Ei muutakuin infoa tänne miten on opetukset menneet
niin ja voinko opettaa a1 kortille vaikka ei olla sukua/samassa taloudessa ?
Horo Elää !
Perheen teinillä tuore,alle viikon vanha, A1 taskussa. Opetusluvalla opetin ja aikalailla halvemmaksi ja tuo tuli autokouluun verrattuna - ja ajotuntejahan luonnollisesti tuli enemmän kuin autokoulussa. 😁
Kirjaa ei ostettu, harjoituskyssäreitä kylläkin, samoin kuin mopokorttiinkin vuosi sitten. Ainoa ongelma tuli, kun hieman ennen inssiä junnun WR:stä kampuran laakerit sanoi näkemiin - sen siitä saa kun junnu ostaa takuulla keulitun härvelin. Piti ostaa autokoulusta yksi ajotunti ja vuokrata pyörä inssiin, kun kellään kaverilla ei ollut pyörää lainata. Lisäkuluja 120€ (+uusi täysin kunnostettu kone briteistä vajaa 800). Entinen on pöydällä levällään - pitäisi jahdata kampura, sylinteri, mäntä ja tiivisteet jostain järkevällä rahalla.😵
Tuo korotuskäytäntö on kyllä hanurista! Mihin sitä liikenneopettajan pätevyyttä tarvitsee? Varsinkin kun pedagoginen pätevyys löytyy toiselle alalle... 😬
Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Siis onko korotuskäytäntö muuttunut? Eli ei onnistu muka itse opettamalla korottaa A1 korttia A2?
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Ei. Vaatii liikenneopettajan pätevyyden. Suoraan voit opettaa A2:n tai A:n, mutta korotukseen pitää olla pätevyys. Idioottimaista. 😒
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Voiko tosiaan olla noin? Äkkiseltään kuullostaa syrjinnältä tai joltain muulta lainvastaiselta epätasa-arvoisuudelta, että kortin jo ennestään omaava asetetaan huonompaan asemaan kuin kortiton. Vai onko tilanne kuitenkin se, että opetuslupa onnistuu, jos koulutus käydään läpi niin kuin henkilöllä ei ennestään olisi A1-ajo-oikeutta?
Saattaa olla että tulkitsin väärin muutama kuukausi sitten. Tuohon käsitykseen kyllä vakaasti aiemmin jäin.
Trafilta lainattua:
"Moottoripyöräluokan korotukset A2- ja A-luokkaan voi suorittaa kahdella tavalla: kuljettajatutkinnolla tai ajo-opetuksena autokoulussa tai opetusluvalla. Opetuslupaopettajalla pitää olla liikenneopettajan pätevyys.
Sinun on haettava moottoripyöräluokan korotusta varten ajokorttilupa poliisilta. Mieti etukäteen kummalla tavalla haluat suorittaa korotuksen. Kuljettajantutkintoon liittyy aina teoria- ja käsittelykoe sekä ajokoe liikenteessä."
edit:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajok...oran_ajokortti
tuosta kun vielä tuota tekstiä lukee alaspäin käy homma mielenkiintoiseksi. Ihan järjetöntä jokatapauksessa mielestäni. Täällä taitaa olla linkki jossain threadissä kansalaisaloitteestakin tuon käytännön monimutkaisuuden poistamiseksi.
Viimeksi muokannut: TimoV; 03.05.2015 klo 14:03.
CB900F Hornet, '02 (ex)
CB500, '97 (ex)
CBF500, '04 (ex)
Niin siis sehän ei olisi mitenkään yllättävää, että jonkun lakipykälän tai viranomaisen soveltaman laintulkinnan huomattaisiin olevan lainvastainen.
Tuossa lainaamassasi tekstissä on kyllä muutenkin jotain vikaa. Siinä puhutaan kahdesta tavasta, mutta kuitenkin heti perään esitetään tai-sanalla kolme eri vaihtoehtoa. Joku voisi lukea tuon myös niin, että pelkkä kuljettajantutkinto (kirjalliset+inssi) riittäisi korotukseen. Hohhoijaa... Kukahan tuon trafin laittaisi ojennukseen.![]()
Morjensta pöytään! Kirjoitellaas tässä nyt ensimmäinen viesti voorumille...seuraillut olen jo pidemmän aikaa vierestä kylläkin.
