Morjens.
Eli tällainen kysymys, että mikä voi aiheuttaa etujarrun lukkiutumisen kesken ajon itsekseen?
Pyörä kävi viime maanantaina keulan huollossa jossa vaihdettiin jarrupalat. Nyt eilen kävin ajamassa ja kesken ajon jarru hirtti itsestään lukkoon ja suoraan pää edellä asfalttiin. Sairaala reissu ja aivotärähdys ja pyörä aika ruvella. Ja tietenkin vain liikenne vakuutus..
Pyorä on 1997 v-max 1200. Huoltoon ilmoitin niin sanoivat vaan, että ei johdu heistä vaan jostain syystä jarrusatulat ei palauta jarruja kun neste turpoaa niin siksi lukkiutuu? Aikaisemmin ennen huoltoa toimi ihan moitteetta. Vähän pieni ketutus päällä kun just pyörän saanut suht siistiin kuntoon niin nyt paskana.
Pää saakelin kipeä ja mukavat asfaltti ihottumat ja kypärä sai kunnon naarmut. Uusiksihan sekin menee kun suoraan kenttään tulee pää edellä.
Yamaha V-Max 1200
Minun väite on että palat vain vaihdettu pesemättä jarruja/mäntiä. Paskaset männät puristettu kiinni ja uudet palat kehiin.
Olet painanut jarrua ja se jäänyt laahaamaan jolloin jarrut kuumenneet ja napanneet kiinni.
Tässä on kyll oikeesti syy ja seuraus tuosta huollosta. Eivät halua maksaa sinun pyöräsi korjausta, ilmeisesti joku pienenmpi huoltoliike?
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Ko. liikkeelle voisi varmaan linkittää pari juttua viime viikkoisesta Midhill-ravintolan 'watergate'-tapauksesta, jossa ryhtyivät vittuilemaan asiakkaalle ja joka sitten meni viraaliksi sosiaalisessa mediassa ja taatusti ampui ravintolaa aika pahasti takaisin.
Siellä ei vaan asiakaspalvelija tajua sitä, että vielä tässä vaiheessa homma olisi joten kuten pelastettavissa - et luultavasti veisi pyörääsi enää seuraavalla kerralla samaan paikkaan huollettavaksi, mutta korvaisivat ainakin sinulle heidän virheestä aiheutuneen vahingon. Sitten, kun Iltalööpeissä on kertomus tapahtuneesta ja kuva sun naarmuuntuneesta pyörästä ja ruttuun mennestä kypärästä ja kun lööppilehden toimittaja soittelee korjaamopäällikölle, niin homma on myöhäistä.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Minulla on joskus käynyt vastaava takajarrun kanssa, en tosin kaatunut vaan pyörä vaan jumitti.
Tämä johtui puhtaasti siitä että asentaja oli yrittänyt saada polkimen vapaaliikettä pienemmäksi ja säätänyt välykset nollaan eli kun jarru laahaa ja sitä myöden kuumenee niin neste ei pääse pakenemaan takaisin jarrusäiliöön ja tovin päästä jarru on täysin jumissa.
Voin vaa kuvitella kuinka nihkee tilanne ollu.
Huomasitko yhtään ennakkoon et ois jarrut alkanu ottaa itekseen kiinni vai löiks ne lukkoon ihan varoittamatta?
huhu... Motari nopeuksilla olis lähteny henki aika vikkelään...
Voimia sinne päin!
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
GSX1250FA -10 Myynnossä!
Schuberth C3PRO + SRCII
Se on totta. Kunhan tässä pää alkaa toimia niin nappailen kuvia ja teen kirjallisen reklamaation asiasta ja otan tarvittaessa kuluttajaviraston mukaan ja katsotaan onko mitään tehtävissä. Just pääsin vasta sairaalasta niin vähän vielä voimat kadoksissa. Itse asiassa en edes tiedä vielä miten pahasti pyörälle kävi kun ei ole muistikuvaa koko tällin jälkeisestä ajasta. Pyörä on edelleen jossain Kuopion siltojen kohdalla.
Yamaha V-Max 1200
On sattunut sama itselle, kun vaihdoin RSV1000:n jarrukahvan. Hirtti, hirtti ja jumahti.
Ongelma on lyhyesti se, että etujarru jää laahaamaan eli vipu ei palauta kunnolla. Tämä on täysin liikkeen syy. Toinen mahdollisuus on väärä jarrupalojen asennus.
