Onko haittaa? Ei jaksaisi viikonloppuna juosta mp-kettinkirasvojen perässä. Tällä hetkellä mulla ois ½ litraa auton täyssynteettistä ja tietty margariinia..Mitä käytän?
Itse olen rasvannut ketjut moottoriöljyllä jo vuosia, pensselillä sutinut pintaan ja antanu hetken olla jonka jälkeen rätillä pyyhkinyt ylimääräiset pois.
Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
Iite käyttäny vaihteisto öljyä jo monta vuotta. Kovin montaa sataa kilsaa noi ei pysy ketjuissa, mutta voitelee perstuntumalta tosi hyvin. Ihan vaikka noin äänen perusteella.
Kuten edellä jo vastattiin, niin kannattaa pyyhkiä ylimääräset pois, toi on aika äkästä kamaa sotkemaan takavanteen ja katteen, jos laittaa liikaa.
Margariini saattaa muuttua vähän turhan juoksevaks liikenteessä, kun ketjut lämpenee.![]()
Moottoriöljy ainakin hajun puolesta miellyttävämpää käyttää, enkä ymmärrä miksi ketjuissa pitäisi käyttää perä / vaihteistoöljyä. Ohut täyssynteettinen tosin kadonnee ketjuista melkoisen nopeasti .
Perä/vaihteisto,- ja moottoriöljyjen viskositeettiluokat eivät ole vertailukelpoisia keskenään ja tämä ei ole mutua. Ne on jo alkujaan tehty toisistaan poikkeaviksi siksi, että jo viskositeettimerkinnästä näkisi mikä öljy on kyseessä ja mihin se on tarkoitettu. Toisin sanoen 80W-90 perä / vaihteistoöljy vastaa viskositeetiltään suunnilleen 20W-50 moottoriöljyä.
Jos minulla olisi ketjupeli, niin käyttäisin vain rasvaa joka pysyy ketjuissa. Öljyä vain, jos parempaa ei olisi saatavilla, koska kaikki öljyt sotkee pyörän ja pahimmillaan ajokamppeetkin.
Viimeksi muokannut: J@ck; 12.04.2013 klo 11:29.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kaipa noissa peräöljyissä on erityisen paljon noita metalli-metallia vasten toimivia liukasteita mitkä ottaa osumaa vastaan sitten kun öljy ei enää metallien välissä auta.
Monet vaihteisto öljyt tosiaan haisee kuin ketun kusi.
Tuo outboard gear oil (2. oikealta) ei haise sen enempää kuin moottori öljy ja on edullista.
Ja toimii ketjulla sen mikä muutkin.
http://www.s-taroil.fi/tuotekuvat/jpeg/voiteluoljyt.jpg
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Jos on o-rengasketjut, niin itse en muuten voitele, kuin n.500km välein "pesen" ketjut wd-40:llä. Suihkaus pintaan ja rätillä ylimääräiset pois. Pysyy vanne ja muutkin paikat siistinä. O-rengasketjuissa rasva on o-renkaiden sisäpuolella. Mutta kukin läträilköön millä haluaa.![]()
<p><strong> </strong></p>
Miten se rasva siellä O-rengasketjun sisällä auttaa rattaan ja ketjun välisen kitkan minimoimisessa???
Kun ketjurasva on ollut loppu, olen pistänyt KTM:ään moottoriöljyä ketjuihin. Ketjut joutuu öljyämään joka ajokerran jälkeen joka tapauksessa, ja moottoriöljy on toiminut ok. Ei se siinä yhtä hyvin pysy kuin ketjuöljy vaan valuu aika norona pois (Bilteman synteettinen moottoripyöräöljy). En väittäisi että parasta ketjuöljyä (koska se valuu pois), mutta toimii sen aikaa kun pyörällä rapakossa käydään ajamassa ja painepesurikäsittelyn jälkeen uudet öljyt menee taas tilalle.
ZX6R & KTM Enduro
Honda CBF1000:n manuaali sanoo näin: "Puhdista ketju esim. valopetrolilla tai parafiinillä. Kuivaa ja rasvaa ainoastaan SAE 80 - 90 vaihteistoöljyllä".
