Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
  1. #1
    Ongelma on se että pyörä ei käynnisty. Rele vain naksahtaa.
    Kokeiltu parillakin akulla ja releellä kaverin viragosta.
    Onko normaalia että akussa on irrallaan enemmän voltteja kun asennettuna. Esim. 12.59 irrallaan ja 12.36 johdot kiinni?
    Releen ensimmäiseen (akusta suoraan) napaan tulee sama virta kun akussa joten johto tuntuu olevan kunnossa.
    Starttinappia painaessa releen toisessa navassa virtaa on n.6 volttia ja akku tyhjenee noin 1 voltin kahdessa sekunnissa.
    Samoin jos ottaa akusta arvoja ja painaa starttinappia niin akku tyhjenee samaa tahtia. Tosin palautuu jonkin verran hetken kuluttua.

    Tuntuu että akku purkaantuu johonkin startatessa, ja starttimoottorille asti ei mene tarpeeksi virtaa?

    Kuinka lähden selvittämään ongelmaa? Yleismittari on käytössä, opettelen sitäkin tässä samalla.
    Kaikki releet on kokeiltu toisesta viragosta, starttimoottori avattu ja puhdistettu, hiilet ja kaikki muukin näytti hyvältä.

    Ja vielä semmonen seikka, mikä voi olla sattumaa, ongelma tuli sen jälkeen kun pesin moottoripyörän....

    Kaikki apu enemmän kuin tervetullutta.
  2. #2
    Jos jännite tipahtaa johtojen kiinnityksellä, eikä pyörässä ole virrat päällä, niin jossain on oikosulku.

    Järkevintä varmaankin olisi pitää akku irti ja antaa pyörän kuivata, samalla käydä kaikki mahdolliset sulakerasiat, releet yms. jemmat mihin vettä on voinut päästä läpi?

    Starttinapin ja releen väli on ilmeisesti kunnossa kun kerran naksahtaa.
    Eli startille menevä sähkö häviää joko akun ja releen tai releen ja startin välissä.
    Tai sitten releessä itsessään vikaa.
    Starttirele täynnä vettä?

    Tuon välin voi mitata ihan mittarin jännitepuolella, akun ja startin + napojen välistä, startatessa.
    Kaikki mitä mittari tuossa kohtaa näyttää on häviötä, mitä ei pitäisi pahemmin olla.

    Maadoitus on tietenkin kunnossa?

    Eikä sylinteriin ole päässyt vettä?
  3.  
  4. #3
    Ongelma ratkesi. En tarkkaan tiedä miten. Pistin vaihteen silmään ja vähän liikuttelin mopoa, kokeilin startata kytkin pohjassa. Ei mitään. Sit vähän liikuttelua, vapaalle ja lähti käyntiin.
    Hyvä homma on se että tuli putsailtua johtoja ja startti, sekä opittua lisää moposta ja yleismittarista.
    Huono puoli on se että en tasan tarkkaan tiedä mistä vika johtui ja miksi se korjaantui.