Käykös tämä tällaisenaan virran ulosottoon akusta. Sulake tuossa on; tarviiko jotain muuta väliin?
Virtaa siis USB:ista puhelimeen ja ehkä tulevaisuudessa naviin....
http://www.powerlinkproducts.co.uk/usbcharger.html
(sivulla ylin tuote)
T7
Itse olen ottanut virranulosoton akusta biilteeman sytkäripohjalle siinä on sulake välissä.Ei maksa paljoa ja tekemiseenkään ei mene kauaa aikaa.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
No mikä ettei, jos panee suoraan akulta niin siinä on sitten aina virta. Itse laittaisin normaalin "tupakansytkäri" pohjan, se on monikäyttöisempi ja niihin saa usbi -adaptereita.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Ok, kiitti. Mietin vaan noita verkkovirtalatureita, kun vievät virtaa vaikkei ole laitetta kytkettynä.
No, panen tuon tilaukseen; sopii mulle kun en omista ainuttakaan sytkäritsydeemillä toimivaa vehjettä.....
Jostain syystä itselle ei nuo bilteman tuotteet oikein iske..( toisaalta voihan tämäkin olla samaa tavaraa)
T7
Jos laitat tavallisen tupakansytkä ulostulon niin se ei kulutu virtaa akusta jos siihen ei ole mitään laitetta kytketty kiinni. Releohjaus helppo toteuttaa jos riittää se että virtaa tulee vain kun virta on mopossa kytketty päälle.
Rakentaminen helppoa, eniten aikaa menee kun kolvaa kaikki liitokset turhien hapettumisien välttämiseksi ja pujottelee piuhat esim tankin alle. Tietty kolvi, kutistesukka ja toimivat sähköpihdit helpottaa tekemistä. Kuumailma puhallin paras vekotin lämmittää kutistesukka.
Yleismittaria pidän korvaamattomana keksintönä jos ei halua hommaa tehdä" tarkista kytkennät savun hälvettyä" periaatteella. Oman yleismittarin ostin about 15v sitten ja sama vieläkin käytössä
Yksiehdotus pistoke malliksi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...itanta-43228/p
Releeksi isohko mutta halpa ja toimii:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ussarja-42686/
Tuotteita saa tietenkin muualtakin kuin biltemasta![]()
Ainiin... Tuossa sun usb pistokkeessa on sulake valmiina. Jos tuon hommaat mopoosi niin se on aikalailla valmis paketti heittää kiinni jos oikosulku jotenkin kummassa tulee niin sulake pelastaa.
mulla on klaesöhlssonin tupakinsytytin/usb sovitin jossa palaa punainen valo kun siinä on virtaa, ja akku tyhjenee kahdessa viikossa jos sen unohtaa paikoilleen,
sytkäritepseli on suoraan akulta...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Bilteman tupakinsytkäri on laadullisesti kerrassaan loistava. Siinä on lovet johon pistoke "lukittuu", ja tarvittaessa vedenpitävä lirpake.
Hajapusanisti
ja itse kysymykseen ...
musta toi ylimmän kuvan usb latausjohto stongapidikkeineen vaikuttaa kyllä ihan hyvältä![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Ok, kiitoksia tiedoista. Mulla täytyy nuo systeemit olla mahdollisimman simppeleitä kun tuo elektroniikka(kin) on melko vieras maailma. Onhan siinä tietty muutakin= vähemmän tavaraa vähemmän vikoja; vianetsintä helpompaa![]()
T7
Tuo härveli on alunperin 3BRpowersport'in tekemä TAPP lite,
Ottaa virtaa 8mA vaikka ei kuormaa olisikaan.