Kysymys ei liity pahemmin opetuslupaan, mutta aihe on kuitenkin sama eli kortin hankinta. Itse ajan autokoulussa (a1 kyseessä - eli kevari, älkää syrjikö pliis). Perjantaina olis totuuden hetki edessä eli ajokokeet...nyt olis muutama kysymys jo nämä läpikäyneille. 1. Kun mopokorttia ajoin, niin käsittelykokeen yhteydessä tutvo kysyi ihan yleisesti että "mitäs tästä moposta voi tarkastaa?" Muistaakseni kokeilin valot, jarrut ja renkaat..taisi kelvata kun meni läpi. Eli jos tutvo nyt perjantaina kysyy saman niin mitä tarkistan pyörästä?
2. Inssi. Ainoa osa joka hermostuttaa. Tästä epäselväksi jäi se, että jos käännyn vaikka oikealle valoissa (suojatien yli), ja tien toiselta puolelta on tulossa esim. kävelijä niin pitääkö hänet pitkästä etäisyydestä huolimatta odottaa? Väliä kävelijään voi siis olla jopa 4-5 kaistaa. Tuntuu melko turhalta odotella, mutta inssissä nyt varmasti tarkempaa kuin normaalitilanteessa...
Tilanteen tuskaisuutta lisää liikkeessä odottava pyörä (Yamaha MT-125)
2007 XJR 1300
1. Inssissä ei sinänsä ole käsittääkseni mitään virallista suullista osuutta, joten sen puolesta tilannetta ei kannata jännittää. Vastauksesi on sinänsä ihan hyvä, ajoittain lisänä sitten ketju ja moottoriöljy.
2. Yksiselitteisesti oikeaa vastausta ei ole. Laki sanoo että jalankulkijalle pitää antaa esteetön kulku, mitä se ikinä tarkoittaakin. Korostetun kauan odottaminenkin voi olla vaaratilanne jos takaatulija ei voi ennakoida että pysähdyt. Tilannenopeus on tärkeää, samoin kuin se, että inssi voi päätellä pään liikkeistä että seuraat ympäristöäsi, joten oikealle kääntäessä kannattaa vilkaista näkyvästi olkapään yli ettei sieltä tule polkupyörää allesi suojatielle.
Joka tapauksessa onnea ja tsemppiä sekä tervetuloa joukkoon kirjavaan.![]()
Morjensta vaan morjensta! En nykyisistä tukinnoista tiedä, mutta numero ykköseen kannattaa miettiä vaan että mikä on ajamisen turvallisuuden kannalta tärkeää. Ihan maalaisjärjellä noita voi miettiä ja varmasti menee oikein. Ennen kun menee pyörän päälle niin renkaat (kuvio, onko renkaissa käsituntumalla painetta), valot (palaako takavalo, toimiiko jarruvalo etu- ja takajarrulta), pyörän päällä ne jarrut, tööttiäkin voinee kokeilla. Mitä noita nyt keksii niin ne ne on tärkeitä.
Toi kakkoskohta on hiukan vaikee arvioida. Joku pitkäjalkainen voi harppoa nopeestikin ja joku voi tipsutella hitaasti. Kannattaa miettiä niin, että kerkeätkö selvästi yli ja ohi ennen kuin jalankulkijan koipi ojentuu suojatielle. Sitten tähän kerrot kahdella, koska se inssi ajaa sun perässä, niin pidä huoli että myös hän kerkeää perässäsi suojatien yli. Katseen käyttö on tuolla kaupungillakin tärkeää ja tässä tapauksessa silmäile niitä kävelijöitäkin jo ennen risteykseen saapumista. Voi toki olla että se onnistuu (helpommin) vasta kun liikenne alkaa tulla tutuksi ja menee selkärankaan, siellä kun on yhtä ja toista havainnoitavaa. Kokemuksen kertyessä voi käyttää pelisilmää monessa paikassa, esimerkiksi jos takanasi ei ole oikein ketään, niin mikäs siinä on päästää hitaamminkin taapertava rauhassa ohi. Kädellä voi vinkata myös jalankulkijaa menemään yli jos jalankulkija katselee sinua sillä slmällä, miksei muutenkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuohon kahdella kertomiseen pitää esittämän eriävä mielipide. Ainakin mulle inssi erikseen sanoi vuonna 2010, että häntä ei pidä huomioida suojatiellä tai liikennevaloissa, vaan hän hihkaisee tarvittaessa radioon, jos pitää jäädä esim bussipysäkille odottamaan. Ethän normaalissa liikennetilanteessakaan lähtökohtaisesti huolehdi takanatulijan tekemisistä muuten kuin olemalla tekemättä odottamatonta äkkijarrutusta tms, joten olisi kohtuutonta olettaa ajokokelaan pystyvän arvioimaan kokonaisuutta noin laajasti. Asiaa voi toki kohteliaasti yrittää tiedustella ennen ajoa, mutta paniikkijarrutus kaksi metriä ennen tolppaa syttyvälle keltavalolle lienee aika paljon todennäköisempi hylkäysperuste kuin läpiajo ja inssin jättäminen punaiseen.