Paras minusta oli tuo asentamani ketjurasvari (ProOiler) joka tiputti koko ajan tuota vahteistoöljyä ketjulle. Ketjut pysyivät aina uuden näköisinä. Aikaisemmin kun käytin sitä tarttuvaa tököttiä niin ketjut keräsivät pölyä ja hiekkaa ja jotenkin tuntui että rasvan lisääminen ei välttämättä parantanut tilannetta. Sen sijaan ketjun ympäristö oli aika karseen näköinen.
Rasvari toimi niin hyvin että nykyisessä pyörässä oleva (painava) gardaani tuntuu vähän turhalta. Vaikka jotkut vannovat kovasti gardaanin nimeen.
Edit: äkkiä tulee mieleen että ketjurasvari likaa pyörän ja vehkeet. Kun itselläni oli sivulaukut niin löysin niistä ehkä viisi tippaa eivätkä koskaan tuntuneet likaisilta. Sen sijaan kun ruuttasi varsinaista ketjurasvaa niin sitä kyllä löytyi joka paikasta.
Viimeksi muokannut: Pete2; 12.04.2013 klo 15:11.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Sen tiedän että moottoriöljy on helpompi pestä vanteesta pois kuin ketjuvaha. Sotkee kyllä, mutta ei se siihen kovin lujasti liimaannu. Sen sijaan ketjuvaha on semmoista tavaraa että kun se kerran tarttuu niin se on siinä ikuisesti. Oma ketju on yhä likaisen näköinen kun sitä on joku vahalla "voidellut". Että kannattaa katsoa kun ostaa ketjurasvaa ettei vahingossakaan mene ostamaan mitään vahan tapaista.
youtube.com/user/mototuomas
Ketjuöljynä käytän samaa mitä kaadetaan moottoriin, Motorex 10W60 öljyä. Annostelijana toimii OSCO.
Kokeilin OSCO:n omaa öljyä joka on jotain vaihteistoölppää mutta se haisee pahalle kun sitä roiskuu äänenvaimentimeen, muutenkin turhan tahmaista öljyä kun pyörällä ajellaan muuallakin kun asfaltilla. 10W60 Motorex on sopivan paksua ja tarttuu hyvin ketjuihin, eikä haise kaatopaikalta
No en sanoisi provoksi enkä trolliksi, vitsiäkään tosta ei sää vääntämälläkään. Jos metalli liikkuu metallia vasten ilman voitelukalvoa, metalli kuluu paljon nopeammin. Vaikka niissä ketjuissa on O-renkaat suojaamassa tappien voitelua, ketjun rullien ja tappien väliin on hyvä saada välillä öljyä ettei sinne tule välystä/kulumaa.
Varmaan katupyörissä ketjut toimii vähällä voitelulla/hoidolla mutta sekapyörässä pöly/hiekka/vesi syö aika nopeasti ketjut/rattaat vaihtokuntoon jos ei pidä voitelusta huolta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pro-Oilerin manuskassa todetaan että pintapaineen kannalta peräöljy olisi parasta, seuraava olisi sitten vaihteistoöljy. Mutta kun otetaan öljyn leviäminen ketjulla huomioon niin lopulta tavallinen moottoriöljy toimii kokonaisuutena parhaiten. Itse olen käyttänyt sitä mitä on sattunut olemaan.
Joku pesevä dieselöljy voisi pitää ketjun parhaiten puhtaana. Epäilemättä palstoilta löytyy suosituksia öljymerkistä![]()
SF 1098S
MTS V4S Sport
Vaikka tuota, halpaa kuin saippua, litralla voitelee ketjuja maailman tappiin saakka...
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-8091
juuri nyt pyörätön
Tuossa just talvella kaivoin edellisen omistajan jäljiltä olleet mitkälie ketjutervat pois eturattaan kotelosta ja koneen kyljestä, svingistä ja jokapuolelta. Sitä olikin kotelossa sellainen komea pomminkestävä sentin kerros. Ite olen käyttänyt moottoriöljyjä pyörien ketjuissa ja jälki on kyllä ihan toisen näköistä. Hyvä levittää pensselillä ajon jälkeen lämpöisille ketjuille jos ei satu ketjurasvaria olemaan, eikä mulla ole. Öljy pesee ketjuja koko ajan eikä tartu pyöräänkään kuin riivattu.
