Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Olen tässä lukenut Finlexiä, googlannut ja tehnyt haun myös täällä, mutta en ole löytänyt vastausta ongelmaani. Olen jostain syystä saanut päähäni, että teen tuosta K100:sta täysin katulaillisen. Homma on edennyt ihan hyvin, mutta nyt alkoi mietityttämään tuo Sigman nopeusmittari.

    Lakia kun lukee, niin toisaalla sanotaan vain, että pitää olla sellainen (valollinen) mittari, jonka näkee päivin/öin. Uudemmissa teksteissä puhutaan siitä, että mittarin pitää saada virtansa pyörästä (mitä Sigma ei saa). En löytänyt mistään tekstiä josta selviäisi sovelletaanko tuota uusinta ohjeistusta kaikkiin moottoripyöriin, vai vaikuttaako (kuten luulen) pyörän ikä asiaan.

    Oma pyörä on vuodelta 1986, joten kysymys kuuluu: Tarvitseeko mittarin ottaa virtansa pyörästä ja tarviiko siinä olla valo? Valon pystyy vielä tekemään, mutta muuten menee uuden mittarin ostoksi. Jos joku asian saa aukottomasti selville, niin voisiko laittaa linkin lakiin tmv. linkkiin josta asia selviää.
    Retired
  2. #2
    Onko noista pykälistä mitään apua?

    01.01.1984 tai sen jälkeen käyttöön otetun

    - auton ja moottoripyörän nopeusmittari pakollinen, ANA Tpp 46 § ja 71 §

    01.01.1990 tuli voimaan säädös, jonka mukaan

    - auton ja moottoripyörän nopeusmittarin katsottiin olevan hyväksyttyä mallia, jos ajoneuvo on hyväksytty E 39 tai e- säännön 75/443/EEC mukaisesti. ANA Tpp 46 ja 71 §, 150/83 + 875/89

    01.10.1998 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton nopeusmittarin on vastattava E 39 tai e –97/39 vaatimuksia ARVA 93 § 902/97

    [Katsastajan käsikirja]
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    Aukottomasti en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että veljellä oli -90 alkupään pyörä johon laittoi sigman.
    Poliisin pysäytellessä vaativat valoa mittarille ja muistaakseni ihan sigmalta löyty mittarille tarkoitettu valo jonka saa kiinni tankoon. Sen enempää valituksia ei mittarista tullut.
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  4. #4
    Lainaa zapster kirjoitti Katso viesti
    Aukottomasti en osaa sanoa, mutta sen tiedän, että veljellä oli -90 alkupään pyörä johon laittoi sigman.
    Poliisin pysäytellessä vaativat valoa mittarille ja muistaakseni ihan sigmalta löyty mittarille tarkoitettu valo jonka saa kiinni tankoon. Sen enempää valituksia ei mittarista tullut.
    Joo näin se oli että poliisille kelpasi oikein hyvin sigma ja sen oma tarvike valo mutta katsastusmies ei tykänny kun ei löytäny siitä mitään e-leimoja..tosin samainen katsuri yritti hylätä led vilkut liian pieninä
    KooTeeÄm
  5. #5
    Mikä oli katsurin lopullinen tuomio?

    Tilasin yhtäkaikki Sigmaan tuon valon ja samalla pari varamagneettia.

    Jos koittaisi kumminkin niillä ens kauden pärjätä.

    Tuo on ikävää, kun tuo lakiteksti ei voi olla selkeää. Eli lukisi Suomeksi minkä ikäisessä pyörässä tulee olla minkäkinlainen varustus.
    Retired
  6. #6
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Tuo on ikävää, kun tuo lakiteksti ei voi olla selkeää. Eli lukisi Suomeksi minkä ikäisessä pyörässä tulee olla minkäkinlainen varustus.
    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...jaVersio20.pdf
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  7. #7
    Tuo on jo vähän selkeämpää, mutta onko vielä ajantasainen?

    Toisekseen kohta:
    01.01.1990 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
    - auton ja moottoripyörän nopeusmittarin katsottiin olevan hyväksyttyä mallia, jos ajoneuvo on
    hyväksytty E 39 tai e- säännön 75/443/EEC mukaisesti. ANA Tpp 46 ja 71 §, 150/83 +
    875/89

    Jättää vielä epäselväksi ainakin minulle sen, että tarkoittaako tuo kaikkia - myös ennen 1.1.90 valmistettuja moottoripyöriä jos ne on hyväksytty noilla notuleilla, vai vain 1.1.90 tai uudempia?

