En kerrassan löytänyt sopivaa topiccia otsikkoon liittyen, vaikka on topicceja mm.: sopiva kyykky pitkälle... jne.
Siispä, edellisen pyöräni ollessa naku äxjiiärrä varsin pystyllä ajoasennolla, sitten pidempien reissujen alkaessa maistua, oli harkinnassa jonkinlainen tukivyö selälle, vaikka olenkin ns. hyväselkäinen.
Toisinaan kävin sitten istumassa SportTourinkeja ja perstuntumaistumisella tuntui, että eihän helkutti mitenkään etukumaralla ajoasennolla pitkään jaksa vetää.
Noh, kävi kuitenkin niin, että alle vaihtui iso Vifferi etukumaralla ajoasennolla, ja tosiaankin totta, ei ole pitkilläkään vedoilla (pisin päivälegi 800 km) selän päälle käynyt, ja onpa täälläkin mainittu ja tiedetään, että ainakin Busilla ja isoilla Zetoreilla on vedetty pitkää Tourinkia, semmoista vajaan 1000 km päivälegiä.
Miten tämän selittää, kun kuitenkin yleisimmin nähdään selkää tukevia lisävarusteita varsinaisissa "matkasohvissa", eli GW, H-D:n matkamallit, Kawan matkasohva jne..., siis pyörät täysin istuvalla ajoasennolla menon vielä ollessa hiukan täristävää. Kaikki pyörät täristävät hiukan tien epätasaisuudesta johtuen, varsinkin Suomessa.
Selitys löytynee evoluutiosta ja lainaan pätkän erään Suomen viisaimman miehen, moottoripyöräilijänkin, Esko Valtaojan yhdestä loistavasta laaja-alaisesta teoksesta: Ihmeitä kävelyretkiä kaikkeuteen.
Siis Valtaoja kirjoittaa näin s. 132: "Jokaisen, joka hairahtuu kuvittelemaan, että me olemme jonkun "älykkään suunnittelijan" tekemiä, kannattaisi vähän perehtyä ihmisen selkään ja sen toimintaan. Mikä ihmeen insinööri nostaisi riippusillan pystyyn ja antaisi sen tukirangaksi luomilleen olioille? Kaikki selkä- ja jalkaongelmamme ovat lähtöisin siitä, että selkäranka oli alunperin riippusilta, pään ja peffan välissä roikkuva oiva kannatinrakenne nelijalkaisille elämänmuodoille.
Samalla mainostan kirjallisuutta ja Valtaojaa, jos edellä oleva herätti vähänkään kiinnostusta, kannattaa hakea Wikipediassakin mainitun Valtaojan tekstejä, hän on todella merkittävä mies.
Lainatusta tekstin osasta saisi tietysti mielenkiintoisia keskusteluja erään liiviporukan kanssa, nimittäin gospelistien.
<p>.</p>
En ole evoluutiobiologi, mutta epäilen hieman tuota analogiaa riippusillasta; jos ihmisen jalat ja etenkin jalkaterä ovat kuin tehty kahdella jalalla juoksua/kävelyä varten ja kädet ja sormet ovat muokkautuneet käyttämään työkaluja, niin miksi selkä olisi jäänyt kehittymättä sinä aikana, kun ihminen on liikkunut kahdella jalalla?
Itse olen sitä mieltä selkävaivoista, että niiden yleisyys johtuu siitä 15 ja 40 ikävuoden välillä tapahtuvasta liikkumattomuudesta, jolloin paikasta A liikutaan paikkaan B aina moottorivoimin ja kaikenlainen kuntoilu unohdetaan, kunnes sitten eräänä aamuna noustaan sängystä ja nitkautetaan selkä aamutohveleita kurkottaessa.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Ei kai Kawan matkasohva kovasti täristä?
http://www.tapeta-szyba-gtr-1400-kaw...rystyczna.jpeg
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
(Zetoreilla on vedetty pitkää Tourinkia, semmoista vajaan 1000 km päivälegiä.)
Onhan tuolla tullut vedettyä 2000 km:n /vrk, eikä selkä kipeytynyt![]()
Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *
MC TOUR *
N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
No onhan se kehittyny- se on kovasti vahvempi alhaalta ja nikamat ohenee/kevenee ylöspäin mennessä ja lihakset on sopeutunut pitämään tätä luikeroa pystyssä ja paketissa. Mutta evoluutio onkin siitä hauska että täydellinen yhden osan redesignia ei yleensä tapahdu. jos se on oikeasti este niin sit kokonaan toinen design toisaalta ottaa tuon eliön ekologisen lokeron - sillä voi olla se selkäranka erilainen, mut tod näk kaikki muukin. Esim käsien ja jalkojen luut löytyy jopa valailta vaikkakin erimuotoisina- sama teema on saatu "muokattua" eri käyttöihin.