Ja muutenkin tosiaan esim neljä kaistaa plus keskikoroke -tilanteessa en kyllä pysähtyisi odottamaan jotakuta joka on vasta astumassa suojatielle sinusta kauimmaisella kaistalla. Mutta nämä on kyllä niitä joihin on vaikea antaa ohjetta, liikennesilmä kun kehittyy aikaa myöten. Mutta onneksi kysyjällä oli kuitenkin jo mopokortti alla, eli liikenne on sinänsä jo tuttua, säännöt ehkä vähän vähemmän.![]()
Mode vois siivota pois ämteen viesteistä lähtien,ei nyt oikeen tähän ketjuun kuulu.
Horo Elää !
1. Eiköhön noi riitä, joita tuossa jo aiemmin mainittiin, tosin mun mopokouluaikoina ei edes mitään kyselty, kunhan ajeltiin. Mustana hevosena sanoisin, että myös jarrunesteet voisi tarkistaa
2. Inssiä ei pidä jäädä vartuilemaan valoissa tms., se kyllä huutelee kypärään, jos sitä tarvitsee odotella. Itsellä kävi noin parikin kertaa inssin aikana, kun sattui ruuhka-aikaan olemaan inssi ja kohtalaisen vilkkaasti lähdin liikkeelle. Suojatiejuttuun, mulla on ollut nyrkkisääntönä, että jos mun ja kävelijän väliin jää kokonainen tyhjä kaista, niin silloin en ikinä jää odottelemaan. Mutta jos kävelijä menee viereisellä kaistalla, niin silloin odotan (yleensä). En tiedä perustuuko mihinkään lakiin tai asetukseen, mutta toi on mun mielestä nyrkkisääntönä hyvä.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Mihinkään perustuva neuvoni on: aja ihan normaalisti liikennesääntöjen, ihan kuin ajaisit yksin. Jokainen kuljettaja tekee subjektiivisia arvioita ennen suojatietä ja kärkikolmiota yms., että tarvitseeko pysähtyä. Inssiä kiinnostaa mun kokemuksen mukaan se, että a) havainnoit ja b) miten havainnoit.
Jos kypärän pyörimisestä ja ajoneuvon hidastamisesta näkyy, että huomasit jalankulkijan, mutta laskit silti ehtiväsi tieltä pois ilman, että dallaaja saa rengaskuvion kengänkärkiinsä, kaikki on ihan ok. Jos vetelet sokkona suojateiden yli ja käännyt risteyksistä kääntämättä päätä, hylky tulee varmasti, vaikka jalankulkijoita ei olisi mailla halmeilla.
Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
Ja tosiaan se pää pitää kääntyä. Se perässä ajaja ei havainnoi pelkkien silmien liikettä.![]()
Joo totta tuo inssin huomiointa, en muista miten mulla oli, mutta saattoi tosiaan olla että inssi sanoi että huutelee sitten radioon jos pitää odotella.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulla kysyttiin A-kortin ajokokeissa ketjujen tiukkuudesta, rengaspaineista ja siitä et mistä vois olla merkki jos jarruneste vähenee säiliössä.. Ei niitä tarkastelemaan ruvettu, kyseltiin vain. Eli ihan tuttuajuttua jos on kakspyöräisten kanssa pelannu.
