Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
    Harvinaisen ärsyttävä "vika" tämä näinkin pieni asia. Syytä tähän nyt haluaisin etsiä ja tietysti päästä tuosta ongelmasta eroon.

Pitemmän ajelun aikana (esim tänään 180km) oikean kämmenen ulommainen puolikas ja kolme viimisintä sormea oikeasta reunasta puutuu ihan sellaiseen ärsyttävään tikutukseen asti. Mistähän tuo johtuu? Voisko tankopainojen vaihto auttaa asiaan vai mikä siinä oikein on? Ominaisuus?

Pyörä on kaadettu oikealle kyljelle ja sen jälkeen entrattu (kosmeettisia vaurioita vain), mutta tankopaino näyttää ihan ehjältä kuitenkin. K2 1000 gixu siis kyseessä.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
    Tuttu juttu itselläkin kaikissa pyörissä missä pitänyt enemmän kämmenpohjien varassa olla.Pystymmän ajoasennon omaavissa pyörissä en ole hoksannut samaa.
    Jonkun verran auttanut, jos ei samalla tasakaasulla tarvi jurnuttaa 40-60km/h tai kyynärpäitä kun on pitänyt ajaessa lähempänä omaa kroppaa sekä jaloilla "puristanut" tankkia..kädet ehkä tangossa jotenkin paremmin,mutenkyltiijä
    Ajoasento ja mahdollisesti oikean käden hieman vasenta heikompi verenkierto. Ajoasentoa sellaiseksi ettei paino ole niin paljoa käsillä, pieni muutos ranteen asennossa vaikuttaa ainakin itselläni jo paljon puutumiseen. Pyöränä tosin Yamaha. Veikkaisin silti että puutuminen ei johdu pyörästä vaan ajoasennosta.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Otappa pyörän päällä normaali ajoasento ja katso missä kulmassa sulla on ranne kyynervarteen nähden. Ranteen pitäisi olla mahdollisimman suorassa. Yleensä vakiokliparit on liian kiinni, jolloin ranne jää väkisinkin mutkalle ja käsi puutuu helposti.
    Superbike #7
    Väriseekö pahasti nopeuksilla joilla yleensä ajelet?

Minulla oman pyörän, vaikkei maantienopeuksissa pahasti värisekään, kanssa pyrkii juurikin samoin puutumaan näpit pitemmillä taipaleilla, yleensä auttaa kun tietoisesti yrittää olla puristamatta tuppea liikaa ja kaikilla sormilla, ottaa sellaisen kevyen peukalo/etusormi -silmukan tupesta ja antaa muitten sormien olla rennosti, vaikka jarrukahvan päällä ja/tai sitten kääntää kämmentä ikäänkuin poikittain tuppeen nähden...

Ja viimeisenä konstina on jossain sopivassa myötäleessä irroittaa käsi kaasukahvasta ja lyödä muutaman kerran voimalla reiteen, sitten voipi ajella loppumatkan puutumattomalla kädellä, jostain syystä tämä toimii minulla...
    juuri nyt pyörätön
    nuo ulommaiset sormet puutuu karpal tunnelin turpoamisen takia. Eli se rannekanava josta kaikki hermot yms jänteet menee käteen alapuolen osalta.

Se on kiva kun se kihelmöi sitten vaikka keskellä yötäkin. Älä nojaa ranteeseen, tai hakkaa mitään ranteella. Osalla myös hiiren käyttö ja näppäimistö jo altistaa tuohon, moottoripyöräily siihen päälle ei helpota.

Tankopaino auttaa, mitä isompi ja painavampi sen parempi.

Korkeammat tangotkin auttaa, ettei tarvi niin nojata käsiin.

jos ei muu auta, niin vaihda kyykky pois.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Nitrouksen kommentti tuosta ranteen asennosta voi olla yksi syy. Ehkä saattaa olla vähän käsi kääntyneenä enemmän "tuppinurin" asentoon eli pienesti vinossa. Täytyy tarkkailla huomenna ajaessa.

Collikka, pahimmat resonoinnit taitaa tulla tuossa 80-100 välillä jolloin ihan huomaa että tärinää tulee käteen reilummin. Ei semmosta rötörötö tärinää vaan tosi korkeataajuuksista rrrrriiiiii tärinää (hienot kuvaukset ) Joskus tulee lyötyä käsiä pään yläpuolella yhteen, kun löysää kaasua. On siinä kanssa-autolijat ihmeissään, että mitä se nyt hurraa.

Jaket. Teen pääasiassa konttorihommia, eli hiiri on kädessä 8-15 tuntia päivässä. Olen kyllä pyrkinyt ainaki työergonomiaan kiinnittämään huomiota, mutta välilllä se unohtuu. Miten muuten isommat/painavammat tankopainot vaikuttaa itse ajettavuuteen? Tulee muuten nojattua oikeaaseen ranteeseenkin enemmän koska välillä ajelen vasen kyynärä tankilla lepäillen varsinkin pitkissä tourinkeissa.

On muuten tuo kyykyn pois vaihto mielessäkin, ei täällä suomessa näytä olevan teitä joilla tuolla vois ajella mielikseen ja olla pelkäämättä kortin lähtöä. Kurahommiin vois alkaa.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
    Ihan hienosti kuvattu, samoin minulla...