Pitkä selitys: Omalla kohdallani, kun kahvan vaihtoi, jarrupääsylinteristä tuli tappi ulos, joka kahvan liikkeen välittää. No, laitoin sen takaisin, enkä huomannut että siellähän on perkele myös jousi. Jousi jäi krymppyyn ja kahva ei vapauttanut tarpeeksi. Satuloilta nestesäiliöön ei siis ollut yhteyttä, ja sitä mukaa kun jarrut lämpesivät niin ne alkoivat hirttämään yhä enemmän kiinni. Onneksi olin saanut kuulla tästä (Kiitos Pasi) eräältä, joka oli kokenut saman aiemmin ja tajusin pysähtyä ajoissa.
Ongelma korjaantui, kun otti kahvan pois, tapin pois, kaivoi sen jousen esiin ja asetteli sen nätisti tapin päälle.
Muistelen, että olen takeltelevan etujarrun kanssa taistellut myös tapauksessa, jossa oli aivan ylikuluneet jarrupalat, jotka sitten asettuivat jotenkin hassusti. Tässäkin joutui 5 km matkalla pitämään tupakkatauon matkalla, kun etujarru kuumetessaan hirtti. Onneksi tästäkin selvisin ja kip kap palanvaihtoon.
Jarrut ovat vauhdin surma, muttei niiden pitäisi ihmisen surma olla. Nyt korjaamopäällikkö puhelimen päähän, tarvittaessa omistaja, poliisi, vakuutusyhtiö, kaikki. Onhan tuo ihan selvä homma, kun etujarrua on juuri käyty ropaamassa ja se hirttää. Tarvittaessa (jos pyörä jäi riittävän ehjäksi) jokin toinen - ei mielellään edellisen yrittäjän kaveri - korjaamo katsomaan, mikä on ongelma.
Edittiä: Ei helvetissä korjaamo voi luovuttaa asiakkaalle pyörää, jonka jarrut hirttävät vauhdissa heidän tekemänsä operaation jälkeen, ei missään tapauksessa.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kuulostaa juuri samanlaiselta ongelmalta. Huollosta sanottiin, Että eivät ole tehneet muuta kuin vaihtaneet palat ja eivat ole nesteisiin koskeneet yms. Taitaa nesteitä olla pikkaisen liikaa säiliössä, kun se oli maximissa vanhoilla paloilla. Olisivat nyt nekin katsoneet samalla.
Yamaha V-Max 1200
Hurja tapaus. Onneksi sinulle ei käynyt tuon pahemmin. Voimia vaan toipumiseen.
Nyt vaan reklamaatio huoltoliikkeeseen, jossa on selostettu tapahtumat (tausta, tapaturma, syntyneet vahingot - korostaen liikkeen vastuuta, koska he jarrun huolsivat) sekä vaatimus, että huoltoliike korvaa vahingot.
Mikäli huoltoliike nikottelee, eikä suostu vahinkoja korvaamaan, niin sitten vaan yhteys kuluttajasuoja-asiamieheen.
Mikäli asia ei edelleenkään ratkea kuluttajasuoja-asiamiehen mukaantulon jälkeen, niin sitten konsultoit asiamiehen kanssa asian saattamisesta raastupaan (+samalla yhteys lakimieheen). Jos sinulla on oikeusturvavakuutus (eräissä vakuutusyhtiöissä tämä sisältyy esim. kotivakuutukseen), niin se auttaa taloudellisesti, mikäli asian käsittelyssä joudutaan käräjille.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Ihan vaan tuli mieleen, että ainakin tuossa mun Suzukissa oli sellainen kumilortto säiliön kannessa minkä tarkoitus lienee piltää hölskyminen ja ilmatila pienenä siellä säiliöääs. Tai oliko se kytkinnestesäiliö… Olivat meinaa erilaisia ne kimit siinä kannen ja säiliön välissä. Niin, niin että jos nestettä on paljo niin se kumilortto voisiko toimia painavana "jousena" ja painaa jarrupaloja kevyesti levyjä vasten. Eli ongelma tulisi ikäänkuin jarrunesteen ylitäytöstä, koska uudet palat painaa jarrusylinterit ja nesteet sisään, ja se kannen kumi painaisi sitten paloja laahaamaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Samaa tapahtunut joillekin rata-ajossakin, voisko olla sama syy eli liittyy jarrupääsylinteriin niin kuin tuossa aikaisemmassa viestissä käsiteltiin. Mm. nimimerkki 998sFe tästä kertoili täällä tai mpradan puolella joskus.