Muistaakseni tutkinnon vastaanottaja sanoi, että ajele vaan oman tahtiin, hän kyllä tulee perästä. Jos hän jää jälkeen, niin pyytää vaikka odottamaan pysäkillä.
Ajokokeen aikana päästin perheenäidin/lastenrattaat/pikkulapset- yhdistelmän suojatien yli. Tämän perään tuli heti mummo+ rollaattori. Molemmat ajoneuvoyhdistelmät lisäksi pysähtyivät suojatielle vikuttamaan ja kiittämään ylipääsystä. Tähän kului mukavasti aikaa. Tästä toimenpiteestä sain plussamerkinnän kevyen liikenteen huomioinnista. Eli jos syytä on, niin kannattaa antaa tietä jos sieltä on joku tulossa.
Tärkeää tuntui olevan vilkun käyttö ja pään kääntäminen. Ennen ajoonlähtöä inssi teroitti että "käännä sitä päätä, niin että hänkin näkee." Eli risteykset, kaistanvaihdot yms, vilkku ajoissa päälle ja reipas pään kääntö vaikka näkisit kääntämättäkin. Pään käännöstä inssi näkee että sinä huomioit tilanteen ja katsot tuleeko joku jostain. Pelkkä silmämunien pyöräytys kun ei näy kypärän läpi sinne autoon. Eli käännä sitä päätä silti, vaikka olisit jo etukäteen katsonut ja ennakoinut että "ei sieltä ketään tule".
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Kaistanvaihdoissa kannattaa olla tarkkana näin keväällä, kun kaistaviivoitukset on kuluneet pois. Mä sain inssistä hylkäyksen, kun ennen risteystä ajoin kakskaistaisen ajoradan vasenta kaistaa ja risteys edessä muuttui kolmikaistaiseksi, kaksi vasempaan ja yksi oikeaan. Se mun ajama vasen kaista johtikin sinne keskimmäiselle vasemalle kääntyväle kaistalle tietenkin ja mä vaan siitä siirryin suoraan ajamalla sille kaikkein vasemmanpuolisimmalle vasemmalle kääntyvien kaistalle. Ei kääntynyt pää ja ei vilkuttanut vilkku. Kaistaviivat oli kulunut ja siks en tajunnut vaihtaneeni kaistaa siinä, eikä maalaisjärjellä kukaan mun takaa sinne mun sivulle olis mahtunut siinä… mutta uusintaan meni.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Perjantaina on kirjalliset kokeet edessä ja ajatus hankkia opetuslupa ja opettaa pojalle A1 kortti. Nyt vain varatessa puhuttiin normikysymyksistä + 10kpl opettajan kysymyksistä, mitä nämä ovat?
www.aika-ajo.com
Sellainen kuvio tuli kun kysyin mp:n katsastusta opetuskäyttöön, todettiin ettei pyörää tarvi mitenkään katsastaa. Kolmio vain perään ja radioyhteys. Onko näin?
www.aika-ajo.com
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Opettajakysymyksissä tuli pari virhettä liikaa, perhana. Uusiksi tiistaina.
www.aika-ajo.com
Ei, niihin ei ole käsittääkseni ole. Mutta tyhmiä virheitä tein. Pitää lukea vain trafin matksua lisää.
www.aika-ajo.com
ajokoe.fi siellä pystyy harjoittelemaan... ainakin itse käytin B-ajolupakokeeseen mennessä, eiköhän nuo perusjutut ole samoja kuin prätkäpuolellakin. Kirjallisia kysymyksiä kannattaa ainakin treenata koska niissä saa olla vain kolme virhettä ja ajo-opettajalla kysymyksiä on vielä 10 kpl enemmän kuin opetettavalla.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Noniin, koe läpi. Ja Turussa oli laitoksella kova ruuhka mutta huomiseksi sain naapurikaupunkiin ajan laitokselle, onko käsitystä kuinka kauan käsittely kestää?
www.aika-ajo.com
Eli laitokselle huomenna tutkintotodistua, pari kuvaa jälkikasvusta, oma ajokortti ja pojan passi. Mitä muuta? Mitään todistusta mulla ei toki omasta ajokokemuksesta ole kuin ajokortti ja näkevät he kai koneelta omistamien pyörien historian.
Unohtuuko jotain?
www.aika-ajo.com