Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Kuinka paljon vanha kaasarikone suostuu ottamaan vettä?

    Pesin pyörän ja tiesin, että korkin ympärille syvennykseen pääsee vettä. Ensin hieman kallistin pyörää, josko jotain valuisi ja sitten fiksuna miehenä avasin korkin, jotta voin imeä rätillä loput. Vaan kuinka ollakaan, kuului kunnon loraus, kun syvennyksestä lorahti tankkiin annos vettä. Olisiko ollut vajaa puoli desiä tai jotain. Muuten tankki oli bensaa täynnä.
    Jotta siis pitääkö alkaa imemään tankki tyhjäksi vai annanko veden mennä perille asti?

    Varmasti ainakin pätkii, mutta mahtaako tuollainen määrä saada muuta aikaan?
    Honda NC700S
  2. #2
    Lainaa Setämies kirjoitti Katso viesti
    Kuinka paljon vanha kaasarikone suostuu ottamaan vettä?

    Pesin pyörän ja tiesin, että korkin ympärille syvennykseen pääsee vettä. Ensin hieman kallistin pyörää, josko jotain valuisi ja sitten fiksuna miehenä avasin korkin, jotta voin imeä rätillä loput. Vaan kuinka ollakaan, kuului kunnon loraus, kun syvennyksestä lorahti tankkiin annos vettä. Olisiko ollut vajaa puoli desiä tai jotain. Muuten tankki oli bensaa täynnä.
    Jotta siis pitääkö alkaa imemään tankki tyhjäksi vai annanko veden mennä perille asti?

    Varmasti ainakin pätkii, mutta mahtaako tuollainen määrä saada muuta aikaan?
    Jaa-a. Pohjalle se vesi vissiin painuu painavampana aineena. Ehkä olisi hyvä ottaa tankki pois ja tyhjentää se johonkin astiaan josta sitten varovasti kaataa bensa takaisin tankkiin niin että vesi jää astiaan?
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  3. #3
    Ensin jälkiviisastelut: Eikö siellä korkin kolon pohjalla ole vedelle ulospääsyä?
    Jos pyörä suostuu käymään, niin masinooliannos tankkausten yhteydessä poistanee veden tankista aikaa myöten. Ei se koneelle mitään tee, mutta tankki kyllä ruostuu jos vesi jää sisään.
    "Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
    -lentäjä-
    4PU3-010 A
  4. #4
    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti
    Ensin jälkiviisastelut: Eikö siellä korkin kolon pohjalla ole vedelle ulospääsyä?
    Niinhän sitä luulis. Tai jos on, niin sitten on tukossa.

    Lainaa FJ1200N kirjoitti Katso viesti
    Jos pyörä suostuu käymään, niin masinooliannos tankkausten yhteydessä poistanee veden tankista aikaa myöten. Ei se koneelle mitään tee, mutta tankki kyllä ruostuu jos vesi jää sisään.
    Onko yleensä tankin rakenne sellainen, että polttoaineletku on kaikkein alimmassa kohdassa, jolloin vesi painavimpana poistuu ensin? Vai jääkö sinne yleensä "kolo", johon vesi ja möhnä menee ja bensaletku lähtee sitten vähän ylempää?

    Masinol kävi myös mielessä niinkuin 95E:kin.
    Honda NC700S
  5. #5
    Pieni määrä vettä sekoittuu bensassa olevaan etanoliin. Masinolia on turha lisäillä tankkiin kun viinaa bensassa on riittämiin suoraan pumpusta.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  6. #6
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Setämies kirjoitti Katso viesti
    Niinhän sitä luulis. Tai jos on, niin sitten on tukossa.


    Onko yleensä tankin rakenne sellainen, että polttoaineletku on kaikkein alimmassa kohdassa, jolloin vesi painavimpana poistuu ensin? Vai jääkö sinne yleensä "kolo", johon vesi ja möhnä menee ja bensaletku lähtee sitten vähän ylempää?

    Masinol kävi myös mielessä niinkuin 95E:kin.
    En nyt muista Diversionin tankkia, mutta ainakin varatankille on varattu muutama litra tankin pohjalta, eli normaali asennossa bensahana ei hörpi vettä pohjalta ellei sitä ole noin kolmelitraa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Viinaa on bensassa jo tosiaan pumpultakin ihan riittävästi => vesi sekoittuu maksimaalisesti, tasaiseksi mössöksi bensan sekaan => kaasarin kerralla saama vesipitoisuus on melko matala => veikkaan että haittaa korkeintaan kylmäkäynnistyksessä, jos siinäkään

    Mutta noin muutenkin sen varatankin käyttö aina välillä on ihan toivottavaa. Siis vaikka ei ajaisikaan varalle saakka, mutta kääntää sen hanan varalle jo ihan normiajossakin kun moottori on jo käyntilämpöinen => tankin pohjalla mahd. lojuneet mömmöt pääsee kiertoon ja uutta bensaa tilalle = varatankki toimii myös silloin kun sille oikeasti on tarvetta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Viinaa on bensassa jo tosiaan pumpultakin ihan riittävästi => vesi sekoittuu maksimaalisesti, tasaiseksi mössöksi bensan sekaan => kaasarin kerralla saama vesipitoisuus on melko matala => veikkaan että haittaa korkeintaan kylmäkäynnistyksessä, jos siinäkään

    Mutta noin muutenkin sen varatankin käyttö aina välillä on ihan toivottavaa. Siis vaikka ei ajaisikaan varalle saakka, mutta kääntää sen hanan varalle jo ihan normiajossakin kun moottori on jo käyntilämpöinen => tankin pohjalla mahd. lojuneet mömmöt pääsee kiertoon ja uutta bensaa tilalle = varatankki toimii myös silloin kun sille oikeasti on tarvetta
    Just näin tekisin, välillä on tosin syyshuollon yhteydessä tullut irrotiettua tankki sitten liki tyhjänä kokonaan ja tullut kaadettua tyhjäksi että varmasti kaikki vesi ja epäpuhtaudet lähtevät. Kaikissa pyörissä varatankkikaan ei ota ihan pohjalta vaan sinne jää vajaa sentin kerros pohjalle
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  9. #9
    Lorautin hondaan vuosi sitten bensat samalla tavalla. Pyörä sateen jälkeen tankille, korkki auki - lorahdus vaan ja korkkikaukalossa olleet vedet hulahtivat tankkiin. Ei muuta kuin bensaa päälle ja menoksi. On näissä nyky-bensoissa etanolia ihan riittämiin. Tosin tankkailin 98E5:sta varmuuden vuoksi, 95E10 kanssa kun voi mennä jo liian vetiseksi ja alkaa bensa ja etanolivesi erottumaan toisistaan. Hondassa oli rööri korkkikaukalon etuosassa, mutta siellä oli jotain havunneulaa ja muuta töhnää tukkeena. Rautalangan pukkasin siitä läpi niin lähti taas vetämään.

    Eli 20 litraa 98E5:sta päälle, niin ei siinä joku snapsilasillinen vettä tunnu missään. Etanoliakin on tankissa yksi litra, tai kaksi jos 95:sta laittoi. Hyvin siihen pikku määrä vettä sekoittuu.
    K1200GT & 701Enduro
  10. #10
    Vastaava tilannetta kaasaripelissä olen käyttänyt:
    Hana PRI asentoon ja kaasareiden pohjaruuvit auki, puolilitraa kun on tullut kaikista 4 kaasarista niin ruuvit kiinni.

    Tämä pullossa oleva bensa auton tankkiin.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  11.  
  12. #11
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei ole muuten puolilitraa vielä kovin paljoa, tyhjillä kaasareilla kun starttaa, niin menee huoltotankista puolet (2-3 desiä) heti ekaan starttiin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)