Sitä en ymmärrä että miten diileri on saanut siihen ½ ampeeria lisää virtaa 1A ->1,5A![]()
3brpowersports.com
noilta löytyy myös 2,1A antava TAPP
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Äkkiseltään se voi siltä näyttää
Mutta ei siinä ole kuin 4 piuhaa, plus ja miinus, sitten herätevirta esim. Parkkivalolta ja viimeisenä lähtee virta piuha josta saa plus virtaa kun herätevirta aktivoituutuon virta katkaisijan voi unohtaa, mutta muutoin se laitettaisiin heräte virran ja releen väliin...
Mutta olet oikeassa, jos virran ulosotto on ainoa virta tarpeesi niin et relettä tarvitse. Releen kautta tuleva virta tulee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi jos tarvitset virtaa vaikka kahvalämppäreille. Ne on tavattoman helppo unohtaa päälle ja työpäivän päätteeksi akku onkin tyhjä.
No joo... Olihan tuossa tosiaan muuntaja itsessään, eli muuntaa 12v -> about 5 volttiin, tämä vie virtaa, jatkuvasti tuon 8 milliamperin verran, tämä ei moposi akkua ihan heti tyhjennä.
Se mikä ero on 2.1 ja 1,5 amperin latausteholla...
Esimerkki. Kännykässässäsi on 1000milliamperin akku jos sinulla on 1000 milliamperin laturi(sama asia kuin 1A) tällöin kännykkäsi akku teoriassa lataantuu tunnissa.
Jos latausteho on 2100 milliamperia niin tällöin teoreettisesti kännykkäsi lataantuu puolessa tunnissa.
Ei se nyt ihan puhtaasti noin mene, mutta sinnepäintähän perustuu entis aikojen kännyjen pikalaturit...
Jos puhun ihan omiani niin korjatkaa ihmeessä...
Mitenkäs tuo lataushomma noissa usb:n kautta lataavissa menee, perus usb kuitenkin speksien mukaan 500ma.
Jos laite haluaa tahi osaa huödyntää tuota enemmän niin vaatinee laturilta älyä, tai sopivan usb johdon joka osaa kertoa laitteelle että sitä virtaa on tarjolla?
Tai jotain tuohon suuntaan...
Latausajalla ei oikeastaan mulle ole merkitystä.
Jos laite saa tarpeeksi virtaa ja pyörän akku ei tyhjene vaikka pyörä seisoisi pari viikkoa, niin se riittää. Osaatko muuten yhtään lonkalta arvioida, mitä tuo "ihan heti " käytännössä on?
T7
No perrhana; tuon löysin ulkomaisen linkin kautta sattumalta. Yritin kyllä foorumiltakin etsiskellä, kun muistelin näistä erilaisista piuhoista puhetta olleen. En vaan yhtään muistanut, missä threadissä.
Eli jos kukkuu ja akku ei tyhjene niin eipä tuossa sitten mitään muuta kuin kiinni. Hintahan tuossakaan ei ole kuin n.22e.
T7
Vertasin aikaisemmin kännykän latausta. Kännyissä on tsydeemi joka tarkkailee akun kuumenemista, enemmän ampereja elikkäs virtaa niin akku kuumenee nopeammin, ylikuumenemissuoja estää ns akkua grillaavan latauksen laitteessa. Usb on standardi tuote jonka sisällä tapahtuva virran määrän muutokset tulee olla sellaisia joita laite kestää.
Kyllä sillä lataus teholla ja ajalla on merkitystä. Jos laitteen nimellisteho olisi 500milliamperia niin tällöin perus kännykän akun 2000milliamperin lataus kestää jo nelisen tuntia, käytännössä varmaan vielä hitaammin. Tuo 1A on jo käyttis teho ja 1,5 A vähintäänkin ok.
Jos akun koko on vaikka 80ah-> 80 000 milliamperia. Tuo vekotin vie 8milliamperia tunnissa.
Jos oletetaan,että käynnistys virraksi tarvitsee 80% akun kapasiteetista joka esimerkissä on 64 000 milliamperia. Tuhlattavaksi jää 16 000 milliamperia. Tästä laskettuna tulee 2000 tuntia virran kulutusta joka on reilu 83 päivää.
Tähän ehdottomasti vain suuntaa antavaan palikka matikkaan uskoen et tule huomaamaan tuon usb vekottimen virrankulutusta millään tavalla. Tai no talven jälkeen jos akkua ei lataa tai ota irti...
En ole mikään usb tai sähkötieteiden spesialisti joten ihan kaikkea ei tarvitse purematta niellä![]()
Mopoissa vaan se akku on sitten sen noin 8Ah, joten edellisen viestin laskutoimituksen tulos kannattaa jakaa kymmenellä, jotta saa paremmin mopoihin osuvia vastauksia.
Pelkkiä releitäkin saa ostettua ilman mitään mukana seuraavaa johtoviidakkoa. Hinta biltema/motonet n. 2,5€.
Se puhelimen lataus ei mene kyllä aivan noiden tarjolla olevien amppeerien perusteella. Puhelimessa on oma latauspiirinsä, joka tarkkailee lataustilannetta. Noissa puhelimen latureissa ei ole mitään älykästä, vaan ne toimii ihan perus jännite/virtalähteenä. Taitaa olla aika lähelle amppeerin luokkaa pikalaturien antama latausvirta.
No kiitoksia paljon jeesistä; kyllä nämä selvensivät tilannetta varsin hyvin. Näihin perustuen tuo piuha yksinkertaisuudessaan ilmeisesti riittää ja toimii mun tarpeisiin..niin ja yksinkertainen asennus anti-insinöörille![]()
T7
Siinähän ne vastaukset jo tulikin, ei tartte enää ihan kaikkea suomentaa
Sen verran kuitenkin selvennystä että tuo sun linkkaama antaa ulos max 1,5A, ja kännykkä sitten omalla latauspiirillään säätää paljonko se siitä käyttää. Niinkauan kun laturin "anto" on suurempi kuin ladattavan laitteen otto ei tule ongelmia ylikuumenemisen, jännitteen huojumisen yms kanssa.
Tommonen 1-1.5A riittää kännykälle ihan hyvin, jopa 500mA riittäisi jos käytössä data-kaapeli eikä latauskaapeli. 2.1A on tarkoitettu tableteille yms. enemmästä virran-anto kyvystä hyötyville laitteille.
Mulla on tuommonen 1A laite juurikin USAsta tilattuna.
Asensin koko härpäleen tankkilaukun sisälle ja sieltä tulee vain piuha ulos, piuhan päässä hella-liitin, jonka saan tökättyä mopon virran ulosottoon tarpeen mukaan. Syynä moiseen on että lyhyemmillä reissuilla ei tartte kännykkää ladata jolloin se on taskussa ja pidemmillä reissuilla tankkilaukku taas on mukana ja känny siellä latauksessa.
Lisäksi laskeskelin että jos tuo olisi kiinteästi paikallaan niin veisi tuon 8mA ja 2-3 viikon seisonnan jälkeen akku huonossa hapessa.
Jos rupeat tommosta tilaamaan, niin voisin olla kiinnostunut kimppatilauksesta toiseenkin tankkilaukkuuni, laitapa vaikka yv jos kiinnostaa.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Oolrait; saattaa sitten ollakin parempi tehdä tuolla sun systeemillä. Juurikin tuo akun tyhjeneminen/heikkeneminen liikaa huolettaa. Mun käyttö on just saman tyyppistä kuin sulla...
Ehdin jo tilata tuon härpäkkeen: Maksoin paypal-tilillä ja siihen maksuun ei ainakaan tullut postikuluja päälle, vaikka tuossa mainitaan YLI 19.99gbp maksavat tuotteet ilmainen toimitus. Jos lisäävät /veloittavat vielä postikulut tililtä, niin sekään ei ollut kuin reilut 2gbp.
T7
OK,
Täytyy sit katella omaa tilausta kehiin.
Ei ne voi jälkeenpäin maksua lisätä Paypalilla, maksoit sen minkä maksoit ja se on siinä.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650