Se on varmasti kokemus joka sais jäädä kokematta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tuo on kyllä selvää ammattitaidottomuutta. Jos eivät ole tehneet nesteille mitään, eivät edes tarkistaneet määrää.
Jos nesteet ovat maximissa vanhoilla paloilla ( täytelty siis matkan varrella palojen kuluessa) niin sittenhän nesteet ovat ylitäynnä uusilla paloilla, koska jarrusatuloiden männät painuvat sisäänpäin uusilla paloilla ja painavat nesteet takaisin säiliöön.
Tuo voi hyvinkin aiheuttaa ongelmia ja jopa lukittumista.
Pekka
![]()
Samaa mieltä. Liika neste syynä.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
juu kiva varmaan maksaa itensä kipeeks "ammatti huollosta" ja siihen vielä bonuksena pannut päälle
viddu jos ei liike ota tästä vastuuta!!!! niillä on kuteskin vakuutukset tällaisten varalta
ei muuta ku voimia paranemisiin.
hontamies RR
Noniin. Pyörä haettu tien penkareelta ja suhteellisen pienet oli vauriot. Jalkatappi ja sen kiinnike oli lähtenyt rungosta irti ja pultit oli jonnekin lentänyt. Kierteet on näköjään rungosta pulttien reijistä mennyt. V-maxin oikea skooppi hirmu naarmuilla ja osittain halki. Peilit mäsänä ja tankissa pieni lommo. Pakoputkessa on skraduja jonkin verran ja tanko hieman vinossa. Pyörä lähti käyntiin ok ja jarrunesteet oli ihan tapissaan. Piti tyhjentää osa pois. Siinä tosiaan ainakin osa syy kun nestepinta ihan täynnä ja jarru kun kuumenee neste lämpenee ja jumi iskee kun paine nousee.
Siinäpä alkaa rekkulin aihetta jo tuon osalta olemaan. Puhelimessa myönsi sen, että eivät ole koskeneet nesteisiin ollenkaan. Olisi varmaan pitänyt tarkistaa.
Yamaha V-Max 1200
29v
sähkömopo apupyörillä, italiet 50cc automaatti, kawa kx 80cc, honda cr 125,aprillia af1, ktm 125, honda cr 250r, kawa zr550,
yamaha r1
Ilman parempaa tietoa olen siinä tiedossa että moista vakuutusta ei ole/anneta. Kyselin meinaan joskus ja mulle jäi mielikuva että vaan kääntäjille ja tilitoimistoille sais jonkun tollasen toiminnan vastuuvakuutuksen? Tuntuu oudolta, mutta tollanen muistijälki mulle kysymisestäni jäi. Tai jokatapauskessa aikeeni oli satanolla häviö…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
Tilanne tietysti ikävä ja tuntematta kuskin taidot ja kokemuksen jne. niin rohkenen sanoa, että jarrut ei hirtä ilmoittamatta kuskille, että kaikki ei nyt ole kohdallaan.
Kyllä näissä hommissa pitää olla perstuntuma mukana.
Jos oikein viimeisen päälle puskee, niin lopulta alkaa jopa jarrusatuloiden alumiini sulaa. Tällaistakin olen nähnyt!
Voin kuvitella, että asiakas mahdollisesti tilannut jarrupalojen vaihdon ja jarrupalat vaihdettu työntämällä satulan männät väkisin satuloihin. Jos 16 vuotta vanhaan pyörään ei ole tehty täydellistä jarruremonttia, niin hirttähän ne! jarrumäntien ei tarvitse olla kovinkaan likaiset, niin ne eivät edes ole väkisin puristettavissa satuloihin.
En ole mp-alalla, mutta olen nähnyt tarpeeksi paskasia huonosti toimivia jarruja. Itse pesen jarrusatulat mäntineen ultraäänipadassa vähintään kerran kauden aikana varmistaakseni 110% toimivuuden. Huoltoliikkeellä on tietysti vastuunsa, eikä heidän tulisi päästää tällaista pyörää liikenteeseen.
Jarrusatula enne pesua:
Ja pesun jälkeen:
![]()
Viimeksi muokannut: finn; 20.06.2013 klo 00:59.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Itsekkin olen ollut tilanteessa mukana jossa takajarru hirtti kiinni, polkimen väärän säädön takia.finn kirjoitti
Koko päivän sora rällästys reissu, useampi tauko päivän mittaan, ja vasta illan viimeisellä "erikoiskokeella" hirtti jarru kiinni.
Muutama sata metriä oli kuulemma vähän oudon tuntuinen ja veto vähissä, sitten täys stoppi.