pesän seinillä.
  8. #8
    Lainaa JmasterJ kirjoitti Katso viesti
    onko minkälainen homma itse ottaa irti? tarviiko jotain spesiaali työkaluja?
    Tuossa edellä onkin esitetty kuinka homma noin periaatteesa hoidetaan mutta sanotaan nyt vaikka näin, jos et ko. työstä tuon enempää tiedä kuin annat ymmärtää ota kaveriksi sellainen joka tietää. Laakerin asennus on, vaikka vaikuttaakin helpolta, tarkkaa puuhaa jossa pitäisi tietää mitä tekee ja kuinka. Väärin tehtynä saattaa uusi laakeri jäädä lyhytikäiseksi. Näin toimien voi säästyä selvää rahaa ja seuraavalla kerralla onnistuu sitten ominkin avuin.

    Laakerien asennuksessa (kotikonsteinkin) kannattaa käyttää toleranssikasaumaa hyväksi, siis laakerin jäähdyttämistä JA pesän lämmittämistä.

    Näin toimien ei laakerin kanssa juuri tarvitse 'temuta'. Asentuu pienellä voimalla tai joissakin tapauksissa toleranssikasauma menee jopa välyksen puolelle, siis paikalleen suorastaan lopsahtaen.
  9. #9
    Just, jos asiat menee niinkuin on suunniteltu mutta aina niin ei käy (kuten elokuvissa)...

    Edit, viittaan tuohon seikkailuun...
    juuri nyt pyörätön
  10. #10
    Väännetään kättä nyt sitten ihan oikeasti.

    Mitkä on kaikkein tärkeimmät asiat (pyörän)laakerin paikalleen asennuksessa?

    -laakeria vahingoittamaton asennus
    -laakeripesää vahingoittamaton asennus
    -laakerin oikea syvyys pesään (laakeri + väliholkki)

    Kaikissa tapauksissa asennussyvyys ei ole "pohjaan saakka" vaan jotain sinnepäin, voi käydä niin että huolimattomassa asennuksessa ulkokooli painuu niin syvään että sisäkooli ikäänkuin pullistuu väliholkin painamana ulospäin jolloin laakeri on jo alkutilanteessa väärin asennettu.

    Nuo kaikki kikat (lämpö yms.) on siinä mielessä huonoja että laakerin asennuksen aikana tapahtuva asennuksen kontrollointi on vaikeaa, erityisesti asennussyvyyden kohdalla.

    Lyönti/puristus -menetelmällä asennuksen sujuminen on koko ajan hanskassa/nähtävissä ja laakerin asennussyvyyttä voi koko ajan tarkkailla.

    "Lyöntiasennuksessa" (asiaa tuntemattomille tiedoksi) ei ole mitään väärää, laakerivalmistajilla on olemassa tuurnasarjoja joilla laakerit lyödään paikoilleen.

    juuri nyt pyörätön
  11. #11
    Lainaa collikka kirjoitti Katso viesti
    "Lyöntiasennuksessa" (asiaa tuntemattomille tiedoksi) ei ole mitään väärää, laakerivalmistajilla on olemassa tuurnasarjoja joilla laakerit lyödään paikoilleen.
    Jos hienostella haluaa, niin ostaa valmiin sarjan. Itsellä sarja hallilla leikattuja putkenpätkiä, ajaneet asiansa jo monta vuotta.
  12. #12
    Miten tuo lämpötilaerojen käyttö hankaloittaa sitä asennussyvyyden tarkkailua?
    Jos laakeri tippuu omalla painollaan väliholkkia vasten ei se varmaankaan mene liian syvälle, ja jos jää liian ulos niin loppuhan säädetään sitten noilla muilla menetelmillä?
    Laakerin oma paino ei varmaankaan saa uuden laakerin ulkokehää asettumaan liian syvälle.
    Ja kun yleensä jompikumpi laakeri kuitenkin asentuu pesän pohjaa vasten niin siinäkään ei pääse syvyys muuttumaan.
    Rakenne missä olisi molemmat laakerit kelluvia on liene aika harvinainen pyörissä?
  13. #13
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Miten tuo lämpötilaerojen käyttö hankaloittaa sitä asennussyvyyden tarkkailua?
    Jos laakeri tippuu omalla painollaan väliholkkia vasten ei se varmaankaan mene liian syvälle, ja jos jää liian ulos niin loppuhan säädetään sitten noilla muilla menetelmillä?
    Laakerin oma paino ei varmaankaan saa uuden laakerin ulkokehää asettumaan liian syvälle.
    Ja kun yleensä jompikumpi laakeri kuitenkin asentuu pesän pohjaa vasten niin siinäkään ei pääse syvyys muuttumaan.
    Rakenne missä olisi molemmat laakerit kelluvia on liene aika harvinainen pyörissä?
    Siinä vaiheessa kun toteat että ei ihan kohdalleen mennytkään, joudut kuitenkin kaivamaan esille ne vikineet joilla lyöt sen saakelin laakerin paikalleen...

    Tuskin kelluvia (ts. laakeria ei paineta pesän pohjaan saakka) pyöränlaakereita on sinänsä alunperin olemassa mutta vanhemmissa pyörissä niitä tapaa, pari kertaa kun laakeri on hakattu pohjaan saakka numeroa 1 suuremmalla lekalla, alumiininen laakeripesä on jo antanut periksi muutaman laakeriväljyyden verran...

    juuri nyt pyörätön
  14.  
  15. #14
    Tässä ei oikein siirtynyt laakereiden välinen putki niin siksi aiheuttaa ongelmia.
    Rossi pyöriin olen vaihtanut, mutta ei ollut lähellekään näin tiukassa ja Väliputki liikku helposti sivulle. Taistelu jatkuu aamulla paremmilla työkaluilla..
    Yamaha mt-09