Samalla olen yrittäny kaveria käännyttää öljyn käyttöön noiden ihme vahojen sijasta... VeTuRin ketjut näyttää joltain saamarin mustalta rasvakaapelilta ja niissä pysyy hiekkakin hiton hyvin mukana kuluttaen rattaita ja ketjuja. Tänään sen ketjuja kirratessa kädetkin sai ranteita myöten permanenttimustiksi. Nyt rupee vähitellen ihoa näkymään alta. Käyttäkää öljyä, perhana![]()
SV1000 -03
Hyvä keskustelunaihe tutusta asiasta... ensiarvoisen tärkeää on ketjuihin ruikittavan öljyn laatu... ei muuta kuin popparit esille ja nauttimaan...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
No heh. Silloin n. 43v sitten kun aloittelin 16v ikäsenä tätä harrastusta, niin mitään ihme ketjurasvoja oltu keksittykkään. Silloin pantiin ihan sitä samaa, ku koneeseenkin. Tosin eihän noi ketju tainnu mitään x tai o tai mitälierengasketjuja olleen, mut hyvin toimi.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Tämä ketju taitaa olla samanlainen kuin taannoin eräs toinen ketjujen rasvaukseen liittyvä ketju mutta heitetään oma lusikka tähänkin soppaan.
Eli itse vuosia käytin ketjuvahaa koska se piti paikat puhtaana ja se myös pysyi ketjuissa parhaiten. No sitten keeran olin ostamassa kyseistä vahaa eräältä moottoripyöräkorjaajalta joka on varmaan parikymmentä vuotta korjaillut/huoltanut poliisien pyöriä ja se suositteli jättämään välittömästi ketjuvahan hyllyyn sillä poliisien pyöristä saatujen vahakokemusten perusteella heidän pyöriinsä ei enää vahaa saa laittaa koska vaha kerää itseensä niin paljon likaa ja paskaa että ketjujen käyttöikä on lyhentynyt dramaattisesti. Poliisien kokemukset ovat mielestäni luotettavia koska heillä ei ole mitään "syytä" kehua tai vääristellä omia ketjurasvojaan ja niiden hyvyyttä/huonoutta. Kun kyseisen pyörähuoltajan/korjaajan kehoituksesta aloin kiinnittämään huomiota pesun yhteydessä ketjuihin niin huomasin että ketjut olivat siis aivan hiekassa ja muussa paskassa kun se vaha lähes imee skeidaa itseensä. No sen jälkeen sitten todella epäilevin mielin epäuskossa ajattelin kokeilla peräöljyä kun kerran pyöränvalmistajat sitä muutamassa pyörässäni on käyttäjänohjeissakin suositelleet. Olin ajatellut että moottori-ja perätyyppiset öljyt ovat aineita jotka eivät pysy ketjuissa hetkeäkään. Laitoin sitten tuhon turbofighteriin reippaasti 80-w90 peräöljyä ja annoin sikaa oikein kunnolla yhden ajosession aikana ja yllätys oli suuri kun palasin kotiin niin peräöljyä oli ketjuissa(joskin myös vanteessa!) edelleen. Ketjut olivat harmaansiniset mutta hiekkaa eikä pölyä niissä ollut yhtään. Sen jälkeen en ole muuta rasvaa ketjuihin edes yrittänyt laittaa ja peräöljyn hyvyys tulee esiin eteenkin jos joutuu ajamaan sateessa. Peräöljy on ainoa joka edes jonkin aikaa pysyy ketjuissa märällä kelillä. Muut rasvat liukenee ihan muutamassa kilometrissä. Peräöljy siis lyö tuossakin suhteessa muut rasvat selvästi.Muuta en enää ketjuihin tule laittamaan vaikka peräöly sitten vähän puhdistusjumppaa aiheuttaakin.
Ja mitä tulee moottoriöljyjen ja vaihteisto/peräöljyjen vertailuun keskenään täytyy muistaa vaikka ne äkkiseltään toisiaan muistuttavatkin niiden ominaisuudet ovat aivan erilaiset. Olin aikanaan epäsuorasti töissä Suomen Mobil Oil:ssa ja siellä eräs laborantti tauoilla joskus mulle selvitteli öljyjen koostumuksia ja minkälaisia ominaisuuksia eri öljyiltä vaaditaan. Joltain vaaditaan sitkoa,joltain taas leikkauslujuutta. Jonkun pitää kestää muita kovempia kuumuuksia ja joku taas vaatii suurta paineen kestoa. Öljyt ja niiden ominaisuudet ovat aina kompromisseja ja siksi esim. Mobilillakin oli silloin aikanaan muistaakseni yli 600 erilaista öljy/rasvatuotetta pelkästään Suomessa. Kompromissi on siis ketjujenkin suhteen. Ohut ketju tunkeutuu paremmin pieniin väleihin mutta johtuen pienemmästä "sitkosta" se ei pysy ketjuissa taas kovin hyvin. Sitkeä rasva pysyy paremmin muttei mene niin pieniin rakosiin ja jos rasva on vielä normaalia tahmeampaa se "imuroi" itseensä kaiken pölyn ja lian. Tämä siis reilusti yksinkertaistaen.
Sitten vielä oma näkemys ketjuista ja mihin se rasva niissä menee. Eli väitän että sinne o-renkaiden taakse,siis ketjujen sisälle ei mikään ketjuöljy/rasva pääse eli se ketjun tappi on vain ja ainoastaan valmistusvaiheessa sinne laitetun liukasteen varassa. Ulkopuolelta käytön aikana ruiskutettu öljy pääsee vain ketjun rullan ja tapin väliin.Myös rullan ja rattaan hampaiden väliin rasvan olisi tarkoitus päästä. On meinaan senverran tiukka sovite se o-rengasliitos että vaikea kuvitella minkään öljyn sinne pääsevän. Näin se Mobilin laborantti jo kauan sitten epäili vaikkei hän mikään motoristi ollutkaan eikä sillä ketjuista sen kummempaa tietoa ollut.
Ja loppuun vielä että peräöly ja miksei muutkin öljyt kannattaa levittää kuumiin ketjuihin heti ajon jälkeen jolloin se tunkeutuu pikkasen paremmin pieniin rakosiin ketjuissa.
Nyt saa sitten ottaa tähänkin mielipiteeseen kantaa ja osittaa taas kerran miten väärässä olen!![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Napakka kirjoitus muttei mitään uutta, (vaihteisto)öljyllä mennään edelleen ketjujen kanssa, tod.näk. paras voitelutulos...![]()
Viimeksi muokannut: collikka; 13.04.2013 klo 22:42.
juuri nyt pyörätön
Ketjun aloittajalle kiitos, tämähän selvensi asiaa vallan ihanasti (kirjoitettu saunan ja parin Tuulikin jälkeen). Nyt vielä öljyäjille kysymys, vedättekö aina ja kaikki pensselillä, vai toimisiko ruiskukin?
Suzuki Hayabusa 1300R
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha YZF 1000 R Thunderace
Yamaha FZ 750
+1
Ei tuohon cool'erin kirjoitukseen ole juuri mitään lisättävää.
Mä laitan öljyt ketjuihin OSCO:lla ennen pihatietä, öljyt kerkee ennen pysäköintiä levittymään lämpimiin ketjuihin. Samalla saa tuoreen suojan vesisadetta vastaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
varmasti sotkee vähiten tuo pensselöinti mutta mun mielestä aika neitimäistä
tippakannulla vaan ruikautellen ni hyvä tulee.ja atf:llä menty vuodesta 2009
Horo Elää !
Kuulostaa sille, että se on vissiin ostettava Motonetistä se huoltopukki, tekis asian yksinkertasemmaks, ei tarttis kulettaa käsin mopoa eestaas ja pyytää emäntää möyrimään takapyörän kupeessa![]()
Suzuki Hayabusa 1300R
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Yamaha YZF 1000 R Thunderace
Yamaha FZ 750
Ei tuollainen muutaman kympin rasvarikaan mikään huono ostos ole.
Eikä sitten jätetä sormia väliin jos pukilla rasvaat...
Vuosikausia olen voidellut ketjut keskiseisontatuella tippakannulla Kuplavolkkarin vaihteistoöljyn vaihdosta yli jääneellä öljyllä aina pesun jälkeen. Ylimääräiset ölpät rättiin renkaasta pyörittämällä. Reissun päällä mukana pikkupurkki ketjusprayta mallia Motonet tankkilaukussa ja ketjut hyvät vielä 24 tkm jälkeenkin. Ei tämä nyt niin ihmeellistä taidetta ole... Öljyn vaihdon keskiväki about 500 km![]()
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Netistä löytyi keskustelu, jossa väitettiin että biohajoava moottorisahaöljy toimisi kans hyvin OSCO:n kanssa. Onko tästä ajatuksia/mielipiteitä?
Ducati Monster S4R -04
Suzuki BanditV 400 ~93
Piaggio Vespa PK50XLS -89