Eräs arvostettu asiantuntija sanoi, että turhaan vaihdatte joka kerta suodatinta ainakin japsipyörissä, ja normaalikäytössä. Enemmän tulee vahinkoa vaihtotyössä; likaa ja kierteiden menoa. Kommentteja?
Viimeksi muokannut: Möhkö2; 28.04.2013 klo 13:27.
Jos kone on kunnossa ja öljynvaihtoväli on luokkaa 5000-6000km, niin eihän sieltä koneesta sitä likaa ja metallia niin paljoa tule, että suodatin olisi tukossa tai puhdistuskyky kärsisi.
Jos menisi tukkoon, niin sitten koneessa on jotain oikeasti vialla.
varsinkin jos kilometrit tulee yhden kesän aikana.
Toisaalta suodattimet on halpoja ja sen vaihdolla saa mielenrauhan.
Uskoisin arvostettua asiantuntiaa.
Olen vuosien aikana vaihtanut jokaisen-joka toisen ja joka kolmannen öljyvaihdon yhteydessä.
Ei mitään käytännön eroja.Yhtään konetta ei ole levinnyt.
Meikäläinen ei ainakaan veisi mitään laitettavaksi tuollaiselle asiantuntijalle, joka rikkoo suodattimen kierteet ja saa likaa koneen sisään suodatinta vaihtaessa. Jos öljyjä vaihtelee normaalia vaihtoväliä useammin, ei silloin kannata joka kerta suodatinta uusia, mutta jos on normi vaihtoväli niin ei se 5€ sijoitus suodattimeen ihan hukkaankaan mene.
Superbike #7
mullekin on ihan oikee huoltomies sanonu et bemarist ainaski hajoo perä jos ei suodatinta vaihdeta, et on aika väärä paikka säästää kun se ei oo kallis ja ei kai sitä sinne ois laitettu jos se ois vaan näön vuoks, niinku...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Ainakin meikäläisen pyörissä on niin kupinen suodatin, että varmaan on tukossa normi vaihtovälillä. Sanokoot asiantuntijat mitä tahansa, mutta vaihdoin öljyt 2.5-3.5 tonnin välein koska se kuuluisa _persdyno_ kertoi, että kone ei kierrä siten kun pitäis.
Varmaan on aika paljon väliä pyörälläkin. Toisten mopot kiertää 13k rpm ja toisten vähä vähemmän
Rahakysymys tuo suodatin ei ainakaan ole ja sen kerkiää vaihtaa mennen tullen sillä välillä ku öljyt valuvat pois öljypropusta. Ja tosiaan en kutsuisi kaveria asiantuntijaksi, jos hän saa suodatinta vaihtaessa menemään sisään hiekkaa ja tuhottua myös suodattimen kierteen samalla
Sen sijaan olen kuullut täälläkin foorumilla kavereista, jotka ovat tuhonneet öljypropun kierteen. Ehkä kannattaisikin vaihtaa suodatin joka kerta ja öljyt vain joka toinen kerta!![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Riippuu moposta jossain kun tarvii purkaa sivukate jos haluaa suodattimen veks. No sekään ei ole selitys/vaikeaa/aikaa vievää, mutta silti vaihdan suodattimen vain joka toinen varvi.
Ps. ne jengat yleensä tuhotaan öljypohjasta ei propusta. Proppu olisi liian helppo vaihtaa uuteen, öljypohjan ropaaminen aiheuttaa jo pikkusen helicoil hommia..![]()
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
"Ja tosiaan en kutsuisi kaveria asiantuntijaksi, jos hän saa suodatinta vaihtaessa menemään sisään hiekkaa ja tuhottua myös suodattimen kierteen samalla"
Ei niitä sillä mene, mutta kun se on alan mies, niin kertoi, että asiakkaiden koneissa on ollut jos jonkinlaista mukavaa. Kyse myöskin mönkkäreistä, joissa eräissä suodatin pikku pulteilla kiinni.
Muistaakseni oman Kawankin ohjekirjassa on että suodatin vaihdetaan jokatoisessa öljynvaihdossa, mutta ite oon kyllä vaihtanu joka kerta ihan vaan varmuuden välttämiseksi![]()
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Itse käytän ratapyörässä ainoastaan K&N suodattimia (lähinnä vääntiön ja varmistusreikien takia) ja PURAN suodattimen joka vaihdon yhteydessä.. Suodattimessa on usein kaikkea törkyä ja vaihteistosta irtoavaa metalliputua. Toki käyttö on kovaa, mutta öljytkin vaihtuvat usein. Suodatinpatruunan sisällöstä pystyy päättelemään hyvin moottorin kunnon: Jos on metallilastua tai kuparia niin kone on syytä avata.
Ja tämäkin tapa periytyy ilmailumoottoreista, joissa kyseinen metodi on ihan huolto-ohjeissa. Olen hankkinut hommaan vartavasten metallileikkurin millä suodatin aukeaa nätisti rikkomatta suodatinelementtiä ja lastuamatta ulkokuorta.
Edit: Eli mielestäni kannattaa vaihtaa se suodatin eikä päästää sitä tukkoon jolloin paska pyörii koneessa..
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Eli K&N suodattimessa on suodattimen päässä 17mm lenkkiavaimeen käypä vääntiö johon on tehty varmistureiät lankavarmistusta varten. Eli teräslangalla varmistetaan suodattimen kiinnipysyminen sitomalla se johonkin läheiseen korvakkeeseen tai vastaavaan.. Ratapyörissä pitää kaikki öljyyn liittyvät mahdolliset aukeavat paikat varmistaa langalla. Normaalisti öljyn täyttökorkki, mahdollinen mittatikku, öljyproppu ja -suodatin. Ei ole väärin tehdä noita katupyöriinkään, muutaman minuutin homma. Ikävän liukasta toi öljy on renkaitten alla.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jos purkaa katteet ja muutenkin konttaa siellä pyörän alla öljyjä vaihtaessaan niin eihän suodattimen vaihto vie kuin pari minuuttia ja euroa lisää, eipä tarvitse pohtia asiaa enempää.
Jo muutaman kympin momenttiavaimella saa kierteet pidettyä ehjinä ja jos on niin tumpelo että lykkää suodattimen mukana paskaa koneeseen niin öljyn lorottaminenkin kannattaa jättää muitten tehtäväksi.
ZZ-R1100 1991
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Miten sen nyt ottaa.... Kannattaa varoa niitä asiantuntijoita. Yks kaippari kertoi ahveniston varikolla, kuinka hänen moponsa oli vaihdettu öljyt asiantuntijan toimesta (merkkiliike tjs). Oli sitten siinä pääsuoralle tullessa kussut filtterin luota öljyt takaselle!Oli kuulemma ollut vähän pystyssä pysyttelemistä. Luulen että se olisi ollut ihan yhtä ikävä tunne, tai vielä ikävämpi tunne jollain mutkasella metsätaipaleella
Oli ne sitten vissiin takuuseen vaihtaneet uudet öljyt![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Auton nyt vielä voi käyttää "huollossa", mutta sen verran vainoharhaisuutta on vuosien varrella
siunaantunut (ja hyvistä syistä), että mopolla josta ei itse omakätisesti tiedä tarkalleen missä
mallissa ja mieten asiat ovat.... kyllä kylmää ajella.
Aivan mahdoton ajatus, että ajaisi mopolla.... ja käyttäisi sitä määräaikaishuolloissa.
Sitten on ne muutamat "luottoropaajat", joille voi antaa asioita hoidettavaksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Onkohan kukaan/mikään taho tehnyt tutkimusta eri MP öljynsuodattimista. Mikä mahtaa suodattaa parhaiten?
<p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
Itse vaihdan aina suodattimen öljynvaihdon yhteydessä, alkuperänen on sen 14e ja tarvike 9e joten en lähde säästelemään tuossa asiassa. Öljynvaihto väliä pidän n. 5tkm.
Mitä suodattimien laatuun tulee, niin kai se alkuperäinen on paras. Tai ainakin itse olen sitä mieltä.
Kymco Zing 125 -98 -> Honda VT 600 Shadow -96 -> Yamaha Fz6 S -07 -> Triumph Street Triple -08
Öljynvaihto ilman suodattimen vaihtoa on kuin kävisi paskalla pyyhkimättä persettä.
10 vuotta vanha testi auton suodattimista linkkinä. Kertoo kyllä paljon eroavaisuuksista. Ei ole varmaan verrannollinen nykypäivään, koska jatkuva valmistajien kilpailutus vie valmistusta halvempiin maihin, eikä laadunvarmistus pysy aina perässä.
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Viimeksi muokannut: Nomad; 29.04.2013 klo 18:18.