Mut siinä oot oikeessa että suuri syy on käytön puutteessa, koska lihakset on ne jotka pitää paketin kasassa , niiden pitäis olla tehtävien tasalla.
Ite oon vielä sitä sukupolvea että kulettiin pyörällä ja kävellen, pelattiin (liikuntaa) ja urheiltiin porukalla ihan ilman kilpailujakin - ja suurin osa oli armeija iässä kohtuu kunnossa . Ja silti meidän ikäluokissa on selkä- ja jalkavaivoja, mut mitenkähän käy niille jotka on olleet teinejä viimeisen 10v aikana-pleikka nuoret? Osa nykynuorista on todella terveitä ja kovakuntoisia - mut iso osa on aika huonossa kunnossa jo teini-iän jälkeen.
Ja mitä noihin ajoasentoihin tulee niin sopivan etukenoinen ajoasento kannattelee osaa yläkehon painosta käsillä ja tuulta vasten, keventäen selän kuormaa, ja saattaa estää istuma asennon lysähtämistä alaselästä. - joka tapahtuu itellä ainakin helposti jos ajaa esim kustomilla. toisaalta asento voi staattisena aiheuttaa selän jumittumista. Tämä tietty on yksilöllistä -toisilla taas kädet ei tykkää paineesta joka tulee etukenoisessa asennossa jne.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Jäykkäperä, keskitapit ja kapea stonga sekä paska vintage-satula jousilla. Varmasti täristävä kokonaisuus. Kyyry ajoasento. Näillä asetuksilla on tullu mentyä jo monta vuotta. Sähköstarttia ei ole, niin tulee aina semmonen pikku jumppakin suoritettua että pääsee liikkeelle, mutta yleensä ekalla lähtee ja jollei niin ainaki viimesellä. Selkä on kuosissa, ja sitähän tulee harjoitettua niin ruumiillisen työn kuin säännöllisen epäsäännöllisen viikottaisen liikunnan kanssa.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Noo pistetäämpä lusikka tähän soppaan mukaan.
Kaikkihan kehuvat tietenkin omaansa ja yleensä perustellusti kuka milläkin mieltymyksellä.
Muuta istuma työläisenä (siis huono selkäisenä) minun pyöräni on siis matka enduro ja syystä että ajo asento on selkä suorassa, jolloin se ei ole kipeä pitkänkään ajo rupeaman jälkeen. Siitä pystyy mielestäni näkemään liikenteen parammin koska sitä katselee hiukan korkeammalta.
Ja tällä voi surutta ajaa sen päivän eikä selkäni ole kipeä, sitä tosi asiaa ei pidä unohtaa että myöskin tuo satula vaikuttaa ajo asentoon/mukavuuteen varsin paljon.
Täkäläiset nopeus rajoitukset ovat sitä luokkaa että tuola soranorsullakin pääsee tuolla riittävän lujaa sakko rajan ylittääkseen.
-Sujuvasti sorapolkuja pitkin -
Oli ajoasento etukeno tai takakeno, käsillä ei tule olla painoa. Edes tiukalla kisakyykyllä ei nojata kahvoihin/tankoon, vaan yläkroppaa kannatellaan lihaksilla. Tätä tuetaan hakemalla alakropalla hyvät tukipisteet pyörästä.
Pyörän ohjaaminen on todella hidasta, kömpelöä, ja jopa mahdotonta, jos kuski nojaa tankoon.
Yamaha R1 '06
Ajoasennon perusasiat on kyllä ikävän pahasti pielessä jos käsillä on painoa. Aina pitäisi pyrkiä siihen, että kädet ovat rentona ja sen verran koukussa, että kyynervarsi on suoraan ohjausliikkeen suuntainen. Tähän päästään sillä, että alakropalla otetaan tuki pyörästä (jalkatapit, kantapäät, polvet ja persaus) ja keskikropan lihakset (selkä ja vatsa) kantaa yläkropan painon. Käytännössä tuosta joutuu karvan tinkimään varsinkin täysin kyykkymallisilla pyörillä, mutta moottoripyöräily on kyllä lohduttoman raaka testi osoittamaan heikkokuntoiset selkälihakset.
Edit. Riivatun nopeesti olikin tullu samansisältöinen vastaus.
Aika yleinen korjaus ajoasentoon noilla meidän vetämillä kursseilla on juurikin käsien rentouttaminen ja keskikropan lihasten ottaminen käyttöön.
Superbike #7
Joo - tuo on totta. Huonosti sanottu tuo että osaa yläkehon painosta.