Joo ja sen verran vielä että itselläni tuo puutuminen on sellainen alkukauden ongelma, loppukautta kohti tottuu ja rentoutuu...
    juuri nyt pyörätön
    Mulla oli itseasiassa sama homma viime kaudella. Nyt kun luin tän ketjun, huomasin että vastaavaa puutumista ei ole oikeassa kädessä ollut koko keväänä. Mulla ainakin aluksi oli ranne vähän huonossa asennossa mikä varmasti vaikutti asiaan. Ilmeisesti käden asento on korjaantunut ajan kanssa.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

Suzuki GSX-R 750 -93
    Yläkroppa rennoksi ajaessa niin helpottaa. (Toimi ainakin omalla kohdalla)
    ...

Jos oisin rahoissani niin kokeilisin tuollasia. Maksavat tosin n. 200€ Mulla puutuu kumpikin käsi...
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
    Kyllä nuo sormien puutumiset johtuvat hermopinteistä. Jos peukku ja etusormi puutuvat, niin pinne on olkapäässä (tällöin myös oireilee siten, ettei mikään pysy näpeissä). Pikkurillin ja nimettömän puutuminen aiheutuu monesti ulinaris-hermon pinteestä kyynärpäässä. Rannekanavan pinnetilan oireita en muista...

Mutta lisätietoa ja hoito-ohjeita löytyy, kun googlaa "pinched nerve"...ja lisää hakuun shoulder tai elbow.
    Laita isompi, tai edes eri painoinen puntti, tai jotain lisäprikkoja kokeeksi. Tankopaino voi olla viritetty siten, että se estää pahimmat värähtelyt käyttökierroksilla, mitkä ovat jotain ihan muuta kuin millä Suomessa ajetaan. Tällöin se voi olla jopa resonanssissa suomalaisessa maantieajossa, mihin vaivaan auttaa mikä tahansa muutos massan määrässä tai etäisyydessä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Mulla sama vika. Kytkin pohjaan (esim. liittymään tai risteykseen tultaessa, hyvissä ajoin) ja kättä auki kiinni jumppaa. Seuraavalla tauolla sitten hanskanvarsi löysemmälle sillai, että saumat ei paina. Tällä on menty.
    Sama vamma täälläkin, entisessä Fasussa tuota ei juurikaan esiintynyt, nyt kun on RääRää alla niin kaasukäsi puutuu. Johtunee jo noista edellä mainituista seikoista.

Toisaalta Fasussa mulla puutu polvet, tässä kyykyssä ei.
    FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
    Väitänpä että noin yleensä ottaen tärkeintä on sellainen rentous hartioissa ja käsivarsissa ajaessa, jäkittäminen saa ihan varmasti paikat puuduksiin...

(tulee mieleen ajat jolloin minulla oli savage-suzuki, jolla ajaessa pari pienintä sormea oli jatkuvasti kakkos-niveltä myöten valkoisena...)
    juuri nyt pyörätön
    ...ja sitten vielä se ilmeinen kikka: hiiri vasurille! Jos kerran käytät rottaa monta tuntia päivässä, niin opit nopeasti! Minulla auttoi tuo (...niin, ja touringissa sitten se kaasukahvan lepuuttaja jos ajaa pitkää siivua...). Nykyisessä en näköjään tarvitse edes sitä lepuuttajaa...

Kokeile käyttää rottaa vasurilla
    Husqvarna 701LR
    Mulla oli vastaava ongelma, mutta johtui olkapäästä oli hermo olkapäässä puristuksissa. Asento ja tärinä pahensivat vaivaa. Oli tosin olkapääkin kipeä. Fysioterapeutti neuvoi pari hermorataliikettä ja ei ole enää vaivannut.
    KTM 990 SMT
    ex. Hayabusa
    ex. 1250FA
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Otappa pyörän päällä normaali ajoasento ja katso missä kulmassa sulla on ranne kyynervarteen nähden. Ranteen pitäisi olla mahdollisimman suorassa. Yleensä vakiokliparit on liian kiinni, jolloin ranne jää väkisinkin mutkalle ja käsi puutuu helposti.
    +1

Itsellä oli zx-10r:ssä ongelma kaasukäden ranteen kanssa jonka totesin johtuvan vakioclipari vittumaisesta asennosta. Pistin tarvike cliparit joilla ajoasento on entistä kyykympi mutta ranne saa olla suorassa ja ZÄDÄÄMMM! kaikki ranne ongelmat loppu kuin seinään.
    Verenkierto ongelma? Alkukaudesta vedetään hirveellä seisokilla menemään niin ei ranteessa sitten kierrä kunnolla. Varsinkin kun on äRäRäR
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Eilen kävin ajeleen tuossa merisatamassa yms muuta citypäristelyä ja oli muuten kaasukäsi aivan puuduksissa. Tuntuu olevan toi kyläpäristely pahinta myrkkyä... Nopeassa kurvapätkä ajossa ei oo pahempia ongelmia ja motarisiirtymillä auttaa kun välillä nojaa kyynärpäillä polviin.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Eilen kävin ajeleen tuossa merisatamassa yms muuta citypäristelyä ja oli muuten kaasukäsi aivan puuduksissa. Tuntuu olevan toi kyläpäristely pahinta myrkkyä... Nopeassa kurvapätkä ajossa ei oo pahempia ongelmia ja motarisiirtymillä auttaa kun välillä nojaa kyynärpäillä polviin.
    Hidastempoisessa kaupunkikruisailussa nojaat enemmän käsiin. Vauhdin ja mutkien lisääntyessä ajoasento muuttuu koko ajan joten käsien puutuminenkin on vähäisempää.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
    Lainaa Murina kirjoitti Katso viesti
    Verenkierto ongelma? Alkukaudesta vedetään hirveellä seisokilla menemään niin ei ranteessa sitten kierrä kunnolla. Varsinkin kun on äRäRäR
    ^näinpä. Ottakaa sen kahvan kokoinen putken pala käteen ja puristakaa sitä kevyesti vaikka tunti alkuunsa niin varmasti kihelmöi joka sormea. Eipä tässä sen ihmeellisemmästä ole kysymys. Vaikea uskoa että jokaisella motoristilla tulee akuutti ranne kanavan ahtaus tunnin ajon jälkeen Lyhyesti sanottuna sitä kaasukahvaa tulee vain puristettua enemmän kuin vasemman puolen tuppia.

Tietenkin erilaiset ergonometriset asiat vaikuttaa kuinka helposti sitä puutumista tulee.

Ja jottei tule yllätyksenä niin persekin puutuu kans kun riittävän pitkään ajaa pysähtymättä

No joku aloittaa kuitenkin parin vuoden päästä triidin" Ongelma kasawikassa! Perse puutuu jo kahden tunnin ajon jälkeen motarilla"
    Viimeksi muokannut: Diesel; 02.06.2013 klo 13:47.
    Sama ongelma mulla 2004 tonnikikserin kanssa. Jos ajelee tunnin yli putkeen esim motaria niin taukoa on pakko pitää usein. Häviää tunto kaasukädestä kokonaan. Mitä pidempään ajaa niin sitä pahemmaksi homma menee.

Pahimmillaan taukopaikalla käden ravistelua ja miettii että menikö kuolioon.

Tosin ei tolla pyörällä kuuluis ajaa monotonisesti..
    1300cc Suzuki
    Mulla puutuu SV 650 S:llä kaks päällä ajaessa kädet pahimmillaan jo 15 km ajon jälkeen. Tulee jäkitettyä siinä samassa asennossa ja kaasuteltua ja jarruteltuakin niin varovasti.

Yksin kun ajaa niin korkeintaan jossain isoilla teillä puutuu. Muuten tulee käänneltyä kahvaa ja paineltua jarrua sen verran enemmän.

Ongelmaan auttaa kun irrottaa käden tangosta ja puristelee nyrkkiin ja auki hetken.
    Lepuuttaja biltemasta auttoi mulla. Ennen 10min välein piti jumpata kättä, nyt ehkä kerran tunnissa. Lepuuttajan kanssa voi vaihdella sitä kohtaa, joka on ylipäätään kahvassa kiinni. Otetta silti irroittamatta. Hintansa alle 5e väärti mun mielestä.
    BMW F 650 Dakar 2002
    Honda CB 500 1999
    Mulla on kans samaa puutumis onkelmaa kaasukädessä, muttei ole mitenkään mopon/ajoasennon syy. Vaan syypää ajohanska joka jää kämmenen puolelta ruttuun. En ole vielä semmosia hanskoja löytänyt joissa ei tuota "vikaa" ole.
    Honda Fireblade HRC 2012
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Oikeaoppisesti jalat tankkiin ja selkä/vatsalihaksilla pidetään kroppa asennossa, eikä nojata siihen ohjaustankoon?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti

Jos oisin rahoissani niin kokeilisin tuollasia. Maksavat tosin n. 200€ Mulla puutuu kumpikin käsi...

Taitaa mennä lähemmäs 300€ tllien ja postien kanssa..
    Vähän kyllä mietin, että pitäiskö silti hommata tälläset.
    Ku toisaalta ne menis sitten aika moneen muuhunkin japsikyykkyyn..
  30.  
    Gixerit nyt on pahimpia vehkeitä ko. asian suhteen tuon ikäisetkin (750 00->, 600 01-> & 1000 01->, jotka kaikki aika samanlaisia ajoasennoltaan). Kliparit on kaukana edessä ja matalalla, jolloin paino on voimakkaasti käsillä sama missä asennossa yrittää ajaa. Ja tärinät joita gixereissä usein esiintyy tietyillä kierrosalueilla niin, että peileistä ei tahdo kunnolla nähdä mitään, ei yhtään edesauta asiaa.

Itselläni ongelmat loppuivat yksinkertaisesti pyöränvaihdolla, kun siirryin parin gixerin jälkeen 12r-kawasakiin.
    Viimeksi muokannut: SMRacing; 14.06.2013 klo 03:19.
    Kawasaki ZX12R B1
    EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen