Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 69:sta
  1. #1
    Eräs arvostettu asiantuntija sanoi, että turhaan vaihdatte joka kerta suodatinta ainakin japsipyörissä, ja normaalikäytössä. Enemmän tulee vahinkoa vaihtotyössä; likaa ja kierteiden menoa. Kommentteja?
    Viimeksi muokannut: Möhkö2; 28.04.2013 klo 13:27.
  2. #2
    Jos kone on kunnossa ja öljynvaihtoväli on luokkaa 5000-6000km, niin eihän sieltä koneesta sitä likaa ja metallia niin paljoa tule, että suodatin olisi tukossa tai puhdistuskyky kärsisi.
    Jos menisi tukkoon, niin sitten koneessa on jotain oikeasti vialla.
    varsinkin jos kilometrit tulee yhden kesän aikana.
    Toisaalta suodattimet on halpoja ja sen vaihdolla saa mielenrauhan.
  3. #3
    Ei kannata hankkia japsipyörää. Kaikenlaista ongelmaa tuntuu olevan.
  4. #4
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Ei kannata hankkia japsipyörää. Kaikenlaista ongelmaa tuntuu olevan.
    pitäytyy vain autossa, niin ei tartte vaihtaa öljyjä pyörään ollenkaan..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  5. #5
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Ei kannata hankkia japsipyörää. Kaikenlaista ongelmaa tuntuu olevan.
    Jos haluaa vain ajaa, eikä rassata, niin kannattaa hankkia japsipyörä.
    Viimeksi muokannut: Möhkö2; 28.04.2013 klo 14:12.
  6. #6
    Uskoisin arvostettua asiantuntiaa.
    Olen vuosien aikana vaihtanut jokaisen-joka toisen ja joka kolmannen öljyvaihdon yhteydessä.
    Ei mitään käytännön eroja.Yhtään konetta ei ole levinnyt.
  7. #7
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Ei kannata hankkia japsipyörää. Kaikenlaista ongelmaa tuntuu olevan.
    Eikö ainakaan viedä asiantuntijalle rassattavaksi kun kerran kierteet menee ja likaa päätyy jonnekkin, arvatenkin koneen sisään.
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Möhkö2 kirjoitti Katso viesti
    Eräs arvostettu asiantuntija sanoi, että turhaan vaihdatte joka kerta suodatinta ainakin japsipyörissä, ja normaalikäytössä. Enemmän tulee vahinkoa vaihtotyössä; likaa ja kierteiden menoa. Kommentteja?
    Meikäläinen ei ainakaan veisi mitään laitettavaksi tuollaiselle asiantuntijalle, joka rikkoo suodattimen kierteet ja saa likaa koneen sisään suodatinta vaihtaessa. Jos öljyjä vaihtelee normaalia vaihtoväliä useammin, ei silloin kannata joka kerta suodatinta uusia, mutta jos on normi vaihtoväli niin ei se 5€ sijoitus suodattimeen ihan hukkaankaan mene.
    Superbike #7
  9. #9
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Eikö ainakaan viedä asiantuntijalle rassattavaksi kun kerran kierteet menee ja likaa päätyy jonnekkin, arvatenkin koneen sisään.
    Varmasti, jos on peukalo keskellä kämmentä.
  10. #10
    mullekin on ihan oikee huoltomies sanonu et bemarist ainaski hajoo perä jos ei suodatinta vaihdeta, et on aika väärä paikka säästää kun se ei oo kallis ja ei kai sitä sinne ois laitettu jos se ois vaan näön vuoks, niinku...
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  11. #11
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Möhkö2 kirjoitti Katso viesti
    Eräs arvostettu asiantuntija sanoi, että turhaan vaihdatte joka kerta suodatinta ainakin japsipyörissä, ja normaalikäytössä.
    Mun kahdessa japsissa on ja ollu ohjeistuksen mukaan joka toinen kerta se vaihtoväli. Sitä uskon.
  12. #12
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    mullekin on ihan oikee huoltomies sanonu et bemarist ainaski hajoo perä jos ei suodatinta vaihdeta, et on aika väärä paikka säästää kun se ei oo kallis ja ei kai sitä sinne ois laitettu jos se ois vaan näön vuoks, niinku...
    Niin ettei ole valehuoltomies?
  13. #13
    Lainaa Möhkö2 kirjoitti Katso viesti
    Eräs arvostettu asiantuntija sanoi, että turhaan vaihdatte joka kerta suodatinta ainakin japsipyörissä, ja normaalikäytössä. Enemmän tulee vahinkoa vaihtotyössä; likaa ja kierteiden menoa. Kommentteja?
    Ainakin meikäläisen pyörissä on niin kupinen suodatin, että varmaan on tukossa normi vaihtovälillä. Sanokoot asiantuntijat mitä tahansa, mutta vaihdoin öljyt 2.5-3.5 tonnin välein koska se kuuluisa _persdyno_ kertoi, että kone ei kierrä siten kun pitäis.

    Varmaan on aika paljon väliä pyörälläkin. Toisten mopot kiertää 13k rpm ja toisten vähä vähemmän

    Rahakysymys tuo suodatin ei ainakaan ole ja sen kerkiää vaihtaa mennen tullen sillä välillä ku öljyt valuvat pois öljypropusta. Ja tosiaan en kutsuisi kaveria asiantuntijaksi, jos hän saa suodatinta vaihtaessa menemään sisään hiekkaa ja tuhottua myös suodattimen kierteen samalla

    Sen sijaan olen kuullut täälläkin foorumilla kavereista, jotka ovat tuhonneet öljypropun kierteen. Ehkä kannattaisikin vaihtaa suodatin joka kerta ja öljyt vain joka toinen kerta!
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  14. #14
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Sen sijaan olen kuullut täälläkin foorumilla kavereista, jotka ovat tuhonneet öljypropun kierteen. Ehkä kannattaisikin vaihtaa suodatin joka kerta ja öljyt vain joka toinen kerta!
    Pakko tuhota jengat, kun sen propun tiivisteprikan hakeminen on niin vaivalloista Irrotellut propusta prikkoja jotka on mekaanisesti hitsautuneet proppuun, sama tekniikka mitä Nasa käyttää osassa liitoksia.
  15. #15
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Rahakysymys tuo suodatin ei ainakaan ole ja sen kerkiää vaihtaa mennen tullen sillä välillä ku öljyt valuvat pois öljypropusta.
    Riippuu moposta jossain kun tarvii purkaa sivukate jos haluaa suodattimen veks. No sekään ei ole selitys/vaikeaa/aikaa vievää, mutta silti vaihdan suodattimen vain joka toinen varvi.

    Ps. ne jengat yleensä tuhotaan öljypohjasta ei propusta. Proppu olisi liian helppo vaihtaa uuteen, öljypohjan ropaaminen aiheuttaa jo pikkusen helicoil hommia..
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  16. #16
    "Ja tosiaan en kutsuisi kaveria asiantuntijaksi, jos hän saa suodatinta vaihtaessa menemään sisään hiekkaa ja tuhottua myös suodattimen kierteen samalla"

    Ei niitä sillä mene, mutta kun se on alan mies, niin kertoi, että asiakkaiden koneissa on ollut jos jonkinlaista mukavaa. Kyse myöskin mönkkäreistä, joissa eräissä suodatin pikku pulteilla kiinni.
  17. #17
    Muistaakseni oman Kawankin ohjekirjassa on että suodatin vaihdetaan jokatoisessa öljynvaihdossa, mutta ite oon kyllä vaihtanu joka kerta ihan vaan varmuuden välttämiseksi
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  18. #18
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    mullekin on ihan oikee huoltomies sanonu et bemarist ainaski hajoo perä jos ei suodatinta vaihdeta, et on aika väärä paikka säästää kun se ei oo kallis ja ei kai sitä sinne ois laitettu jos se ois vaan näön vuoks, niinku...
    varmasti totta, jätät moottorista öljynsuodattimen vaihtamatta merkkihuollossa, niin takuu ei sitten korvaa sitä hajonnutta perää, kun ei ole huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  19. #19
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Itse käytän ratapyörässä ainoastaan K&N suodattimia (lähinnä vääntiön ja varmistusreikien takia) ja PURAN suodattimen joka vaihdon yhteydessä.. Suodattimessa on usein kaikkea törkyä ja vaihteistosta irtoavaa metalliputua. Toki käyttö on kovaa, mutta öljytkin vaihtuvat usein. Suodatinpatruunan sisällöstä pystyy päättelemään hyvin moottorin kunnon: Jos on metallilastua tai kuparia niin kone on syytä avata.

    Ja tämäkin tapa periytyy ilmailumoottoreista, joissa kyseinen metodi on ihan huolto-ohjeissa. Olen hankkinut hommaan vartavasten metallileikkurin millä suodatin aukeaa nätisti rikkomatta suodatinelementtiä ja lastuamatta ulkokuorta.


    Edit: Eli mielestäni kannattaa vaihtaa se suodatin eikä päästää sitä tukkoon jolloin paska pyörii koneessa..
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  20. #20
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Itse käytän ratapyörässä ainoastaan K&N suodattimia (lähinnä vääntiön ja varmistusreikien takia)
    Tyhmä kysyjä haluaa tietää mikä on varmistusreikä?
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  21. #21
    Lainaa jamas kirjoitti Katso viesti
    Ps. ne jengat yleensä tuhotaan öljypohjasta ei propusta. Proppu olisi liian helppo vaihtaa uuteen, öljypohjan ropaaminen aiheuttaa jo pikkusen helicoil hommia..
    Oikein! Minäkin harrastan tämänsuuntaisia kommentteja
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  22. #22
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Tyhmä kysyjä haluaa tietää mikä on varmistusreikä?

    Eli K&N suodattimessa on suodattimen päässä 17mm lenkkiavaimeen käypä vääntiö johon on tehty varmistureiät lankavarmistusta varten. Eli teräslangalla varmistetaan suodattimen kiinnipysyminen sitomalla se johonkin läheiseen korvakkeeseen tai vastaavaan.. Ratapyörissä pitää kaikki öljyyn liittyvät mahdolliset aukeavat paikat varmistaa langalla. Normaalisti öljyn täyttökorkki, mahdollinen mittatikku, öljyproppu ja -suodatin. Ei ole väärin tehdä noita katupyöriinkään, muutaman minuutin homma. Ikävän liukasta toi öljy on renkaitten alla.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  23. #23
    Jos purkaa katteet ja muutenkin konttaa siellä pyörän alla öljyjä vaihtaessaan niin eihän suodattimen vaihto vie kuin pari minuuttia ja euroa lisää, eipä tarvitse pohtia asiaa enempää.

    Jo muutaman kympin momenttiavaimella saa kierteet pidettyä ehjinä ja jos on niin tumpelo että lykkää suodattimen mukana paskaa koneeseen niin öljyn lorottaminenkin kannattaa jättää muitten tehtäväksi.
    ZZ-R1100 1991
  24. #24
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Eli K&N suodattimessa on suodattimen päässä 17mm lenkkiavaimeen käypä vääntiö johon on tehty varmistureiät lankavarmistusta varten. Eli teräslangalla varmistetaan suodattimen kiinnipysyminen sitomalla se johonkin läheiseen korvakkeeseen tai vastaavaan.. Ratapyörissä pitää kaikki öljyyn liittyvät mahdolliset aukeavat paikat varmistaa langalla. Normaalisti öljyn täyttökorkki, mahdollinen mittatikku, öljyproppu ja -suodatin. Ei ole väärin tehdä noita katupyöriinkään, muutaman minuutin homma. Ikävän liukasta toi öljy on renkaitten alla.


    - T -
    Kisahommat on kisahommia.
    Katuhommissa on kyllä kohtalaisen yliammuttua alkaa normipeliin nakittamaan täyttökorkkia, proppua, filtteristä
    puhumattakaan .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  25. #25
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Kisahommat on kisahommia.
    Katuhommissa on kyllä kohtalaisen yliammuttua alkaa normipeliin nakittamaan täyttökorkkia, proppua, filtteristä
    puhumattakaan .
    Miten sen nyt ottaa.... Kannattaa varoa niitä asiantuntijoita. Yks kaippari kertoi ahveniston varikolla, kuinka hänen moponsa oli vaihdettu öljyt asiantuntijan toimesta (merkkiliike tjs). Oli sitten siinä pääsuoralle tullessa kussut filtterin luota öljyt takaselle! Oli kuulemma ollut vähän pystyssä pysyttelemistä. Luulen että se olisi ollut ihan yhtä ikävä tunne, tai vielä ikävämpi tunne jollain mutkasella metsätaipaleella

    Oli ne sitten vissiin takuuseen vaihtaneet uudet öljyt
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  26. #26
    Lainaa sky kirjoitti Katso viesti
    Miten sen nyt ottaa.... Kannattaa varoa niitä asiantuntijoita. Yks kaippari kertoi ahveniston varikolla, kuinka hänen moponsa oli vaihdettu öljyt asiantuntijan toimesta (merkkiliike tjs). Oli sitten siinä pääsuoralle tullessa kussut filtterin luota öljyt takaselle! Oli kuulemma ollut vähän pystyssä pysyttelemistä. Luulen että se olisi ollut ihan yhtä ikävä tunne, tai vielä ikävämpi tunne jollain mutkasella metsätaipaleella

    Oli ne sitten vissiin takuuseen vaihtaneet uudet öljyt
    Auton nyt vielä voi käyttää "huollossa", mutta sen verran vainoharhaisuutta on vuosien varrella
    siunaantunut (ja hyvistä syistä), että mopolla josta ei itse omakätisesti tiedä tarkalleen missä
    mallissa ja mieten asiat ovat.... kyllä kylmää ajella .

    Aivan mahdoton ajatus, että ajaisi mopolla.... ja käyttäisi sitä määräaikaishuolloissa .

    Sitten on ne muutamat "luottoropaajat", joille voi antaa asioita hoidettavaksi.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  27. #27
    Onkohan kukaan/mikään taho tehnyt tutkimusta eri MP öljynsuodattimista. Mikä mahtaa suodattaa parhaiten?
    <p>Suzuki GSX-R1000 K7</p>
  28. #28
    Itse vaihdan aina suodattimen öljynvaihdon yhteydessä, alkuperänen on sen 14e ja tarvike 9e joten en lähde säästelemään tuossa asiassa. Öljynvaihto väliä pidän n. 5tkm.

    Mitä suodattimien laatuun tulee, niin kai se alkuperäinen on paras. Tai ainakin itse olen sitä mieltä.
    Kymco Zing 125 -98 -> Honda VT 600 Shadow -96 -> Yamaha Fz6 S -07 -> Triumph Street Triple -08
  29. #29
    Öljynvaihto ilman suodattimen vaihtoa on kuin kävisi paskalla pyyhkimättä persettä.
  30.  
  31. #30
    Lainaa Markuss kirjoitti Katso viesti
    Onkohan kukaan/mikään taho tehnyt tutkimusta eri MP öljynsuodattimista. Mikä mahtaa suodattaa parhaiten?
    10 vuotta vanha testi auton suodattimista linkkinä. Kertoo kyllä paljon eroavaisuuksista. Ei ole varmaan verrannollinen nykypäivään, koska jatkuva valmistajien kilpailutus vie valmistusta halvempiin maihin, eikä laadunvarmistus pysy aina perässä.
    http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
    Viimeksi muokannut: Nomad; 29.04.2013 klo 18:18.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen