Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Tällaista asiaa aloin kysymään, kun oma pyöräni on vm. -99 ja siihen on asennettu leovincen slipari ties millon. E-hyväksyntä löytyy (tai ainakin pitäisi löytyä) ja olen miettinyt tuon sliparin muutoskatsastamista. Onnistuuko tuon sliparin muutoskatsastaminen ilman ongelmia varsinkin, kun itselläni ei ole mitään tyyppihyväksyntä -todistusta tuosta? Joku uusi lakihan taisi tulla juuri koskien moottoripyörien pakoputkien vaihtamista ja muutoskatsastusta?

Entä muistanko oikein, että jossain vaiheessa muuttui nuo rengas ja vannesäännöt muutoskatsastuksen suhteen? Omassa pyörässäni oli edessä 21" enskavanne ja takana jokin 18" enskavanne ja nyt olen orkkisnavoille pyytänyt symoticia kokoamaan supermotot jotka ovat kokoa edessä 17" x 3.5" ja takana 17" x 4.5". Tuleeko muutoskatsastuksessa ongelmia tai tarviinko jotain lippusia ja lappusia?
    Lainaa Sokki kirjoitti Katso viesti
    Tällaista asiaa aloin kysymään, kun oma pyöräni on vm. -99 ja siihen on asennettu leovincen slipari ties millon. E-hyväksyntä löytyy (tai ainakin pitäisi löytyä) ja olen miettinyt tuon sliparin muutoskatsastamista. Onnistuuko tuon sliparin muutoskatsastaminen ilman ongelmia varsinkin, kun itselläni ei ole mitään tyyppihyväksyntä -todistusta tuosta? Joku uusi lakihan taisi tulla juuri koskien moottoripyörien pakoputkien vaihtamista ja muutoskatsastusta?

Entä muistanko oikein, että jossain vaiheessa muuttui nuo rengas ja vannesäännöt muutoskatsastuksen suhteen? Omassa pyörässäni oli edessä 21" enskavanne ja takana jokin 18" enskavanne ja nyt olen orkkisnavoille pyytänyt symoticia kokoamaan supermotot jotka ovat kokoa edessä 17" x 3.5" ja takana 17" x 4.5". Tuleeko muutoskatsastuksessa ongelmia tai tarviinko jotain lippusia ja lappusia?
    Eikö leovincen sivuilta löydy todistusta kuten vaikkapa tuohon hornettiin linkissä? Type approval -linkin takaa joka löytyy siis joka putken oman sivun alareunasta

http://www.leovince.com/files/LEOSBK/CO-6364.pdf
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
    Käy katsastaan vasta, jos poliisi niin ystävällisesti kehoittaa
    xxx
    Määräaikaiskatsastus tuloillaan ja nyt alkaa porukkaa jo ressaan

Mee sinne konttorille jos meet tai et mene. Kyllä ne siellä kertoo mitä tarvitset..

Näitä topickeja on muutama jo avattu...
    1300cc Suzuki
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Eikö leovincen sivuilta löydy todistusta kuten vaikkapa tuohon hornettiin linkissä? Type approval -linkin takaa joka löytyy siis joka putken oman sivun alareunasta

http://www.leovince.com/files/LEOSBK/CO-6364.pdf
    Löytyhän tuolta sivustolta myös pyörääni todistus.

Määräaikaiskatsastus tuloillaan ja nyt alkaa porukkaa jo ressaan
    Ja ei nyt sentään vielä mitään ressiä. Melkeinpä suurin syy miksi haluan muutoskatsastaa tuon pyörän on nuo tulevat supermotot, joten miksi ei samalla myös rekisteriotteeseen ottaisi hyväksyntämerkkiä tuosta putkesta.

Osaako kukaan sanoa noista supermotoista mitään, että tarviiko niihin mitään todistuksia tms. kun ne muutoskatsastaa? Vai toteaako ne vaan katsastusasemalla uudet rengas- ja vannekoot ja merkintä rekisteriotteeseen?
    Tarvii muutoskatsastaa kun vannekoko muuttuu. Muutosprosentti vanteissa oli muistaakseni 16%/vannepari. Voit varmistaa tuon prosenttitaulukosta, MMAF:n sivustolta. Mutta jos kyseessä on kilvetön kilpapyörä niin anna mennä vaan
    Tyyli ennen tarkoitusta.
    Kilvellinen pyörä kyseessä ja pk-seudulla kun asun niin ei viitsisi aivan laittomalla pyörällä ajella. Taisivat noi poliisit pari vuotta sitten entisellä pyörälläni ajellessa pysäyttää kesän aikana mut valehtelematta ainakin 5 kertaa.
    Kilvellinen pyörä kyseessä ja pk-seudulla kun asun niin ei viitsisi aivan laittomalla pyörällä ajella. Taisivat noi poliisit pari vuotta sitten entisellä pyörälläni ajellessa pysäyttää kesän aikana mut valehtelematta ainakin 5 kertaa.
    Nonni, eikun konttorille ihmettelämään niin saa ajella rauhassa
    1300cc Suzuki
    Mutta siis nuo katasastajasedät eivät tarvitse noista supermotoista mitään papereita tms? Tietenkin helpoiten tämä asia varmaan selviäisi menemällä suoraan katsastuskonttorille kysymään...
    Noista moto vanteista on hyvä käydä muutoskatsastuksessa, niin ei tule myöhemmin mitää narinaa. Kun vakiona on 21"/18". Itsekkin mietin tätä, mutta tuo koko oli niin pieni, siis takana vain vaihtui koko 4.25-17 toiseen kokoon 5.00-17 ja rengas oli vakiona 150/60-17, uusi 160/60-17. Tuossa tuo ero on niin pieni että, no jos vaativat sitten, mennään samalla laitetaan kiinni muitakin
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Tuskinpa noi poliisit nyt aivan noin pienistä asioista alkavat valittamaan Tai noh, kaikestahan ne voivat valittaa, jos haluavat.

Löysinpä muuten hyvän jutun liittyen noiden renkaiden ja vanteiden muutoksiin sekä niiden muutoskatsastukseen http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1184.0

Ja juuri tätä tietoa kaipasin:

2. Renkaiden tai vanteiden leveyttä tai halkaisijaa taikka kuviointia ei ole rajoitettu mitenkään (pois lukien talvirengasmääräykset), mutta renkaan ja vanteen on oltava keskenään yhteensopivia. Toisin sanoen on käytettävä sellaisia renkaita, jotka on hyväksytty käytettävälle vanneleveydelle. Lisäksi etujättöä ja maavaraa koskevien vaatimusten pitää täyttyä myös rengasmuutosten jälkeen.
    1-4. Hyväksyntämerkinnän osalta todistelu on helppoa, sillä hyväksynnästä on merkintä itse renkaassa. Katsastaja varmistaa, että nopeus- ja kuormitusluokka on riittävä kyseiseen moottoripyörään ja että rengas- ja vannekoko ovat yhteensopivia. Katsastaja tarkastaa myös, että rengas mahtuu pyörimään esteettä ja tarvittaessa mittaa jätön ja maavaran. Asiaa tuntevalle katsastajalle vanteen soveltuvuus tarkoitukseensa on yleensä selvää ilman erityisiä selvityksiä. Ellei näin ole, riittänee selvitykseksi esimerkiksi kopio tarvikekataloogista.
    Eli en siis tarvitse mitään ihmeellisiä todistuksia, kun menen konttorille muutoskatsastaa tulevat supermotoni pyörään. Samalla sitten hyväksyttää rekisteriotteeseen putkiston.
    Viimeksi muokannut: Sokki; 05.07.2013 klo 10:55.
    Niin, melkein kaikki jotka tunnen jolla on ollut enska vanteet rek.otteessa on käynyt muutoskatsastaa moto vanteet. Se on ollut siinä.....Joskus jostain piikistä oli pitänyt todistaa että sitä mallia myydään smotonakin, mutta se on muuttunut jo
    Jep, tosiaan vaan mietin sitä, että saako sitä johonkin paperisotaan valmistautua tms.
    Ihan miten vaan. Itse myös pk-seudulla eikä mua ole juurikaan pysäytelty. Raceputkisto kiinni (killerillä kadulla) enkä ajatellut katsastaa.
    xxx
    Kyselenpä nyt tässä kun kerran on katsastusaiheinen triidi, eli pitäisi rekisteröintikatsastaa tuontipyörä. Tuleekohan mitään mussutusta, kun pyörään on asennettu Termignonit ja poistettu lambda-sensori sen yhteydessä? Saksan TüV oli siitä jotain ainakin kitissyt...
    Ducati Diavel
    Jep, tosiaan vaan mietin sitä, että saako sitä johonkin paperisotaan valmistautua tms.
    Varmistusta kannattaa kysellä katsastus konttorilta, kun ei ole ollut puhetta papereista. No kyllä niitä malleja on ollut smoto valmiina...Soita ja varmista. Näin se kävi toisella "Kyllä ne molemmat saa yhtä helposti otteeseen, konttorisetä ottaa rahat ja katsoo et nakit mahtuu pyörimään ja merkkaa rengaskoot ylös ja thats it saat uuden lapun".
    Kävin viime keväänä tarjoamassa omaa pyörääni "valtion asemalla" muutoskatsatettavaksi hyväksytyillä putkilla ja kaikki paprut mukana. Kuten tein myös aijemmalle ajokille.

Kesti aikansa kun saivat käsiinsä mp- erikoistuneen inssin ja hänelle selitin tilanteen.
    Hän otti paperit mukaansa ja poistui toviksi takavasemmalle selvittelemään juuri voimaan tullutta "kopterilakia".

Takasin tultuaan päätös oli selkeä: Pyörää ei enää tarvitse, eikä edes voi muutoskatsasta tässä tapauksessa.
    Olen kuulemma itse näyttövelvollinen tienpäällä että putkisto on tyyppihyväksytty pyörääni eli jouduin liittämään putken mukana tulleet paperit rekisteriotteen mukaan.

Helpompaa olisi ollut merkintä rek.otteessa mutta minkäs teet...
    Lainaa AimoPamaus kirjoitti Katso viesti
    ....

Takasin tultuaan päätös oli selkeä: Pyörää ei enää tarvitse, eikä edes voi muutoskatsasta tässä tapauksessa.
    Olen kuulemma itse näyttövelvollinen tienpäällä että putkisto on tyyppihyväksytty pyörääni eli jouduin liittämään putken mukana tulleet paperit rekisteriotteen mukaan.

Helpompaa olisi ollut merkintä rek.otteessa mutta minkäs teet...
    Itse asiassa aika loogista. Milläs se putki siihen rekkariin identifioidaan niin yksilöivän tarkasti, ettei hallintoalamainen ota ja asenna tilalle saman valmistajan "racing" putkea ja vetoa rekisteriotteessa olevaan hyväksyntään. Eli jos laillisuus jää viimetumpussa aina vallesmannin tien päällä tekemän arvioinnin ja "katsastuksen" varaan, niin miksi tuota sitten rekkariin edes merkitsemään.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Itse asiassa aika loogista. Milläs se putki siihen rekkariin identifioidaan niin yksilöivän tarkasti, ettei hallintoalamainen ota ja asenna tilalle saman valmistajan "racing" putkea ja vetoa rekisteriotteessa olevaan hyväksyntään. Eli jos laillisuus jää viimetumpussa aina vallesmannin tien päällä tekemän arvioinnin ja "katsastuksen" varaan, niin miksi tuota sitten rekkariin edes merkitsemään.
    No se ei ole loogista, että kun vallesmanni löytää tuon putken, hän passittaa kuitenkin konttorille muutoskatsastukseen. Putkea ei sitten tietenkään rekisteriotteeseen merkitä sen enempää kuin vaihdettua polttimoa tai uusia, e-hyväksyttyjä vilkkuja. Eli kierros jatkuu.

Kansalaisen tehtävänä ei voi olla todistella jatkuvasti syyttömyyttään erilaisten maksujen ja kuponkien voimin. Jos jollakin pakoaukkofiksaatiosta kärsivällä virkamiehellä on syytä epäillä rikosta, hän voi tutkia rikosta ihan itse.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    No se ei ole loogista, että kun vallesmanni löytää tuon putken, hän passittaa kuitenkin konttorille muutoskatsastukseen. Putkea ei sitten tietenkään rekisteriotteeseen merkitä sen enempää kuin vaihdettua polttimoa tai uusia, e-hyväksyttyjä vilkkuja. Eli kierros jatkuu.

Kansalaisen tehtävänä ei voi olla todistella jatkuvasti syyttömyyttään erilaisten maksujen ja kuponkien voimin. Jos jollakin pakoaukkofiksaatiosta kärsivällä virkamiehellä on syytä epäillä rikosta, hän voi tutkia rikosta ihan itse.
    Juurikin näin. Siksipä on varmaan vaan ajan kysymys kun tuosta tutkimisesta tehdään helpompaa. Autoihin, mopoihin ja muihin riippuliittimiin saa asentaa ainoastaan hyväksyttyjä, valmistajan sertifioimia osia, joissa seisoo "TüV" tmv... Eli kielletään kaikki, joka ei ole nimenomaisesti sallittu. Nyt ajatus naurattaa, mutta 10 vuoden päästä arkipäivää...
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa Streethawk kirjoitti Katso viesti
    Ihan miten vaan. Itse myös pk-seudulla eikä mua ole juurikaan pysäytelty. Raceputkisto kiinni (killerillä kadulla) enkä ajatellut katsastaa.
    Samoin mulla oli entisessä pyörässä fmf putkisto ja enkä sitä muutoskatsastanut. Tosin ei ollut edes e-hyväksytty putkisto. Tästä putkistosta ei myöskään koskaan kukaan mitään sanonut. Kerrankin vain voisi ollan lainkuulianen ja samalla kun supermotot rekisteriotteeseen muutoskatsastan ni miksei putkistoa myös? Mun mielestä ois jopa vähän tyhmää olla muutoskatsastamatta putkistoa samalla, kun supermotot muutoskatsastaa rekisteriotteelle.
    Mun mielestä ois jopa vähän tyhmää olla muutoskatsastamatta putkistoa samalla, kun supermotot muutoskatsastaa rekisteriotteelle.
    Niin miksi ei, jos muutenkin pitää katsastaa. Mutta esim. pelkän putken takia en välttämättä näkisi vaivaa.
    xxx
  23.  
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Juurikin näin. Siksipä on varmaan vaan ajan kysymys kun tuosta tutkimisesta tehdään helpompaa. Autoihin, mopoihin ja muihin riippuliittimiin saa asentaa ainoastaan hyväksyttyjä, valmistajan sertifioimia osia, joissa seisoo "TüV" tmv... Eli kielletään kaikki, joka ei ole nimenomaisesti sallittu. Nyt ajatus naurattaa, mutta 10 vuoden päästä arkipäivää...
    Minusta mulle lukkee jo nyt zetan akrassa E-jotainnumeroita (=tmv) ja sen pitäis minusta olla jotenki autuaaksi tekevä rimpsu.

Ja sitten pakollinen OT.

En mie ainakhaan tuon lisäksi aatellu pittää minkäänsortin lippusia mukana Samala laila se viranomanen voipi tutkia ko. rimpsun merkitystä googlela ja luultavasti ymmärtääki siittä yhtä vähän ko mie.

Muutenkaan en ymmärrä ideaa tuosta tyyppihyväksyntähässäkästä mukana. Mikäs minua estäis pistämästä omaa hienoa e-merkintää vaikkapa salaojaputkeen ja tulosteleen sille semmoset lappuset ko haluan. Ei kait tässä merkit ja tulostellut laput tärkeitä ole, vaan se mitä tuo merkintä edustaa ja miten sen avulla asiasta kiinnostuneet tahot voipi tutkia putkea, siihen liitettyä laitetta ja niiden yhteensopivuutta lisää niin paljon ko haluaa.
    Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.