    Jos käsitän oikein, niin 1986 mp:ssä täytyy olla nopeusmittari, mutta muuten sitä ei määritellä mitenkään. Toisaalta muualla lukee noista valoista ja virtalähteistä yms. Kiva olis kun voisi olla jostain varma.
    Retired
  8. #8
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Jos käsitän oikein, niin 1986 mp:ssä täytyy olla nopeusmittari, mutta muuten sitä ei määritellä mitenkään. Toisaalta muualla lukee noista valoista ja virtalähteistä yms. Kiva olis kun voisi olla jostain varma.
    Lopullinen totuushan löytyy aina Skodan takapenkiltä. Laitat vain mittarin, joka itselle kelpaa ja jos joku kyselee, niin naputtele mittarin kylkeen ja totea, että on perkele lamppu kärähtänyt.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #9
    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta

    24 §

    Nopeusmittari

    1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

    2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
    High Stuck Are Wit To
  10. #10
    Mittarinhan pitää kertoa ajoneuvon nopeus suhteessa ympäristöön, eikä esimerkiksi renkaan luistoa. Tämän vuoksi suosittelen tällaista:

    http://www.aircraft-spruce.com/catal...nasi200k-3.php

    Tuosta on sekin hyöty, että pystyy tarkemmin arvioimaan, milloin kannattaa lähteä ohittamaan ja milloin ei.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  11. #11
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta.
    Osaatko sanoa, että voisiko poliisi antaa sakot, jos on vaihtanut välityksiä eikä ole hankkinut Speedohealeriä?
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  12. #12
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Osaatko sanoa, että voisiko poliisi antaa sakot, jos on vaihtanut välityksiä eikä ole hankkinut Speedohealeriä?
    Pari kertaa auton mittari tarkistettu katsastuksessa, mutta pyöriähän ei (vielä) katsasteta.
  13. #13
    Tuon pykälän 24 löysin itsekin, mutta missään ei kerrota sitä, että koskeeko tuo kaikkia moottoripyöriä. On vähän vaikea kuvitella, että moista vaadittaisiin vaikkapa 39" Zyndappiin, kun 1.1.84 vanhemmissa ei tarvitse olla koko mittaria.
    Retired
  14. #14
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Tuon pykälän 24 löysin itsekin, mutta missään ei kerrota sitä, että koskeeko tuo kaikkia moottoripyöriä. On vähän vaikea kuvitella, että moista vaadittaisiin vaikkapa 39" Zyndappiin, kun 1.1.84 vanhemmissa ei tarvitse olla koko mittaria.
    Itsehän vastaat itsellesi: Ajoneuvossa on oltava... jne. pl. mopot jne. ja " 1.1.84 vanhemmissa ei tarvitse olla koko mittaria " ja kaikissa uudemmissa pitää
  15. #15
    Jep - on oltava, mutta millainen. Siihen on taas eri vuosina tullut eri määräyksiä. Peräänkuulutan sitä, että minkä määräyksen kanssa eletään? Minun käsittääkseni vm. 86 pyörässä ei tarvitse olla mitään e hyväksyttyä.
    Retired
  16. #16
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Jep - on oltava, mutta millainen. Siihen on taas eri vuosina tullut eri määräyksiä. Peräänkuulutan sitä, että minkä määräyksen kanssa eletään? Minun käsittääkseni vm. 86 pyörässä ei tarvitse olla mitään e hyväksyttyä.
    Niiden määräysten mukaan mennään, jotka ovat olleet voimassa pyörän valmistumisen (tai tyyppihyväksynnän) aikaan. Eli sun tapauksessa riittää kun pyörä täyttää vuonna -86 voimassa olleet asetukset. Poikkeuksena lienee säädökset, jotka oavt lieventyneet tuon jälkeen (tuskin löytyy montaa.).
    Superbike #7
  17. #17
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta

    24 §

    Nopeusmittari

    1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

    2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
    Tietämättäni oon ajellu laittomalla mopolla ainakin yhden kesän. Välitysten vaihdon jälkeen mittari näytti 25-30% liikaa. On muuten ehkä paras tapa ehkäistä ylinopeuksien ajamista kun mittari viipottaa jatkuvasti reilusti yli satasessa maantiellä ajellessa. Motarillakaan ei jotenkin ollut tarvetta yhtään kiristää kun mittari huiteli ~170km/h lukemissa koko ajan.
    Superbike #7
  18. #18
    Lainaa mcmies kirjoitti Katso viesti
    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta

    Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
    Tossapa toi. Eli muutoskatsastuksessa voi olla joku muukin kuin E-hyväksytty mittari, mutta sen tarkkuus pitää tutkia.

    Tämä asetus koskee muutettuja pyöriä. Asetuksessa säädettyjen vaatimusten sijasta voidaan aina soveltaa myös pyörän käyttöönottoajankohdan vaatimuksia. Jos pyörä on vanhempi kuin 1984, ei tarvii koko mittaria (mulla ei oo, ihan turha kapistus). Vuonna 1986 ei ole vaadittu E-hyväksyntää mittarilta, mutta sen tarkkuus on silloistenkin vaatimusten mukaan pitänyt tutkia.
    High Stuck Are Wit To
  19.  
  20. #19
    OK. Sigma saa luvan kelvata (nyt valon kanssa) siihen asti kunnes miekkahiha tai katsuri sanoo, että se ei kelpaa. En sitten tiedä millaista todistusta tarvitaan, mutta oma mittari on GPS:llä kalibroitu näyttämään 1-2km/h enemmän kuin todellinen nopeus on, eli lienee tarkempi kuin suurin osa orkkismittareista.
    Retired