Painoa tulee kuitenkin tangolle laitettua "käden painon verran", ei nojaten mut silleen ettei tartte käsiä kannatella erikseen. Varsinkin kaupunki nopeuksissa. ja se on pois selältä sekin.
Ehkä just siksi kyykyn asento on mulle luonteva kun en nojaa tankoon painolla.
Vastaava tilannehan on pyöräillessä - jota on tullu harrastettua huomattavasti pitempään kuin motoilua.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Paras ajoasento on selän kannalta minusta lievä etunoja. Siihen kun tottuu niin jotenkin pyörän käyttäytyminen on paremmin hanskassa, eikä selälle käy yhtään. Päin vastoin. Kun tuli puhetta polkupyörästä niin siinä taitaa olla ihan sama ajo-asento. Kauhein tilanne on varmaan niissä pienijoustoisissa kustomeissa joissa istutaan jalat eteenpäin. Kun tulee heitto niin et mitenkään voi ottaa vastaan. Ainut joustava kohta on ne selän välilevyt ja sehän tekee kutaa.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Näistä tosiasioista minulla onkin empiiristä kokemusta, kun ison Vifferin orggispenkin matsku on tunnetusti liukas,
jokainen sen tietää, kellä kokemusta on.
Vuosi sitten hankin uuden Rukan Gore-ajoasun ja ensin ilman liukkaudenestoa persauksessa. Ja hommahan meni aivan mahdottomaksi kun luistelin satulassa, kuin vesi hanhen selässä. Ei mitään tuntumaa mihinkään, ja kun alakroppaa ei pystynyt käyttämään asennon pitämisessä, yläkroppa väsyi oitis.
Tilanne korjaantui täysin, kun ompelutin liukkaudeneston persaukseeen.
Ja joo, se koulutus kompataan täysin, ja sopii erinomaisesti vanhemmalle kaartillekin, siitäkin on kokemusta ja kalenterissa on sekä Räyskälä, että AjotaitoII.![]()
<p>.</p>
Tämä näyttää olevan monelle kuskille täysin mahdoton ajatus ja omasta mielestä vaaratilanteiden ennaltaehkäisemiseksi tulisi jo painottaa autokoulussa korttia ajettaessa.
Eritoten arse- ja takareisilihasten käyttö kropan tukemisessa tuntuu olevan monelle mahdottomuus.
Tänne varmaan joskus "MYRP"-ohjetta linkitettykin, mutta tässä kuitenkin klik
Neljällä renkallaa voi kuljettaa vain kehoa, sielun liikuttamiseen tarvitaan kaksi.
Selkävammaisena komppaan tätä. Nykyisessä kyykyssä ei puudu eikä väsy oikeastaan mikään osa kropasta. Paino on pois tuolta selkärangalta. Aikaisemmalla Suizalla ajoasento alkoi pidemmillä matkoilla käymään selän päälle. Ei vaan vieläkään ole lääkäri suostunut kirjoittamaan reseptillä ratapäiviä ja V-Poweria![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Itse olen ollut sairauslomalla tammikuusta alkaen selkävaivojen vuoksi. Siksi myös hieman epäilinkin koko pyörän hankkimista, sillä ajattelin ajamisen vain pahentavan kipujani, mutta täytyihän minun saada kuitenkin kokeilla asia.
Nyt olen ajanut jonkun verran tuolla pyörällä ja olen erittäin iloisesti yllättynyt, selkävaivani on lähtenyt parantumaan ja olen jopa sitä mieltä, että pääsen ensikuussa takaisin töihin.
Varmaksi en voi tietenkään sanoa ajamisen parantavaa vaikutusta selkääni, vai onko aika yksinkertaisesti tehnyt tehtävänsä. Mutta kummallinen yhteen satttuma on, kun heti ajamisen aloitettuani alkoikin selkä paranemaan. Eli lievä etunoja ajoasento ja ehkäpä ajon tuoma rentoutuminen, kun saa kaiken stressin purkautumaan jo pienelläkin lenkillä on varamasti ainakin jollain tasolla vaikuttanut oman selkävaivojeni paranemiseen![]()
Eikun lisää ajamaan![]()
Itse asiassa mulla tuntu kans jännitysniskaan auttavan mp:lla ajeleminen viime kesänä. Pyöränä cbr600F2 eli maltillinen etunoja.
Minä olen käytännössä koko ikäni ajanut kyykkypyörillä, tosin tällä hetkellä on kakkospyöränä katuenska 650 Pegaso. Enemmän minulla tuolla Pegasolla selkä ja perse väsyy pitkällä ajolla kuin RSV4:lla.
Olenkin huomioinut muutamaa asiaa tämän suhteen: Kyykkypyörällä paino tulee enmmän reisilihasten kuin takapuolen varaan, lisäksi rasitus esim tien epätasaisuuksista ei kohdistu suoraan selkärankaan kuten pystymmässä ajettaessa. Myöskin kunnollinen istuva nahkapuku tukee hyvin ajoasentoa sporttipyörällä.
Jalkoja tarvitsee silloin tällöin oikoa pidemmällä reissulla, muuten tuollaiset 1000km päivävedot on ihan normaaleja Euroopanreissuilla eikä tarvi edes ajaa mitenkään kovaa.
Kyllä tuo taitaa olla niin ukkelista (tai akkelista) ja moposta kiinni.. Mulla on paska alaselkä, ja tuo m1800r intikka on oikeesti selälle hyvä, ja tärinä vielä hieroo samalla selkää..Vaikka mennäänki jalat edellä, niin sopivasti on etukenoinen asento vrt. esim 1800 vtx Honda. Kaverin hondalla ei selkä kestäny ku 15 minsaa ajella, ku siinä oli asento semmonen jotta selkä takakenossa stongasta ja penkistä johtuen. Busan asento mulla ottaa enempi selän päälle, ja mieluummin nykyään pitempää matkaa lotkottelenkin intikalla. Tosin pisimmät päivämatkat toistaiseksi vain n. 700 kilsaa. Semmoinen jännä juttu, että kun -10 kesällä hain ton intrun reilun 300km:n päästä kotiin, niin selkä tuntu paremmalta ku vuosiin. Eli toisille käy toinen ja toiselle ei, erot ei tartte olla isoja niin kuskissa, kuin pyörässäkään.
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Kyykky on oikein sopiva kaikille selkävammaisille, (tai ainakin sellaisille jotka ovat leikkauksen jälkeen itsensä kuntouttaneet) sillä vatsa, selkä ja lantioseudun lihakset ovat oletetusti paljon paremmassa kunnossa kuin perus sohvaperuna insseillä, jolloin sillä kyykyllä ajelee kuin tyhjää vaan...![]()
Supermoto
Komppaan.
Suuntaa antava pikku testi:
Istu jakkaralle niin että reidet on noin vaakatasossa ja varpaat suoraan polvilumpion alapuolella. Nojaa kyynärpäät polviin kämmenet vastakkain. Laske kroppa rennoksi ja mieti kuinka kauan voisit istua siinä...
Pidä asento ja nosta sitten kyynärpäät irti polvista sentin verran, kuinka kauan nyt olisi mukava istua...
juuri nyt pyörätön
Mulla on sitten varmaan hyvä lihaskunto, vaikka kunto muuten niin surkee, et melkeen hengästyn ku kävelen portaat mun toisessa kerroksessa sijaitsevaan katto residenssiin.
Viimekin kesänä, tuli vetästyä kyykyllä ja kädet suht rentona, reilussa 2 viikos 8 tkm:n euroopan turnee jossa pisin päivälegi oli noin 1000 km:iä
Se se vasta lihaskuntoa vaatisi, jos käsivarret tönkkönä stongaan nojaten vetelis noit reissuja![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
XJR ja moni muu, pahiten ehkä customit omaavat asennon jossa jalat on edessä, tämä köyristää alaselkää ja sitä ei jaksa pitää pitkään. VRF yms asennot ei ole kovin etukenoja, kun ajat matkaa, niin tuulen voima pitää sinut käytännössä ilmassa ilman käsivoimia. Vähänkään pystympi asento ja joutuisit roikkumaan tangoissa.
tärkeintä on se, että jalat on alla, jolloin alaselkä pysyy oikein päin kaarella.
istu mihinkä tahansa sportti/fighteriin ja kokeile alaselkääsi, se on oikein. istu customiin tai liian etutappiseen nakuun ja selkäsi on köyryssä taaksepäin alaselästä. Ja jos ei ole, niin aja sillä pari kolme tuntia ja kokeile sitten toisella kädellä selkääsi.
Toinen mikä on kova selälle on stereoiskarit. monoperä on vain parempi. ei hakkaa töyssyt läpi selkään.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kuten todettua, julman ankara testi osoittamaan vatsa- ja selkälihasten heikkouden. Eikä siinä kyykynkään päällä ole tarkoitus matka-ajossa pönöttää millilleen samassa asennossa. Pieni liikkuminen edesauttaa jaksamista, mutta eihän tuo kyykky tosiaan ihan helpoin mopo pitkien päivämatkojen taittamiseen ole, varsinkaan jos mennään suoraa tietä.
Superbike #7